Guest motojuzzi

Projekti kovassa vauhdissa (TL-96)

50 viestiä aiheessa

En oikeen tiennyt, että minne foorumille tämä pitäis laittaa, mutta pistin tänne. Modet siirtäköön jos tarvetta on. :)

Eli ajatus oli tehdä (uusimman Siivet-lehden innoittamana) simuun TL-96 Star, mutta kuvia on netissä turhan niukasti. Ajattelikin, että jos Pirkkalassa päin liikkuvat foorumilaiset olis varustettu digikameralla, olisi tosi mukava saada lisää kuvia koneesta eri suunnista, varsinkin suoraan edestä, takaa ja sivusta (suoraan ylhäältä taitaa olla liikaa pyydetty... ;D). Ja tietenkin ohjaamosta tarvitsis paljon kuvia, erityisesti läheltä. Voi olla liikaa pyydetty tämäkin..

Että jos vain sattuu muiden puuhien seassa onnistumaan ilman suurempaa vaivannäköä.

Ajattelin kyllä pyytää myös UL-lennon ihmisiltä apua, mutten kerinnyt vielä.

Toinen pyyntö koskeekin lentomallia, OH-U411:n tekstuureja ym.:

Vaikka tämä olisi mun ensimmäinen projekti, haluaisin tehdä ulkokuoren ja ainakin paneelin pohjan itse. Kuitenkin muilla osa-alueilla saattaisin tarvita apua. Joten jos jollain on aikaa ja halua auttaa tämmösessä niin kertokaa toki. Varsinkin lentomallin teko kaipaisi varmaan parempaa tietämystä.

Ei kai muuten kukaan muu ole tehnyt/tekemässä tällasta..?

Edit: 400:s viesti! 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kun minä en saa muutakuin ryanairin terminaalin verkon takaa kuvia niin tässä jotain viime kuulta(jos tarvitset isompana niin pistä pikaviestinä e-mailisi,löytyy 2608x1952 kokoisena siis 2.00-2.50mb)

[ Attachment removed / expired ]

EDIT:tekstuureissa voin auttaa (luulen että aikaa on) jos teet vain itse ne pohjatekstuurit

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pienellä googlettamisella löyty vaikka kuinka paljon kuvia

Varmaan parasta olisi jos jostain saisit kolmitahot tuohon. Tulisi ainakin modelista helpolla

hyvä.

http://www.tl-ultralight.cz/96/index_en.html

Juu, googlen kuvahaulla hain aikasemmin kuvia, mutta kaikki on vähän "vinosta" kuvakulmasta. Mutta, löysin kuitenkin sellasen pienen kolmitahokuvan, kai juuri tuolta sun linkkisi takaa, siitä on varmasti paljon hyötyä.

Villelle kiitos kuvista, en usko tarvitsevani isompia.

Ööh, tämä saattaa saada mut kuullostamaan epäpätevältä tän projektin suhteen (gmaxin opettelu on täydessä vauhdissa, ja etenee hyvin, muitten osa-alueiden kanssa vielä vähän hakusessa :)), mutta mitä tarkoitat pohjatekstuureilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun olet modelin tehnyt niin sitten teet ne textuurit gmax:n kautta(joku gmax:n käyttäjä osaa varmaan kertoa paremmin),mutta siis ensimmäiset textuurit jotka tehdään gmax:n kautta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selevä, eiköhän se hoidu. Täytyy vielä etsiä lisäinfoa koneiden tekemisestä, kunhan olen tehnyt perusrungon.

Tässä Paint Shopilla tehty kuva ensimmäisen päivän työstä. Voi olla, että koko homma on väärin tehty ja pitää aloittaa alusta, mutta sen näkee sitten. Kyseessä on siis vasta yhden päivän aikana väsätty alkumalli, joten tulen parantelemaan pintoja vielä roimasti.

Muuten joku gmax-expertti voisi valaista, että ollaanko työtavoissa oikeilla jäljillä. Eli olen tehnyt tuon rungon puolikkaan ja yhden siiven erikseen, sitten liittänyt ne yhteen attach-toiminnolla ja tehnyt niistä instancen. (Instanceahan ei voi käyttää finaaliversiossa, vaan koneenpuolikas täytyy kopioida ja kääntää erikseen, eikö?)

Vinkkejä otetaan vastaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siitä se lähtee :), hyvä juttu! Tuo puolikkaan koneen tekeminen on ainakin omasta mielestäni osoittautunut järkevimmäksi tavaksi. Siinä vaiheessa kun korjattavaa kuitenkin tulee, ei sitten tarvitse vääntää niitä hankalasti kahteen paikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viitasitko jotenkin kyseisen sivun otsikkoon...? ::) ;D "Stupid idiot's guide..."

Juu, tuolta olen jo oppia hakenut, ihan hyvät sivut.

Tässä olisi vielä muutama kuva rojektin etenemisestä:

Hienosäädöt olen suosiolla jättänyt myöhemmäksi. Pysyy mielenkiinto yllä ja huomaa virheet paremmin, kun välillä vaihtaa käsiteltävää koneen osaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää etenevän todella hyvää vauhtia tuo projekti,mutta ei sen koneen kimpussa tarvi ihan 24h per päivä olla. ;D Jatka vain samaan malliin(pakko palkita sinut karmalla)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Siivet-lehdessä taisi olla jotain juttua tuosta TL-96:sta *vink vink* ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Siivet-lehdessä taisi olla jotain juttua tuosta TL-96:sta *vink vink* ;)

Niin kuulemma... ;)

Eli ajatus oli tehdä (uusimman Siivet-lehden innoittamana) simuun TL-96 Star...

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää etenevän todella hyvää vauhtia tuo projekti,mutta ei sen koneen kimpussa tarvi ihan 24h per päivä olla. ;D Jatka vain samaan malliin(pakko palkita sinut karmalla)

Ei vai..? ??? No, täytyy nyt painaa kovempaa vauhtia, kun ei kesäkuun puolenvälin jälkeen pääse moneen viikkoon koneelle.. :P

Tänään sain jo irrotettua tuosta sivuvakaajasta peräsimen ja tehtyä siipiin laipat ja ööö, mikä se suomenkielinen sana nyt oli, aileronit.. ;D Niin se muisti pätkii..

Muuten, tuon Martin linkin perusteella sain sellasen käsityksen, että virtual cocpit tehdään samalla tuohon modeliin. Onko näin...? En aikonut laittaa siihen mittareita, mutta olis mukavampaa, jos sivulle katsottaessa näkyisi myös konetta, eikä vain maisema. Vai voiko eri kuvakulmille tehdä omat "paneelinsa"? Eikös Alain Captin MD-11 paneelissa ole joku tällainen systeemi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni VC tehdään modeliin mutta aivan erikseen siis siinä ei tarvi olla kuin ohjaamon kohta ei siis tarvitse olla laskutelineitä ja muita osia ja animointeja(joku varmaan osaa selittää tarkemmin).Paneeliin voi tehdä bitmappeinä sivu,taka jne. siis kaikki tarvittajat kuvakulmat,joka tulee tähän tyyliin (lainaus BAe 146 paneelista),ylös panel.cfg:hen jossa määritellään kuvakulmat (käsittelyssä oikealle "katsominen")

Fixed Window31=Right

ja sitten alemmaksi jossa määritellään tuo kuvakulma näin:

[Fixed Window31]

file=Right.bmp

visible=0

render_3d_window=1

window_pos=0.0,0.0

window_size=1.000,1.000

ident=31

Ja nämähän ovat vain esimerkkejä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää mutta ennenkuin teet hirveän paljon pidemmälle niin esimerkiksi siivet kannattaa tehdä paremmalla polygonimäärällä jotta niistä tulee "pehmeämmän" näköiset. :)

Jos teet VC:n niin kopioi siihen ympärille ainakin siivet omille paikoilleen, silloin ne näkyvät kivasti lentäessä jos katsoo sivuille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää mutta ennenkuin teet hirveän paljon pidemmälle niin esimerkiksi siivet kannattaa tehdä paremmalla polygonimäärällä jotta niistä tulee "pehmeämmän" näköiset. :)

Jos teet VC:n niin kopioi siihen ympärille ainakin siivet omille paikoilleen, silloin ne näkyvät kivasti lentäessä jos katsoo sivuille.

Niin siis, tehdäänkö vc erikseen, ja sitten yhdistetään converttausvaiheessa muun modelin kanssa yhteen, vai...? Nyt olisi semmonen käsitys, että kaikki, niin ulkomodeli kuin vc:kin, tehdään samalla, ja sitten ne linkitetään jotenkin näin:

TL-96_star (dummy-helpperi)

fuselage

l_wing

l_aileron

r_wing

r_aileron

jne..

virtual_cocpit

jotain

l_wing

l_aileron

jne..

Eli siis nuo vc:n alle linkitetyt osat olis ihan samat, kuin ulkomodelissa. Miten pahasti ollaan hakoteillä? Ja MakeMDL:n ohjeissa sanotaan, että xxx_interior loppuiset nimet muunnetaan vc:ksi. Olen vähän ulalla tässä.

Tässä taas uusia kuvia, paransin noita siipiä ja ohjainpintoja autosmooth-toiminnolla.

Sitten olen myös lisännyt telineen.

Mites, kun pyöriä (sekä potkureita) pitäisi tehdä kai useammat kappaleet eri pyörintänopeuksille, niin miten se kannattais tehdä? Nimesin nuo yksityiskohtasemmat pyörät nimillä x_tire_still, jossa x:n paikalle l, r tai c. Sitten pitäis tehdä ne nopeammin pyörivät version, niin teenkö pelkät pyöreät levyt, jotka saa paremman näkösiksi lisäämällä niihin sopivat tekstuurit? Entäs nopeasti pyörivä propelli, miten se kannattaisi tehdä? Ne eri versiothan näkyy (jollei piilota toista) gmaxissa vaan päällekkäin, mutta converttausvaiheessa ne erotellaan erikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis, tehdäänkö vc erikseen, ja sitten yhdistetään converttausvaiheessa muun modelin kanssa yhteen, vai...? Nyt olisi semmonen käsitys, että kaikki, niin ulkomodeli kuin vc:kin, tehdään samalla, ja sitten ne linkitetään jotenkin näin:

TL-96_star (dummy-helpperi)

fuselage

l_wing

l_aileron

r_wing

r_aileron

jne..

virtual_cocpit

jotain

l_wing

l_aileron

jne..

Eli siis nuo vc:n alle linkitetyt osat olis ihan samat, kuin ulkomodelissa. Miten pahasti ollaan hakoteillä? Ja MakeMDL:n ohjeissa sanotaan, että xxx_interior loppuiset nimet muunnetaan vc:ksi. Olen vähän ulalla tässä.

Minun mielestä kätevin tapa on pitää VC ja exterior modelit eri projektitiedostoissa. Sitten vaan ennen compilea vedetään ne mergellä yhteen läjään. Tässä pitää juuri muistaa vaan olla tarkkana noiden exterior- ja interior-osien kanssa. Minä teen ne silleen, että mulla on kummallekin projektille oma "näkymätön" boxi, jotka on nimetty Interioriksi ja Exterioriksi. Sitten kummankin mallin osat on linkitetty asiaankuuluvaan boxiin:

kun pyöriä (sekä potkureita) pitäisi tehdä kai useammat kappaleet eri pyörintänopeuksille, niin miten se kannattais tehdä? Nimesin nuo yksityiskohtasemmat pyörät nimillä x_tire_still, jossa x:n paikalle l, r tai c. Sitten pitäis tehdä ne nopeammin pyörivät version, niin teenkö pelkät pyöreät levyt, jotka saa paremman näkösiksi lisäämällä niihin sopivat tekstuurit? Entäs nopeasti pyörivä propelli, miten se kannattaisi tehdä? Ne eri versiothan näkyy (jollei piilota toista) gmaxissa vaan päällekkäin, mutta converttausvaiheessa ne erotellaan erikseen.

Mun mielestä tulee ihan hyvän näköiset renkaat, kun sen X_tire_still:n kopsaa vaan X_tire_blurred:ksi. FS:n renkaan pyöritys saa ne näyttämään ihan hyvältä silleenkin. Mutta toki voit halutessasi tehdä myös oman "pyörivän" tekstuurin sille X_tire_blurred:lle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten pitäis tehdä ne nopeammin pyörivät version, niin teenkö pelkät pyöreät levyt, jotka saa paremman näkösiksi lisäämällä niihin sopivat tekstuurit? Entäs nopeasti pyörivä propelli, miten se kannattaisi tehdä? Ne eri versiothan näkyy (jollei piilota toista) gmaxissa vaan päällekkäin, mutta converttausvaiheessa ne erotellaan erikseen.

Pyöreä levy on ihan riittävä nopeassa potkurissa, hidas ja paikallaan oleva potkuri kannattaa tehdä tuosta valmiista potkuristasi.

Nuo interior ja exterior ryhmät voi tehdä myös gmax:in group valikosta group komennolla. Eli tuossa mallipuussasi valittaisiin fuselage haaran kaikki oliot ja sitten Group valikosta Group jolle nimeksi exterior.

Puu menee piiloon ryhmän otsikon sisään, ja sen jälkeen vaan virtual_cockpitille nodeineen sama temppu, tällä kertaa nimeksi interior. Ihan kätevää näinkin jos haluaa pitää samassa projektissa molemmat, mutta vaikka toisen kokonaan piilossa. Ungroupilla saa ryhmän sisällön takaisin näkyviin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos taas neuvoista, tässä riittää sulattelemista hetkeksi. :) Tuo Jukan tekniikka vaikuttaa selvemmältä näin aluksi, mutta katsotaan, kumpi luontuu paremmin.

Olen nyt suurella vaivalla modeemilla ladannut MakeMdl:n ja FsEditin, ja niistä on huimasti apua ihan asioiden ymmärtämisessä. Ne ohjeet on hyödyllisiä, ja FsEditillä saa näköjään gauget paikoilleen ja lentomallin tehtyä. (Nyt voin tehdä lentomallin ja paneelin itse, vain tekstuurit tarvitaan "alihankkijalta") Tarvitaanko sen lentomallin kanssa muuten mitään muuta ohjelmaa vai tekeekö FsEdit sen alusta loppuun?

Ja muuten miten tuon VC:n kanssa, FsEditillä sitä ei kai voi muokata, joten pitääkö vain yritys-erehdys periaatteella säheltää notepadilla sinne panel.cfg joitain arvoja, joista voi saada vihjeitä muista koneista?? Siis vc:n saattamiseksi vain näkyville, en ajatellut laittaa sinne mittareita.

Linkin näihin Mikkisoftan ohjelmiin (ja selitys sille, mitä SDK tarkoittaa, multa meni hetki ennen kuin löysin selityksen) voisi muuten laittaa tuonne FAQ-osiolle.

Mulla olis muuten tarkoitus sitten käyttää paneelissa pelkkiä default-gaugeja, jottei tarvitse sentään ohjelmoimaan opetella, eikä valmis paketti kasva liian isoksi. Tuossa OH-U411:ssähän on lisäksi gps kiinteästi paneelissa, mutta ajattelin, että se voisi kaataa simun aina joskus, kun tuo kepsi on aiheuttanut usein ongelmia. Joten miten olisi, jos readme:hen laittaa lisäykseksi valmiin rivin (siis esim. jotain tällasta gauge23=gpshihii! 0.000 666 9.999), jonka sitten voi pastettaa panel.cfg:hen, jos haluaa sen gps:än siihen paneliin kiinteänä..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo interior ja exterior ryhmät voi tehdä myös gmax:in group valikosta group komennolla. Eli tuossa mallipuussasi valittaisiin fuselage haaran kaikki oliot ja sitten Group valikosta Group jolle nimeksi exterior.

Mulla vaan tuo Grouppaaminen ja ungrouppaaminen (hienoja sanoja) aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa keyframe animoinnilla animoitujen osien kanssa. Tuo aiheuttaa niitä typeriä scale erroreita, jotka pitää sitten joka osasta ottaa erikseen pois. Hidasta hommaa...

Kannattaa katsoa sieltä FS2004:n MakeMDL SDK:n mukana tulevasta Curtiss Jennyn modelista mallia. Sieltä saa paljon käteviä vinkkejä niin tuohon Interior/Exterior hommaan, kuin moneen muuhunkin asiaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa sieltä FS2004:n MakeMDL SDK:n mukana tulevasta Curtiss Jennyn modelista mallia. Sieltä saa paljon käteviä vinkkejä niin tuohon Interior/Exterior hommaan, kuin moneen muuhunkin asiaan...

?? ??? Missäs tuommonen muka on? Sen paketin mukana tuli kuin pari word-dokumenttia, makemdl.exe, lisennsisopimus eli eula.rtf, jokin makeMDL.parts.xml tiedosto. Onko se tuo viimenen ja mites sen saa esille? Täytyy kohta katsoa..

Täytyy vielä perehtyä tuohon grouppaamiseen myöhemmin, kunhan kone on suunnilleen valmis.

Ja taas tunkee kuvia, tällä kertaa koneessa on jo tekstuureita, mutta vaan ihan teitä varten, aion vaihtaa ne myöhemmin. :) Nyt tein ohjaamon, siis ulkoa päin katsottavan version. (Parantelen sitä vielä ja lisään pilotin)

Tuo modelin kääntely vaan alkoi noitten tekstuurien lisäyksen jälkeen vähän tökkimään, toivottavasti en ole ympännyt liikaa polyja, jotta kone pyörisi sulavasti simussa. Silloin se on tosin vähän eri muodossa, mutta yksityiskohtia tulee olemaan vielä enemmän.

Huomasin muuten vasta eilen, että Vinkan pilotin pää liikkuu, kun liikuttelee ohjaimia! Tuli taas semmonen "alottelijaolo", mutta alottelijahan tässä vielä ollaan. :D

EDIT: Oho, unohtui nuo takaikkunan lasitekstuurit kokonaan, nyt siitä näkee sisältä ulos, muttei ulkoa sisään.. :P

EDIT 2: Lisäsin vielä yhden kuvan, jossa korjasin tuon lasin ja maalailin hieman. Penkkien taakse on myös ilmestynyt matkalaukku ja paita... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos mahdollista niin tee kuomusta aukeava(pistämistäni kuvista ilmenee miten se aukeaa)

Juu, näin oli ajatus tehdä. Saa vaan nähdä, millasia noita Mikon mainitsemia ongelmia tulee, koska tuo aukeaminen tarvii tehdä just keyframe-animoinnilla.. Mutta ajattelin tehdä tuommoset vasta aivan lopuksi, kun olen yhdistänyt koneen eri puoliskot (toinen puoli on tällä hetkellä instance) yhteen.

Muuten jos vain tietoa löytyy, niin tarttisin tuohon edellisen sivun viimesen viestin muihin kysymyksiin vielä vähän valaistusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla vaan tuo Grouppaaminen ja ungrouppaaminen (hienoja sanoja) aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa keyframe animoinnilla animoitujen osien kanssa. Tuo aiheuttaa niitä typeriä scale erroreita, jotka pitää sitten joka osasta ottaa erikseen pois. Hidasta hommaa...

Selvisipä niidenkin syy sitten, tosin mulla noita on tullut aika harvoin, mutta välillä kuitenkin.

Eipä se sieltä löydykään. Se nimittäin tulee fs2004_sdk_gmax_setup.exe:ssä. Mitenkähän en ollut tuota aiemmin edes huomannut, vai lieneekö tullut kovin myöhään tuonne http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp sivulle. Täytyypä ottaa ja perehtyä. Kiitos vinkistä Mikko ;).

Ja Jussille kommentti, koneesi on hämmästyttävän nopeasti saanut upean ulkonäön! Hienoa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään