Guest FIN1979

löysä vaiko jäykkä ohjain Airbus/Boeing yoke?

25 viestiä aiheessa

moi

 

Mietin tuossa että kuinka kovaa esim. Airbussin ohjainsauvaa saa vääntää että liike alkaa tuntumaan ? Entä vaikka Bojonkin yoke ? Jos joku on kokeillut vaikka D-levelin simua tai lentänyt oikeaa niin saa kommentoida ;) Kiinnostaa lähinnä se että voiko sitä Airbussin tikkua verrata mitenkään normaaliin forcettomaan joystickiin....

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kiinnostaa lähinnä se että voiko sitä Airbussin tikkua verrata mitenkään normaaliin forcettomaan joystickiin....

 

Tikut on aina liian löysiä(paitsi Cougar), mutta on nuo forcettomat silti lähempänä totuutta kuin itsekseen pyörivät sekoitussauvat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

 

Ostin juuri uuden Logitechin Extreme 3D PRO tikun ja se ainakin on tosi jäykkä ei oikein tahdo pysyä pöydällä. Nyt kun olen muutamia kertoja lentänyt niin tuntuu kerta kerralta paremmalta.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

 

Ostin juuri uuden Logitechin Extreme 3D PRO tikun ja se ainakin on tosi jäykkä ei oikein tahdo pysyä pöydällä. Nyt kun olen muutamia kertoja lentänyt niin tuntuu kerta kerralta paremmalta.

 

jukka

 

Veikkaanpa että sekin on aika nössö :-)

 

On ne oikeat tosi jäykkiä, hulluhan sitä olisi tehdä monen sadan tonnin painoiseen koneeseen sellainen yoke tai tikku missä olisi ihan kevyt tuntuma.

 

Toisaalta joystickeissä on yksi vielä isompi ongelma: liikerata on hirveän pieni verrattuna oikeisiin koneisiin. Tosin ehkä nyt airbusin sidestick on vähän eri juttu, tosin sekin on jäykkä juuri tarkkuuden takia.

 

Sauvaohjatuissa koneissa (siis perinteisellä sauvalla) tikku liikkuu varsin paljon koska varsi on lattiasta nivelöity ja paljon pidempi kuin pc-joystickissä. Itse tein kerran jatketun varren sidewinderiin ja pidin sitä lattialla, siinä alkoi idea olla samansuuntainen kuin oikeassakin koneessa, tosin varsi oli vähän turhankin pitkä koska tuoli oli korkeampi kuin oikeassa lentokoneessa penkki. Mutta kätevä simuhemmohan tekee tuoliin jonkinlaisen telineen tikulle mihin sen saa tukevasti kiinni noin 20cm tuolin istuimen alapuolelle penkin eteen, ja tikkuun varsi niin että käsi ylettyy siihen hyvin niin että käsivarsi on about vaakasuorassa.

 

Tuossa se jäykkyys on aika sivuasia koska varsinkin pienillä koneilla ohjaimet ovat suht herkät, mutta oleellista on se että voi ohjata tarkasti pienillä liikkeillä - kaikki näkemäni simuharrastajat ovat alussa "yliohjanneet" MIKin simun ohjaimilla (joissa on oikean koneen liikeradat) sekä oikealla cessnalla. Koneessa ohjaimet liikkuvat paljon (esim. Cessnan yoke liikkuu muistaakseni 21cm eteen/taakse ja siiveke-akseli kääntyy 90 astetta kummallekin sivulle, eli suoraan sivulle molempiin suuntiin) - tästä esim. CH:n yoke jää aika paljon jälkeen. Mutta koneen ohjaamiseen normaalissa lennossa riittää ihan pienet liikeradat, loiva kaarto voidaan tehdä jo muutaman millimetrin ohjainpoikkeutuksilla - taitolento sitten erikseen.

 

Tuossa lyhyt joystick tai CH:n yoke saa aikaan sen, että jo pieni liike taas vaikuttaa hurjan paljon koneen ohjainpintoihin ja tarkka lentäminen on lähes mahdotonta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Noissa D-level simuissa on tultu käytyä ja Airbusin tikku on semmonen sopiva ;), eli ei tarvitse kahdella kädellä väntää eikä se yhdellä sormellakaan oikein onnistu. Siinä on hyvä tuntuma ja ohjaus tarkkaa (vaikka tietokoneita se sauva käskee :P). Vaikea sanoa mikä tikku olisi lähimpänä kun minulla on CH:n yoke mutta joku MS Sidewinder on kyllä aivan liian löysä bussin tikkuun verrattuna. 757 ja MD-11 on sitten eri juttu, niissä on jo vähän raskaammat ohjaussauvat. Voin sanoa että kovin kauaa ei jaksa yhdellä kädellä tehdä kaartoa, toisin kuin CH:n yokessa jossa ei ole mitään vastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Cessnassa liikerata 21+21 cm? Onpas se paljon. Tämä tieto muuttaa huomattavasti omaa ohjainprojektiani.

 

Entä sitten ohjainten palautuminen keskiasentoon - sekä yoken että poljinten? Sehän ei tapahdu kuten autossa, mutta kuinka jäykkiä ne ovat tosilentämisen siinä vaiheessa?

 

Jollain ulkomaisella forumilla joku väitti CH:n poljinten (hänen mielestään) suurimman virheen olevan sen, että ne pyrkivät "ponnahtamaan" takaisin keskiasentoon heti kun jalkaa vähän hellittää. Onko tässä perää? Millä vauhdilla ne sitten palautuvat?

 

Jos mennään tuhatta ja sataa solmua, niin silloinhan ohjaimet ovat ilman muuta raskaammat käyttää kuin hitaassa vauhdissa, mutta luulisi vastaavasti myös keskiasentoon palautumisen - tietysti koneesta riippuen - tapahtuvan aika äkkiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa ohjaimet liikkuvat paljon (esim. Cessnan yoke liikkuu muistaakseni 21cm eteen/taakse ja siiveke-akseli kääntyy 90 astetta kummallekin sivulle, eli suoraan sivulle molempiin suuntiin)

 

Siis kokonaisliike ohjaimella on n. 20 cm veto/työntösuunnassa , ei 40cm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Cessnassa liikerata 21+21 cm? Onpas se paljon. Tämä tieto muuttaa huomattavasti omaa ohjainprojektiani.

 

Entä sitten ohjainten palautuminen keskiasentoon - sekä yoken että poljinten? Sehän ei tapahdu kuten autossa, mutta kuinka jäykkiä ne ovat tosilentämisen siinä vaiheessa?

 

Jollain ulkomaisella forumilla joku väitti CH:n poljinten (hänen mielestään) suurimman virheen olevan sen, että ne pyrkivät "ponnahtamaan" takaisin keskiasentoon heti kun jalkaa vähän hellittää. Onko tässä perää? Millä vauhdilla ne sitten palautuvat?

 

Jos mennään tuhatta ja sataa solmua, niin silloinhan ohjaimet ovat ilman muuta raskaammat käyttää kuin hitaassa vauhdissa, mutta luulisi vastaavasti myös keskiasentoon palautumisen - tietysti koneesta riippuen - tapahtuvan aika äkkiä?

 

Joo kuten Jan jo korjasikin, koko liikerata oli noin 20cm C172:ssa.

 

Tuosta ohjainten keskityksestä, se on vähän hankala juttu - riippuu koneesta, ja myös siitä onko kone trimmissä. Konettahan voi ohjata hyvin kevyillä ohjainvoimilla, oikeastaan vain antamalla hieman "painetta" ohjainpintoihin ilman että yoke edes liikkuu monta millimetriä. Toisaalta jos tuo Cessna on esim. trimmattu hidaslentoon eli trimmi on varsin takana, koneen työntäminen esim. 120 solmun syöksyyn vaatii kyllä hartiavoimia ja molemmat kädet.

 

Tuossa MIKin simussa meillä ei vielä ole minkään laista keskitysjousta ym korkeusperäsinakselilla, siinä on vain pesukoneen iskunvaimennin antamassa jämäkkyyttä ja vastusta - siivekeakselilla taas on kevyt keskitysvoima mikä mielestäni on ihan riittävä, ja siinä on hyvin kevyt, mutta sopivasti havaittava keskikohta - mitä ei oikeassa koneessa sinänsä ole, mutta tuo on sen verran huomaamaton että ei haittaa ollenkaan.

 

Tuo korkeusperäsimen keskityksen puute toisaalta toimii ihan hyvin sen iskarin ansiosta, mutta toisaalta koneen trimmaaminen vaakalentoon on varsin omituinen tapahtuma, ja koneen saa trimmistä vahingossa hyvin helposti kun vain tönäisee yokea. Tuohon on tarkoitus keksiä jotain, kunhan tässä tulee taas syksyllä rumat kelit ja vähän vähemmän kuuma, kesällä pitää lentää :-)

 

Toisaalta tuossa on vielä sekin että ainakaan pienkoneissahan ei ole mitään jousia keskittämässä ohjaimia, vaan sen hoitaa ilmavirta - ja mitä nopeammin kone lentää, sitä jämäkämmät ohjaimet ovat - ja mitä hitaammin, sitä veltommiksi ne muuttuvat. Tämä on aika hankala toteuttaa teknisesti - tosin hyviä ideoita otetaan vastaan :-) Mutta joku kompromissihan tuohon pitää vain keksiä - ei se ohjaintuntuma ole kuitenkaan koko simulaattori - visuaalinäyttö ja suljettu ohjaamotila luovat vähintään yhtä paljon tuntumaa.

 

Toisaalta simulaattorissa pitää varmaan olla vähän keskitysvoimaa sen takia että koska simussa ei ole mitään motion-härveliä liikuttamassa takapuolta, ei "perstuntumalla" voi tietää ovatko esim. polkimet keskellä.

 

Jorma, koska olet selvästikin stealth-moodissa profiilisi suhteen, on paha tietää missä päin asustelet ja minkä ikäinen olet, mutta tuota MIKin simua saa kyllä Malmille tulla ihmettelemään jos haluat. Ja siellä on myös oikeakin Cessna, kaksin kappalein jonka ohjaimia voin esitellä.

 

//Tuomas

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos aivan erinomaisen selventävästä vastauksesta. Ja tarjouksestasi; Herttoniemenrannassa asuvana panen tämän visusti korvan taakse.

 

Ainoat lentokoneen ohjaamot, joissa koskaan olen käynyt olivat Concorde ja Jumbo Heathrowin huoltohallissa. Britti-isännät pitivät itsestään selvänä, että haluaisin istua kuskin pukille ja hypistellä nippeleitä ja tarjosivat sitä koko ajan; Jumbossa oli aivan hemmetin hauska, harmaahapsinen kippari tekemässä tarkistuksia - niin uskomattoman kohtelias ja hauska periengelsmanni kuin ikinä... ja minä sanoin thanks but no thanks...

 

Lentokoneet eivät silloin vielä kiinostaneet pätkääkään. Ja yökerhoonkin oli kiire; kivannäköisiä lentoemäntiä.

 

Aina pitäisi ajatella tulevaisuutta..Onneksi tajusin ottaa kuvia ja taisin minä suostua sen verran istumaan Concorden kipparin penkillä, että siitäkin saatiin kuva.

 

- terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vaan kaikille tasapuolisesti.

Iät ja ajat olen seuraillut foorumia ja nyt sitten liityinkin...

 

Mitenkäs nuo isompien koneiden ohjainvaste tai oikeastaan se viive ja tikun liike toteutetaan esim FS:ään; sensitivityt alas ja null zone isoksi vai?

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Bussin sauva on kevyt ohjata, sitä voi verrata tavalliseen joystickiin, jossa on ihan vähän jäykemmät jouset asennettuna. Liikerata on taas huomattavasti suurempi oikeassa sauvassa.

 

Bojon ja MD:n ohjaus taas on sitä luokkaa, että habaa todellakin tarvitaan. Jos kone ei ole trimmissä, sen haluaa äkkiä siihen laittaa. Ohjausta voisi verrata siihen, kun viimeiset sentit tunkkaa autoa ylös jollain 15-20cm varrella.

 

Tero

 

ps. Antti, parhaiten se toteutetaan lentomallissa. Ohjainpinnoissa kun ei ole käytännössä lainkaan viivettä oikeassa koneessa ;).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Bussin sauva on kevyt ohjata, sitä voi verrata tavalliseen joystickiin, jossa on ihan vähän jäykemmät jouset asennettuna. Liikerata on taas huomattavasti suurempi oikeassa sauvassa.

 

 

 

Eli onkos tuota tikun liikerataa mahdollisuus muuttaa FSn valikoista???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onkos tuota tikun liikerataa mahdollisuus muuttaa FSn valikoista???

Ja miten ajattelit simun muuttavan joystickisi liikerataa? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Voihan tuota hieman säädellä herkemmäksi tai "epäherkemmäksi", mutta jos tuota varsinaista liikerataa haluaa kasvattaa, tulee mieleen joko kokonaan uuden (oman) rakentaminen tai sitten jonkinlainen jatkovarsi nykyiseen joikkariin. Kotiohjaamopalstalla tuohon saa varmasti vinkkejä.

 

Arttu

 

Eli onkos tuota tikun liikerataa mahdollisuus muuttaa FSn valikoista???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Voihan tuota hieman säädellä herkemmäksi tai "epäherkemmäksi", mutta jos tuota varsinaista liikerataa haluaa kasvattaa, tulee mieleen joko kokonaan uuden (oman) rakentaminen tai sitten jonkinlainen jatkovarsi nykyiseen joikkariin. Kotiohjaamopalstalla tuohon saa varmasti vinkkejä.

 

Arttu

 

Jatkovarsi toimii hyvin - jäykennys on hankalampaa, mutta oikeastaan se jatkovarsi on tärkeämpi asia ohjaustarkkuuden kannalta - samoin sensitivity täysille sitten *pitkän varren kanssa* ja null zonet pois kokonaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkovarsi on hyvinkin luonteva ratkaisu erityisesti heko-lentoon, mutta siinä on yksi pulma, jota en oikein ole onnistunut mielessäni ratkaisemaan ja siksi se on toistaiseksi asentamatta: jos haluan käyttää jalustassa olevia nappuloita, minne sen sijoitan? Pöydällä se olisi liian korkealla ja jalkojen väliin sijoitettuna nappeihin ei yllä.

 

Toisaalta - saahan noita nappeja lisäämällä uusia ohjaimia. Nytkin kakkosjoikkari toimittaa peräsimen virkaa ja siinä on heti kahdeksan lisänappia.

 

Jäykkyyden säätelystä: itse olen teoreettista ohjainsysteemiäni ajatellen venytellyt Etolassa, huoltoasemilla, Biltemassa jne. erilaisia kuminaruja. Vääntämiseen tarvittava voima lisääntyy, kun mennään kauemmas keskikohdasta. Niissä voisi ehkä olla jotain mahdollisuuksia myös jatkovarsiratkaisuun.

 

Arvaanpa että kohta joudutaan muutama palsta alaspäin kotiohjaamopuolelle.

 

- terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tässä hyvä esimerkki jatketusta SaitekX36:sta jota on samalla jäykistetty vetoakselin suojakumilla.Tämä on LLv24 Pata:n käsialaa:

 

http://www.leosk.org/SCT/board/viewtopic.php?t=151

 

T:Harri

 

P.S Tää konstruktio on sellainen mihin suuntaan lähtisin itselleni rakentamaan kotiohjaamoa,sääli ettei ole juuri nyt tilaa tuollaiselle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä - tuo on täsmälleen siihen suuntaan kuin omat kaavailuni. Tuo pystysuoraan asennettu näppis on minulle uusi oivallus.

 

Kyseessä näyttäisi selvästikin olevan virtuaalihävittäjän ohjaamo. Tässä on yksi paljon miettimäni ongelma- ohjainten pitäisi olla geneeriset eli sopia yhtä hyvin pikkucessnan kuin Jumbon lentämisen leikkimiseen; hekoja varten on sitten pakko tehdä toinen viritys.

 

Kiitos vinkistä.

 

- terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä - tuo on täsmälleen siihen suuntaan kuin omat kaavailuni. Tuo pystysuoraan asennettu näppis on minulle uusi oivallus.

 

Kyseessä näyttäisi selvästikin olevan virtuaalihävittäjän ohjaamo. Tässä on yksi paljon miettimäni ongelma- ohjainten pitäisi olla geneeriset eli sopia yhtä hyvin pikkucessnan kuin Jumbon lentämisen leikkimiseen; hekoja varten on sitten pakko tehdä toinen viritys.

 

Kiitos vinkistä.

 

- terv. Jorma

 

Toi Pata:n viritys sopii mainiosti myös Heko:ille, nykyaikaisille- ja historichävittäjille!.747:kan lentelyyn tuo on liian "formulamainen" mutta taitolento tms. lentämiseen se varmastikin käy.

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkovarsi on hyvinkin luonteva ratkaisu erityisesti heko-lentoon, mutta siinä on yksi pulma, jota en oikein ole onnistunut mielessäni ratkaisemaan ja siksi se on toistaiseksi asentamatta: jos haluan käyttää jalustassa olevia nappuloita, minne sen sijoitan? Pöydällä se olisi liian korkealla ja jalkojen väliin sijoitettuna nappeihin ei yllä.

 

Toisaalta - saahan noita nappeja lisäämällä uusia ohjaimia. Nytkin kakkosjoikkari toimittaa peräsimen virkaa ja siinä on heti kahdeksan lisänappia.

Nythän minä vasta tajusin, mitä minä teen tuolla minun vanhalla Wingman Lightilla! Siihen vain jatkovarsi, tikku lattialle, ja Precision II pöydälle hoitamaan muita tehtäviä. Sen akselit voisi vaikka toimia "päänkääntäjinä", jos se vain on asetuksista mahdollista niin laittaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä vinkkiä sitten CH yoken ja polkimien käyttäjille.

 

Kumpaankin voi vaihtaa melko helposti ne jouset, jotka jäykkyyden tuottaa. Eli eikun kopat auki, jouset kouraan ja metalli/pultti/jousi-kauppaan vertailemaan. Liian jäykkää ei kannata vaihtaa, koska muovikorvakkeet ei kestä. Mutta reilusti jäykkyyttä kyllä saa modauksella aikaan, ja on muuten sata kertaa parempi.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten Airbussin sidestick eroaa PC joykkareista ehkä siinä että liikeradat ja -voimat eivät ole samat pituus- ja sivusuunnassa. Pituussuunnassa maksimikulma on hieman pienempi kuin sivusuunnassa, mutta siihen vaadittava voima taas aika paljon suurempi.

 

Sivusuunnassa voimatkin ovat epäsymmetriset siten että ulkopuolelle käännettäessä vaadittava voima on pienempi kuin sisäpuolelle käännettäessä.

 

Breakout -voima on muistaakseni 5 Newtonin luokkaa joka suuntaan.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pientä vinkkiä sitten CH yoken ja polkimien käyttäjille.

 

Kumpaankin voi vaihtaa melko helposti ne jouset, jotka jäykkyyden tuottaa. Eli eikun kopat auki, jouset kouraan ja metalli/pultti/jousi-kauppaan vertailemaan. Liian jäykkää ei kannata vaihtaa, koska muovikorvakkeet ei kestä. Mutta reilusti jäykkyyttä kyllä saa modauksella aikaan, ja on muuten sata kertaa parempi.

 

Tero

 

 

Juu, tosin isoin ongelma ei ole se löysyys vaan useimmissa peliohjaimissa se liikeradan pienuus. Eli tarkka ohjaaminen on mahdotonta kun pienikin liike aiheuttaa hirmuisen ohjainvoiman. Jäykkä ohjain auttaa siinä vähän koska voimaa tarvitaan enemmän, mutta itse ongelma ratkeaa parhaiten ohjaimella joka liikkuu riittävästi. Ainakin pienkoneissa yoke kääntyy 90 astetta molemmille sivuille ja korkeusperäsinakselin liike on se mainittukin joku 20 cm. Mitäs CH:n yokessa on? 10cm ja joku 45 astetta suuntaansa? Tämä on about puolet. Jäykistys tosiaan auttaa vähän mutta ei se "realistinen" ole - tärkein asia mitä itse olen oppinut lentämisestä on opetella ohjaamaan erittäin pienin ohjainliikkein, kuvittelisin että mittarilennossa tämä on vieläkin tärkeämpää - ellei sitten ohjainta käytetä vain loppuvedon tekemiseen autopilotin pois kytkemisen jälkeen.. ;)

 

Muutamakin CH:n yokella lentävä kaveri on harrastanut sitä "tökkivää" siivekeohjausta - se toimii toki sillä yokella kun pitää saada pieni korjaus lentorataan, mutta oikealla koneella se on tarpeetonta koska ohjainta voi vain kääntää muutaman millin haluttuun suuntaan - mitään "dead zone"a ei ole vaan kone vastaa pieneenkin ohjainliikkeeseen nätisti..

 

Silti se CH varmaan on järkevän hintaisista ohjaimista paras ja teron kikalla siitä saa vähän paremman, muttei se tosiaan sitä perimmäistä ongelmaa ratkaise.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No itse en ainakaan käytä ohjainta vain loppuvedon tekemiseen, muiden mieltymyksiä en tiedä.

 

Omalta kohdaltani ehdottomasti parhaimman _tuntuman_ on antanut jäykistetty CH. Liikeratapuutteille ei voi mitään, mutta kaikkea ei voi aina helposti saada.

 

Omalle kohdalle on sattunut myös pari semmosta CH yokea, jotka on ollut nykiviä nimenomaan elevator akselilla ja aivan naurettavan löysiä. Toisinsanoen tuntuma aivan kammottava. Silikonipohjainen rasva ja uudet jouset luulisi auttavan myös nuita yksilöitä.

 

Tosimies tekee tietysti itse semmoisen yoken, että se on maailman paras , mutta se ei ole kaikille mahdollista ja vaatii hirmuisen määrän työtä ja näppäryyttä. Rahamiehet voi ostaa PFC:n yokeja, mutta en ole täysin varma, mitkä ne liikeradat siinä sitten ovat.

 

Tero

 

ps. olen eri mieltä siitä, että liikerata olisi suurin ongelma. CH:lla voi lentää ihan normaaleilla liikeradoilla, mitä oikeallakin. Ohjaimen antamaa vastetta voi säätää ch:n control managerilla. Hyvin harvoin sitä tarvii pienkoneella antaa yli 45 asteen ohjausliikkeitä. Sen sijaan armoton löysyys mikä noissa on ihan defaulttina on kammottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään