Guest ApoN

Mistä mittoja?

5 viestiä aiheessa

Olen omaa kotikokkariideaa tässä vähän suunnitellut ja hahmotellut sekä päässä että ihan paperillekin...

...nyt tarttis kuitenkin löytää jostain tietoa tuota "layoutin" hahmottelua varten, että minkä kokoisia nuo osat suunnilleen on, itsellä kun ei ole yhtään kotosalla. Erityisesti kiinnostais rotaryjen, tuplarotaryjen ja niiden pienten 7 segmenttinäyttöjen koko (mitä Jonilla oli mukana siellä kotiohjaamopäivillä)... mistähän löytäis?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1x12 ympäripyörivän rotaryn ulkohalkaisija on 26mm.

Käytettävyyden kannalta suosittelen jakoväliksi päälle 30mm, jotta sormet mahtuvat nuppien väliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen omaa kotikokkariideaa tässä vähän suunnitellut ja hahmotellut sekä päässä että ihan paperillekin...

...nyt tarttis kuitenkin löytää jostain tietoa tuota "layoutin" hahmottelua varten, että minkä kokoisia nuo osat suunnilleen on, itsellä kun ei ole yhtään kotosalla. Erityisesti kiinnostais rotaryjen, tuplarotaryjen ja niiden pienten 7 segmenttinäyttöjen koko (mitä Jonilla oli mukana siellä kotiohjaamopäivillä)... mistähän löytäis?

Elektroniikkaa varten kannattaa katsoa komponenttivalmistajien speksejä - esim. www.elfa.se, www.spelektroniikka.fi jne - sieltä luettelo ja yleensä niissä on komponenttien koko ilmoitettu.

Toinen juttu on katsella esim. airliners.net:istä - kun "standardi" pyöreä lentokoneen mittari on tietyn kokoinen - mittoja esim täältä: http://www.mikesflightdeck.com/std_instrument_cutout.htm ja http://www.simkits.com/images/details/plotlargering.gif ja http://www.simkits.com/images/details/plotsmallring.gif - noiden avulla saa suunnilleen idean mittakaavasta.

Mutta käytännössä se menee siihen, mitä elektroniikkakaupasta on saatavilla. Toisaalta toisille on hirveän tärkeä se paneelin ulkonäkö ja tarkka replikointi, esim. itselleni taas oleellista on se että eri toiminnoille yleensä on nupit ja napit mistä niitä voi säätää, jos ne ovat suunnilleen oikean näköiset, hyvä, mutta se ei ole sinänsä oleellista. Varsinkin kun yleisilmailukoneissa niitä vipuja ja nuppeja on joka lähtöön erilaisia - ei se ole sillai tarkkaa. Enemmän homman sanelee se, mitä komponentteja on saatavilla järkevään hintaan.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

Joo, Tuomashan noita linkkejä jo laittoikin. Minulla oli noi 7 segmentit Elfasta.

Paneeliprojekti etenee ja kesäkuussa olisi päivitystä tiedossa. Olen CNC-jyrsintä etsiskellyt ja yksi ilmoitteli halukkuudesta ihmetellä asiaa. Pitelen teidät ajantasalla kun edistystä tapahtuu....

// Joni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitos linkeistä, noita oli hyötyä. Mulla on itselläni samansuuntaiset ajatukset kuin Tuomaksella, eli ei olis tarkoitus tehdä mitään "replikaa" mistään tietysti paneelista, vaan sellainen toimiva yleiskokonaisuus....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään