Guest teropa

Lentosimulaattoreiden käyttö koulutuksessa ?

11 viestiä aiheessa

Moi,

 

On varmasti vanha ja kulunut aihe, mutta kuitenkin.

 

Kertokaapa, jotka tietävät, että missä kaikkialla PC-pohjaisia lentosimulaattoreita käytetään oikeassa lentokoulutuksessa, tasosta riippumatta (GPL -> ATPL). En hae JAR hyväksyttyjä harjoituslaitteita, vaan että kuinka yleistä on erilaisissa ilmailukouluissa PC-lentosimujen hyödyntäminen jollain tapaa ?

 

Miten Suomessa ? MIK ja Hyvinkään kerho, entäs muut ?

 

Foorumia lukee varmaan myös ammattilentäjät. Voisitteko kommentoida vähän, mitä hyötyä/haittaa lentosimuista on ollut koulutuksen aikana/ennen/jälkeen ?

 

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Simun IRL välinen todellisuus hämärtyy!

 

"Etsin kerran Tomahawkista escapea, kun lähestyminen ei mennyt nappiin!"

:o ;)

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Simun IRL välinen todellisuus hämärtyy!

 

"Etsin kerran Tomahawkista escapea, kun lähestyminen ei mennyt nappiin!"

:o ;)

-Kaitsu

 

Älä naureskele, tuon takia mä itse aloin vakavasti harkita jonkinlaisen "ohjauskonsolin" rakentamista missä on vivut joka näppäinkomennolle.. siitä on 2 vuotta ja nyt MIKissä on tuo simu, kotona keskeneräinen projekti, joka tässä varmaan kohta saa taas vähän vauhtia kun tuo MIKin projekti on siinä vaiheessa että sitä ei nyt koko ajan tarvitse säätää..

 

Niin se alkukipinä? Se tuli siinä kun olin ekalla yksinlennolla OH-COX:illa laskukierroksessa, siinä myötätuulessa ja huomasin ajattelevani kirjainyhdistelmää "F7" (laipat ulos).. siinä hetkessä tajusin että simusta voi olla hyötyä paljoonkin harjoitellessa, mutta on erittäin tärkeä että simussa on vivut ja napit kuten oikeassakin koneessa eikä näppäimistö - koska silloin sitä voi oppia ihan tärkeitä rutiineja simussa sen sijaan että jää tuollaisia hölmöjä näppäinyhdistelmiä päähän.. ;D

 

Sitten se alkoikin kaiken maailman härveleiden rakentamisella, tarkoitus oli tehdä monitorin alle tuleva "loota" missä on kaasuvivut ja laipat ym cessnan kilkkeet ja muutama pyöritettävä nuppi (QNH ja Vorrin radiaali) - eli tämä:

console1.jpg

 

Tämän jälkeen Hepokankaan Juha jossain mainitsi että olettekos tietoinen semmoisesta webisivusta kuin www.fsbus.de - ja siitä sitten ns. mopo lähti käsistä ;D

 

Seuraava projekti olikin tämä:

tabletopconsole4.jpg

 

Ja tuossa oli toimivat radiot sun muut, tästä olikin sitten jo oikeasti hyötyä PPL-harjoittelussa, osaan vor-jutut aika hyvin ja lentelin aika paljon Vatsimissa jotta radioliikenteestä tuli aika tuttua. Nämä kaikki toki siis niin että opettelin ensin miten asiat oikeasti pitää tehdä ja sitten simussa hain siihen rutiinia. Simun kanssa ei kannata esim. tutkia miten fysiikan lait toimivat, parempi tarkistaa kaikki ensin oikeista teoriamateriaaleista :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tekisi ikarukseen modellin niin sille löytyisi käyttöä koulutuksessa, terveisin padasjoen lentokerho... Muut voisin tehdä itse, modellia vain odotan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tekisi ikarukseen modellin niin sille löytyisi käyttöä koulutuksessa, terveisin padasjoen lentokerho... Muut voisin tehdä itse, modellia vain odotan...

 

Eikö tuohon periaatteessa riitäisi pelkkä hyvä lentomallikin (+ tietenkin paneli). Visualmodelhan voi tollasessa "koulutuskäytössä" olla vaikka kivenmurikka tai mikä ikinä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tekisi ikarukseen modellin niin sille löytyisi käyttöä koulutuksessa, terveisin padasjoen lentokerho... Muut voisin tehdä itse, modellia vain odotan...

 

 

No ei sen tarvi olla "ikarus" että siitä olisi hyötyä opetuksen rinnalla - mäkin lensin simulla Dreamfleetin Archerilla aika paljon vaikka lennänkin kerhossa Cessnaa. Kunhan nopeusalue on suunnilleen oikea, ja pistää paneeliin samat varusteet kuin mitä oikeassa koneessa on, se toimii ihan hyvin. Eihän simulla ole tarkoitus opetella *lentämään jotain tiettyä konetta* vaan enemmän siinä oppii sitä lentämisen rutiinia: ohjaamaan konetta, seuraamaan muuta liikennettä, puhumaan radioon, suunnistamaan ja seuraamaan tekniikan toimintaa, nämä siis kaikki yhtäaikaa. Ihan hyvin sitä "Ikarustakin" vois lentää jollain C172 -lentomallilla. On sitä jotain mopuja ja ultria FS:lle mutta tuo RealAirin C172 on ehkä kuitenkin sillai "järkevän" tuntuinen lentomalli että se tuntuu uskottavalta. Moni muu on semmoinen ihme rimpula.

 

Tekee vaan paneelin missä on ne varusteet mitä kerhon Ikaruksessa. Siitä on hyötyä. Tietty matkalaskujen ym suhteen pitää sitten vain lentää oikeaa nopeutta. Mitäs se Ikarus menee matkalennossa?

 

Ei MIKin simussa ole mitään visuaalimallia - tai on siellä se default Cessna missä on toki OH-CTL-paintti, mutta ei sitä näe koskaan kun lentää. Ei simun sisällä ole nappia mistä vaihdetaan kuvakulmaa muuta kuin yokessa oleva jolla voi katsoa etuviistoon vasemmalle ja oikealle.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PC:llehän on IFR-traineriohjelmia, mm Elite ja Jeppesenin vastaava ohjelma (jonka nimi ei nyt lonkalta tule mieleen). Nuo ovat siis ifr-simuja eli visuaali on mitätön ja oikeastaan vain mittareihin on panostettu. Hinta on myös "kotisimua" kovempi.

 

Käytännössä MSFS ajaa saman asian, koska siinäkin on navimajakat yms paikoillaan ja lähes poikkeuksetta samat ohjainsetit saa kytkettyä myös siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän esim. Finnairillakin käytetään PC-pohjaisia FMS-trainereita. Käytännössä niissä on koneeseen pultattu FMS-yksikkö ja näytöllä näkyy koneen navigaationäytöt. Niissä sitten harjoitellaan FMS:n käyttöä ja sitä miten reitti näkyy ND:llä tai EHSI:llä. Lisäksi käytetään PC-pohjaisia CBT-koulutusohjelmia. Niissä lentäjät käyvät koneen järjestelmät läpi tyyppikoulutusvaiheessa ja osioiden lopussa suorittavat taitoja testaavan kokeen.

 

Joistakin isojen simujen osista vastaavat myös PC-pohjaiset laitteet, mutta sitä ei taidettu tässä nyt hakea. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei sen tarvi olla "ikarus" että siitä olisi hyötyä opetuksen rinnalla - mäkin lensin simulla Dreamfleetin Archerilla aika paljon vaikka lennänkin kerhossa Cessnaa. Kunhan nopeusalue on suunnilleen oikea, ja pistää paneeliin samat varusteet kuin mitä oikeassa koneessa on, se toimii ihan hyvin. Eihän simulla ole tarkoitus opetella *lentämään jotain tiettyä konetta* vaan enemmän siinä oppii sitä lentämisen rutiinia: ohjaamaan konetta, seuraamaan muuta liikennettä, puhumaan radioon, suunnistamaan ja seuraamaan tekniikan toimintaa, nämä siis kaikki yhtäaikaa. Ihan hyvin sitä "Ikarustakin" vois lentää jollain C172 -lentomallilla. On sitä jotain mopuja ja ultria FS:lle mutta tuo RealAirin C172 on ehkä kuitenkin sillai "järkevän" tuntuinen lentomalli että se tuntuu uskottavalta. Moni muu on semmoinen ihme rimpula.

 

Tekee vaan paneelin missä on ne varusteet mitä kerhon Ikaruksessa. Siitä on hyötyä. Tietty matkalaskujen ym suhteen pitää sitten vain lentää oikeaa nopeutta. Mitäs se Ikarus menee matkalennossa?

 

Ei MIKin simussa ole mitään visuaalimallia - tai on siellä se default Cessna missä on toki OH-CTL-paintti, mutta ei sitä näe koskaan kun lentää. Ei simun sisällä ole nappia mistä vaihdetaan kuvakulmaa muuta kuin yokessa oleva jolla voi katsoa etuviistoon vasemmalle ja oikealle.

 

//Tuomas

 

 

Onhan tuota jo tehtykkin eteenpäin tuota ikarusta. Itseltäni kyllä löytyisi kaikki mahdollinen muu, tekstuurit valokuvina joka suunnista ja joka yksityiskohdista, ja on paneeliakin tehty jo eteenpäin. Voisihan nuo tehdä valmiiksi asti mutta silti mielummin lentäisin kokonaisella Ikaruksessa kuin puolikkaalla.

 

Ja jos joku ei tiedä (niinkuin ei pitäisikään vielä) minkänäköinen kyseinen kone on niin siinä olisi kuvaa..

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja itsetehtyä paneelia vähän...

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja sivukuvaa

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Kuopiossa kun kerho järjesti PPL:n teoriaopetusta pelkästään kansalaisopiston kurssina, käytössä oli kuuleman mukaan FS2002 yokella ja polkimilla varustettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuota jo tehtykkin eteenpäin tuota ikarusta. Itseltäni kyllä löytyisi kaikki mahdollinen muu, tekstuurit valokuvina joka suunnista ja joka yksityiskohdista, ja on paneeliakin tehty jo eteenpäin. Voisihan nuo tehdä valmiiksi asti mutta silti mielummin lentäisin kokonaisella Ikaruksessa kuin puolikkaalla.

 

Hyvältähän tuo näyttää!

 

Mutta se mitä yritin sanoa on, että harjoittelun kannalta ei ole mitään väliä vaikka alla olisi C172, samat perusasiat pätevät ihan Ikarukseen ja Cessnaan (ja B747:aan :)) - toki onhan se kiva lentää "samalla" koneella - mutta jos kerhokäyttöön tuollaista aiotte, tehkää vanerista ihan Ikaruksen paneeli, tietokoneeseen PCI-näytönohjain (tai jos näytönohjaimessa on "dualhead" eli kaksi ulostuloa, käytetään niitä) ja sen perään esim. 14" näyttö jonka eteen vanerista mittaripaneeli. Paneeliin mittarien reiät reikäsahalla, monitoriin reikien kohdalle FS:n paneeli joka siis saa olla koko ruudun kokoinen ja sisältää pelkät mittarit.

 

Sitten kunnon penkki vaikka autonromuttamolta ja lattiaan pultataan joystick jonka varsi jatketaan Ikaruksen sauvan mittaiseksi jotta ohjainliikkeet ovat about samat. Polkimiksi CH:t tai sitten osaava tekee ne itsekin äkkiä vaikka hitsaamalla, monesti kerhoissa on vaikka mitä osaavaa väkeä. Maisemanäytöksi vähän isompi monitori - tai videotykki jos jonkun firmassa on esim. vanhempi sellainen antaa sponsorointina :) Mustasta kankaasta voi tehdä teltan ympärille jotta simulaattorissa istuva näkee vain maiseman missä lentää.

 

Tuollaisella vehkeellä meinaan treenaa jo vaikka mitä eikä se ole mitenkään hirveän vaikea tehdä. Paneeliin voi kanssa tehdä erilaisia reikälevyjä (tai jättää sen levyn kokonaan pois ja pistää vain ruudun kokoisen reiän) - sitten erilaisten konetyyppien vaihtaminen on helppoa kun tarvitaan vain ko. koneelle tehty koko ruudun paneeli.

 

Ei sen tarvitse olla tuon ihmeellisempi kun siitä on jo hyötyä moneen käytännön asiaan. Jo se, että simusta pitää erikseen nousta "ulos" hakemaan esim. unohtunutta kynää tai karttaa.. siinä oppii äkkiä ihan hyödyllisiä asioita ja tulee paneuduttua asiaan tarkemmin.

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään