Guest heiska91

Checklisteistä

29 viestiä aiheessa

Olen hakenut Partasen Teron tekemän B757:n checklistin ja olen ihmetellyt muutamia termejä:

Mitä tarkoittaa:

L & R ISOL Switches

T/O THRUST REFERENCE

CDU

MCP

Speed Bugs

RED ANTI-COLL LTS

Packs

CLB Thrust

MCP / MSA ALT

RECALL & ASA

APP BRIEFING

MAP ALTA & BRIEFING

 

Jos noihin termeihin saisi selvennöksiä niin ois kiva!

Jesse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP briefing on että katsoo lähestymis listan läpi

 

CLB thrust on nousu tehot

 

T/O thrust referense on joku takeoff teho, en nyt muista onko se noin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noin pahasti on hakusessa, niin melkeinpä suosittelisin rankkaa lisäopiskelua tai hieman yksinkertaisemman (lue: epärealistisemman) tarkistuslistan etsimistä.. Valitettavasti näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noin pahasti on hakusessa, niin melkeinpä suosittelisin rankkaa lisäopiskelua tai hieman yksinkertaisemman (lue: epärealistisemman) tarkistuslistan etsimistä.. Valitettavasti näin.

No jos ne ovat itselläsi niin hyvin hallussa, niin voit varmaan selittää nuo Jesselle?? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No jos ne ovat itselläsi niin hyvin hallussa, niin voit varmaan selittää nuo Jesselle?? ::)
Varmasti voisinkin, mutta tässä olisi nyt hieman muutakin tekemistä. Itselleni tieto kyseisistä jutuista on karttunut ahkeralla opiskelulla. Sitä paitsi joku muu on jo selittänyt kyseiset asiat, vastauksia Jessen kysymyksiin tarjoavat esimerkiksi 767PIC:n manuaalit.

 

Olen mukana eräässä lentäjäkoulutusprojektissa virtuaalista ilmatilaa ajatellen. Sen valmisteluihin tosin menee vielä jonkin aikaa. Mutta sielläkään emme pomppaa perusteiden yli, vaan käsittelemme asiat asianmukaisessa järjestyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP briefing on että katsoo lähestymis listan läpi

No itseasiassa ei katota mitään varsinaista listaa vaan "briiffataan" se lähestyminen eli mietitään miten se pitää lentää ja mitä tehdään jos tulee Go-Around ja minne tulee mahd. holdeja yms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opetustani on tulevaisuudessa tarjolla

 

Anteeksi, mutta minkä takia tuolla "tietäväisyydellä" pitää sitten tässä päteä, jos sinulla ei ole pienintäkään aikomusta vastata kysymykseen. Eli lyhyesti, jos tiedät, niin kerro - muuten voi jättää vastaamattakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No itseasiassa ei katota mitään varsinaista listaa vaan "briiffataan" se lähestyminen eli mietitään miten se pitää lentää ja mitä tehdään jos tulee Go-Around ja minne tulee mahd. holdeja yms.

 

 

ok hyvä ku korjasit

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Anteeksi, mutta minkä takia tuolla "tietäväisyydellä" pitää sitten tässä päteä, jos sinulla ei ole pienintäkään aikomusta vastata kysymykseen. Eli lyhyesti, jos tiedät, niin kerro - muuten voi jättää vastaamattakin.
En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.

 

-Joka tietoa lisää,.se tuskaa lisää. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viitsi alkaa romaania vääntämään, paljon helpompi kertoa mistä tieto löytyy. Samalla vihjaisin, etteivät kyseiset jutut ole maailman helpoimpia ja niiden ymmärtämisen eteen pitää tehdä hieman - tai oikeastaan hieman enemmänkin - työtä. Ottaen huomioon viestini luonteen vastauksena minulle esitettyyn kysymykseen, enköhän minä ihan asialinjalla ollut.

 

Turhia noi sun viestit silti oli Jessen kannalta eli yhtä tyhjän kanssa tähän threadiin. Älä väitä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Turhia noi sun viestit silti oli Jessen kannalta eli yhtä tyhjän kanssa tähän threadiin. Älä väitä vastaan.
Viestini Jesselle oli varoitus ja vinkki, vieläpä läheisesti asiaan liittyvä. Miten se voisi olla turha? Ja miksen väittäisi vastaan? Täällähän keskustellaan, toivottavasti vieläpä järkipohjaisesti. Jos näin on, on tarkoituksenmukaista käsitellä aihetta useista näkökulmista pyrkimyksissä kohti oikeampaa kuvaa todellisuudesta. Jesse pyrki oletettavasti tarkistuslistan tutkimisella kohti suurempaa realistisuutta, samaahan asiaa tässä tavoittelen ja vieläpä kirjaimellisesti.

 

Tosin juuri nyt tuntuu, että asian käsittely on karkaamassa sivuraiteille - samanlaiseen tietämättömyyden suohon, kuin missä sika olisi yliopistossa. Tai Jesse 757:n järjestelmätuntemuksessa. Tai minä ATPL-teoriakurssilla. Tai edes CPL, onnistuisikohan edes IR. Tuskin. Se siitä pätemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen hakenut Partasen Teron tekemän B757:n checklistin ja olen ihmetellyt muutamia termejä:

Mitä tarkoittaa:

L & R ISOL Switches

T/O THRUST REFERENCE

CDU

MCP

Speed Bugs

RED ANTI-COLL LTS

Packs

CLB Thrust

MCP / MSA ALT

RECALL & ASA

APP BRIEFING

MAP ALTA & BRIEFING

 

Jos noihin termeihin saisi selvennöksiä niin ois kiva!

Jesse

 

Nopsasti selvennan osan termeista mutta sitten kannattaakin ottaa yhteytta 757-Guruun, elikkas T.Partaseen...

 

Left & Right Isolation Valves

Takeoff Thrust Reference

MCP=autopilootti harpake siina keskella.... :D

Speed Bugs=noperusmittarin kehyksella olevat "nippelit" mitka saadetaan muistuttamaan tarkeista nopeuksista...

Red Anti-Collision Lights

Packs=muistaaksein ilmastointiin liittyvaa juttua, naen namikat silmissani, kattopaneelissa oikeassa laidassa n. keskella ;)

 

Siina jotakin pienta, loppuja pitais tarkastaa kirjoista, mita ei ole lahettyvilla. Joten annanpa asantuntijoiden jatkaa, mie vaan tykkaan lentaa...;)

 

-FBA-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Partasen tarkistuslistat on tarkotettu käytettäväksi nimenomaan 767PIC kanssa. Joitain juttuja voi käydä läpi myös muilla paneeleilla, mutta valitettavasti et voi aivan kaikkea listattua suorittaa esim. Paynen paneelilla. Mutta käydäänpä nämä läpi.

 

L & R ISOL Switches

 

757/767:n pneumatiikkajärjestelmässä on kaksi erillistä paineilmalinjaa, oikea ja vasen linja. Tavallisesti oikeaan linjaan syötetään oikean moottorin paineilmaa (bleed air) ja vasempaan linjaan vasemman moottorin paineilma. Maassa moottoreiden ollessa pois päältä linjat paineistetaan APU:n paineilmalla, joka syötetään oikean ja vasemman linjan "väliin". Tästä APU:n paineilma virtaa oikean ja vasemman isolation valven kautta pääjärjestelmiin. Left & Right ISOL Switchit kontrolloivat tätä ilman syöttöä. Kun ne avataan ja APU:n paineilman syöttö on myöskin avattuna, molemmat päälinjat paineistetaan. Valvet sulkemalla oikea ja vasen järjestelmä taas pystytään eristämään toisistaan ja APU:sta. Tavallisesti moottoreiden käynnistyksen jälkeen nämä valvet siis suljetaan, jotta vaikkapa vuototilanteessa vain toinen järjestelmä tippuisi pois pelistä.

 

T/O THRUST REFERENCE

 

Lentoonlähtötehot, määrätään TRP:n (Thrust Rating Panel) tai FMC:n kautta. Lähdössä käytetään joko TOGA-tehoja eli moteista otetaan kaikki irti tai vaihtoehtoisesti moottoreita säästävää Derated Takeoff -tehoasetusta.

 

CDU

 

Command Display Unit, FMC:n käyttöpääte eli siis se mötikkä, jota yleensä kutsutaan FMC:ksi.

 

MCP

 

Mode Control Panel, autopilotin käyttöpaneeli eli siis se paneeli mihin ruuvataan suunnat ja korkeudet jne.

 

Speed Bugs

 

Nopeusmittarin kehällä olevat valkoiset merkit, joilla merkitään V-nopeudet, laippanopeudet jne. yhtiön käytäntöjen mukaisesti.

 

RED ANTI-COLL LTS

 

757:ssa käytetty nimitys beaconeille eli ne punaiset vilkkuvalot, joita käytetään aina kun moottorit ovat päällä.

 

Packs

 

Osa pneumatiikkajärjestelmää. Molemmissa paineilmakiskoissa on packit, joilla moottoreista tuleva kuuma bleed air muutetaan ilmastointikäyttöön sopivaksi. Käytännössä packeissa moottoreista tuleva kuuma ilma jäähdytetään. Lentoonlähdössä packit voidaan sulkea, jotta moottoreista saadaan lisää tehoa irti. Tällöin recirculation fanit nimensä mukaisesti kierrättävät samaa ilmaan matkustamossa.

 

CLB Thrust

 

Nousutehot, valitaan TRP:stä. 757:ssa CLB, CLB1 tai CLB2.

 

MCP / MSA ALT

 

MCP ALT on autopilottiin valittu korkeus. MSA ALT on lyhenne sanoista Minumum Safe Altitude, ja tarkoittaa pienintä sallittua lentokorkeutta tietyllä alueella. Se pitäisi periaatteessa tarkistaa kartoista ennen descenttiä.

 

RECALL & ASA

 

RECALL tarkoittaa EICAS:in recall-nappulan painamista. Tällä tarkistetaan, ettei järjestelmässä ole varoituksia, jotka olisi poistettu näkyvistä cancel-nappulalla. Recallilla vaihdetaan myös EICAS:in varoitusten sivua, jos niitä on tarpeeksi pitkä lista. ASA on tässä yhdeydessä mitä luultavimmin lyhenne sanoista Autoland Status Annunciator. Käytännössä tällä tarkoitetaan sitä, että lentäjän pitäisi tarkistaa palaako automaattilaskeutumisjärjestelmän valopaneelissa varoitusvaloja.

 

APP BRIEFING

 

Lähestymisbriiffaus, käydään perämiehen kanssa läpi lähestymisen vaiheet ja menettelyt poikkeustilanteissa.

 

MAP ALTA & BRIEFING

 

Tähän en ihan heti osaa sanoa, mitä tällä on haettu. Ehkäpä joku muu tietää paremmin? Muistaakseni oikeissa Finskin tarkistuslistoissa ei ole tätä kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tähän en ihan heti osaa sanoa, mitä tällä on haettu. Ehkäpä joku muu tietää paremmin? Muistaakseni oikeissa Finskin tarkistuslistoissa ei ole tätä kohtaa.
Jesse taisi tarkoittaa kohtaa MAP ALT & G/A BRIEFING, eli MAP:n (Missed Approach Point) korkeus ja ylösvetobriiffaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Olen itse ollut poissa koneelta, mutta Mikael vastasikin kattavasti jo noihin.

 

Ja MAP ALT & BRIEFING tarkoittaa nimenomaan sitä, mitä Matti kertoi.

 

Lisäkysymyksiä ?

 

Tero

 

edit: PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit: PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.

 

Eteneekös se hyvin? Olen kyllä todella kiitollinen tuosta tutoriaalista, osaan jo noudattaa tarkistuslistaa mutta ei kyllä ole hajuakaan mitä osa niistä nappuloista tekee.. Edes PIC:n manuaaleissa ei kerrota eri nappuloiden tarkoituksia, ja välillä tuntuu ettei niiden painamisellakaan ole mitään vaikutusta, ehkä en vain huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIC2:n ilmestymiseen ajoitan kattavan tutoriaalin 757:n peruslentämisestä, jossa käydään läpi, miten asioita pitäisi tehdä (missä järjestyksessä, mitä ja miksi), ja myös tarkistuslistojen kaikki kohdat selitetään ja selvitetään, että miksi se ja se pitää tarkistaa.

 

Heih, tuohan kuulostaa kivalta, tai suorastaan erinomaiselta! Jos vaikka tuon myötä saisi taas jotain innostusta lentää simulla, ku ois hieno kone, hieno paneeli ja tietoakin siitä tarjolla! :)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota.. Jäi ihmetyttämään että miksi approaching briifingin kohtia on kahteen kertaan tuossa listassa? Koska approach briefing pitää sisällään tuon minimin ja ylösvedon katsomisen..

 

--

edit: Vilkaisin listaa.. Tuo Map Alt & Briefing on "Landing" listassa, joka luetaan finaalissa... Why? Eihän tuossa vaiheessa enää mitään briiffauksia tehdä tai mittaribugeja/korkeusasetuksia väännellä, vaan ne on tehty jo liu'un aikana kaikki valmiiksi. Vai onko tuolla joku syvempi tarkoitus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami,

 

Approach briefing pitää sisällään lähestymisen briiffauksen. Toki siinä briiffataan ylösvetoproseduuri, mutta kyseisen checkin tarkoitus on pääsääntöisesti varmentaa, että _lähestyminen_ on briiffattu ennen kuin se aloitetaan.

 

No sitten, koska 757/767:ssa asetetaan missed approach altitude, eli MAP ALT vasta liu'un capturen jälkeen, on täysin loogista ja yleistä, että se tarkastetaan vasta LANDING-listassa, sitä ei voi tarkistaa APPROACH-listassa. (siis että MCP:ltä löytyy oikea MAP ALT). Samassa kohdassa varmistetaan vielä, että myös itse Missed Approach on briifattu. Siten: MAP ALT & BRIEFING.

 

Jos haluaa viilata pilkkua, voi ajatella, että APP BRIEFING pitää täysin sisällään lähestymisen, ja ylösvetoproseduurin, ja sitten tuosta MAP ALT & BRIEFING kohdasta otetaan tuo & BRIEFING pois. Itse kuitenkin katsoin, että on syytä varmentaa LANDING listassa, että todellakin NYT tiedetään, miten ylösvedon sattuessa toimitaan. Tieto ei ehkä ole samalla tavalla selkäytimessä tilanteen sattuessa, jos siitä on edellisen kerran puhuttu 30 mailia kentästä.

 

Tero

 

 

edit: ah, huomasin vielä että viittasit, että "eihän tuossa vaiheessa tehdä briiffauksia". Ei tehdäkään. Kyseessä on checklisti, ei do-list. Finnairilla IRL osa heidän listan itemeistä on ns. do-itemejä, eli tehdään samalla kun luetaan, mutta tässä listassa ei ole tarkoitus alkaa briiffaamaan kohdassa MAP ALT & BRIEFING. Se on tehty jo aiemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteneekös se hyvin? Olen kyllä todella kiitollinen tuosta tutoriaalista, osaan jo noudattaa tarkistuslistaa mutta ei kyllä ole hajuakaan mitä osa niistä nappuloista tekee.. Edes PIC:n manuaaleissa ei kerrota eri nappuloiden tarkoituksia, ja välillä tuntuu ettei niiden painamisellakaan ole mitään vaikutusta, ehkä en vain huomaa.

 

Olli,

 

PIC2 etenee kivasti. Joo, se on vähän näiden simujen kanssa, että jos ei ole kunnon matskuja, niin saattaa se punanen lanka kadota siitä hommasta, mutta simukokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että simulentäminen saa ihan uuden ulottuvuuden (siis jos tykkää siitä ulottuvuudesta ;D) kun alkaa tehdä juttuja oikein ja aina samalla tavalla. Lennot ei ole koskaan "säätämistä", vaan noudattaa semmosta tuttua ja turvallista kaavaa, ja siinä turvallisuudentunteessa on sitten mukavaa, jos vaikka sää on huono tai liikennettä on paljon jne jne, koska ei tarvi keskittyä epäolennaiseen säätämiseen :). Sitä varten sitä tutoriaaliakin väsään.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero,

 

Jos viilataan pilkkua, niin mitä eroa on termeillä Missed Approach Fix ja Missed Approach Point? Käsittääkseni näin pilkkua viilaten tuo MAP ALT viittaisi ennemminkin missatun lähestymisen aiheuttaman ylösvedon lähtökorkeuteen, eikä niinkään varsinaiseen nousukorkeuteen. Ei siis pätemällä, vaan kysyen, että tiedätkö näillä termeillä jotain eroa ja miten asia pitäisi täydellisen korrektisti ilmaista - vai oletko sen jo niin tehnyt? Olen nimittäin hieman solmussa nyt.. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

löytyy oikea MAP ALT). Samassa kohdassa varmistetaan vielä, että myös itse Missed Approach on briifattu. Siten: MAP ALT & BRIEFING.

 

Ah OK.. No meillä sama asia, hieman eri termillä vain, eli "ADU - CHECKED". Tarkoittaa sitä flight guidance systeemin käyttöpaneelin ikkunaa, joka ilmoittaa päälläolevat moodit. Samassa on myös korkeusvalinnan osoitus, ja tuossa tsekataan tosiaan tuo, että se on asetettu oikein ylösvetoa varten (samoin se tietysti ruuvataan vasta sitten kun liuku on otettu kiinni).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään