Tuomas Kuosmanen

TRC Heli-Simu

28 viestiä aiheessa

Olin sivuilta lukevinani, että tossa olis toinen ohjauskortti? Voin olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan oikein toi nopeusmittarin skaala täsmää kyseisiin härveleihin, saattais ropelli poistua katolta melko nopeesti jos noilla keltasilla lentelis ;D. Muuten en kommentoi kun en tietokoneista mitään ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan oikein toi nopeusmittarin skaala täsmää kyseisiin härveleihin, saattais ropelli poistua katolta melko nopeesti jos noilla keltasilla lentelis ;D. Muuten en kommentoi kun en tietokoneista mitään ymmärrä.

 

No en sitten tiedä. R44:n matkanopeus on 130mph/113kts, joten ei tuo keltaisen raja nyt niin älyttömältä näytä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en sitten tiedä. R44:n matkanopeus on 130mph/113kts, joten ei tuo keltaisen raja nyt niin älyttömältä näytä...

Joo ja Vne on 130kts. R22:sen (jonka kopio tuo paneli itseasiassa on) Vne on 102kts. Melkosesti saat muuten vinguttaa nelinelosella tuohon 113 knotsiin, 110 lähempänä totuutta erityisesti jos on vähänkin useampi persoona kyydissä. Jos kopukoista jotain tiedät, niin tiedät myös varmaan sen, että tuon luokan hekoissa ei missään oo Vne 160:tä solmua. Ei edes lähelle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toi on CAD-kuva, ovat ottaneet sen cesssnan nopeusmittarin tuohon - robinsonin mittari näyttää kanssa ihan erilaiselta.

 

Noi simkitsin mittarien asteikothan on pahville painettu joten niitä tulee mittarin mukana aina kauhea nippu mistä voi valita sopivan. Eivät vainnnn ole ehtineet vielä tehdä sopivaa kuvaa selvästikään.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No toi on CAD-kuva, ovat ottaneet sen cesssnan nopeusmittarin tuohon - robinsonin mittari näyttää kanssa ihan erilaiselta.

 

Noi simkitsin mittarien asteikothan on pahville painettu joten niitä tulee mittarin mukana aina kauhea nippu mistä voi valita sopivan. Eivät vainnnn ole ehtineet vielä tehdä sopivaa kuvaa selvästikään.

 

//Tuomas

 

Jassoo, no sanoinhan etten tietokoneista mitään ymmärrä, sen paremmin kuin noista lisälaitteistakaan. Mut pakko oli tota kuvaa kommentoida kun sen verran räikeästi paistoi tuo nopeusmittari silmään. Tossa kuvassa muuten on kierroslukumittari 44:sta ja ahtopainemittari 22:sta. Joten tollanen "sekamittaristo". En sitten tiedä, onko tuollaisilla asioilla mitään merkitystä Flight Simulatorissa. Kello taas lienee jostain lentsikasta, vai olikohan Beta 2:ssa digitaalinen kello......??? Hyvä kun oikaisit, kommentoin taas ilman parempaa tietoa kyseisestä tuotteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jassoo, no sanoinhan etten tietokoneista mitään ymmärrä, sen paremmin kuin noista lisälaitteistakaan. Mut pakko oli tota kuvaa kommentoida kun sen verran räikeästi paistoi tuo nopeusmittari silmään. Tossa kuvassa muuten on kierroslukumittari 44:sta ja ahtopainemittari 22:sta. Joten tollanen "sekamittaristo". En sitten tiedä, onko tuollaisilla asioilla mitään merkitystä Flight Simulatorissa. Kello taas lienee jostain lentsikasta, vai olikohan Beta 2:ssa digitaalinen kello......??? Hyvä kun oikaisit, kommentoin taas ilman parempaa tietoa kyseisestä tuotteesta.

 

Joo no siis, sinänsähän ei ole väliä minkänäköisellä mittarilla se informaatio ilmoitetaan, mutta noilla on usein noita cad-kuvia tuotteista mitä ei vielä ole valmiina.. eiköhän se tuosta vielä tarkennu.

 

Simussa sinänsä on nykyään varsin moni asia mallinnettu ihan riittävän hyvin jotta sitä voi käyttää varsin hyvin omatoimiseen asioiden opetteluun - itse lennän MIKin simulla ihan treenin vuoksi noita Vantaan mittarimenetelmiä IMC:ssä - erinomainen tapa harjoitella perusmittarilentoa - ei tarvita edes kuomua kun voi laittaa oikeasti pahan kelin simulaattoriin. Härveli on kerrassaan mainio tuollaiseen ja ihan riittävän tarkka - ei tuossa oikeasti ole hirveästi käytännön eroa esim. Salpauslennon simulaattoriin - paitsi se että tuota ei ole hyväksytty koulutuskäyttöön joten siitä ei saa oikeasti tiimaa. Ihan yhtä hyvin sillä kyllä oppii asioita.

 

Varmasti tuollainen heko-simu toimii kanssa ihan loistavasti peruskoordinaation harjoitteluun ja samoin myös sitten käytännön lentotoiminnan opetteluun kun nappaa "ohjaamoon" kartan ja polvilevyn sun muut ja tekee lennon ihan alusta loppuun - siinä kehittyy aika moni asia, varsin tuon FinnTerrain-projektin myötä VFR-suunnistus on ihan toisella tasolla. Noilla kalliillakaan kaupallisilla simulaattorivalmistajilla ei ole mitään vastaavaa edes olemassa koska maasto on mallinnettu yleensä tarkasti vain hyvin pieneltä alueelta tiettyjen lentokenttien lähellä - FinnTerrain kattaa jo kai lähes 80% Suomesta teineen ja voimalinjoineen..

 

Tuossa on oikeasti potentiaalia ilmailukerhojen ym. käyttöön. Ei noiden simulaattorien rakentelukaan enää mitään mahdottoman hankalaa ole, muistetaan että MIKin simun aikaan saamiseksi tarvittiin noin 5 hullua simulentäjää joista kahdella on PPL, noin 3000 euroa rahaa ja 1.5 vuotta aikaa ja ilmailukerhon hallituksen myötämielinen suhtautuminen asiaan. Uuden kun tekisi aikaa varmaan menisi vähemmänkin kun ei tarvitse kaikkia juttuja keksiä alusta alkaen uudestaan.

 

Mä olen itse ihan varma siitä että esim. perusmittarilentotaitoni on kohentunut huomattavasti tuon myötä. Eikä se tarkoita sitä että lähtisin CTL:llä tunkemaan huonossa kelissä matkalentoa "kun simussakin onnistuu" - vaan sitä että jos se 180 asteen mittarikaarto pitää joskus tehdä, se menee helpommin - ja matalassa kelissä voi keskittyä suunnistamaan ja pääsemään parempaan säähän sen sijaan että kaikki energia menee koneen pystyssä pitämiseen.

 

Oho, tulipas taas paatosta.. heh, no koittakaa kestää.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuolla Tuomaksella olla jokin kaukaasialainen hyppykuppaan rinnastettavissa oleva viirustauti nimeltään pälätys maximus... Ainakin täällä kotisimufoorumilla ja ilmailuvalokuvissa... ;D ;D Mutta pointsit siitä, niin sen pitää ollakin! 8) :) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuolla Tuomaksella olla jokin kaukaasialainen hyppykuppaan rinnastettavissa oleva viirustauti nimeltään pälätys maximus... Ainakin täällä kotisimufoorumilla ja ilmailuvalokuvissa... ;D ;D Mutta pointsit siitä, niin sen pitää ollakin! 8) :) ;D

 

Joo jotain semmoista on havaittavissa :) Mutta taudinkuvaan ei onneksi kuulu "KArmaaa!!!111" -viestit mikä on hyvä asia.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko vielä vähän, vaikka meneekin pikkusen offtopiciksi. Tuomaksen pitkään viestiin kommentoin sen verran, että käytännön (heko)lentotoiminnan opetteluun laite tuskin sittenkään kovin hyvin soveltuu. Helikopteritoiminta kun on luonteeltaan ihan erilaista kuin lentokone homma ja suunnistus on itseasiassa tositosi pieni osa käytännön toimintaa. Koneen käsittelyä tuolla laitteella ei liene kovin tehokasta harjoitella koska siitä puuttuu kopperilentämisen kannalta ensiarvoisen tärkeä tekijä eli perstunto. Ainoa asia, mihin laite mielestäni voisi soveltua on jo mainitsemasikin perusmittariharjoittelu. Sillä kun ei sitten vaan ole enää paljonkaan väliä, tekeekö kyseisiä harjoitteita lentsikka- vai kopterisimulla. Asentomittarilento on ilma-alustyypistä pitkälti riippumatonta samoin kuin menetelmätkin. Ja vfr suunnistaminen poikkeaa lentokoneen vastaavasta ehkäpä vieläkin vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko vielä vähän, vaikka meneekin pikkusen offtopiciksi. Tuomaksen pitkään viestiin kommentoin sen verran, että käytännön (heko)lentotoiminnan opetteluun laite tuskin sittenkään kovin hyvin soveltuu. Helikopteritoiminta kun on luonteeltaan ihan erilaista kuin lentokone homma ja suunnistus on itseasiassa tositosi pieni osa käytännön toimintaa. Koneen käsittelyä tuolla laitteella ei liene kovin tehokasta harjoitella koska siitä puuttuu kopperilentämisen kannalta ensiarvoisen tärkeä tekijä eli perstunto. Ainoa asia, mihin laite mielestäni voisi soveltua on jo mainitsemasikin perusmittariharjoittelu. Sillä kun ei sitten vaan ole enää paljonkaan väliä, tekeekö kyseisiä harjoitteita lentsikka- vai kopterisimulla. Asentomittarilento on ilma-alustyypistä pitkälti riippumatonta samoin kuin menetelmätkin. Ja vfr suunnistaminen poikkeaa lentokoneen vastaavasta ehkäpä vieläkin vähemmän.

 

Melko varmasti olet oikeassa - hekotouhusta ei ole mulla mitään kokemusta, mitä nyt niitä robinsoneja Malmilla on joskus tullut katseltua. FS 2004:ssähän on R22 mikä on ainakin visuaalisesti hyvin oikean oloinen, lentomallista en sano yhtään mitään, niiden arviointi on hirveän subjektiivista touhua.

 

Mutta se noissa simuohjaamoissa on että tulee nuo perusmittarit ja niiden toiminta tutuksi vaikka se tuntuma puuttuukin - onhan sillä lekotouhussakin tärkeä merkitys.

 

Onko kopterin lentäminen IMC:ssä sitten varmaan merkittävästi hankalampaa, varmaan on? Koska perstuntumahan siinä on lentokoneellakin se ongelma, kun tuntuu ihan muulta kuin mitä mittarit kertovat..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta se noissa simuohjaamoissa on että tulee nuo perusmittarit ja niiden toiminta tutuksi vaikka se tuntuma puuttuukin - onhan sillä lekotouhussakin tärkeä merkitys.

 

Onko kopterin lentäminen IMC:ssä sitten varmaan merkittävästi hankalampaa, varmaan on? Koska perstuntumahan siinä on lentokoneellakin se ongelma, kun tuntuu ihan muulta kuin mitä mittarit kertovat..?

 

//Tuomas

 

Ja vielä...olet ihan oikeassa. Se, että mittarit ja niiden toiminta tulevat tutuksi on kyllä tärkeää. Se vaan ei oikeastaan poikkea lentokoneiden vastaavasta mitenkään, jos puhutaan radiosuunnistuksesta tai asentomittarilennosta. Moottorinvalv. mittarit yms. ovat tuossa yhteydessä täysin irrelevantti tekijä.

Tarkoitin sitä, että ainut hekolentämisen 'laji', johon sitä perstuntoa ei tarvita, on nimenomaan mittarilento. Muuten hekolla mittarin ajaminen on jos ei nyt vaikeampaa niin ainakin työläämpää. Tämän vuoksi ifr-lentotoimintaan tarkoitetuissa hekoissa on erilaisia järjestelmiä, jotka helpottavat pilotin (pilottien) työtaakkaa ja vapauttavat kapasiteettia muihin asioihin. Ehkä tärkeimpänä mainittakoon keinotekoinen vakautusjärjestelmä (sas), joka tekee epästabiilista kopterista keinotekoisesti stabiilin. Pikkukoppereissa ei kyseisiä 'helpottimia' ole, joten esim. ropparilla mittarin ajaminen on todella työlästä.

Hemmetti kun kuulostaa typerältä kun yrittää selittää tollasia 'kansankielellä'. Heh, no eipä voi mittään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hemmetti kun kuulostaa typerältä kun yrittää selittää tollasia 'kansankielellä'. Heh, no eipä voi mittään.

 

Sano vaan niinkuin asia on ;D!!Oletko muuten hekopilotti??

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano vaan niinkuin asia on ;D!!Oletko muuten hekopilotti??

 

T:Harri

Joo tietysti yritän sanoa niinkuin asia on, mutta joillekin järjestelmille /laitteille on aika vaikea löytää 'kansankielistä' vastinetta. Siksi tuo kommentti, kun itseäni huvitti tuo oma selitykseni SaS:sta. Muuten tää menee jo melkosesti ohi aiheen, kysymyshän oli kuitenkin tuosta simupanelista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tämä siinä mielessä mene yli aiheen, että "koti" (tai "kerho"-) ohjaamon tarkoitushan on tehdä simulentämisestä oikeamman tuntuista, ja ainakin mulla on koko ajan ollut taustalla idea siitä että oikean elämän proseduureja ja ohjaamotyöskentelyä voi harjoitella simussa - sitä esim. tuolla MIKin simulla tulee tehtyä - eilen muutama MIKkiläinen harjoitteli VOR-radiaalien lentämistä, moni kun lentää "I Follow Roads" -menetelmällä vuosikaudet, vorrien käyttö tuppaa taitona vähän ruostumaan.. Treenasivat sitten Vantaan 22L:n ILS-menetelmäreittiä soveltaen pitkin poikin TMA:ta eri vor/dme kiemuroita..

 

Siinä mielessä nuo jutut mitkä kerrot voivat olla kullan arvoisia vinkkejä jollekin jota kiinnostaa helikopterilentäminen mutta ei ole siihen oikeaa kokemusta, mistäs noita juttuja muuten osaa tietää..

 

Sen takia täällä on hyvä kun myös "IRL"-lentäjiä on mukana keskustelussa, ensinnäkin se pudottaa pahimmat besserwisserit maan pinnalle ;D ja toisekseen siitä on hirveästi hyötyä kun on joku jolta kysyä asioita jos on aloittelemassa ilmailuharrastusta tai miettii ilmailua ammattina.. Tai esim. rakentaa simuohjaamoa :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se IRL-lentäjä oikein tarkottaa? Onks se joku kelppari? Instrument rating light? Höh, ei oo mulla lapussa leimaa siinä kohtaa. >:(

Niin tarkoitin vaan sitä, että tuon Harrin kyssäri meni aikast paljon ohi aiheen. Henkilökohtaiset asiat pidän mieluummin itselläni kuin laulan niitä täällä. En minäkään tänne kirjoittelevien ihmisien taustoja tunne eivätkä ne minulle myöskään kuulu. "Henkilökohtaista" palstat on netissä ihan erikseen. Ja eikö nuo priva viestit oo tarkotettu mm. sitä varten, jos haluaa kysellä henkilökohtaisempia asioita??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tarkoitin vaan sitä, että tuon Harrin kyssäri meni aikast paljon ohi aiheen. Henkilökohtaiset asiat pidän mieluummin itselläni kuin laulan niitä täällä. En minäkään tänne kirjoittelevien ihmisien taustoja tunne eivätkä ne minulle myöskään kuulu.

 

Juu sitähän tuo Harri pohtikin että onko sulla oikeasti heko-tiimaa kun kommentit ovat olleet varsin hyviä ja järkeviä - väkisinkin alkaa miettiä että taitaa olla kokemusta asiasta käytännössä myös eikä vain simulaattorin parissa.

 

Täällä foorumilla kun on välillä vähän ongelmaa siitä että kaikilla on mielipide asioista, mutta ei aina tiedä sitten millä pohjalla sen mielipiteen kanssa ollaan.. varsin kun on näitä virtuaalilentoyhtiöitä ja kaikki on vähintään jotain airbus-kapteeneita ja tietotaidon taso hipoo pilviä ainakin puheiden mukaan :) Sitten on kavereita kuten Laukkasen Jouni ja noita muita joilla on paljonkin ihan omakohtaista kokemusta asioista - se tekee tästä sopasta ihan kiinnostavan ja keskustelua on mielenkiintoista seurata. Mutta on ihan kiva tietää myös milloin puhutaan mutu-pohjalta ja milloin ei :)

 

Siksi on ihan kiva joskus tietää missä mennään ihan "aikuisten oikeesti" - varsin jos nyt ajattelisi esim. heko-simulaattorin suunnittelua. Tai esim. MIKin simua. Ei sitä olisi välttämättä pelkällä simupohjalla osannut tietää mitkä asiat ovat oleellisia ja miten sen pitää toimia että siitä saadaan mahdollisimman aidon tuntuinen ja toimiva paketti. Oma cessnailukokemus ja muiden pilottien kommentit ovat olleent hirmuisen tärkeitä. Ja esim. nyt nuo lisämaisemien tekemiset Helsingin alueelle ja koko Finnterrain, "oikeiden" lentäjien kommentit noissa asioissa ovat hurjan tärkeitä - mistä sceneryn tekijä välttämättä osaa tietää mikä asia jossain maisemassa on ilmasta katsottuna se oleellinen juttu?

 

Ei tässä ole mikään tarkoitus leveillä tiiman määrällä tai kelpuutuksilla, sitä voi tehdä sitten ken haluaa firman tai ilmailukerhon pikkujouluissa ihan riittämiin, mutta on ihan hienoa että tännekin simuporukan sekaan on tullut myös "oikeita" ilmailijoita joilla on paljon tietoa ja taitoa - jo ihan siinäkin mielessä että moni ilmailualalle haluava on saanut hyviä vastauksia kysymyksiinsä jne..

 

Mutta taas alkaa rönsytä siihen malliin että taidan painaa send-nappia ja mennä nukkumaan.. ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu sitähän tuo Harri pohtikin että onko sulla oikeasti heko-tiimaa kun kommentit ovat olleet varsin hyviä ja järkeviä - väkisinkin alkaa miettiä että taitaa olla kokemusta asiasta käytännössä myös eikä vain simulaattorin parissa.

 

Täällä foorumilla kun on välillä vähän ongelmaa siitä että kaikilla on mielipide asioista, mutta ei aina tiedä sitten millä pohjalla sen mielipiteen kanssa ollaan.. varsin kun on näitä virtuaalilentoyhtiöitä ja kaikki on vähintään jotain airbus-kapteeneita ja tietotaidon taso hipoo pilviä ainakin puheiden mukaan :)

Niin, kuten sanoin, mulla ei oo mitään tarvetta lauleskella täällä yksityisasioitani. Mun mielestä on jopa hiukan epäkohteliasta kysellä ihmisiltä yksityisiä asioita tällaisessa yleisessä forumissa. Mutta tapansa kullakin.

Tuosta viestisi jatkosta sen verran, että ymmärrän kyllä pointtisi, paljon täällä tuntuu olevan tuota "wannabe" porukkaa, "tietoa" on hurjasti, mutta kokemusta ei niinkään. Vaikutat kuitenkin sen verran fiksulta kaverilta, että uskoisin sinun huomaavan aika nopeasti, miltä pohjalta kukakin täällä mielipiteitään/tietojaan jakelee.

Toivottavasti saat tuon panelin toimimaan, jos sellaisen päätät hankkia. Kuten aikaisemmin sanoin, mulla ei oo noista mitään kokemusta, sen paremmin kuin tietoakaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pitääpä ihtekkin tännekkin sotkeutua, vaikka ei ollut tarkoituskaan kopperihimmeleihin enää sotkeutua, kun sellaista en enää edes omista...

 

Mutta. Yleisesti tällä foorumilla ollaan oltu suhteelisen avoimia tietojen sekä sen suhteen mistä tiedot ovat peräisin. Tosin, ymmärrän kyllä kantasi, ja jos näin haluat pitää. Hyvä.

 

Nyt siis puhun vain kotiohjaamoihin hurahtaneista aktivististeista, jollaisiin itsenikin uskallan juuri ja juuri lukea. Me eroamme hiukan tuosta muusta valtaväestöstä.

 

Tällä porukalla on yleensä tietoa siitä miten saadaan koneesta hiiri ja näppis pois, joka on koko koti-ohjaamosysteemin idea. Me emme yleensä kiinnitä täysin sataprosenttisesti huomiota siihen, onko jokin lentosuunnitelma tai menetelmä nyt 100% oikein. Tai miksi lentomalli ei käyttäytynytkään juuri niin kuin piti tässä ukkosmyrskyssä.

 

Ideana on tosiaankin saada lennolta pois ne suhteellisen häiritsevä hiiri ja näppäimistö ja korvata ne jollain muulla mittari ja namiskajärjestelmällä. Tuo Tuomaksen esittämä Heko-paneli on kaupallinen ja tulee firmalta, joka on jo tehny moista kiinteäsiipisiin. Eli sen toimintaansaaminen nyt ei ole isokaan probleema.

 

Jos kahtelet hiukan vanhempia postauksia, niin jotain ideaa varmaan saat mitä täällä on väki tehnyt. Jenkkien tapa isossa maailmassa on yleisesti ostaa kaikki valmiina. Minä olen sanonut sitä että kun ihtelläkin on perhe ja lainat syömässä budjettia, niin ei ole varaa ostella rojuja, joten suomalaisen pitää kasvattaa itse puutkin kotikokkaria varten.

 

Ja kyllä. Nämä systeemit toimivat.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kuten sanoin, mulla ei oo mitään tarvetta lauleskella täällä yksityisasioitani. Mun mielestä on jopa hiukan epäkohteliasta kysellä ihmisiltä yksityisiä asioita tällaisessa yleisessä forumissa. Mutta tapansa kullakin.

 

Jep, ihan ymmärrettävää ja sehän on ihan jokaisen oma asia. Ja ihan hyvä näin.

 

Tuosta viestisi jatkosta sen verran, että ymmärrän kyllä pointtisi, paljon täällä tuntuu olevan tuota "wannabe" porukkaa, "tietoa" on hurjasti, mutta kokemusta ei niinkään. Vaikutat kuitenkin sen verran fiksulta kaverilta, että uskoisin sinun huomaavan aika nopeasti, miltä pohjalta kukakin täällä mielipiteitään/tietojaan jakelee.

Toivottavasti saat tuon panelin toimimaan, jos sellaisen päätät hankkia. Kuten aikaisemmin sanoin, mulla ei oo noista mitään kokemusta, sen paremmin kuin tietoakaan. :)

 

Porukan oppii tässä tuntemaan ja sitä muodostuu kyllä kuva viestienkin perusteella. Toisaalta on ihan hyvä että täällä on enemmänkin tuota "oikeasti" lentävää porukkaa. Ihan senkin takia että aika moni meistä joka on myös oikeasti ilmailun kanssa tekemisissä, harrastuksena tai ammatin kautta voi vastata kysymyksiin ja esim. viedä porukkaa tutustumaan ilmailukerhojen toimintaan jne. Simuilu tuntuu nykyään aika paljon korvanneen perinteisen lennokkikerhotouhun mistä aiemmin jatkettiin ilmailuharrastusta pidemmällekin. Ilmailu on ihan mainio harrastus ja uutta väkeä on pakko saada touhuun mukaan jos harrasteilmailu halutaan pitää hengissä ja järkevän hintaisena..

 

Siksi varmaan tässä kysymyksiä heräsikin kun kerroit ihan mielenkiintoista kommenttia tuosta paneelista - itse en sitä aio hankkia, kunhan sattui silmään tuolta SimKitsin sivuilta. Mutta juuri tämä mielipiteiden ja ideoiden vaihto on se miksi itse jaksan täällä foorumissa roikkua.

 

Muuten pyörin Malmin Ilmailukerhossa, viimeiset puolitoista vuotta on mennyt MIKin simulaattoriprojektin kimpussa - ja siinä on juuri nuo Simkitsin mittarit. Siksi täällä foorumilla tulee höpistyä kotiohjaamoasiaa - meitä on Suomessa kuitenkin aika pieni piiri väkeä tekemässä, ja monihan simuharrastajista ei sinänsä omaa muuta ilmailukokemusta, joten tuollaiset kommentit siitä mikä on oleellista ovat varsin tärkeitä. Itse en tosiaan tiedä hekotoiminnasta oikeastaan mitään, joten oli erittäin mielenkiintoista kuulla kommentteja.

 

Tämmöinen härveli se on nykyään: aah.sized.jpg

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori et kesti vähän tää vastaaminen, mut välillä pitää tehdä töitäkin ja omasta konttoristani on hiukan hankala tänne kirjoitella. Enivei, tosta kerho yms. harrastusilmailun tilasta oon kanssasi tismalleen samaa mieltä. On tosi ikävää, että lentoharrastuksen kustannukset ovat karanneet käsistä jo kauan sitten. Siksi kait nuo ultrat sun muut kangaspuut lisäävätkin suosiotaan, mutta valitettavasti vaarana vain on, että harrastuksen turvallisuuskin heikkenee. Toivottavasti olen tuossa asiassa väärässä. Viimekesänäkin sain vaan opastella yhtä lentäjäsankaria kotiin, kun oli "ihan pikkuisen" eksyksissä. Tuolla nyt ei ole turvallisuuden kanssa suoranaista tekemistä, mutta uskon tuon johtuvan siitä, että ultra-koulutus on aika paljon lyhyempi ja suppeampi kuin PPL-kurssi, joten oppilaita lentelee yksin pitkin maakuntaa melkoisen pienellä kokemuksella. Se taas sitten aiheuttaa tuollaisia tilanteita. Lopputulos on se, että entistä kokemattomammat kuskit ajelevat tyyppihyväksymättömillä lentsikoilla, jotka monasti ovat vielä melko vaativia lennettäviä. Mielestäni tuo ei ole hyvä kehitys.

Jos tällaisten palstojen kautta saadaan oikean ilmailun pariin uutta väkeä, minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kunhan ymmärretään, että se on sitten täysin eri asia kuin FS:in pelaaminen. Hyvät juhannukset kaikille! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori et kesti vähän tää vastaaminen, mut välillä pitää tehdä töitäkin ja omasta konttoristani on hiukan hankala tänne kirjoitella. Enivei, tosta kerho yms. harrastusilmailun tilasta oon kanssasi tismalleen samaa mieltä. On tosi ikävää, että lentoharrastuksen kustannukset ovat karanneet käsistä jo kauan sitten. Siksi kait nuo ultrat sun muut kangaspuut lisäävätkin suosiotaan, mutta valitettavasti vaarana vain on, että harrastuksen turvallisuuskin heikkenee. Toivottavasti olen tuossa asiassa väärässä. Viimekesänäkin sain vaan opastella yhtä lentäjäsankaria kotiin, kun oli "ihan pikkuisen" eksyksissä. Tuolla nyt ei ole turvallisuuden kanssa suoranaista tekemistä, mutta uskon tuon johtuvan siitä, että ultra-koulutus on aika paljon lyhyempi ja suppeampi kuin PPL-kurssi, joten oppilaita lentelee yksin pitkin maakuntaa melkoisen pienellä kokemuksella. Se taas sitten aiheuttaa tuollaisia tilanteita. Lopputulos on se, että entistä kokemattomammat kuskit ajelevat tyyppihyväksymättömillä lentsikoilla, jotka monasti ovat vielä melko vaativia lennettäviä. Mielestäni tuo ei ole hyvä kehitys.

Jos tällaisten palstojen kautta saadaan oikean ilmailun pariin uutta väkeä, minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kunhan ymmärretään, että se on sitten täysin eri asia kuin FS:in pelaaminen. Hyvät juhannukset kaikille! 8)

 

Jep, duunithan tässä on itse kullakin tehtävänä.. Omassa konttorissa on turhankin paljon bittiä liikenteessä, välillä sitä miettii tosissaan että kunnon "maisemakonttori" olisi paljon järkevämpi kuin tämä IT-ala..

 

Tuota "FS:n "pelaamista" on niin eri tyyppistä kuin on pelaajiakin - on tullut huomattua että moni näistä teineistä mitä täällä pyörii ottaa homman varsin tosissaankin (joskus vähän liiankin kanssa ;D) - onhan se leikkiä, mutta moni tästä joukosta aikanaan kyllä löytää tiensä ilmailun pariin työelämäänkin. Stereotyyppisiä besserwissereitäkin varmaan on, mutta on myös monia jotka ovat aidosti kiinnostuneita ilmailusta, tutkivat asioita ja oikeasti haluavat oppia - ja osa on jonkun tuttavan tms kautta myös tutustunutkin ilmailuun oikeasti. Ei se, että harrastaa simulaattorilentämistä tee kenestäkään itsessään mitään pelleä :) Itsekin mä harjoittelin radiofraseologiaa vatsim-verkossa ja se ei ppl-koululennoilla ollut sitten ikinä mikään ongelma. Toki teorioista ensin opettelin miten se oikeasti menee ja sitten verkkoon lentämään jotta sönköttämisestä tuli sujuvaa radioliikennettä.

 

Kysymys on loppujenlopuksi siitä, onko simulaattorilentäminen ilmailua? Ja samalla kannattaa miettiä myös esim. onko lennokkiharrastus ilmailua? Ei siinäkään lennetä itse oikeasti? Niissä on jotain samankaltaista, mutta toisaalta simulaattoriharrastuksessa on myös lennonsuunnittelua ym "oikean elämän" elementtejä. Se on sitten ihan jokaisesta itsestään kiinni miten vakavasti sen touhun ottaa - harrastushan se on joten se on jokaisen oma asia.

 

Muutaman lennonopettajan kanssa kun on joskus asian tiimoilta tullut juttua, niin sanovat että Flight Simulator -pilotin tuntee siitä että ne osaavat lukea mittareita tosi hyvin ja mittariston toiminta on järjestään tuttua - mutta sitten on harjoittelemistä VFR-lentotoiminnassa siinä että muistetaan myös katsoa ulos sieltä koneen ikkunasta.. Kyllä ne koululennot sitten pudottavat maan pinnalle kun huomaa että onkin aika hurjan monta asiaa mitä pitää koko ajan pitää mielessä ja huomioida - se on PC:n äärellä paljon helpompaa - varsin jos sitä ei ota hirveän tosissaan vaan kunhan pörräilee ympäriinsä.

 

Aika samaa touhuahan tämä on kuin lennokkikerhot - wannabe-lentämistä, rakennetaan samanlaisia koneita millä isot pojat lentää ja haaveillaan siitä että joku päivä itse lennetään pilvien halki kuten lennokki.. ei siinäkään ole mitään pahaa :) Nythän esim. aika moni tuosta porukasta on ollut GPL-kurssilla tässä alkukesästä.

 

Mutta hyvää juhannusta vain itsellesikin! Jos pyörit Malmilla tms, mennään joskus kahville hopealintuun tms?

 

//Tuomas

 

[edit: karsittiin rönsyilyistä about puolet ;D]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se, että harrastaa simulaattorilentämistä tee kenestäkään itsessään mitään pelleä :) Itsekin mä harjoittelin radiofraseologiaa vatsim-verkossa ja se ei ppl-koululennoilla ollut sitten ikinä mikään ongelma. Toki teorioista ensin opettelin miten se oikeasti menee ja sitten verkkoon lentämään jotta sönköttämisestä tuli sujuvaa radioliikennettä.

 

Kysymys on loppujenlopuksi siitä, onko simulaattorilentäminen ilmailua? Ja samalla kannattaa miettiä myös esim. onko lennokkiharrastus ilmailua? Ei siinäkään lennetä itse oikeasti? Niissä on jotain samankaltaista, mutta toisaalta simulaattoriharrastuksessa on myös lennonsuunnittelua ym "oikean elämän" elementtejä. Se on sitten ihan jokaisesta itsestään kiinni miten vakavasti sen touhun ottaa - harrastushan se on joten se on jokaisen oma asia.

 

 

Mutta hyvää juhannusta vain itsellesikin! Jos pyörit Malmilla tms, mennään joskus kahville hopealintuun tms?

 

//Tuomas

 

[edit: karsittiin rönsyilyistä about puolet ;D]

En toki ole väittänyt, että FS:ia harrastavat olisivat pellejä. Kuten itsekin sanoit, harrastaminen on jokaisen oma asia ja kuuluu munkin mielestä perusoikeuksiin, että saa harrastaa mitä itseään huvittaa. Olen halunnut korostaa vain sitä, että Flight Simulatorilla ja 'oikealla' lentämisellä on iso ero, eikä 747:n lentäminen tietokoneella tarkoita vielä todellakaan sitä, että siitä hommasta tulisi mitään oikeassa elämässä. Mutta en halua tästä asiasta sen enempää enää kiistellä muuta kuin toteamalla, että niin minulla kuin kaikilla muillakin on oikeus omaan näkemykseen ja mielipiteeseen.

 

Aika vähän tulee kyllä Malmilla nykyisellään pyörittyä, ainakin viimeaikoina on ollut sen verran kiirus, että on tuo kuppilatiiman kerääminen jäänyt vähän vähemmälle. Mutta tokihan tuo muuten sopii, jos vaan joskus satutaan sinne samaan aikaan. Pelkkää kavokkia (vaikkakin taitaa olla turha toivo) sinnekkin päin.

 

M 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään