Guest klappala

Rullausongelma triple sevenilla

15 viestiä aiheessa

Lähdin eilisiltana lentämään simulaattorini seiskaseiskaseiskalla eli Boeing triple sevenilla Helsinki-Vantaan lentokentän portilta 33 kohti Bostonia. Lähtörullauksen kiitoradalle 4R ja Bostonin Logan-lentokentällä rullauksen rullaustieltä H (kiitoradalta 4R) portille E8 kanssa oli melkoinen ongelma.

 

Rullauksenaikaiset kääntymiset olivat sellaisia, että aikaisemmilla lennoilla samalla reitillä sidewinderin kääntäminen kääntymissuuntaan oli kyllä toiminut, mutta eipäs toiminutkaan kunnolla enää viimeöisellä lennolla. Käännyttyään muutaman asteen haluttuun suuntaan kone alkoikin kääntyä vastakkaiseen suuntaan!

 

Ongelmaan eivät auttaneet tietokoneen buuttaaminen eikä ohjaussauvan kalibraatio, vaan ainoastaan polkimen pumppaukseen verrattava taktiikka, ohjauksen keskittäminen muutaman asteen välein ja kääntäminen uudestaan haluttuun kääntymissuuntaan. Rullaa siinä nyt sitten holdshortista positionandholdiin Helsinki-Vantaalla, kun samanaikaisesti oli lähdössä toinen DeHavilland-merkkinen kone kohti Kuolan niemimaan Arkangelia jopa samalta kiitoradalta.

 

Onko teillä muilla jommalla kummalla näistä lentokentistä (EFHK, KBOS) tai missään muuallakaan ilmennyt vastaavaa ongelmaa joko tällä (777) tai jollain muulla konetyypillä?

 

Minun virtuaalilentoyhtiölläni on ollut välillä HEL-BOS liikennettä molempiin suuntiin jo vuodesta 1997. Enin osa liikenteestä on ollut 747:lla, mutta vuonna 2004 liikenteeseen tälle reitille on tullut myös 777-tyypin kone.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on ihan samat kokemukset 777:lla rullaamisesta FS2000, FS2002 ja FS2004. Kääntyminen on kuin painajaista, ja kuten sanoit "polkimen pumppamisella" menee hiukan paremmin. Vika lienee itse koneen ominaisuuksissa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama ongelma ollut, mutta olen ajatellut, että se johtuu etupyörän kääntymisestä yli 90 astetta liian jyrkässä käännöksessä. En tiä onko se vaan omaa kuvittelua, viisaammat kertokoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama ongelma ollut, mutta olen ajatellut, että se johtuu etupyörän kääntymisestä yli 90 astetta liian jyrkässä käännöksessä. En tiä onko se vaan omaa kuvittelua, viisaammat kertokoon.

 

Annoinpa Niemiselle karmaa hyvästä selityksestä. Lieneeköhän kyse sitten tosiaan tästä ilmiöstä (jos nokkapyörä kääntyy yli 90 astetta niin se alkaa pyöriä väärään suuntaan ja ohjaa konetta väärään suuntaan) joka ei vaan heti tullut mieleen. Täytyypä tarkkailla asiaa tarkemmin paluulennolla, jonka lähtöön on tällä hetkellä aikaa noin 5-6 tuntia. Paluulennolla taitaa tosin tällä kertaa olla tarpeen tehdä välilasku Augsburgiin (yleensä lennän välin Boston-Helsinki ilman välilaskuja riippumatta siitä, onko lento 747:llä vai 777:llä). No tuosta välilaskusta saadaan vain lisämateriaalia tutkimuksiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneeköhän kyse sitten tosiaan tästä ilmiöstä (jos nokkapyörä kääntyy yli 90 astetta niin se alkaa pyöriä väärään suuntaan ja ohjaa konetta väärään suuntaan)

 

Pistäppäs siitä sen koneen aircraft.cfg:stä sieltä [contact.points]-sectionista ne kolme riviä, jotka on merkitty tyypiksi yksi (point.X = 1) niin katsotaan äkkiä, johtuuko se siitä. Eli tällaiset rivit:

 

point.0 = 1, 28.9, 0, -6.8, 1800, 0, 0.9, 60, 0.5, 3.5, 0.6, 5.0, 4.0, 0, 250, 250

point.1 = 1, -6.4, -6.4, -7.5, 2400, 1, 1.4, 0, 1.0, 1.5, 0.6, 10.5, 10.5, 2, 250, 250

point.2 = 1, -6.4, 6.4, -7.5, 2400, 2, 1.4, 0, 1.0, 1.5, 0.6, 10.3, 10.3, 3, 250, 250

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa rudder spiking ongelmalta. Siinä saattaa rudderi yhtäkkiä mennä vastakkaiseen laitaan, ja ongelmaa voi helpottaa "pumppaamalla" polkimia tai sitä joystickin vääntökaffaa.

 

Ratkaisu: FSUIPC:n (rekisteröity) "eliminate rudder spiking" kohdan raksittaminen ja mahd. huolellinen uudelleenkalibrointi ja ainakin rudderakselin kalibrointi FSUIPC:n avulla.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komento takaisin.

 

Testasin tuota defa 777:aa. Siinä on tosiaan sellainen ongelma, että nokkapyörä kääntyy ääriasennossaan yli 90 astetta, jolloin suunta muuttuu ;D. Tämä siitä huolimatta, että aircraft.cfg:hen on määritetty 90 astetta kääntökulmaksi. Varmaan jos muuttaa riviltä

 

point.0=1, 87.42, 0.00, -17.70, 1181.1, 0, 4.521, 90.0, 1.00, 2.5, 0.7235, 4.0, 4.0, 0, 270.0, 270.0

 

tuon 8. sarakkeen, eli luvun "90.0" luvuksi "80.0", niin ongelma poistunee...

 

Tero

 

edit: testattu on, ja tosiaan luku "80" vaikuttaisi toimivan parhaiten tuossa, luku "85" puskee aivan mahdottomasti, ja vaikka se ei enää sillä käännykään väärään suuntaan, suosittelen "80":tä tuohon "90":n tilalle.

 

Microsoft ja Microsoftin testaus... :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outoa. Landmark airlinessin 777 (defu) pyöri minulla nätisti Malmilla. Tosin silloin kun sen kääntää maksimiin, niin se ei käänny, jolloi kääntää tikkua vähän vähemmän.

 

Mutta siinä Project Machin uusimmassa Concordessa on tuo ongelma, että pari astetta tääntyy toiseen suuntaa ja sitten mennäänkin toiseen suuntaan. En tosin ole testannut väliasennoilla. Ainostaan nollalla ja täysillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun äskettäinen Helsinki (Vantaa) - Boston (Logan) lentoni oli Soarair-yhtiön väreissä olevalla koneella. Kun jotkut kyselivät, mitä tiedostossa on contactpointseina niin ne olivat seuraavat:

[contact_points]

point.0=1, 87.43, 0.00, -17.70, 1181.1, 0, 4.521, 90.0, 1.00, 2.5, 0.7235, 4.0, 4.0, 0, 270.0, 270.0

point.1=1, -19.50, -12.00, -18.50, 1574.8, 1, 4.521, 0.0, 1.91, 2.5, 0.7470, 6.9, 6.9, 2, 270.0, 270.0

point.2=1, -19.50, 12.00, -18.50, 1574.8, 2, 4.521, 0.0, 1.91, 2.5, 0.7470, 7.1, 7.1, 3, 270.0, 270.0

point.3=2, -14.17, -47.33, 0.00, 787.4, 0, 0.000, 0.0, 0.00, 0.0, 0.0000, 0.0, 0.0, 5, 0.0, 0.0

point.4=2, -14.17, 47.33, 0.00, 787.4, 0, 0.000, 0.0, 0.00, 0.0, 0.0000, 0.0, 0.0, 6, 0.0, 0.0

point.5=2, -83.33, 0.00, 2.50, 787.4, 0, 0.000, 0.0, 0.00, 0.0, 0.0000, 0.0, 0.0, 9, 0.0, 0.0

point.6=2, 42.67, 0.00, -3.75, 787.4, 0, 0.000, 0.0, 0.00, 0.0, 0.0000, 0.0, 0.0, 4, 0.0, 0.0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siinä Project Machin uusimmassa Concordessa on tuo ongelma, että pari astetta tääntyy toiseen suuntaa ja sitten mennäänkin toiseen suuntaan. En tosin ole testannut väliasennoilla. Ainostaan nollalla ja täysillä.

 

Löytyykö tosiaan 2004:lle jo Concordea? Vai onko tämä vanhemmalle simuversiolle tarkoitettu Concorde?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun äskettäinen Helsinki (Vantaa) - Boston (Logan) lentoni oli Soarair-yhtiön väreissä olevalla koneella. Kun jotkut kyselivät, mitä tiedostossa on contactpointseina niin ne olivat seuraavat:

 

[contact_points]

point.0=1, 87.43, 0.00, -17.70, 1181.1, 0, 4.521, 90.0, 1.00, 2.5, 0.7235, 4.0, 4.0, 0, 270.0, 270.0

 

Muutappa tuo musta arvo tuohon Teron mainitsemaan 80:een...

 

Mä en ole muuten tuosta ihan varma, mutta tuleekohan kaikista yli 90:n olevista asteluvuista vapaasti kääntyvä pyörä? Nimittäin ainakin jos pistät tuohon kääntyvyyteen 180 astetta, niin se merkitsee vapaasti kääntyvää pyörää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutappa tuo musta arvo tuohon Teron mainitsemaan 80:een...

 

Kokeillaan tätä paluulennon jossain vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tosiaan 2004:lle jo Concordea? Vai onko tämä vanhemmalle simuversiolle tarkoitettu Concorde?

 

Kyllä, FSfrance on tehnyt concorden joka toimii myös fs2004:ssä.

www.fsfrance.com/Projets/Mach2/

huom: heidän nettisivunsa on nyt alhaalla, mutta heidän ilmoituksensa mukaan muutaman päivän kuluessa pitäisi taas toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, FSfrance on tehnyt concorden joka toimii myös fs2004:ssä.

www.fsfrance.com/Projets/Mach2/

huom: heidän nettisivunsa on nyt alhaalla, mutta heidän ilmoituksensa mukaan muutaman päivän kuluessa pitäisi taas toimia.

 

Kiitos tiedosta - toivottavasti tämän koneen mittaristokin toimii kunnolla ja kone on kunnolla ohjattavissani ja Helsinki-Vantaan pääkiitorata riittää sille - ajoittain kun pitäisi päästä Helsinki-Boston-Helsinki-väli nopeamminkin kuin triple sevenin 315 solmulla. Mutta seuraava ilmoitus tuli kun klikkasin linkkiä ja menin sen jälkeen pääsivulle:Suite à un problème technique au niveau de notre hébergeur, le site sera fermé pendant plusieurs jours. Omalla turistitasoisella ranskantaidollani arvelen tämän lauseen tarkoittavan:Johtuen teknisestä ongelmasta palvelimessamme sivusto on oleva useita päiviä suljettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Partaselle ja Maliniemelle hyvistä vihjeistä - annoin molemmille lisää karmaa. Korjasin seiskaseiskaseiskani mainitulla tavalla ja lähdin sen jälkeen koelennolle IFR:llä Augsburgista Arlandaan. Arlandan lähestymisessä kuitenkin tapahtui uudestaan sama kräshi kuin mistä täällä on aikaisemmin keskusteltu kohdassa Oulun lentokentän lähestymisongelman ratkaisu, joten otaksun, että tässä asiassa pitää ilmeisesti ratkaista samanlainen lähestymisongelma myös Arlandassa samalla tavoin kuin Oulussa sen aikanaan ratkaisin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään