Guest Jartsa1

757 ja ILS laskeutuminen

11 viestiä aiheessa

Esim. kun yritän laskeutua EFHK:lle ILS käyttäen ja kaikki radioasetukset, APP myöten on oikein, niin mistä syystä kone rupeaa vetämään ylös vähän ennen kenttää suunnan ollessa oikea ja eikös automatiikka tuo koneen kiitotien pintaan ilman, että tarvii itse korjata korkautta laskussa???

Kone on Posky 757 ja paneeli Ken Mitchell

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä epäilen että sinun nopeutesi on liian alhainen, onko alle 140solmua ?

757 automatiikka vetää koneen nokan ylös jos nopeus liian alhainen.

Laskeudu n. 160-170 solmun nopeudella ja n. 1000 jl ennen kiitorataa sitten hidastat 140-150 ja eikun sinne menee, usko pois ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Approach moodi autopilotissa ei ole sama asia kuin autoland eli automaattilaskeutuminen. Approachilla kone ajaa ILS:n suuntaa ja liukua, mutta lasku pitää tehdä käsin. Eli viimeistään siinä 100-200 ft korkeudella, naksaise automaatti pois ja jatka käsin. Nopeutena jo tuo 180 on melkolailla liikaa. Tietysti painosta riippuvainen tuo lähestymisnopeus, mutta noin rukkastuntumalla sellaista 140-150 solmua niin tulee hyvä. 757-expertit täydentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okey, täytyypi kokeilla...mut ei enää tänään. Kerron huomenna miten kävi 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Vref on tyypillisesti semmonen 120-125 laskussa. Siihen tuulilisäykset päälle, niin lähestymisnopeudeksi tulee semmonen 130-135 tyypillisesti.

 

edit: PW2037 moteilla varustetulla koneella Vref on välillä 117-133 solmua, eli tyynellä kelillä nuo muuntuu lähestymisnopeudeksi 122-138 solmua.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

757 automatiikka vetää koneen nokan ylös jos nopeus liian alhainen.

 

Rohkenen kyllä vahvasti epäillä tätä. Tuostahan tulee heti sakkaus ja mennään tonttiin kovaa. Simussa ehkä, mutta eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen kyllä vahvasti epäillä tätä. Tuostahan tulee heti sakkaus ja mennään tonttiin kovaa. Simussa ehkä, mutta eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään.

 

//Tuomas

 

 

;D, vai että vetää se nokan ylös...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Approach moodi autopilotissa ei ole sama asia kuin autoland eli automaattilaskeutuminen. Approachilla kone ajaa ILS:n suuntaa ja liukua, mutta lasku pitää tehdä käsin. Eli viimeistään siinä 100-200 ft korkeudella, naksaise automaatti pois ja jatka käsin. Nopeutena jo tuo 180 on melkolailla liikaa. Tietysti painosta riippuvainen tuo lähestymisnopeus, mutta noin rukkastuntumalla sellaista 140-150 solmua niin tulee hyvä. 757-expertit täydentää.

 

Moi!

 

Oikaiseppa Sami mutta monessa manuaalissa sanotaan että AP kytketään pois ilman autolandia n.800-700ft?Vai onko kone kohtainen?Lisäksi tuo 757 tullessaan esim. Teneriffalta tankit tyhjänä n.135kts.?

 

Miten muuten "atraimessa" käytetään AP:ta laskussa,meinaan toi ATR näyttää monesti vikuroivan kuin varis lähestymisessä(Lemminkäinen)

 

 

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikaiseppa Sami mutta monessa manuaalissa sanotaan että AP kytketään pois ilman autolandia n.800-700ft?Vai onko kone kohtainen?

 

Konekohtainen rajoitus, mutta tuo 800 ft tuntuu aika järjettömän suurelta. Jo King Air 90:ssa, jossa on todella basic autopilotti, tuo 'min. disconnect height' oli parinsadan luokkaa ja ATR:llä esim. 50 ft.

 

Ja ATR nyt on aika tuuliherkkä kone kyllä. :) (ap:n käytöstä, se nyt vähän riippuu, että onko se siinä vaiheessa enää päällä - käytännössä keleillä jossa koneita tuolta bongaillaan niin ei ole enää ja siinä on manuaalikontrollit sitten.. Cat II-kelissä ajetaan sitten tuonne aivan ap:n minimiin se päällä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Oikaiseppa Sami mutta monessa manuaalissa sanotaan että AP kytketään pois ilman autolandia n.800-700ft?Vai onko kone kohtainen?Lisäksi tuo 757 tullessaan esim. Teneriffalta tankit tyhjänä n.135kts.?

 

 

En ole Sami, mutta oikaisen silti. :P

 

Normaalisti se korkeus, missä AP kytketään pois on melko pitkälle lentävän pilotin harkinnan varassa, ja lentävä pilotti tietysti ottaa huomioon kaikenlaiset asiat päätöksessään (oman yhtiön suositukset, vallitseva sää, kenttä ja sen navaidit, lähestymisen tyyppi jne.). Poikkeuksen harkinnanvaraisuudelle tekee kategoria 2, eli CATII lähestyminen, jossa on lennettävä autopilotilla 50ft AGL asti, jonka jälkeen on pilotin päätös lentääkö viimeset metrit käsin vai tekeekö Autolandin. CATIII lähestymiset on sitten aina autolandeja, konetyypistä riippumatta. CATI lähestymisissä, mikäli keli on huono, niin usein ajavat AP:lla kunnes kenttä saadaan näkyviin, ei toki aina, ja sekin on lentäjän päätettävissä. Epätarkkuuslähestymiset (esim. VORDME) puolestaan mielellään ajetaan AP:lla kunnes kenttä saadaan näkyviin, koska työmäärä moisissa lähestymisissä on usein suurempi kuin ILS-lähestymisessä, ja on viisasta hyödyntää automatiikkaa, että kupletin juoni pysyy kasassa paremmin :).

 

Ja tuosta 757:n lähestymisnopeudesta. Kuten sanoin 122-138 on tyynellä kelillä PW2037 moteilla varustetun 757:n lähestymisnopeudet, eli jos lähestytään tyynellä 135 kone on hyvin lähellä maksimilaskupainoa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään