Joni Öfverström

Yksi syy tulla Malmille 8.5. (Kuvia 1024x768)

14 viestiä aiheessa

Tervehdys rakentelijat!

 

Elikkä tuon Malmille mukanani uusia ajatuksia taustavalaistujen paneeleiden tekemiseen. Olen tässä yhden turkulaisen yrityksen kanssa suunitellut ja tuottanut proton, joka voi olla hinta-laatu suhteeltaan isokin uutinen kotimaisille rakentelijoille.

 

Ajatuksena on ollut tuottaa FDS:n Nova-serieksen tasoista paneelikonseptia mutta hintojen osalta eri luokkaa. Sain eilen ekan proton käteen ja koitan työstää sen valmiiksi Malmin miitingiksi (jos elektroniikka toimivat pitävät lupauksensa). Kyseessä on B757 MCP (ei 1:1, vaan 370 mm x 70 mm)

 

Elikkä paneeli on alle 1 mm:stä kirkasta polykarbonaattia, johon on taustalle silkkipainatuksella tuotettu paneelin leiska. Päällipinta on hieman "rosoista" ja matta, joka antaa hieman metallisen vaikutelman ja samalla suojaa painatusta. Ohuuden ansiosta esim. neliön muotoisia reikiä voi työstää mattopuukolla tai mielummin "kirurgin" veitsellä, joita saa kaikista hyvin varustelluista askarteluliikkeistä.

 

Paneelin taakse kiinnitetään valoa läpäisevä valkoinen tarra ja sen jälkeen voit kiinnittää sen taustapleksiin, jota voi työstää painikkeiden osalta huomattavasti "krouvimmin" sillä etulevy piilottaa jäljet. Etu on siinä, että et tarvitse välttämättä cnc-sorvia, ellet halua 3D paneeleita.

 

No muutama esimerkki kuva (eivät tee oikeutusta kylläkään tuotteelle!):

 

"Close up #1"

 

paneeli6.jpg

 

Koko paneeli

 

paneeli5.jpg

 

"Close up #2"

 

paneeli8.jpg

 

 

Ohuus

 

paneeli7.jpg

 

Ja tausta....

 

paneeli9.jpg

 

 

Elikkä ihmetellään tätä lisää Malmilla. No jokaista mietityttää hinnat! En uskalla antaa mitään sitovaa vielä, kunnes saan lopullisen arvion mutta 10-20 kipaleen erissä esim. tolle MCP:lle hinnaksi muodostuisi noin. 15 €/kipale. Tuotantoversioon tulee sen verran muutoksia, että hinta nousee johonkin tuohon. Paneelin maksimi koko saa olla noin 80 x 50 cm. -> esim. overhead yhdestä palasta... ;) ...siis hinnat täysin sitoumuksetta!

 

Elikkä jos tuon hinta on 15 egua, niin P.Cossin vastaava maksaa 200 taalaa. Toisaalta P.Cossin paketissa on taustapleksi jo työstettynä mukana ja muutama muukin paneeli mutta paljon jää alle tuon tällä menetelmällä tehtynä. Ja mikä parasta voimme yhdessä suunitella juuri meidän tarpeisiin soveltuvat paneelit. Vaikka yksittäissettinä mutta silloin hinta per paneeli kasvaa luonnollisesti, sillä tuon painolevyn tekeminen on suurin kustannuserä. Kuitenkin lopputulokseen nähden aika edullinen tapa tehdä hienoja paneeleita.

 

No kuten sanoin, koitan saada tuon MCP:n valmiiksi Malmille, niin voitte ihmetellä mistä äijä vaahtoaa. Kuvassa olevat paneelit on nähtävillä, vaikka ei valmiina olisikaan koko setti.

 

Kevät terveisin,

 

Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainiota. Radiostack mallia "cessna" voisi olla toinen hyvä kimppasatsin malli, siitä saisi ihan kivan taustavalaistun radiosetin.. Tekisi koko härvelin missä on audiopaneeli, COMNAV x 2, DME, ADF, transponderi ja niin edelleen. Semmoisesta saisi varsin siistin radiopaketin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, samaa ehdottelin heti kun näin nuo Jonin demo-versiot ;D Bendixin koko komeus olisi hieno... ja tietty taustavalaistuna. Pitäis vaan kartottaa kuinka moni lähtis mukaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmm, voisitko vielä valaista sen verran, kun en oikein saanut selville, että kuinka paljon tuossa täytyy vielä tehdä itse kun tuon olisi tilannut itselleen? Nimittäin kiinnostaisi kyllä mutta ei riitä taidot eikä varustus mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen juottamiseen yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmm, voisitko vielä valaista sen verran, kun en oikein saanut selville, että kuinka paljon tuossa täytyy vielä tehdä itse kun tuon olisi tilannut itselleen? Nimittäin kiinnostaisi kyllä mutta ei riitä taidot eikä varustus mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen juottamiseen yms.

 

Eipä tuo hirveesti taitoja vaadi, itekkin sain ilman mitään kokemusta tehtyä nuo FSBUS-levyt ja juotettua komponentit siihen. :P Juottamisessa on sitten vähitellen kehittynyt kun harjoitusta on tullut.

Voihan noita ostaa valmiina jos ei saa niitä itse tehtyä, hintaa vaan tulee niille. :-\ Suosittelen kuitenkin yrittämään, samalla oppii paljon hyödyllistä elektroniikasta, itse olin ihan tumpelo, mutta nyt tosta tajuu jo jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joni,

Paljolla myyt kun on valmis? ::) ;D

Jesse,

Osaatko lukea? ::) ;D

 

 

 

Jonille täytyy kyllä nostaa hattua tästä projektista. Katsotaan, jos saisin ansaittua hieman rahaa, niin pystyisin ensin päivittämään oman tietokoneeni ja seuraavaksi alkaa kehittämään omaa kotiohjaamoani, jonka osana Jonin tuotokset saattaisivat hyvinkin olla (mikäli bussiin aiot laajentaa?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille!

 

Ensiksi kaikille, vaikka minun kautta nuo tilaukset jatkossa menee, jos yhdessä todetaan hyväksi tavaksi tehdä paneeleja, niin kyseessä ei ole mikään oma "bisnis", vaan olemme sopineet, että ko. painon kannalta on parempi, että yksi tilaa. Näin heillä pysyy ns. mopo hanskassa... ;D (Kokkarin rakentajilla kun ei pysy kuiteskaan!) Elikkä toimin välitysmiehenä.

 

No sitten taas hieman hintapolitiikkaa, elikkä sain ns. tarjouksen perjantai ehtoosta. Elikkä esimerkin mukainen tuotos 20 kappaleen erässä olisi 12 Euroa / kipale (sis. ALV). Hinta nousi kuin nousikin hieman, sillä maalia tarvitaan kaksi kerrosta proton yhden kerroksen sijaan. Lopullisiin versioihin lyödään hopeaa taakse, jotta ei valo paista läpi kuin niistä kohdista kuin on tarkoituskin. Proton läpi valoa pääsee liikaa läpi.

 

Matti kysyi, laajennetaanko dösään ja vastaus on, sieltä saa juuri sitä mitä tilaa. Elikkä kaikkea saa, kuhan heille toimittaa tulosteet. Yhden "painolevyn" maksimi koko on 80 x 50 cm elikkä kannattaa silloin piirellä per tyyppi tuon alueen verran paneeleita. Koko kokkarin saa kahella levyllä melkein tehtyä.

 

Millähän niitä sitten piirellään? Millä tahansa, heille toimitetaan ainoastaan tuloste. Elikkä tuon raapaisin Freehandillä mutta muutkin ohjelmat kelpaa.

 

Jesse, kaikki on myynnissä kun hinta on kohillaan... ;D ;D ;D

 

Ei tämä tähän jää... Ajattelin keskustella vielä paikallisen ammattikorkeakoulun cnc-linjan kanssa, josko tekisivät sorvilla pohjalevyt kanssa edullisesti. Katsotaan, olen jo käynyt moikkaamassa heitä, että voipi olla, että lähitulevaisuudessa tiedetään tuostakin lisää.

 

Sitten vastaus, mitä pitää itte tehdä; Kun tuon saa käteen, niin pohjalle pitää hankkia pleksiä, opaalia tai polykarbonaattilevy, johon pitää käsin työstää vastaavanlaiset reiät ja kolot kuin tuohon päällimmäiseenkin paneeliin tekee. Sitten tarvitaan kasa nappeja ja nuppeja sekä esim. FSBUS tai vastaava elektroniikka niiden ohjaukseen. Nuiden reikien teko tuohon levyyn ei sitten ole ihan mikään ihan helppo juttu, ryssin yhden kokeiluversion (ei paneeli vaan joku heidän vastaava projekti veneisiin) mennen tullen, jotenka ei parane tärisevin käsin edes koittaa... ;D

 

No malmilla saakin sitten ehdottomasti tarkempaa kuvausta naamat vastatusten!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea DC-3 parkissa platalla ja nyt on uusi ihme Malmilla bongattavaksi aivan uskomaton Antonov AN-2 käsittääkseni maailman suurin 1-moottorinen.

 

9 pyttyinen tähtimoottori Cruise 150 L/h bensaa -> 120 KTS sakkaus nopeus 40-50 KTS .... kaikkea ihanaa se EU teettää kone on nimittäin viron rekkarissa koti kenttänä nykyisin Malmi!

 

Kuka ehtii kuvailemaan? Mulla ei ollut eilen kameraa valitettavasti mukana.

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Antonov tuli Malmille sunnuntaina, myöhään illalla. Alustavasti jo sovitiittin, että voitaisiin käydä tutustumaan siihen lauantaina, jos porukkaa kiinnostaa(?)

 

9 pyttyinen tähtimoottori Cruise 150 L/h bensaa -> 120 KTS sakkaus nopeus 40-50 KTS .... kaikkea ihanaa se EU teettää kone on nimittäin viron rekkarissa koti kenttänä nykyisin Malmi!

 

Juu, lähes näin. Ei kuitenkaan ihan ;)

 

Cruise on about 95kts ja bensaa palaa n. 200 litraa/tunti. Öljyä oli mennyt 10 litraa siirtolennolla Tallinnasta. Sakkausnopeus 35-40, mutta ohjattu lähestyminen voidaan tehdä nopeudella 25kts.

 

Kone on AN-2 Lennuklubi Helsinki Ry:n käytössä ja se lennättää jäseniään pitkin kesää. Vuoden jäsenmaksu on varsin kohtuullinen, 50 euroa. Kyytiin mahtuu kahden pilotin lisäksi 12 henkeä (hyötykuorma täysillä tankeilla yli tonnin). Klubin nettisivut ovat tekeillä ja valmistuvat lähipäivinä.

 

ja olihan noita kuviakin: http://gallery.aerodome.net/album53

 

/Mikko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Cruise on about 95kts ja bensaa palaa n. 200 litraa/tunti. Öljyä oli mennyt 10 litraa siirtolennolla Tallinnasta. Sakkausnopeus 35-40, mutta ohjattu lähestyminen voidaan tehdä nopeudella 25kts.

 

Hmm, ei taida olla maailman taloudellisin kone lentää.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cruise on about 95kts ja bensaa palaa n. 200 litraa/tunti. Öljyä oli mennyt 10 litraa siirtolennolla Tallinnasta. Sakkausnopeus 35-40, mutta ohjattu lähestyminen voidaan tehdä nopeudella 25kts.

 

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marko muuten, selvisikö se SILin luokan avaimen haku? Mä tulen perjantaina kyllä kotiin mutta olen varmaan ihan poikki jetlagin takia, lauantaina varmaan kyllä selviydyn paikan päälle mutta en tiedä ehdinkö koukata sitä avainta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään