Guest FIN1979

Käytätkö PAPI:a laskeutumisapuna ?

22 viestiä aiheessa

moi

Käytätkö PAPI lähestymisvaloja apuvälineenä laskeutumiseen ?

PAPI siis tarkoittaa Precision Approach Path Indicator eli suomeksi liukukulmavalojärjestelmä. Tuossa kun on noita kuvankaappauksia tullut katseltua niin olen huomannut että monessa kuvassa lähestytään kiitorataa joko liian korkealta tai matalalta.

Eli käytätkö sinä PAPI valoja lähestymisapuna ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen huomannut että jos liukupolkukulma on kohdallaan niin laskutkin onnistuvat paljon paremmin ja tulevat usein keskelle kiitorataa touchdown kohdalle :)

Tässä esimerkki PAPI valoista jos joku ei vielä tiedä mitä ne ovat. Nopeus on tuossa sen takia suuri kun tulin 777:lla laskuun ;D

[ Attachment removed / expired ]

Kakkos kysymyksenä kuuluukin että missäpäin maailmaa tuossa kuvassa ollaan laskeutumassa. Hiltusen Toni EI saa vastata ;) .......

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En, katson lähinnä visuaalisesti sopivan kulman

Edit: Korjattiin pilkkuvirhe ja lisätään kyseinen teksti:

Vaikka en käytä papia niin 99% laskuistani on täysin pehmeitä ja 90% menee sinne haluan. Eli kosketus kynnyksellä tai jos haluan venyttää pidemmälle niin jossain pidemmällä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kakkos kysymyksenä kuuluukin että missäpäin maailmaa tuossa kuvassa ollaan laskeutumassa. Hiltusen Toni EI saa vastata ;) .......

Ollaan varmaan Floridassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Käytätkö PAPI lähestymisvaloja apuvälineenä laskeutumiseen ?

Käytän PAPI -valoja VFR lennoilla. IFR lenoilla vastaavasti ILS:ää, tosi tulee PAPI -valot silloinkin laskeuduttaessa vilkaistua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Käytän kyllä!

Ja paikka on Melbourne Florida. Ehkä!

Vinkki löyty kuvakaappauksista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Käytän kyllä!

Ja paikka on Melbourne Florida. Ehkä!

Vinkki löyty kuvakaappauksista!

aivan oikein ! kymmenen pistettä ja papukaijamerkki...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleehan sitä käytettyä aina kun löytyy, VFR:ää kun enimmäkseen lentelee. Pikku kentillä (esim. EFWB) sitten silmämääräisesti taiteillaan kone alas... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki käytän PAPI:a lähestymiseen, mutta riippuu tietty koneesta millä lennän. Cessna tulee nätisti alas ilman PAPI:akin mutta isommilla koneilla (VFR:ssä) silmät tihrustaa laskeutuessa tiiviisti PAPI -valoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ihmeen kysymys se tämmöinen on?

kompakysymys ??? ;D ei niitä tosin kaikki kuulemma käytä ;)

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa isommilla koneilla PAPI-valojen visuaaliseen informaatioon ei kannata luottaa lähestymisen loppuvaiheessa, jos valot sijaitsevat lähellä kiitotien kynnyksestä. Mutta pidemmällä näkölähestymisessä käytän myös papeja apuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isoimmilla härpäkkeillä käytän, mutta pienimmillä(Pienkoneet esim: Piipperit, Cessnat) en oikeastaan tarvitse niitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos teen visuaalia niin toki, jos ajan ilssiä niin toki töllötän flight directoria(tai sitten raw dataa jos en FD:tä syystä tai toisesta käytä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tuleehan tuota vilkuiltua. Tosin joillakin koneilla voi olla oikea liukukulma esim 3 punaista ja 1 valkoinen PAPI.

tuo oli uutta, minä olen ymmärtänyt että kaksi valkoista ja kaksi punaista olis se optimaalinen liukupolkukulma niin Cessnallekin kuin 747:lle.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuo oli uutta, minä olen ymmärtänyt että kaksi valkoista ja kaksi punaista olis se optimaalinen liukupolkukulma niin Cessnallekin kuin 747:lle.

Esim. Hawk tuodaan 3 punaista ja 1 valkoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään