Guest andretti

muutama utelu koskien pmdg 737:aa VASTAUS jA ihmetys ekaan kysymykseen

27 viestiä aiheessa

olen lukenut tukuttain ohjeita ko. koneesta mutta muutama asia on hiukan hämärän peitossa. (ihan kuin olisi vain muutama) ::)

ensinnä kun aloitan lähtökiidon (fmc asianmukaisesti valmisteltuna) niin tehovivut kun työntää noin yli ensimmäisen kolmaneksen alkaa kuulua jonkin summerin toitotus (tööt tööt tööt) kunnes olen ilmassa. mikähän moisen laukaisee?

jaa - ei muita ollutkaan, toistaiseksi ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää olla laippaa oikea määrä pihalla, ei parking brakea, ja trimmi oikein ettei se huuda...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää olla laippaa oikea määrä pihalla, ei parking brakea, ja trimmi oikein ettei se huuda...

eiks se oikea määrä ole hiukan makuasia. no jokatapauksessa lähes tyhjällä koneellakin huusi vaikka flaps 15, mutta se trimmijutska testataan. huomasin vast eilen, että vc:ssa trimmi ei toimi vaan pitää ottaa 2d keskikonsoli esiin.

ja (s)parking brake:lla ei näytä olevan vaikutusta asiaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eiks se oikea määrä ole hiukan makuasia. no jokatapauksessa lähes tyhjällä koneellakin huusi vaikka flaps 15, mutta se trimmijutska testataan. huomasin vast eilen, että vc:ssa trimmi ei toimi vaan pitää ottaa 2d keskikonsoli esiin.

ja (s)parking brake:lla ei näytä olevan vaikutusta asiaan

No trimmi ei todellakaan ole makuasia.

Laippoja käytetään 737:ssa lentoonlähdössä muuten 5 tai 10 yleensä, harvemmin(käytännössä ei koskaan) 15. Ja trimmin saa katottua CDU:n perf osiosta, take-off sivulta, tosin oon huomannu että sitä saa laittaa hieman enemmän kuin se veikkaa. esim. jos sanoo 5.5 niin oon laittanu 6 ja se on ollu hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka.

En tunne ko. konetta, mutta a300:ssa laukesi hälytys mikäli trimmit eivät olleet oikein. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No toki trimmi pitää olla oikein, voi hyväne aika ;D

Tero

no siinä oli pykälän tai parin heitto. täytyypi testata kun saan aikaa - nyt kakkospilottina sylissäni häärää 6pv vanha mimmi joten ei onnaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin, tuli mieleen se toinen asia joka ihmetyttää tän koneen kohdalla. Elikkäs kun olen luonut uuden reitin fs9:n omalla reitinluontiosiolla ja olen tallentanut ja sitten muuttanut .rte -formaattiin pmdg:n vaatimalla tavalla. Nyt kun lähden lentämään ko. reittiä niin tietysti pyydän selvityksen reitille ja kaikki meneekin asianmukaisesti siihen asti kunnes ollaan reitillä. No näyttäisi siltä että fs9:n mielestä reitti kulkee hiukan eri kohdassa tarkemmin muutamia maileja oikealla. On perin ärsyttävää kun olet laittanut autopilotin päälle ja ollaan fmc:n mukaisesti reitillä niin atc pyytää muuttamaan suuntaa 30-40 astetta oikealle kunnes ollaan fs9:n reitillä. Näin matka jatkuu jos ei hylkää atc:n suunnitelmaa. Katselin muutamia kertoja siksakkia lennettyäni map:ia niin reitti kulki tasaisesti kuin sirkkelin terä. Reitit muutoin menee kyllä samansuuntaisesti - ovat vain hiukan eri kohdissa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

minkä ihimeen takia teet reitit FS9:n vakioshitillä...kato ihan oikeista kartoista kunnon route ja syötä fmc:hen...

hmm, nopeampaa ja helvatan helepompaa. No olen yrittäny jotain virityksiä fsnav:lla mut se export to pmdg:hen tai fs9:iin ei onnaa >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jossei ole rahaa ostaa Jeppejä tms. niin tee se reitti vaikka FSNAV:lla, laitoin validaattoriin ja laitat sen reitin sit vaan PMDG:n FMC:hen, mitään export juttuja tueta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jossei ole rahaa ostaa Jeppejä tms. niin tee se reitti vaikka FSNAV:lla, laitoin validaattoriin ja laitat sen reitin sit vaan PMDG:n FMC:hen, mitään export juttuja tueta ;)

Se FS:n lennonjohto ei varmaan oikein tajua jos se reitti on vaan siellä koneen fmc:ssä? Sehän tässä oli se ongelma. Vatsim tietty auttaa asiaan jos lennonjohtoa sattuu olemaan paikalla sillä hetkellä :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se FS:n lennonjohto ei varmaan oikein tajua jos se reitti on vaan siellä koneen fmc:ssä? Sehän tässä oli se ongelma. Vatsim tietty auttaa asiaan jos lennonjohtoa sattuu olemaan paikalla sillä hetkellä :)

//Tuomas

Joo näinhän se on!Itse lennettyäni VACCFinlandin kartoilla ja FSNavigatorilla default 737:lla onnistui SID/STAR vallan mainiosti.Sitten kun hommasin Dreamfleetin 737:kan homma mutkistui FMC:n takia missä ei ollut päivitettyjä reittejä ym.(no eipä juuri ole VATSIM:issä nykyjään tullut lennettyäkään)

T:Harri

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

//Tuomas

niin - siis ei ehkä ymmärretty että briiffasin sen saman reitin myös fs9:n lennonjohdolle. siitä orkkiksesta tein vain käännöksen bojoingille fmc:ssä käytettäväks

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen lukenut tukuttain ohjeita ko. koneesta mutta muutama asia on hiukan hämärän peitossa. (ihan kuin olisi vain muutama) ::)

ensinnä kun aloitan lähtökiidon (fmc asianmukaisesti valmisteltuna) niin tehovivut kun työntää noin yli ensimmäisen kolmaneksen alkaa kuulua jonkin summerin toitotus (tööt tööt tööt) kunnes olen ilmassa. mikähän moisen laukaisee?

jaa - ei muita ollutkaan, toistaiseksi ::)

Eli itse omaan kysymykseen vastaen ja kommentteja toivoen. Syy paljastui tuohon toitotukseen olevan "airbrake armed". Katselin checklistejä niin siinäkin neuvotaan ennen lähtöä armaamaan airbrakes:t. - kumma juttu, mites tuo pitäisi ymmärtää? eikös oikeissa härpättimissä myös ole autobrakes ja spoilers armed kun lähetään ylös - ihan keskeytetyn kiidon varalta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bojoissa on kyllä autobraket RTO:lla, mutta spoikkuja ei armata lentoonlähdössä, jos tulee RTO niin kun vetää reverset auki niin tulee spoikutkin pihalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bojoissa on kyllä autobraket RTO:lla, mutta spoikkuja ei armata lentoonlähdössä, jos tulee RTO niin kun vetää reverset auki niin tulee spoikutkin pihalle.

ahaa, no se selittää paljon.mutta kun siinä pmdg:n boingeihin tarkoitetussa check:ssa on kohdassa before takeoff speedbrake armed kohta. no taitaa olla kämmi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs tuo Eaglesoftin Citation X? Siinä myös summeri huutaa jos heittää hanat kaakkoon kiitoradalla. Onko myös siinä trimmistä tai sen puutteesta kyse? Heti kun irtoaa landarit baanalta, niin piipitys loppuu...! On muuten tosi kiva suihkari...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs tuo Eaglesoftin Citation X? Siinä myös summeri huutaa jos heittää hanat kaakkoon kiitoradalla. Onko myös siinä trimmistä tai sen puutteesta kyse? Heti kun irtoaa landarit baanalta, niin piipitys loppuu...! On muuten tosi kiva suihkari...

Jos trimmi ei ole "vihreällä alueella", niin se alkaa piipittämään siitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Citation X:ssä tuon huutamisen estäminen on helppoa. Varmistat vain että EICAS:lla ei ole tekstiä NO TAKEOFF niin kaikki on hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Citation X:ssä tuon huutamisen estäminen on helppoa. Varmistat vain että EICAS:lla ei ole tekstiä NO TAKEOFF niin kaikki on hyvin.

Tuota tuota, ja sen varmistaa miten?!? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota, ja sen varmistaa miten?!? ???

Katsoo sitä näyttöä ja katsoo ettei se lue siinä.. Jos se lukee siinä niin sitten vain etsimään missä vika. Yleensä tuon seurassa on myös muita varoituksia EICAS:lla. Ja trimmiosoitinhan on siinä vieressä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aatteli pistää ittekkin tähän perään kyssäriä tosta pdmg:n 737 koneista. miten ihmeessä ne joissakin malleissa olevat portaat saa laskettua olen yrittänyt käydä manuaalit läpi jota tuli latauksen mukana enkä ole löytänyt siihen näppäin komentoa. Ja pitäiskö tän 737-600/700 versioiden ikkunan pyyhkijoiden liikkua oikein fyysisestikkin nimittäin itselläni näiden namiskojen liikuttelu ei saa mitään aikaan?

Arto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään