Guest Henrik

Nokan asento 747ssa

8 viestiä aiheessa

Onko IRL 747kin nokka näin pystyssä kun se lentää

suoraan eteenpäin?

 

Korkeus kuvassa on 28,000ft ja suoraan mennään. Nopeutta on sellanen 310kts.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se riippuu tietty nopeudesta ja korkeudesta. Mitä hitaammin tai mitä korkeammalla, sitä isompi kohtauskulma tarvitaan. Mutta kyllähän nuo silleen suunnitellaan, että normaalissa matkalennossa olisi kone kutakuinkin vatupassissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla ne tahtoopi kaikki vahan isommat koneet tuolla lailla tappi pystyssa menna, 3-5 astetta ;) :D Ja siis pinnalla, matkalennossa. Joku saa sitten sanoa, miksi? Joskus kuullu, mutta enpa mene tahan nyt sanomaan mittaan...

 

-FBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se.

 

757:ssa tyypillinen 2.5-3 astetta. En usko, että jumbo poikkeaa tuosta juurikaan.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla ne tahtoopi kaikki vahan isommat koneet tuolla lailla tappi pystyssa menna, 3-5 astetta. Joku saa sitten sanoa, miksi? Joskus kuullu, mutta enpa mene tahan nyt sanomaan mittaan...

 

 

No voisi ainakin maalaisjärjellä ajatella, että kun kohtauskulmaa suurennetaan, niin moottoreiden työntövoimaa suuntautuu silloin myös ylöspäin eikä se ole pelkästään vaakatasossa (työntövoiman x- ja y-komponentit). Tämä ylöspäin suuntautuva työntövoimakomponentti auttaa aerodynaamisen nosteen kanssa kumoamaan painovoiman ja kone pysyy halutulla korkeudella.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voisi ainakin maalaisjärjellä ajatella, että kun kohtauskulmaa suurennetaan, niin moottoreiden työntövoimaa suuntautuu silloin myös ylöspäin eikä se ole pelkästään vaakatasossa (työntövoiman x- ja y-komponentit). Tämä ylöspäin suuntautuva työntövoimakomponentti auttaa aerodynaamisen nosteen kanssa kumoamaan painovoiman ja kone pysyy halutulla korkeudella.

 

Eipä juurikaan, vaan siiven suurempi kohtauskulma lisää nostetta. Laskussakin tullaan lopussa nokka melko pystyssä. Jumboissa ehkä tuo perusasento on vähän takakeno siksi, ettei tiheään ilmaan alaspäin tullessa oltaisi liian etukenossa. Se kun tuntuu matkustajista häijymmältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä juurikaan, vaan siiven suurempi kohtauskulma lisää nostetta. Laskussakin tullaan lopussa nokka melko pystyssä.

 

Ahaa, kiitos korjauksesta.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään