Guest TimoT

Missä ovat ATR-koneen " automatic torque switches"

9 viestiä aiheessa

Kun käy läpi kyseisen koneen manuaalia, niin useissa kohdissa siinä viitataan "automatic torque switches" eli ne joko pitää kytkeä päälle tai toisaalta ottaa päältä pois.

 

En kuitenkaan yrityksistäni huolimatta ole onnistunut löytämään kyseisiä vipuja.

 

Voisiko joku kokeneempi neuvoa missä nämä vivut sijaitsevat ja mitä lentämistä helpottavaa merkitystä niillä on.

 

Kiittäen:

 

Timo Tikkanen

 

timo.tikkanen@opaasi.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Excuse me.....? En ainakaan kyseistä termiä ole koskaan kuullut.

 

Systeemihän on periaatteessa sellainen että kaasuvivuissa on (65 asteen kohdalla) pieni lovi ("notch") johon kahvat laitetaan kun aloitetaan lähtökiihdytys. Kompuutterit sitten laskevat itse halutun tehon (näkyy niistä torque-mittareista, ja lentoonlähdössä se on 90%). Kun valitaan nousuteho, niin ei tarvita muuta kuin että väännetään paneelissa oleva nappi CLB-asentoon ja vähennetään potkurin kierrokset (NP) 86%:iin. Tehovipuja voi periaatteessa pitää tuossa notch-asennossa aina siihen asti kun lähdetään liukuun alaspäin, tietokoneet laskee loput. (tosin huollon kannalta on viisainta nousun yhteydessä vähentää tehoja hitusen tuosta notch-asennosta 61 asteen kohdalle (nuo kahvojen asteluvut näkyvät siinä kaasuvipujen vieressä)).

 

EW:n atr:ssä ei tuota notch-asentoa taida olla mallinnettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EW:n atr:ssä ei tuota notch-asentoa taida olla mallinnettu?

 

Niin se ei taida olla ihan top-notch ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EW:n atr:ssä ei tuota notch-asentoa taida olla mallinnettu?

Kyllä ne on mallinnettu. Kaasuvipu käännetään siihen valkoisten pilkkujen kohdalle ja sen jälkeen napautetaan niitä vipuja hiiren oikeanpuolimmaisella namiskalla. Sitten kun haluaa taas itse päästä sähläämään, niin uusi näpäytys hiiren oikealla napilla vapauttaa ne vivut.

 

Ei ehkä elegantein mahdollinen ratkaisu, mutta toimii.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se menee. Tosin toiminto riippuu myös tyypistä:

 

42-200 - trq ja prop vain manuaalisestii

72-200 ja 72-212 - trq edellä kuvatulla tavalla, prop vain manuaalisestii

42-500 ja 72-500 - molempia voi säätää kuten Juha kertoi.

 

Nämä löytyvät manuaalissa aika selkeästi selostettuina alk. sivulta 27, viite paneeliin no. 18 - tosin minulla on päivitysrompun mukana tullut, saksankielinen "Addendum."

 

- terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juuso, Sami, Jarkko, Juha ja Jorma vastauksistanne.

 

Kun puhuin manuaalista, niin tarkoitin tätä 4-sivuista "checklistaa", jossa näistä vivuista puhuttiin.

 

Jorman vastauksesta ilmeni, että tällekin koneelle on saatavilla oikea manuaalikin, mutta kuka tietäisi, mistä sen voisi ladata ja saada käyttöönsä?

 

Vielä kerran paljon kiitoksia palautteesta!

 

Terveisin:

 

Timo Tikkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No. Laitan tähän topickiin, koska tää periaatteessa liittyy noihin.

Eli mitä asentoa käytetään decentissä? Pitääkö siinä säätää kaasu käsin tai jotain?

Samin postin liu`un alaspäin käsitän ILS-liukuna, vai tarkoittaako hän nimenomaan pinnalta laskeutumista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pinnalta alaspäin tarkoitin. Tehoa sen mukaan mikä on vajoamisnopeus, ja että nopeus pysyy kurissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään