Guest Oppilas

Suunnistus ja lähestyminen

44 viestiä aiheessa

Koneen olen kyllä saanut suunnistamaan lentoreitin mukaan, muttta olisi kiva tietää, miten koneen saa tekemään lähestymisen ja laskun lentoreitiltä ja voisi itse seurata mitä kone milloinkin tekee.. Ei varmaankaan ole oikea tapa opetella, mutta minulle ehkä helpompi kuin oppaiden plärääminen.. Voipi tosin olla, ett´ei muita vaihtoehtoehtoja ole.. :-[ Olisiko jollakulla vinkkejä, miten tuon voisi tehdä.. ??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoisen laaja aihealue... tarkennas vähäsen. Mitä konetta lennät ?

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2004:sen default- koneita, esim. 737:aa. Manuaalinen lähestyminen ja laskeutuminen menee aina jollakin tavalla puihin, niin sikäli oli kiva "saada mallia", kuinka se oikeaoppisesti tapahtuu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos käytät lennonjohtoa, niin se on yksinkertaista. Seurailet niitä ohjeita, mitä se antaa ja laittele siinä rauhassa se ILS-taajuus.(Crouse ei ole kai pakollinen. Sekin tosin on hyvä laittaa, niin tietää , missä kiitotie on) Kun lennonjohto alkaa pölöttämään "runway is 20 miles on the left side" tai jotain, niin laitat autopilotin apr-moden päälle ja annat sen ohjata (älä ota hdg ja alt moodeja pois! Automaattiohjaus kyllä ottaane pois automaattisesti.).

Sitten kone kääntyy pian kiitotien suuntaan. Älä ihmettele, jos kone seilaa oikealle ja vasemmalle, se on normaalia. Sitten se alkaa liukuun hetken päästä kohti kiitotietä. Kun se on siinä 100 jalkan korkeudessa, niin ota automaattikaasu pois ja laita tehot nollille. 20 jalan korkeudessa otat sitten autopilotin kokonaan pois ja jatkat käsin, koska default koneissa ei ole automaaattilaskua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vinkistä, pitää testata heti kun pääsen simun ääreen.. Kommentoin sitten, miten meni..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysynkin sitten samalla, että löytyykö lisäosia joissa olisi automaattilasku, ilmaisissa tai maksullisissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysynkin sitten samalla, että löytyykö lisäosia joissa olisi automaattilasku, ilmaisissa tai maksullisissa?

Olen reilun kuukauden verran pöristellyt Eurowings ATR 72 :lla. Kerran päätin katsoa mitä tapahtuu, jos koneen antaa jatkaa ILS -laskua asfaltille asti ilman, että itse kosken sauvaan. Kone säilyi ihan ehjänä ja tuli tasaisesti loppuun asti. Kysehän ei ole varsinaisesta automaattilaskusta. Saattaa olla, että tämä onnistuu suht hitaasti lentävällä ATR:llä ja että suihkareilla sama ei onnistu. Täytyypä itseasiassa hetimmiten kokeilla samassa paketissa olleilla Airbusseilla. Editoin vastausta kokeilujen perusteella.

Lupaamani edit: ei onnistunut toistaiseksi. Tapahtuneeseen suuresti vaikuttaa, että ohjaamo on vähän outo enkä hallitse värkkiä. Todennäköisesti myös suurempi nopeus ja massa aiheuttavat sen, ettei A 319 liitele radalle yhtä nätisti kuin ATR. Niin ja perimmäinen syy on, ettei ole autolandia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asenna itsellesi MD 11, johon Alain Captin erinomainen paneeli, minulla versio 2.41. Siinä on mm. autoland- toiminto. Itse lentokone on MD 11 IFDG/FIDG ja äänet IFDG.

Tämän kokonaisuuden asennus on melko vaikeaa, siitä on täällä monta keskustelua ja ohjetta olemassa. Etköhän jotenkin selviä urakasta.

Kone on hieno lentää ja äänet sekä grafiikka suurenmoisia. Sisältää kapteenin ja miehistön kuulutuksia ja puhetta, lentoemon puhetta, matkustamon taustamusiikkia ym. Ainoa miinus on se, että kone vaatii mahdollisimman tehokkaan tietokoneen jotta framerate säilyy kohtuullisena.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asenna itsellesi MD 11, johon Alain Captin erinomainen paneeli, minulla versio 2.41. Siinä on mm. autoland- toiminto. Itse lentokone on MD 11 IFDG/FIDG ja äänet IFDG.

yES

Kuulostaa hienolta, täytyypi kokeilla josko tietokone kestäisi tuon. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo autoland mitään simulentämistä ole. Tuollaisella menee simuilusta kaikki ilo. Autopilotti pois siinä vaiheessa kun aletaan tekemään lähestymis kiemuroita. Harjoittelu vaiheessa otetaan go-roundia niin monta kertaa että alkaa onnistumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo autoland mitään simulentämistä ole. Tuollaisella menee simuilusta kaikki ilo. Autopilotti pois siinä vaiheessa kun aletaan tekemään lähestymis kiemuroita. Harjoittelu vaiheessa otetaan go-roundia niin monta kertaa että alkaa onnistumaan.

Kukin tavallaan. Käytetäänhän autolandia IRL esim. CATIII laskeutumisessa, jossa se on muistaakseni pakollinen. Simuhan on juuri sitä varten, että voi tehdä niinkuin itse haluaa. Paras vaihtoehto on varmaan että osaa tulla niin käsin kuin automaatillakin, vaatii vaan enemmän harjoittelua.

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukin tavallaan. Käytetäänhän autolandia IRL esim. CATIII laskeutumisessa, jossa se on muistaakseni pakollinen. Simuhan on juuri sitä varten, että voi tehdä niinkuin itse haluaa. Paras vaihtoehto on varmaan että osaa tulla niin käsin kuin automaatillakin, vaatii vaan enemmän harjoittelua.

Ilkka

Totta, itsekin käytän autopilottia lähestymisissä tosi pahoilla keleillä, mutta yritän välttää sen käyttöä viimeiseen asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilkka

Myös CATII lähestymisen voi tehdä autolandilla, mutta se ei ole pakollista (50 feettiin on ajettava automatiikalla).

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytynee tänään perehtyä paremmin aiheeseen, sillä eilen kone

lensi kentästä yli ja rupesi sitten pyörimään kenttää ympäri täysin samaa rataa.. ??? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on puhetta näistä CAT luokista niin mistä löytyy enemmän juttua niiden rajoista ym.. ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sami,

Kun pääsen kotio ja materiaalin äärelle, pistän lisää inffoa. Jos joku innokas kerkiää ennen, niin olkaapa hjuva.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro.

En ole kotona vieläkään, mutta tuon taulukon tiedot ei pidä paikkaansa. Autolandissa ei kaikkien autopilottien tarvitse välttämättä toimia, esim. Palaan asiaan myöhemmin.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sami,

Kun pääsen kotio ja materiaalin äärelle, pistän lisää inffoa. Jos joku innokas kerkiää ennen, niin olkaapa hjuva.

Tero

Hyvä juttu! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okkei, aiheeseen:

FAA sanoo ILS kategorioista näin:

ILS CAT I: DH 200 feet, RVR 2400 feet, with touchdown zone and centerline lighting RVR 1800 feet

ILS CAT II: DH 100 feet and RVR 1200 feet

ILS CAT IIIa: No DH or DH below 100 feet and RVR not less than 700

ILS CAT IIIb: No DH or DH below 50 feet and RVR less than 700 feet but not less than 150 feet

ILS CAT IIIc: No DH and no RVR limitation

JARrit sanoo näin (PANS-OPS):

CAT I: DH 200 feet, RVR not less than 550m or ground visibility not less than 800m

CATII: DH less than 200 feet but not less than 100 feet, RVR not less than 350m

CATIIIa: DH less than 100 feet or no DH and RVR not less than 200m

CATIIIb: DH less than 50ft or no DH and RVR less than 200m but more than 50m

CATIIIc: No DH and no RVR requirements

---

Mitä autolandiin tulee, niin tarvittavien autopilottien lukumäärä on konekohtainen. Minun tietojeni mukaan autolandiin tarvitaan aina useampi kuin yksi autopilotti, mutta esim. 757/767 sarjan koneilla voidaan autolandi tehdä, vaikka vain 2 autopilottia 3:sta olisi käytössä (fail passive).

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pitäiskö noista viimeisten olla CATIII eli 3 vai olenko väärässä ihan??

Niinhän se. Niin paljon IIIII:tä että ihmekään jos tippuu pari pois matkalla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään