Guest ApoN

Kytkimistä

23 viestiä aiheessa

Pari kysymystä...taas... ::)

1) Eli onkohan mistään saatavilla sellaisia kytkimiä, joissa oli tuo painanappi ja ledi yhdessä, vähän niinkuin oikeissa autopilotin ym. kytkimissä on (vrt. bojongit, airbussit). Kalliita varmaan ovat mutta pystyykö FSBUS edes handlaamaan selaista kytkintä jossa on kytkin ja ledi samassa?

2) Pystyykö/kannattaako tällaisella yrittää tehdä transponderin näyttöä? Hassun näköinenhän se olisi esim. 7-segmenttinäyttöjen seassa, mutta tuo yksi numero kerrallaan tapahtuva muuttaminen olis kätevä just transponderin kohdalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kysymystä...taas... ::)

1) Eli onkohan mistään saatavilla sellaisia kytkimiä, joissa oli tuo painanappi ja ledi yhdessä, vähän niinkuin oikeissa autopilotin ym. kytkimissä on (vrt. bojongit, airbussit). Kalliita varmaan ovat mutta pystyykö FSBUS edes handlaamaan selaista kytkintä jossa on kytkin ja ledi samassa?

On. Esim. Mouserilta (www.mouser.com) - jenkkifirma, mutta tuolta kannattaa tehdä kimppatilaus ja pistää rahti + mahdollinen tulli tasan kaikkien kesken niin tulee ihan siedettävä vielä. Eli:

mouserbuttons.jpeg

tuossa on erilliset johdot ledille ja kytkimelle, vaikka ne onkin yhdessä muovinpalassa kiinni, eli voi hyvin käyttää fsbusilla.

2) Pystyykö/kannattaako tällaisella yrittää tehdä transponderin näyttöä? Hassun näköinenhän se olisi esim. 7-segmenttinäyttöjen seassa, mutta tuo yksi numero kerrallaan tapahtuva muuttaminen olis kätevä just transponderin kohdalla...

Joo tuota mietin joskus itsekin. FSBUS kyllä tietääkseni tukee noita "HEX"-koodikytkimiä, tosin tarttee vaan kokeilla yhdellä että näkee toimiiko. Mutta periaatteessa "kyllä" - käytännössä en tiedä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaan että Tero tarkoittaa niitä speciaalikytkimiä missä on valaistuna esimerkiksi NAV ja päällä on erillinen merkkivalo, joka ilmaisee onko kyseinen killukka päällä vaiko ei.

Tuollaisia on etsitty useamman miehen voimin. Ja löytämättä järkihintaista ratkaisua. Ainoita vaihtoehtoja on suunnilleen: Tee se itse. Tähän on meinaan jossain internetissä ohjeet. Minumpa pitääkin tutkia linkkejä, kunhan pääsen työpäivän päätteeksi kotio.

Tuo Tuomaksen esittämä vaihtoehto toinen toinen keino. Itsekkin päädyin kotiversiossa tuohon.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja tuo on se erittäin toimiva versio, tosin ei sitten näytä replikalta, mutta sehän ei ollutkaan homman idea. Voihan noista oikeista kytkimistä sitten maksaa 30 euroa tms kappale jos haluaa mutta ei se mulla ainakaan nyt siitä ole kiinni...

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaan että Tero tarkoittaa niitä speciaalikytkimiä missä on valaistuna esimerkiksi NAV ja päällä on erillinen merkkivalo, joka ilmaisee onko kyseinen killukka päällä vaiko ei.

Itse asiassa tarkoitin juuri tuollaista Tuomaksen kuvan kaltaista kytkintä... ;)

Tuohan on ilmeisesti sellainen, että valo jää yhdellä painalluksella päälle ja toisella sammuu??

Noita ei siis saa Suomesta? Periaatteessa toi olisi siinä mielessä hyvä kytkin, että näkisi suoraan paneelista onko se tosiaankin päällä vai ei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan on ilmeisesti sellainen, että valo jää yhdellä painalluksella päälle ja toisella sammuu??

Luulenpa, että kytkimessä on vain ledi ledi lisättynä samaan kalusteeseen eli sen valon syttymistä ja sammumista tulee ohjata ulkopuolelta, esim. FSBUSilla. Eli kun nappia on painettu, menee siitä viesti FSBUSille, jonka voi puolestaan ohjelmoida antamaan virtaa kytkimen ledille.

Niin ja lisään vielä, että tähän tapaan ne oikeatkin lentsikkakytkimet toimii. Eli erillinen ohjauselektroniikka antaa sähköä kytkimen ledille...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että kytkimessä on vain ledi ledi lisättynä samaan kalusteeseen eli sen valon syttymistä ja sammumista tulee ohjata ulkopuolelta, esim. FSBUSilla. Eli kun nappia on painettu, menee siitä viesti FSBUSille, jonka voi puolestaan ohjelmoida antamaan virtaa kytkimen ledille.

Niin ja lisään vielä, että tähän tapaan ne oikeatkin lentsikkakytkimet toimii. Eli erillinen ohjauselektroniikka antaa sähköä kytkimen ledille...

-m

Näin juuri.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku on lähdössä mukaan tuohon Mouserin kytkimien tilaukseen niin mulla olis kanssa tarvetta niille...tosin oma tarve on yli 30 kytkimelle, joten eiköhän niillekkin jonkunnäköistä alennusta tule :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo mä voisin ottaa kans jotain vaikka 20 kpl, vähän ylimääräisiä varulta... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin voisin lähteä tilaukseen mukaan. Minkä hintaisia noi kytkimet ovat?

En löytänyt nopeasti kataloogista, mutta selataan lisää. Jos siellä vaikka olis jotain muutakin mukavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minäkään löytänyt noita tuolta kataloogista. Jos joku löytää niin laittaisko koon tähän myös, layoutin suunnittelu menossa....

[EDIT] Löysinpä itse, olisko kyse näistä? Ne ekat Datasheetit kun katsoo...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla tommosia. Ei kyllä mitään halpoja. 1,98 $ / kpl

Noitapa juuri. Mutta imuroikaa se Mouserin (ja myös Digi-Key:n www.digi-key.com) kataloogi-PDF ja katsokaa löytyykö siitä mitään. En minä tiedä onko tuo juuri se mikä sopii parhaiten, tuommoinen joskus tuli löydettyä ja vaikutti ihan mielenkiintoiselta ja hinta oli tosiaan tuo $1.98 - ei ne halpoja ole. ALV tuohon tulee päälle jos täältä tilaa, jos taas tulee sopivasti keikka jenkkilään jollekin meistä, voi tilata sinne ja tuoda itse maahan jolloin ei tulleja mene olettaen että kokonaismäärä on järjellisen pieni :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä KIELTÄYDYN uskomasta, että noita painokytkimiä ei sais Suomesta, tai edes jostain lähempää kuin Jenkkilästä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä KIELTÄYDYN uskomasta, että noita painokytkimiä ei sais Suomesta, tai edes jostain lähempää kuin Jenkkilästä....

Oletteko tutkineet Bebekin sivuja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Piinaanpa taas teitä uudella kysymyksellä... ;)

Eli rahan säästö mielessä mietin tuossa sellaista vaihtoehtoa, että jos tekee radiostackin 7-segmenttinäytöillä ja haluaa pihdata niitten näyttöjen ostossa, niin onko FSBUS:lla mahdollista toteuttaa yhteistä ADF/TRANSPONDER -näyttöä? Eli siis että vipu asennossa A näyttö näyttää ADF-taajuuden ja asennossa B transponder-koodin?

[EDIT] typoja...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Piinaanpa taas teitä uudella kysymyksellä... ;)

Eli rahan säästö mielessä mietin tuossa sellaista vaihtoehtoa, että jos tekee radiostackin 7-segmenttinäytöillä ja haluaa pihdata niitten näyttöjen ostossa, niin onko FSBUS:lla mahdollista toteuttaa yhteistä ADF/TRANSPONDER -näyttöä? Eli siis että vipu asennossa A näyttö näyttää ADF-taajuuden ja asennossa B transponder-koodin?

[EDIT] typoja...

Periaattessa voisi tehdä CCC:llä logiikan joka tuota outputtia vaihtaa. Jari voi korjata jos olen väärässä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CCC:llä tuon voi teoriassa tehdä. Tosin tällä hetkellä moinen ei toimi ihan oikealla tavalla.

Lähinnäkin rotaryjen datan syöttäminen CCC:n läpi tuottaa ongelmia.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään