Guest Tepa84

Kysymys koskee md-80/dc-9 simulaattoreita

26 viestiä aiheessa

Joo

 

Tietääkö kukaan mistä sivulta voisi löytyä kuvia tällaisista simulaattoreista?

 

No entä löytyykös jostakin sivu jossa olis jonkun tekemä kotiohjaamo kyseisiin malleihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italiassa on DC-9 simulaattori, melko paljon käytetty alkuperäisiä osia (kallis) .

http://www.schiratti.com/cockpit.html

 

 

Eikös tuo enemmänkin 737:lta näytä? Muutama DC-9:n osa vaan on eksynyt tuonne.

 

"After several requests, you now download the flight model of the B737-400 which is being used with this simulator", eli simuloi 737:aa. Vai ymmärsinkö vaan väärin sinua? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo, taitavat kuitenkin käyttää tuota 737 mallintamiseen vaikka ovat laittaneet DC-9 osia aika paljon (ainakin penkit, polkimet, ohjaimet, pedastel(keskikonsoli), kaasuvivut ja glareshield)

Tuollaisen DC-9 simulaattorin tekeminen itse ei ole helppoa. Kuvassa Finnairin simulaattori http://www.airliners.net/open.file/297227/M/

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei sinänsä ole mikään hullu idea tehdä tuommoista "geneeristä" simua - aika lailla samanlaisia systeemeitähän noissa pikkujeteissä ja turbopropeissa kuitenkin on - jos ohjaamolla haetaan lisää fiilistä simulentelyyn ilman että sen on tarkoitus olla täysi kopio jostain tietystä konetyypistä (mikä on FS:n rajoitteiden ym takia kertaluokkaa vaikeampi ongelma, käytännössä tarvitaan sitten joku tietty lisäosa joka mallintaa kaiken, ja mihin ei sitten pääse FSUIPC:n kautta usein kiinni jne..)

 

Geneerinen "twin-jet" tai "turboprop" voi olla ihan loistava juttu, esim. tuo Akin "Learjet" on aika paljon sinne suuntaan edennyt. Itselläni on tarkoitus tehdä ihan perus "twin prop" - luultavasti mäntäkoneella tuon Flight1:n Cessna 310:n ympärille, mutta koska se on peruskokkari, sillä voi sitten ajella ihan kätevästi myös esim. king airia tai muita - ja perusmittaristot käyvät moneen koneeseen, eikä tule tylsäksi aika kun on tekemistä koko ajan :)

 

Tuommoisessa pikkujetissä muuten avioniikatkin on yleensä aika samoja: http://www.airliners.net/open.file/614060/L/

 

Yllä CRJ-100 - vertaa www.reality-xp.com -> Jetline 2 ja 4.. Noistakin saa kokkarin hienosti, ja Akilla taitaa nuo Jetlinet olla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Mieli tekisi toteuttaa DC-9/MD-80 home built kokkari...mutta näyttää siltä, että ainakin eBay:ssä alkuperäisten DC-9/MD-80 osien hinnat karkaavat käsistä. Useamman monitorin toteutus vaatii myös paksua lompakkoa....joten....

 

Itte ajattelin tehdä jälleen kerran helpoimmalla tavalla.... Fougan takaohjaamon pleksi katoksi, kun ei kelvannut kenellekään 25 eurolla paikallisessa huutokaupassa....

 

Kaksi monitoria: toinen esittää mittarit ja toinen pukattuna vähän edemmäksi esittämään maisemat.

 

Polkimet ovatkin jo omasta takaa ( Cirrukset ), metallinen yoke maailmalta ja £100 on jo tulossa Fokker F-27 / HS 748 kuskin penkki Englannista. Tosin postikulut olivat toiset £100 :-[

 

Omasta mielestäni tärkeintä on luoda äänimaailmaltaan ja ohjaimiltaan "realistinen" simu. Nippelitekniikkaan ei löydy taitoja ja loppujen lopuksi pitäis olla hydrauliikat kallistelemassa alustaa....

 

Joten ohjainsauva etuhaarukkaan, throttle oikealle ja polkimet jaloille. Metalli lisää "realistisuutta" vaikka se kustantaakin vähän enemmän.

 

Koppaa ympärille ( FM:n kuomu ) jotta äänimaailma pysyy sisällä...ja pleksi heijastaa muuten jännästi monitorien näkymät aiheuttaen laajemman "psykedeellisen" olotilan.

 

Iron Knucklesin DC-9-30 on errittäin hyvä hankinta täydennettynä muilla maksullisilla versioilla ( Jet City )!

 

T: Mad Doggia odotellessa ( lykätty syksyyn :-\ ) JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eli itse valitsin juuri tuollaisen geneerisen business jet -tyylin koska sillä voi lentää oikeestaan mitä konetta vaan. Toki useampi moottorista konetta lennettäessä ei jokaselle moottorille ole omia namiskoja tai kaasuja mutta periaatteessa kumminkin voi lentää ihan jees koska harvemmin motteja kumminkaan tarvii erikseen säädellä.

 

Aikanaan kun saan kaasun sun muut pedestaaliin niin CH:n yoken "kaasu" tulee prop-lentelyä varten mixture käyttöön joten sekään ei sinänsä ole ongelma.

 

Avioniikat on tosiaan Jetline 4 (EADI, EFIS, EICAS) jonka lisäksi on radiojärjestelmä, ajastinkello, announcement-panel sekä FMC jotka ovat 100% omaa tuotantoa eivätkä vastaa täysin learjettiä osin siksi että ei oo tarpeeksi matskua, osin siksi että ei simussa ole kaikea mallinnettu (tyyliin Microwave Landing System) ja osin siksi että keksin muuta hyödyllistä mitä voisi tehdä :) (pääsääntönä olen kitenkin pitänyt että kaikki mitä teen pitää olla mahdollista mallintaa oikeassa elämässäkin - tai se on välttämätön VATSIM-lentämisen kannalta kuten luettelo lähellä olevista lennonjohtajista).

 

Esimerkkinä tämmöisistä omista lisäyksistä on esimerkiksi 2NDB lähestymistä varten tehty näyttö (simussahan ei ole kahta ADF:ää). Samoin radiopaneli on integroitu CRAAS:n eli se näyttää esimerkiksi suoraan mikä jakso on tunetettu ja onko AVC kanavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkkinä tämmöisistä omista lisäyksistä on esimerkiksi 2NDB lähestymistä varten tehty näyttö (simussahan ei ole kahta ADF:ää). Samoin radiopaneli on integroitu CRAAS:n eli se näyttää esimerkiksi suoraan mikä jakso on tunetettu ja onko AVC kanavalla.

 

Mun mielestä FS9:ssä on 2 ADF:ää.

 

Jukka: Kunnon visuaalinäyttö on tärkeämpi kuin hydrauliikka-motion-härvelit - tärkeintä on se, ettei simusta näe "ulos" mitään muuta kuin sen ulkomaiseman. Eli vaikka mustasta tai valkoisesta kankaasta tekee "teltan" koneen ympärille (tai kuomun päälle + huppu monitorin ja tuulilasin väliin) - motion on turha jos tämä puuttuu.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Tuomas,

 

Juu...ideana on käyttää FM:n pleksiä luomaan tunnelmaa ( heijastukset ) ja pitämään äänimaailma simun sisällä. Ajattelin itse asiassa samaa eli peittää pleksin ulkoa tummalla materiaalilla / FM:n varaosa pelleillä, jotta katsekontakti on tosiaan keskittynyt vain kahteen monitoriin ja ulos ( varastoon ) ei näy. En halua sitoutua täysin yhteen konetyyppiin...joten kahden näytön käytöllä voisi sitten lennellä muitakin koneita kuten esim. Convairin Metropolitaneita ja katsella välillä ulkonäyttöäkin.

 

Ideana olisi laittaa mittarinäyttö lähemmäksi ja ulkonäyttö hieman kauemmaksi ja ehkä jonkunlainen konsoli/häikäisysuoja näiden kahden monitorin väliin. Näppis ylös...kuvaamaan yläpaneeleita.

 

Saas nährä kuinka äijän käy...syksyn illoiksi jotain tekemistä ;)

 

T: Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pontus Antonsson pyörittää MD-80-simulaattoria olohuoneessansa Malmössä, melko täydellinen oikeista osista ohjaamo-osista tehty, lähinnä DC-9:stä. Olen käynyt paikan päällä kokeilemassa. Samoin on Stellan "DC-9" Hilmerby. Minulta yhteystiedot (ehkä -- ;) )

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu...ideana on käyttää FM:n pleksiä luomaan tunnelmaa ( heijastukset ) ja pitämään äänimaailma simun sisällä. Ajattelin itse asiassa samaa eli peittää pleksin ulkoa tummalla materiaalilla / FM:n varaosa pelleillä, jotta katsekontakti on tosiaan keskittynyt vain kahteen monitoriin ja ulos ( varastoon ) ei näy. En halua sitoutua täysin yhteen konetyyppiin...joten kahden näytön käytöllä voisi sitten lennellä muitakin koneita kuten esim. Convairin Metropolitaneita ja katsella välillä ulkonäyttöäkin.

T: Jukka

 

Kun siinä on se kuomu valmiina, varmaan paras idea on tehdä kaksi "rättiä" - yksi valkoinen ja yksi musta - meinaan päivälentoon ihan läpinäkymätön valkoinen "ikkuna" on paras, koska se päästää valoa läpi joten ohjaamossa näkee lukea karttaa jne - ja se on erittäin realistinen IMC-visuaali :) Pilven sisällä meinaan näyttää nimenomaan siltä.

 

Yölennoille sitten jostain mustasta markiisikankaasta tms vastaava musta huppu joka pitää valon pois, jotta yölentoja voi lentää myös päivällä. Nuohan voi laittaa vaikka velcro-tarroilla kiinni jotta niiden vaihtaminen on helppoa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Iron Knucklesin DC-9-30 on errittäin hyvä hankinta täydennettynä muilla maksullisilla versioilla ( Jet City )!

 

T: Mad Doggia odotellessa ( lykätty syksyyn :-\ ) JJ

 

Moi, ei kai nyt simua varten tarvi jet cityä hommailla, eihän simussa lennetä koneen ulkopuolelta ;) Toi jet city on muistaakseni vain runkopaketti...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pontus Antonsson pyörittää MD-80-simulaattoria olohuoneessansa Malmössä, melko täydellinen oikeista osista ohjaamo-osista tehty, lähinnä DC-9:stä. Olen käynyt paikan päällä kokeilemassa. Samoin on Stellan "DC-9" Hilmerby. Minulta yhteystiedot (ehkä -- ;) )

 

Erkki

 

Morjens Erkki,

 

Olisiko mahdollista saada kuvia herra Antossonin ohjaamosta? Olisi hieno ylläri, sillä tuntuu olevan harvinaisuus...

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Topic on todella vanha mutta nyt kun Finnairin DC-9 simu jäi "eläkkeelle" siitä saataisiin vaikkapa Ilmailumuseolle oiva aihio simulaattoriksi  ::)

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Topic on todella vanha mutta nyt kun Finnairin DC-9 simu jäi "eläkkeelle" siitä saataisiin vaikkapa Ilmailumuseolle oiva aihio simulaattoriksi  ::)

 

Harri

 

Olenko nyt aivan väärässä, mutta mielestäni ysisimu oli ilmailumuseolla, kunnes se viimekuukausina sammutettiin lopullisesti.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97207.msg1370054.html#msg1370054

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko nyt aivan väärässä, mutta mielestäni ysisimu oli ilmailumuseolla, kunnes se viimekuukausina sammutettiin lopullisesti.

 

 

Simu ei ole vielä Ilmailumuseolla...

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailumuseo myi elämyspaketteja DC-9 simuun,itse simu on vielä Finnair Flight Academy:n tiloissa...

 

Harri

 

No eipä tuota silti ole kannattavaa ottaa ilmailumuseon tiloihin. Kallis ylläpitää eikä löydy varaosia oikeastaan mistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä tuota silti ole kannattavaa ottaa ilmailumuseon tiloihin. Kallis ylläpitää eikä löydy varaosia oikeastaan mistään.

 

Oikeasti ei kannata päteä asioista, jos ei ole asioiden oikeudesta tietoa ja tämä koskee myös tuota ylempää kommenttiasi...

Btw, Harri tietää museon asioista vähän tarkemmin, kuin sinä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Dc-9 Simulaattori siirtyy Ilmailumuseolle Kesäkuun alussa eli "Rautaysi" pääsee ainakin hetkeksi lepäämään,

museon uuden Helsinki-Vantaan lentoaseman kuudesta vuosikymmenestä kertovan erikoisnäyttelyn osana.

Tulevaisuuden suunnitelmissa on tehdä Ysistä jälleen toimiva simulaattori.

Ysilentoja tarjolla Motionin kera ja Finnair Flight Academyssä perjantaihin 25.5.2012 asti eli

eikun lentoa varaamaan.

simulaattorit@ilmailumuseo.fi tai 044 754 2930 Varaukset arkisin 9-17"

 

Tässä faktaa,tosin aikataulu venyy...parasta on se että Suomalaista simulaattorihistoriaa ei

jätetä pölyttymään johonkin hallin nurkkaan.Iso projekti sitten kun ajankohtaista mutta varmasti

sen arvoista!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään