Guest pilot22

VFR vai IFR?

12 viestiä aiheessa

Mites on kun tossa simussa lentelee niin onko järkevintä suorittaa isoilla koneilla lennot IFR:nä vai VFR:nä?

Ifr on ehkä mielenkiintoisempi, mutta siihen ei kartat tai muut "realistiset" asiat oikein vaikuta. Aina tullaan samanlasia reittejä.

VFR:ssä taas voi käyttää karttoja ja kunnon Flight Planeja, muttei simusta saa silloin kaikkea irti, tosin "realismista" saa.

- Mites on, miten lennätte?

- Ilja ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse lennän lähes pääsääntöisesti IFR:ssä ja isoilla koneilla, sillä pienkoneilla en päristele kovinkaan usein. Jos päristelen, niin silloin lennän VFR:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin minusta tuntuu järkevimmältä lentää isoilla koneilla IFR:nä. Sikäli kun mitään olen ymmärtänyt niin siinähän karttoja ja Flight Planeja nimenomaan tarvitaan. Ainakin jos edes vähän vaihtelee reittejä.

Itse lennän nykyään eniten King Airilla ja ATR:llä IFR:ssä.

VFR:ssä harvemmin ja ne perus - Cessnalla ja Dornier 228:lla.

Tietty kokeilen monta kertaa viikossa jotain uusia asennuksia. Ne lennän useimmiten VFR:ssä. Joskus kun tekee mieli hurjastella lennän Tu-95:llä IFR:ssä.

EDit: lisäsin virkkeen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isoilla koneilla kun tulee lennettyä niin IFR:ää. Joskus tulee kyllä jopa VFR:nä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ifr on ehkä mielenkiintoisempi, mutta siihen ei kartat tai muut "realistiset" asiat oikein vaikuta.

IFR-kartat kyllä vaikuttavat. Paitsi tietenkin jos lennät aina suoraan paikasta toiseen GPS:n kanssa. Toisaalta on aika luonnollista, että IFR:ssä tullaan aina samoja reittejä. Eihän lentoväylät kovinkaan monessa paikkaa voi olla. Sama homma toimii maalla ja merelläkin. Mennään sieltä missä on teitä ja väyliä. Itselläni ainakin kiinnostus IFR-reittejä kohtaan kasvoi moninkertaiseksi, kun sain itselleni skandinavian kartan. Siinä on tosin vain alailmatila, mutta ainahan voi valita koneen, jolla ei tarvitse nousta kovin ylös. ja jos ei lennä missään verkossa, niin isoillakin koneilla voi ihan rauhassa lentää alareittejä niin korkealla kuin haluaa. Mutta ei kerrota kenellekkään, että teen näin.

Kuinka paljon VFR-reititkään sitten loppujen lopuksi eroavat toisistaan, jos eksymisiä ei oteta mukaan? En tiedä. Aika lailla samoja reittejä olen viime aikoina pöristellyt.

MikkO

VFR on kuitenkin yleisempi tapa minulle, koska alla on usein potkurivoimaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta! Mutta tarkoitin niinkuin, että ei simun lennonjohto oikein ohjaa esim starin mukaan kovinkan paljoa tai sitten sidejen mukaan...

et sillai.. kiitokset mielipiteistä!

- Ilja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta! Mutta tarkoitin niinkuin, että ei simun lennonjohto oikein ohjaa esim starin mukaan kovinkan paljoa tai sitten sidejen mukaan...

Aivan totta. Itse aika harvoin jaksan kuunnella tuota simun lennonjohtoa. Kartat vaan eteen ja itse valitsemaan mieluisia kuvioita ;D As Real as I Want...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun lennonjohto on nyt mitä on sen takia onkin VATSIM... Itse lennän VATSIMssa paljon IFRää mutta joskus tulee VFRää pyörittyä kun mieli tekee ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites on kun tossa simussa lentelee niin onko järkevintä suorittaa isoilla koneilla lennot IFR:nä vai VFR:nä?

Ifr on ehkä mielenkiintoisempi, mutta siihen ei kartat tai muut "realistiset" asiat oikein vaikuta. Aina tullaan samanlasia reittejä.

VFR:ssä taas voi käyttää karttoja ja kunnon Flight Planeja, muttei simusta saa silloin kaikkea irti, tosin "realismista" saa.

- Mites on, miten lennätte?

- Ilja ???

Eikös se juuri realismia ole, että isolla koneella mennään IFR plaanilla? Näinhän se juuri on. :)

Onkos kellään mitään tietoa koska uusi SB olis tulossa? Olis kova hinku päästä kokeilemaan FS:ää netissä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Itse lentelen pääasiassa IFR lentoja pienillä koneilla 8) pääasiassa SAAB340:lla ja nyt uutena tulokkaana olen alkanut lentelemään Embraer 110 koneella. Toki nuo matkat eivät kovin pitkiä ole. Lähinnä lentelen "syöttöliikennettä" Helsinkiin. Pisimmät lennot on välillä EFRO - EFSI ja kyllä siinäkin istua saa kun tuon Bandeirante:n nopeus on siinä 170knots. ;D

Mutta viimeaikoina kun on tullut nuo FinnClass ja FinnTerrain -lisäosat niin on VFR lennot lisääntyneet, koska on paljon tuttuja maisemia joiden mukaan suunnistaa.

T:Kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä, onko lento niin pitkä että haluaa välillä nukkua koneessa. IFR-tila nimittäin vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa lennonjohtoon, mutta simussa on mahdollisuus myös "cleared through alpha airspace VFR", joka tosielämässä ei ole mahdollista, jolloin vaakalennon aikana voi nukkuakin. Esimerkiksi kun lensin viime yönä erään 777:n Helsinki-Vantaalta Bostoniin, ohjasin koneen ensin flight levelille 305 eli 30500 jalan korkeuteen merenpinnasta ja sen jälkeen asetin vakionopeuden ja vakiokorkeuden säätimet päälle ja automaattiohjauksen ohjaamaan isoympyräreittiä kohti Bostonia, menin nukkumaan ja heräsin nelisenkymmentä minuuttia ennen laskeutumista hoitamaan laskeutumisen käsin. Tuolla lennolla oli kuitenkin nousua edeltävässä rullauksessa Helsinki-Vantaalla ja laskeutumisen jälkeisessä rullauksessa Bostonissa molemmissa eräs ongelma, jota ei minulla ollut ollenkaan tässä simussa aikaisemmin ilmennyt, mutta siitä enemmän toisessa artikkelissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään