Guest Athlonisti

Kysymys lentonopeuksista ja AI:sta

7 viestiä aiheessa

Jos jollakin lentokentällä on AI-liikenteessä ruuhkaa ja joku AI-kone joutuu kauan jonottamaan, niinkun se on jonottanut yli jonkun ajan, niin se katoaa. Voiko tätä AI-koneiden "jonotusaikaa" mitenkään modifoida? Eihän tosielämässäkään lentokoneet päätä kadota jos pilotit ei jaksa jonottaa. :)

Mitä eroa on True Airspeedillä ja Indicated Airspeedillä? Onko totta, että mitä korkeammalla lennän vaikka 340 solmun nopeudella, niin sitä aiemmin olen perillä määränpäässä? Jos tämä on totta, niin miten se on selitettävissä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä eroa on True Airspeedillä ja Indicated Airspeedillä? Onko totta, että mitä korkeammalla lennän vaikka 340 solmun nopeudella, niin sitä aiemmin olen perillä määränpäässä? Jos tämä on totta, niin miten se on selitettävissä?

Eikös True Airspeed ole maanopeus ja Indicated Airspeed ole ilmanopeus eli nopeus miinus/plus tuuli. Vai oliko se just toisin päin?

Riippuu tuulennopeuksista ja suunnasta miten ne sattuvat kohdalle. Yleensähän korkealla on suuremmat tuulet.

Itse olen nyybie vielä eli jos meni väärin niiin fiksummat saa korjata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tosielämässäkään lentokoneet päätä kadota jos pilotit ei jaksa jonottaa. :)

Siitä ei vaan julkisesti puhuta, mutta... ;D Enpä ole tuota huomannut. Olen minä joskus puolikin tuntia AI-koneiden perässä jonottanut, eivätkä ole kadonneet, vaikka kuinka toivoisi. Tietty jos niiden pitäisi aikataulun mukaan olla jo seuraavalla kentällä, niin silloin varmasti teleporttaavat.

IAS on se mitä mittari näyttää ja se pienenee korkeuden kasvaessa ja ilman ohetessa. Se on kuitenkin se nopeus, jonka haluat tietää, kun kyse on sakkausrajasta, laskutelineiden maksiminopeudesta yms. koska myös koneen lentokäytös muuttuu samaan tapaan ilman ohetessa. TAS on siis todellinen ilmanopeus ja GS maanopeus (TAS+tuuli). GS kertoo miten matka etenee, kauanko kestää saapua määränpäähän yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen löytyi Googlella, ja samaa asiaa tuossa ylläkin kerrottiin, tosin muutama vastaus oli aavistuksen metsässä..

GENERAL AIRSPEED

CAS Calibrated Airspeed is the indicated speed of an airplane, corrected for position and instrument error. Calibrated airspeed is equal to true airspeed in standard atmosphere at sea level.

KCAS Calibrated Airspeed expressed in knots.

GS Ground Speed is the speed of an airplane relative to the ground.

IAS Indicated Airspeed is the speed of an airplane as shown on the airspeed indicator when corrected for instrument error. IAS values published in this handbook assume zero instrument error.

KIAS Indicated Airspeed expressed in knots.

TAS True Airspeed is the airspeed of an airplane relative to undisturbed air which is the CAS corrected for altitude, temperature, and compressibility.

Tämmöisestä sivusta: http://www.glasair-for-sale.ukgo.com/general%20information.htm

Eli tuo TAS eli true airspeed on tosiaan korkealla suurempi kuin mitä mittarit näyttävät - koska ilma on ohuempaa noin yksinkertaistettuna. IAS eli mittarin näyttämä nopeus ja CAS eli kalibroitu mittarinopeus ovat yleensä varsin lähellä toisiaan ainakin pienkoneilla, siinä se ero on lähinnä siitä että eri nopeuksilla siiven kohtauskulma on erilainen ja pitot-putki siten ei välttämättä ole ihan optimaalisesti ilmavirtauksen suunnassa koska se putki on kiinteästi siivessä kiinni. Joten sitten koneen käsikirjassa on taulukko mistä sen "korjatun" arvon voi katsoa. Mutta ainakin cessnassa ne erot ovat siinä aika merkityksettömän pieniä. En tiedä isoista koneista sitten, mutta niissä monissa avioniikka hoitaa ajatustyön noiden osalta.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko totta, että mitä korkeammalla lennän vaikka 340 solmun nopeudella, niin sitä aiemmin olen perillä määränpäässä? Jos tämä on totta, niin miten se on selitettävissä?

Jos lennät vakio-Machin luvulla, matka edistyy hitaammin, mitä korkeammalla lennät, sillä ilma on korkeammalla kylmempää. Äänen nopeus on lämpötilariippuvainen ja hidastuu ilman kylmetessä. Tämä pätee siis silloin, kun tuulien vaikutus unohdetaan. Ilmakehän lämpötilariippuvuuden pitää myös noudattaa ISA-standardia, niin kuin se simulaattorissa noudattaaakin. Noin 37 000 jalasta ylöspäin lämpötila pysyy vakiona, joten eroa FL370:n ja esim. FL450:n välillä ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä korkeammalla lennät 340 KIAS, sitä nopeammin lennät oikeasti (TAS ja GS). Tämä johtuu siitä, että ohuessa ilmassa Pitotputken paine-ero ympäröivään ilmaan pienenee, ja juuri sitä paine-eroa nopeusmittari näyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään