Guest Mara

Autopilot (hjelp)

13 viestiä aiheessa

Olisi kysyttävää tosta mikä jo otsikossa mainittiin, eli en osaa käyttää autopilottia!

Olen tälläinen "amatööri"....

Eli tarviiko asettaa ensin GPS:stä jokin kohde minne on matkalla ja sitten se autopilot päälle, jotte se tietää minne lentää?

Mä oon vähän tyhmä.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tee lento FS:n Flight Plannerilla. Sen jälkeen lähde lentoon, ja käännä paneelista yleensä löytyvä NAV/GPS-kytkin kohtaan GPS. Sitten laita autopilotista NAV-moodi päälle. Nyt kone seuraa automaattisesti tekemääsi lentosuunnitelmaa. Nyt sinun ei tarvitse säätää mitään muuta kuin lentokorkeus.

 

Jos haluat lentää tiettyyn suuntaan, niin laita NAV/GPS-kytkin kohtaan NAV. Säädä jokin asteluku (0-360) autopilotin HDG-kohtaan, ja laita HDG-moodi samalla päälle. Nyt kone lentää haluamaasi suuntaan. Tämä on erittäin hyödyllistä varsinkin lähestymisessä, kun ATC kertoo lentosuuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kannattaa kokeilla maksullista FSNavigatoria www.fsnavigator.com jolla aloittelijallekin onnistuu lentäminen. Tuolla on myös 20-kerran käyttö demo. Myös lentosuunnitelmien teko onnistuu tuolla FSNavigatorilla mielestäni paremmin kuin default FS2004 flight plannerilla. Tuota ohjelmaa kannattaa ainakin kokeilla. Sillä onnistuu myös automaattiset laskut.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kannattaa kokeilla maksullista FSNavigatoria www.fsnavigator.com jolla aloittelijallekin onnistuu lentäminen. Tuolla on myös 20-kerran käyttö demo. Myös lentosuunnitelmien teko onnistuu tuolla FSNavigatorilla mielestäni paremmin kuin default FS2004 flight plannerilla. Tuota ohjelmaa kannattaa ainakin kokeilla. Sillä onnistuu myös automaattiset laskut.

 

Mutta tuo FSNAV:han vie lopunkin ilon lentämisestä, se mokoma kun ei anna tehdä mitään muuta kuin suunnitella lennon. ;) FS:n omalla autopilotilla lennettäessä joutuu sentään ruuvaamaan taajuudet sun muut tilpehöörit silmään ennen kuin autolanding onnistuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo FSNav siis soveltuu enimmäkseen sellaisiin isoihin jetteihin joissa ei paneeleissa ole omaa FMC:tä tai MCDU:a ;) ei tuolla nyt kannatakkaan alkaa lentää VFR:ää tai IFR:ää pikku Kessnoilla :P Tuo FSNav kuitenkin on hyvä siinä että siihen voi ladata uusimmat SID ja STAR datat ja myös oman koneen liike näkyy tuossa ohjelmassa.

 

Tässä esimerkkinä FMC plaani Manchesteristä Ibizalle. Tuolla onnistuu myös odotuskuvion teko ja kaikki lentokenttien taajuudet näkyvät hetkessä.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo FSNav siis soveltuu enimmäkseen sellaisiin isoihin jetteihin joissa ei paneeleissa ole omaa FMC:tä tai MCDU:a ;) ei tuolla nyt kannatakkaan alkaa lentää VFR:ää tai IFR:ää pikku Kessnoilla :P

 

Heh heh, kyllähän minä tuon tiesin. Ja onhan tuo ihan loistava ohjelma, jos haluaa lentää isoilla koneilla realistisemmin. FS:n oma ATC kun neuvoo lähestymiset ihan eri tavalla kuin oikeasti (?).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS:n oma ATC kun neuvoo lähestymiset ihan eri tavalla kuin oikeasti (?).

 

 

Allekirjoittaneella on yksi ja samalla viimeinen kokemus FS:n ATC:sta. Testasin ihan piruuttani miten se toimii. Kovasti se yritti neuvoa että malmi olisi jossain kirkkonummen tietämillä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun lennän pienillä päristimillä, niin autopilottia käytän lähinnä seuraaviin vaatimattomiin tarkoituksiin, tässä järjestyksessä:

 

- korkeuden pito,

- kompassisuunnan pito,

- VOR-suuntiman pito,

- GPS-suuntiman pito.

 

Säädän nuo koneen paneelista, mutta tietääkseni ne saa päälle näppäimistöltäkin.

 

Oleelliset panelin nappulat ovat

 

- AP (AutoPilot päälle/pois),

- ALT (Altitude, korkeuden asetus autopilotissa),

- suunnan säätö kompassikehältä (mikä lie laitteen nimi, omni-directional jotakin?),

- GPS/NAV-valintakytkin (valitaan GPS- tai VOR-suuntima),

- GOTO-toiminto GPS:ssä (halutun kohteen asettaminen reittipisteeksi),

- ja tietysti VOR-radion asetukset.

 

VOR- ja GPS-suuntimat säädän lennon aikana suoraan panelista tai GPS:stä, en lentosuunnitelman kautta. Jos teen täyden IFR-lentosuunnitelman ja annan autopilotin lentää sen kokonaan, niin minulle tulee houkutus ruveta katselemaan TV:tä tai lukemaan lehtiä lennon aikana. :)

 

EDIT: Ai niin, alkuperäinen kysymys...

 

Autopilotin voi käskeä esim. pitämään korkeutta ja/tai suuntaa. Jos haluaa tästä vielä hienostella, niin voi antaa autopilotin lentää tiettyä VOR-suuntimaa tai kohti GPS-reittipistettä.

 

Kompassisuuntaa saa autopilotin pitämään painalla HDG-napin autopilotista päälle. Suunta valitaan sieltä yhdestä mittarista muistaakseni Course Bug'ia säätämällä, se on sellainen suorakaide, joka kiertää kompassiruusun reunaa. Säädetään yleensä mittarin oikeassa alareunassa olevasta nupista.

 

Haluttu korkeus säädetään usein suoraan autopilotista, siellä on digitaalinumerot, mihin veivataan haluttu lentokorkeus.

 

Jos haluaa seurata VOR-suuntimaa, pitää se suuntima ensin säätää panelista kohdalleen (radiotaajuus ja radiaali eli suunta). Sen jälkeen autopilotin NAV/GPS -kytkin NAV-asentoon ja autopilotista muistaakseni NAV-nappula pohjaan (en ole simun ääressä joten en muista nappulan nimeä).

 

Jos haluaa lentää kohti GPS-pistettä, pitää se saada ensin GPS:ssä seuraavaksi reittipisteeksi. Se tapahtuu joko tekemällä lentosuunnitelma tai naputtelemalla suoraan GPS:n GOTO-toiminnon kautta. Sitten NAV/GPS -kytkin GPS-asentoon ja autopilotista samainen yllämainittu NAV-nappula pohjaan.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä sitä olikin. Lisäisin vielä, että VOR-radiaalin seuraaminen NAV-moodissa tuppaa olemaan aika mutkittelua, ja varsinkin majakan yli lentäessä. Minä mieluummin majakoiden mukaan suunnistaessani käytän HDG-moodia, ja korjaan vaan suuntaa silloin tällöin mittarien mukaan. GPS:n reittiä autopilotti kyllä seuraa nätisti, mutta se on niin hemmetin tylsää, kun käännöksetkin menee automaattisesti. Tavallisesti pidänkin koko GPS:n kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Föönimiehet voivat varmaan kertoa, mihin kaikkeen muuhun autopilotti ja FMC (Flight Management Computer?) pystyvät. Minun ohjeeni vasta raapaisi pintaa.

 

Juu, joissain vanhemmissa koneissa, kuten DC-3, autopilotti pitää esim. vain attituden eli lentoasennon, ei siis korkeutta eikä suuntaa. Auttaa se sekin vähä jos haluaa esim. lentokarttoja selailla tai lähteä hakemaan kupin kahvia.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittaneella on yksi ja samalla viimeinen kokemus FS:n ATC:sta. Testasin ihan piruuttani miten se toimii. Kovasti se yritti neuvoa että malmi olisi jossain kirkkonummen tietämillä. ;D

 

Eikös se Malmi nimenomaan olekin Kirkkonummen esikaupunkialueella... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään