Guest arzzi

Nopeutatko lentoja?


58 viestiä aiheessa

En nopeuta ja siksipä lentoni ovat yleensä noin tunnin mittaisia. Jos Atlantin ylitykseen lähtisin niin siinä varmaan nopeuttaisin, mutta kun nyt viime aikoina on viihdytty Cessnalla Suomessa niin nopeutus olisi ihan turhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nopeuta. Simulaattorin ideanan on vissiin se, että lentoa pyritään lentämään, kuten IRL:kin. pisin lento 12 tuntia...hesasta st.maarten islandille ;).

 

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nopeutan, varsinkin pitempiä lentoja, sillä ei sitä jaksa normaalilla vauhdilla matkata.

Lyhyemmät lennot lennän yleensä normaalinopeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeutan heti, jos vaan on >100 NM seuraavaan tapahtumaan. Joskus vaan tuo ATC käy hermoille nopeutuksen aikana, kun sekunnissa tulee neljä "did you get my last transmission?" -viestiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nopeuta, jos minulla ei ole aikaa odotella koko lennon ajan, en sitten lennä sitä lentoa. Muutenkin vatsimissa olisi hiukkasen hölmöä nopeutella. Tänäänkin hesasta montrealiin 7h 30min!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu lennosta. En nopeuta VFR-lentoja suomessa, mutta nopeutan meren ylitykset ym. tylsät (instrumenttipakko-) osuudet, kun lennän pitkää pätkää, kuten maailmanympärimatkoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En koskaan. Jos lentosimulaattori on kerta hallussa lennetään sitten kunnolla.

Kaikki lentoni olen tähän asti lentänyt ilman mitään nopeuttamisia ja se on mielekästä pistää vaikka se autopilotti päälle jos kone sen suo, niin siinä välissä voi kävästä vaikka syömässä jos lento on tarpeeksi pitkä eikä jaksa istua ruudun ääressä kokoajan, tietty välillä katsoo missä mennään. Esim Seattlen lento Miamista kesti kaiketi 6h ja istuin välillä näytön läheisyydessä ja kävin kaupallakin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sitä tullut Bangkokkiin ja New Yorkkiin lennettyä reaali ajassa,mutta olen niitä joskus nopeuttanut.Euroopan lentoja en nopeuta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeutan joskus onlinelennoissa sen verran että saa jonkun minuutin pausetuksen kiinni, jos on tullut säätöä kesken lennon reittipinnalla. Se taitaa olla lähimpänä IRL:ää mm. lennonjohdon kannalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nopeuta. Simulaattorin ideanan on vissiin se, että lentoa pyritään lentämään, kuten IRL:kin. pisin lento 12 tuntia...hesasta st.maarten islandille ;).

 

Lentosimulaattorihan kehitettiin harjoituskäyttöön että erilaisia tilanteita voidaan harjoitella turvallisesti, siitä riippumatta millainen sää "IRL" on, yölentoja voi harjoitella päivällä ja päinvastoin, ja että lähestymisiä voi tehdä useamman putkeen ja ajan säästämiseksi koneen voi aina laittaa sopivaan paikkaan harjoitusta varten siirtolentojen minimoimiseksi.

 

Sitten kun hommasta tuli kotipc-touhua siitä yhtäkkiä tuli simulaattoriharrastajien kunnia-asia lentää "realistisesti" ja simuun tuli "IRL"-säätiedon haku ym..

 

Homman ideahan on siinä että simulla voi tehdä juuri sitä mikä itselle on mielekästä. Jos haluan harjoitella matkalentoja ja yleensä lennonsuunnittelua ja käytännön ohjaamossa oloa ja karttojen, plaanilomakkeiden ym kanssa toimimista, samoin ihan fiilistelylentojen kanssa on ihan hyvä lentää koko lento alusta loppuun keskeytyksettä ja "kuten IRL" - mutta jos esim. haluan harjoitella perusmittarilentoa tai treenata muutaman ILSsin tai ndb-lähestymisen, turha siinä on erikseen lentää ensin johonkin huitsinkuuseen jotta sieltä voi ajaa sen lähestymisen kentälle, sama hyöty saadaan siitä kun kone laitetaan sinne majakan viereen jo valmiiksi. Samoin ei ole mitään järkeä odottaa että ulkona oikeasti on matalaa pilveä ja sumua että "voin" lentää semmoisessa kelissä simussa jos haluan harjoitella suunnistusta matalassa kelissä. Treenilennoilla pistän juuri semmoiset säät kuin on tarkoituksenmukaista, fiilistelytarkoituksessa IRL-säät usein tuovat kivasti vaihtelua mukaan. Tosin jos haluan lentää VFR:ää ja ulkona on lokakuussa IMC, voin ihan hyvin vaihtaa simun säät VMC-keleiksi, ei se itseäni mitenkään haittaa. Tosin Vatsimissa sitä ei voi tehdä, mutta siinä sitten voi etsiä kentän missä VMC-minimit täyttyvät.

 

Tuo tosiaan on ihan siitä kiinni mitä tästä hakee, toisille homma on ihan fiilistelyä ja harrastus, toisille taas ihan harjoittelua IRL-hommia varten (kyllä FS siihenkin sopii ihan hyvin) - itselleni molempia, joten teen tilanteen mukaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus tuollaisilla pitemmillä lennoilla nopeutan, mutta en minä yleensä muuten nopeuta... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- - -

 

Homman ideahan on siinä että simulla voi tehdä juuri sitä mikä itselle on mielekästä. Jos haluan harjoitella matkalentoja ja yleensä lennonsuunnittelua ja käytännön ohjaamossa oloa ja karttojen, plaanilomakkeiden ym kanssa toimimista, samoin ihan fiilistelylentojen kanssa on ihan hyvä lentää koko lento alusta loppuun keskeytyksettä ja "kuten IRL" - mutta jos esim. haluan harjoitella perusmittarilentoa tai treenata muutaman ILSsin tai ndb-lähestymisen, turha siinä on erikseen lentää ensin johonkin huitsinkuuseen jotta sieltä voi ajaa sen lähestymisen kentälle, sama hyöty saadaan siitä kun kone laitetaan sinne majakan viereen jo valmiiksi. Samoin ei ole mitään järkeä odottaa että ulkona oikeasti on matalaa pilveä ja sumua että "voin" lentää semmoisessa kelissä simussa jos haluan harjoitella suunnistusta matalassa kelissä.

 

- - -

 

//Tuomas

 

Totta, olen täysin samaa mieltä. Jos haluaa vain harjoitella niitä lähestymisiä yms. niin miksi ei suoraan laittaisi konetta siihen lähestymislinjalle tms. paikkaan mistä lähestyminen alkaa. Tai jos haluaa lentää koko lennon niin miksei voisi lentää sitten hiukan lyhyempää lentoa? Ja jos haluaa tutustua uusiin paikkoihin niin miksi ei vain laittaisi sitä konetta jonnekin lähemmäs. Minä en näe mitään eroa tässä tapauksessa esim. slew moden ja tuon nopeutuksen välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En harrasta nopeuttamista, nopeuttaessa menee fiiwis hommasta.. Joskus on tullu laitettua tuota nopeutusta, kun olen leikkinyt koneella..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nopeuta, niinkun tässä on jo edellä mainittu se pilaa koko homman fiiliksen. Eilen lento Helsingistä Montrealiin n. 8h 20min, ja olis jaksanu vielä pari tuntia lentää :P. Pisin lentoni on muistaakseni (yhteen menoon ilman välilaskuja) Lontoosta Taipeihin Tawaniin, lentoaika oli semmonen 15h 8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mooses nopeutan varsinkin jos on pitkiä suoria pätkiä. Lähinnä se on nuo nousut ja laskut sekä lentosuunnitelmien tekeminen mikä tekee FS:sta mielenkiintoisen.

 

Voisi tehdä jatkokysymyksen niille, jotka lentelevät koko reissun normaalinopeudella; istutteko koko matkan ajan tietokoneen ääressä? Meinaan mitäs todenmukaista lentelyä se sitten on jos lähtee käymään välillä esim. kaupassa. Eipä ne pilotitkaan oikeasti paljoa muualla lusmuile kuin ohjaamossa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En lennä nopeutuksella se pilaa tunnelman.

 

Marco, ei siinä usein tylsää tule(ainakaan minulla), esim. rapakon yli lentäessä on varsin paljon kaikkea tekemistä lennossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi tehdä jatkokysymyksen niille, jotka lentelevät koko reissun normaalinopeudella; istutteko koko matkan ajan tietokoneen ääressä? Meinaan mitäs todenmukaista lentelyä se sitten on jos lähtee käymään välillä esim. kaupassa. Eipä ne pilotitkaan oikeasti paljoa muualla lusmuile kuin ohjaamossa... ;D

Kyllä minäkin eilen kävin esim. vessassa lennon aikana ja myönnän käyneeni myös äkkiä syömässä ja pikaisesti suihkussa siinä Islannin ja Grönlannin välillä.. Yhteensä näihin askareisiin meni lennosta noin puoli tuntia. Mutta muuten olin kyllä koko ajan koneella ja vahdin lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mooses nopeutan varsinkin jos on pitkiä suoria pätkiä. Lähinnä se on nuo nousut ja laskut sekä lentosuunnitelmien tekeminen mikä tekee FS:sta mielenkiintoisen.

 

Voisi tehdä jatkokysymyksen niille, jotka lentelevät koko reissun normaalinopeudella; istutteko koko matkan ajan tietokoneen ääressä? Meinaan mitäs todenmukaista lentelyä se sitten on jos lähtee käymään välillä esim. kaupassa. Eipä ne pilotitkaan oikeasti paljoa muualla lusmuile kuin ohjaamossa... ;D

Kyllä sitä tulee kytättyä koneella, ainoastaan silloin käyn poissa koneelta, kun käyn vessassa tai hakemassa syötävää/juotavaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään