Guest pilot22

Spoilereiden asettaminen

11 viestiä aiheessa

Juujaa, tälläinen kysymys joka askarruttaa päätäni. Esim. 737 lähestymisessä pitäisi spoilereiden olla armed- asennossa, mutta entäs sitten laskeutumisessa?

Pitääkö spoilerit laittaa kokonaan auki ennen touchdownia vai heti sen jälkeen.

Eikös ne ole laskeutuessa aina auki, mutta onko se jälkeen vai ennen?

 

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. 737 lähestymisessä pitäisi spoilereiden olla armed- asennossa, mutta entäs sitten laskeutumisessa?

Pitääkö spoilerit laittaa kokonaan auki ennen touchdownia vai heti sen jälkeen.

Eikös ne ole laskeutuessa aina auki, mutta onko se jälkeen vai ennen?

 

Spoilerit pitää olla arm-asennossa myös laskeutumisessa. Kun laitat spoilerit arm-asentoon, ne aukeavat automaattisesti, kun kone koskettaa kentän pintaa. Spoilerit vähentävät siipien nostovoimaa, joka vähentää pomppuisuutta laskuissa ja auttaa myös vauhdin hidastuksessa. Sinun tehtäväksesi jää vain ottaa spoilerit sisään laskun jälkeen vauhdin hidastuttua.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spoilerit pitää olla arm-asennossa myös laskeutumisessa. Kun laitat spoilerit arm-asentoon, ne aukeavat automaattisesti, kun kone koskettaa kentän pintaa. Spoilerit vähentävät siipien nostovoimaa, joka vähentää pomppuisuutta laskuissa ja auttaa myös vauhdin hidastuksessa. Sinun tehtäväksesi jää vain ottaa spoilerit sisään laskun jälkeen vauhdin hidastuttua.

 

Ilkka

 

 

 

Kiitos oikein paljon..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan se arm-asennon ideahan on juuri se "automaattilaukaisu" kun pyörät osuvat maahan. Lähestymisvaiheessa armilla ei tee mitään, vaan se pelkästään merkkaa sen että tulevatko spoilerit itsestään ulos maahan tullessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä noita spoilereita jokaisessa laskussa käytetä, ainakaan en itse sitä ole oikeilla lennoilla huomannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä noita spoilereita jokaisessa laskussa käytetä, ainakaan en itse sitä ole oikeilla lennoilla huomannut.

 

hmm, yhtäkkiä en keksi ainoatakaan syytä miksei käytettäisi....

a) Ne ei kulu käytössä -> käyttö ilmaista

b) Säästää renkaita ja jarruja -> kone pidemmän aikaa rivissä näiden puolesta

c) Lyhyempi laskukiito -> turvallisempaa

d) Eliminoi pomput -> asiakkaalle mukavampaa

 

Jos menee pieleen niin toivon, että IRL pilotti korjaa ajatuksen juoksua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spoilerikonetta en ole minä kyllä lentänyt, mutta in my mind kyllä käytettäisiin aina kun vaan mahdollista. Koska juuri kuten Kari sanoi, spoilerit (ja myös reverssit) ovat kaikkein tehokkaimpia hidastajia laskun alkuvaiheessa ja lisäksi eivät kulu tai ylikuumene kuten jarrut. ...eli jos reverssiä tai spoilereita käyttää niin ne tulisi vetää välittömästi laskun jälkeen koska suuremmalla nopeudella niiden vaikutus on suurin mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin itse muistaisin (ellen muista väärin) että tultiin alas öö, malagaan ilman spoilereita, lentoyhtiönä air europa. No voi olla että olen väärässä. En väitä vastaan :P ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaspoilereiden tehtävänä on irroittaa ilmavirtaus siiven yläpinnalta päätelineiden koskettaessa maata. Käsky spoilereiden ulosajoon saadaan ensisijaisesti päätelinepyörien pyörägeneraattoreilta tai toissijaisesti nokkatelineen puristuessa, jolloin maavaihtomekanismi käynnistää spoilereiden ulosajon.

Kaikissa liikennekoneissa käytetään aina aina spoilereita laskussa. Spoilerit "armataan" eli valitaan valmiuteen lähesty-

misen aikana.

Maaspoilereita ei pidä sekoittaa lentospoilereihin, joiden tehtävänä on lisätä siivekkeiden ohjaustehoa silloin, kun

siivekeohjaimia on poikkeutettu "jyrkkään" kaartoon.

Tällöin ainoastaan "alemman siiven lentospoileri alkaa avau-

tua siiveke käskyn mukaisesti tehostaen siivekeohjausta.

Laskutapahtumassa sekä maaspoilerit, että lentospoilerit

tulevat ulos mikäli "armaus" on valittuna. :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maaspoilereiden tehtävänä on irroittaa ilmavirtaus siiven yläpinnalta päätelineiden koskettaessa maata. Käsky spoilereiden ulosajoon saadaan ensisijaisesti päätelinepyörien pyörägeneraattoreilta tai toissijaisesti nokkatelineen puristuessa, jolloin maavaihtomekanismi käynnistää spoilereiden ulosajon.

Kaikissa liikennekoneissa käytetään aina aina spoilereita laskussa. Spoilerit "armataan" eli valitaan valmiuteen lähesty-

misen aikana.

Maaspoilereita ei pidä sekoittaa lentospoilereihin, joiden tehtävänä on lisätä siivekkeiden ohjaustehoa silloin, kun

siivekeohjaimia on poikkeutettu "jyrkkään" kaartoon.

Tällöin ainoastaan "alemman siiven lentospoileri alkaa avau-

tua siiveke käskyn mukaisesti tehostaen siivekeohjausta.

Laskutapahtumassa sekä maaspoilerit, että lentospoilerit

tulevat ulos mikäli "armaus" on valittuna. :)

 

Kiitoksia tiedosta, hyvä tietää välillä jotain uuttakin

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kyllä spoilerikoneissa spoilereita käytetään ihan jokaisessa laskussa.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään