Guest pm

Kopterisuosituksia

20 viestiä aiheessa

Löytyisikö suosituksia koptereiden suhteen? Simu on FS2002. Ei ole väliä, mikä kopteri (merkki, sotilas/siviili jne.) on, pääasia että lentomalli on edes sinnepäin, ei ole pakko kuitenkaan olla viimeiseen asti todenmukaiseksi viritetty. Virtual cockpit olisi hyvä olla.

Kai täällä joku muukin tykkää koptereilla lentää, joten jos nyt jotain tulee mieleen niin vinkkejä otetaan vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös def. Bell ole suht hyvä lentomalliltaan. Voihan aina imuroida kirjastosta esim. medihelin, siinä pitäisi olla suht kunnossa tuo puoli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hoveri on hyvä osoite, siellä esimerkiksi Lama, Bell 47, Bell UH-1, Ericsson Aircrane, Schweizer 300...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Tuo BO105:n lentomallinnus on todella surkea, joten sitä ei voi millään suositella. MediHeli -paintti on ihan hieno kylläkin.

Arttu

Eikös def. Bell ole suht hyvä lentomalliltaan. Voihan aina imuroida kirjastosta esim. medihelin, siinä pitäisi olla suht kunnossa tuo puoli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Tuo BO105:n lentomallinnus on todella surkea, joten sitä ei voi millään suositella. MediHeli -paintti on ihan hieno kylläkin.

Arttu

No voi olla että itse olen siirtänyt tuon lentomalli def. bellista :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, kiitoksia kaikille. Löytyyhän noita koptereita pilvin pimein, aiemmin olin vain sattunut löytämään jotain "virityksiä".

Tuo MediHeli on kyllä tyylikäs, silläkin on jo tullut pärrättyä jonkin verran. Valitettavasti IRL-kopterikokemus on niin vähäistä (ei ole lainkaan), ettei realistisuudesta osaa paljoakaan mennä sanomaan. Toisaalta, siksi onkin helpompi hyväksyä huonomminkin mallinnettu kopteri.

Tuo Hovercontrol on kyllä hyvä sivu. Näyttää olevan valinnan varaa aika mukavasti. Ainakin suurin osa taitaa vieläpä olla onneksi "täydellisenä pakettina", ettei jotain mittareita tai ääniä joudu enää etsiskelemään erikseen.

Jotenkin minulla oli sellainen käsitys, että laadukkaita ja toimivia koptereita ei paljoakaan ole edes tehty. Siksi aloinkin kysellä suosituksia, ettei tarvitse jokaista löytämäänsä itse kokeilla. Mutta tosiaan tuntuuhan noita olevan kun vain sattuu löytämään.

Edit: Typo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti IRL-kopterikokemus on niin vähäistä (ei ole lainkaan), ettei realistisuudesta osaa paljoakaan mennä sanomaan. Toisaalta, siksi onkin helpompi hyväksyä huonomminkin mallinnettu kopteri.

Kyllähän se taitaa poijaat olla sillä lailla, että sillä tietokonepelien realismilla ei ole mitään tekemistä oikeiden koptereiden kanssa. Siihen tarvitaan nääs hiukan muutakin kun paljon muistia (mm. ilmaa, peltiä ja bensiiniä tai muuta menovettä). Ja kun nykyaikaisimmat kopterisimut, siis ihan oikeat simulaattoritkin kykenevät jäljittelemään oikean koneen lento-ominaisuuksia vielä melko vaihtelevalla menestyksellä, niin ei oo ehkä tarvetta puhua FS:in kohdalla realismista vielä mitään. Pelit on pelejä. Ei pahalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta voin sanoa että realistisesti mallennetulla koneella ei lennellä ilma polkimia. Sitä varten ainakin itse olen ottanut asetuksista Gyron pois. Tälloin ei pitäisi perän kääntää konetta kokoajan oikealle...

JES...1900 viestiä täynnä :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
ei oo ehkä tarvetta puhua FS:in kohdalla realismista vielä mitään. Pelit on pelejä. Ei pahalla.

No ei näillä tietenkään voida kovin aitoihin olosuhteisiin päästä, johan sitä rajoittaa selvästi jo tämä "käyttöliittymä", kun pilotti ei voi aistia itse koneen kallistelua, ympärilleen ei voi katsella läheskään yhtä "automaattisesti" kuin tosielämässä jne... Realismia rajoittavia tekijöitä löytyy varmasti paljonkin. Mutta nämä simukoneetkin voivat olla joko "sinnepäin" (mahdollisuuksien rajoissa) tai sitten ei lainkaan edes "sinnepäin". :) Ja kyse oli nyt tuosta ensin mainituista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Realismia rajoittavia tekijöitä löytyy varmasti paljonkin. Mutta nämä simukoneetkin voivat olla joko "sinnepäin" (mahdollisuuksien rajoissa) tai sitten ei lainkaan edes "sinnepäin". :) Ja kyse oli nyt tuosta ensin mainituista.

Näin kyllä toki varmasti on. Siksi vaan halusin asiaa kommentoida, ettei kenellekään jää vaan väärää kuvaa siitä, kuinka realistista Flight simulatorin pelaaminen on verrattuna oikeaan ilmailuun. Tätä forumia kun lukevat monet muutkin kuin tänne rekisteröityneet tai asiaan perehtyneet. Fs:lla ei voi opetella lentämään, varsinkaan kopteria, jonka lentofysiikka on vielä paljon lentokoneen vastaavaa monimutkaisempi. Mutta en sitten ehkä ihan ymmärtänytkään pointtiasi. :)

Ihan mielenkiinnosta muuten kysyisin, että käytättekö sen "kopterin" lentämiseen "oikeita" ohjaimia eli ohjaus- ja noususauvaa (kollektiivia) sekä polkimia, vai ihan normaalilla tikullako lennätte??

Näin vaan joskus netissä sellaisia kaupattavan ja olivat muistaakseni ainakin silloin melko arvokkaita.....

Hyvät viikonloput itse kullekin 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta muuten kysyisin, että käytättekö sen "kopterin" lentämiseen "oikeita" ohjaimia eli ohjaus- ja noususauvaa (kollektiivia) sekä polkimia, vai ihan normaalilla tikullako lennätte??

No minä ainakin käytän Saitekin X45-tikkua. Sehän on sellainen kaksiosainen (HOTAS), ja kollektiivin virkaa toimittaa tuo throttlekahva. Ei tietenkään vastaa oikeita ohjaimia, mutta joskus aikoinaan kun näppiksen avulla yritin kopteria lentää niin voin sanoa että siihen verrattuna on kyllä aivan eri asia. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta varsinkin kopterien kohdalla simuohjaimet rajoittavat realismia ihan jyrkästi. Tikun kaasukahva kun ei mitenkään vastaa oikean kopterin kollektiivia. Lentokoneiden kohdalla erot eivät liene ihan niin suuret, vaikkei joku CH Yoke tietenkään oikean koneen ohjainta vastaa.

Monet kopterit ovatkin minusta turhan vaikeita lentää ainakin osittain sen takia, että vaatisivat sellaista ohjaustarkkuutta, joka ei normaaliohjaimilla (saahan sitä hekoillekin jotain $1000 hintaisia sauvoja) onnistu. >:( :(

Itse olen joutunut joitain kopukoita lentäessä laittamaan crashaykset pois päältä, kun kopukkaa ei saanut laskeutumaan törmäämättä koska nimenomaan kollektiivi oli ihan mahdoton. Olen jonkin verran lentänyt simussa koptereita, joten ihan keltanokka en niissä ole.

Tietääkö muuten kukaan, tekeekö se netistä löytyvä vakio-Bellin lento-ominaisuuksien helpotus lentomallista realistisemman vai ainoastaan helpomman?

Niin ja Mikan kysymykseen vastauksena, itse käytän ihan tavallista Ms:n Precision 2 tikkua ja kollektiivina tikun kaasuvipua, joka kuten edellä mainitsin ei ole kovin hyvä.

-Ville-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, näin vähän muistelinkin, että ne kopteriohjaimet on melko huikean hintaisia. Enkä siltikään tiedä, miten ne käytännössä pelaisivat, koska edelleen niistä puuttuu yksi (kopteri)lentämisen kannalta erittäin tärkeä tekijä eli ohjaintunto/ohjainvaste. Sitä tuskin voi niihin sentään vielä simuloida, ainakaan kovin realistisesti. Toki tää nyt on ihan mutua, kun en oo sellaisia ikinä kokeillut. Muutenkin kopterihomma perustuu aivan ensisijaisesti "perstuntumaan", joten vaikea on tosiaan kuvitella että noihin saisi mitenkään aitoa fiilistä. Tähän loppuun sitten se vanha totuus:

People fly aeroplanes, PILOTS fly helicopters.... No huono.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äkkiäkös tuollaisen kollektiivin tekee ja äkkiäkös jonkun sauvanpidennyksen tekee sauvaan... Muistaisin joskus lukeneeni ettei hekon sauvassa ole edes mitään varsinaista tuntoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaisin joskus lukeneeni ettei hekon sauvassa ole edes mitään varsinaista tuntoa?

Aijaa. No taidanpa sitten lopettaa osaltani tämän keskustelun tähän, kun en ilmeisesti tiedäkkään noista asioista mitään......Päivänjatkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Ottamatta kantaa oikean kopterin hallintaan ja lentämiseen niin täältäkin löytyy muutama ihan siisti "vatkuli":

http://www.fshubschrauber.de/

T:Harri

No tuollapa olisikin ollut mukavan näköisiä laitteita. Valitettavasti kuitenkin FS2004... :( >:(

Täytyy kai olla optimisti ja jossain vaiheessa paremmalla ajalla kokeilla josko toimisi myös tässä 2002:ssa.... ::)

BTW, aika älytön toteutus noilla sivuilla... Kuvat ja lataussivu on erikseen, joten jos kuvien perusteella valitsee haluamansa, täytyy älytä pistää mieleensä kopterin tunnus, jotta dl-sivulta osaa valita haluamansa. Kuva voisi itsessään olla linkki itse pakettiin... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään