Guest GOP

KISSA NOSTAA HÄNTÄÄNSÄ

14 viestiä aiheessa

Kukapa se kissan hännän ylös kampeaisi ellei kissa itse. Pakerrettuani 1,5 vuotta MD80 -projektini kimpussa, usein öitä myöten, erehdyin lapsellisesti luulemaan teokseni aiheuttavan vilkasta keskustelua. Mitä vielä, hieman runsaassa vuorokaudessa otsikkoni putosi kuvakaappauspalstan kakkossivulle saaden muutaman rivin verran enemmän tai vähemmän mairittelevia kommentteja. Niistä ja muutamista yksityispostiini tulleista kommenteista taivutan itseni kaksinkerroin eteenpäin. Fligtsim.com- ja Nordicin kautta paneelia tosin on ladattu ensimmäisen vuorokauden aikana noin tuhat kertaa, mutta silti tämä hiljaisuus jopa hämmentää.

Onko kaikki todellakin onnistunut niin hyvin, ettei kukaan edes arvostele, esitä parannusehdotuksia, hauku pystyyn tai ylistä pilviin saakka? Kannanotot ovat kuitenkin ilmaistyön tekijän ainoa palkka, ja siitä paitsi jääminen on jokseenkin turhauttavaa.

Luovin tässä yhteydessä itseeni ja mietin mitä teen, kun lataan peliini muiden harrastajien työnäytteitä; lentokonemallinnuksia, paneeleja tai maisemia. Yleensä ja melkein poikkeuksetta uppoudun noiden uutuuksien hienouksiin ja jätän viestittämättä myönteiset tai kielteiset ajatukseni tekijälle. Osaltani en ole siis valmis heittämään tekiöiden hattuun lanttiakaan, mutta itse niitä kyllä kerjään!

Kaiketi MD80 -ei koneena enää kiinnosta entiseen tapaan? Vanha mikä vanha, kohta romuttamolla jo viimeisetkin yksilöt. Kaiken maailman tietokonehärdellit, lentämistä etäisellä tavalla simuloivat bussit näyttävät nyt olevan muodissa. Toki olen näkevinäni toimissani myös yhteisöllisyyden puutetta. Yksinäisenä soturina, ilman sitoumuksia vaikkapa FDG:n suuntaan, en luonnollisestikaan saa ääntäni kuuluviin niin kuin joukkoon kuuluvana ehkä saisin.

Tinkimiseni johtuu osaltaan myös siitä, että silmäillessäni meille suomalaisille merkittävän MD80 -sarjan paneelitarjontaa Nordicissa, on pakko sanoa, että tarjonta on tähän saakka ollut lähes 100-prosenttisesti Paul Goldingin 1. tammikuuta 2001 julkaiseman mallinnuksen jälkeläisiä, parannelmia ja kopioita! Arvostelematta sen koommin Paulin ja muiden korkealle arvostamieni tekijöiden näkemystä Kasikymmpisen ohjaamosta, uskon myös huolellisesti mallinnetusta photo real -paneelista olevan iloa käyttäjilleen. Photo real -mallinnuksien ja piirroskarttamallinnuksien välille näyttäisi syntyneen selkeä vastakkainasettelu. Tottumus kun on toinen luonto tässä lentokoneharrastuksessakin. Vaan mikäpä minä olen kenenkään mielipidettä arvostelemaan, makuasiat ovat makuasioita.

Pahaa verta en tällä kirjoituksellani halua kylvää, en sinne päinkään. Kommentin kaksi jos saan irtoamaan vaikkapa niiltä, jotka ovat paneeliani ehtineet testata, niin tyytyväisenä kehrään kissan tavoin - ja lasken häntäni lepoasentoon.

Terveisin,

Jukka

MD80_SF -paneeli saatavissa Nordicin tiedostokirjastosta. Flightsim.com -kirjastossa paljon myös jpg-kuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai nämä maisemansuunnittelu-jutut ovat tältä osin ihan verrattavissa paneelin väsäämiseenkin. Minulla itsellä on simu ollut pitkään slewillä.... :P ;D simu päälle ja parin minuutin päästä pois ja takas gmaxiin. Eli en siis ole testannut paneeliasi, tuli vaan pari juttua mieleen.

Yleensä parannusehdotukset tulevat hieman myöhemmin. Näin ainakin olen itse huomannut ja mikäs siinä, korjataan jos mahdollista ja pistetään parempi/korjattu versio sitten seuraavaan julkaisuun. Kai se on osaksi kohteliaisuuttakin, bug fixit ovat sitten eri asia.

Minä en ole samaa mieltä kanssasi siitä että palaute on freewaren tekijän ainoa palkka. Minulla ainakin tämä toimii niin että teen sitä mikä on itselleni mielenkiintoista ja tämä tekemäni työ sitten on palkkani. Toki ajattelen niitä projekteja julkaisun kannalta mitkä aion julkaista mutta niissäkin on yksinkertaisesti sellainen periaate että teen ne niin hyvin kuin osaan ja kun itse olen tyytyväinen niin se on siinä. Tosin otan kyllä yleensä testaajien huomauttelut huomioon....

Jos työ-prosessista ja itse lopputuloksesta saa hyvän mielen ja itse on tyytväinen niin kyllä siihen sitten joku muukin on tyytyväinen. Kiitosviestit ovat sitten mukava lisä tähän ja rakentava kritiikki antaa potkua eteenpäin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni kyse on siitä, että FS menee objektien tarjonnassa niin kovaa eteenpäin, siis niistä on tavallaan ylitarjontaa. Tässä suhteessa objektit kärsivät inflaation, eli hyvätkin paljon työtunteja + keskittymistä vaatineet työt jäävät taka alalle, uusien täyttäessä gategoriat jatkuvasti. Samoin kasvavat eri SDK:t ja informoinnit kyseisistä objektien rakentamista luovat yhä uusia tekijöitä käyttäjäryhmissä, joten mieleisiä ja omiin tarpeisiin tähtääviä objekteja voidaan jo runsaasti tuottaa itse. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aiemmat tuotannot ja varsinkin realistisiin ominaisuuksiin perustuvat nk. isot projektit hautautuisivat lopullisesti taka alalle, vaan niillä on kuitenkin taipumus putkahtaa pinnalle aika ajoin, eri syistä. Totuus on kuitenkin se, että itse realismi, eli koneen tai paneelin perustuminen oikeaan malliin, ei ole suurimmalle käyttäjäosalle tärkein pointti, koska kaikkia oikeita ominaisuuksia ei edes tiedetä opiskelematta, vaan FS simuloinnissa suurin valtaosa käyttäjistä diggaa " nk. elämyksiä" ilmailun alalta, jotka ovat monille mahdollisia vain simun kautta. Tuo paneelisi on itsellä "esimerkkipaneelina" kyseisestä koneesta vaikkakin voi olla käyttämättömänä jopa kuukausia. Syynä on vain jatkuva kiinnostus muistakin eri gategorioiden koneista, ominaisuuksista, sekä useista eri simun osa alueista, joiden mukana jatkuvassa kehittelyssä + opiskelussa vierähtää tovi jos toinenkin. Hulluinta tavallaan tässä kaikessa on että, kaikki kehittely + aikaansaannokset ajan puutteen, tai hitauden johdosta on: muut tekijät ajavat ohi, tai julkaistaan aiemmin keskeneräisinä, joten kiinnostus hiipuu ja tuotanto jää käteen. Hyvä puoli on että, se johtaa Simun hyvään hallintaan, sekä tuotteet saadaan

ïlmaiseksi ite tehden, joten materiaalista ei ole pulaa..Itse en ottaisi mitään vuoden projektia Freewaretuotantoon juuri tuon inflaation takia, vaan korkeintaan itselle omaan käyttöön ja omaa tarvetta silmälläpitäen. Itse tiedän monta huippu tekijää harrastajapuolelta ja kysyessäni heiltä, miksei freeware hommat, niin vastauksena: katoavaa on mainen kunnia, kertoo mielestäni jo paljon kyseisestä tarjonnasta.. Eniway., Happy modeling. M.H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis ei siitä kannata herneitä nenään ottaa ja lopettaa moisia hommia ettei saa "tarpeeksi" arvostusta. Ajattele tilannetta että Pihlajamäen Antti on tehnyt kirjastoon varmaan 100 finskin ja muuta painttia ja karmaa hänellä taitaa olla 80, ja montaakaan viestiä hän ei ole pistänyt pystyyn. Ei desing hommista karmaa tai kunnioitusta saa, mutta oman mielihyvän siinä vaiheessa kun lueskelee noita imuroituja tiedostoja.

Itse en kunnioitusta kaipaa noilla mitä olen tehnyt, jos joku antaa karmaa tai lähettää kiitosta niin onhan se kivaa, mutta en sitä toivo. Ja kun pistän esim. uuden aiheen pystyyn että nyt MediHeli ladattavissa ja ensimmäinen viesti tulee että eikö tuo runko ole väärän värinen, korjaan ja lähetän uudemman mallin. Ja aikaa meni 2 minuuttia. En ota herneitä nenään, toki onhan se välillä rasittavaa lukea että joka suunnassa on helvetisti vikaa, mutta sitä se elämä on...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoitellen täytyy todeta että on ollut omassakin projektissa niin paljon tekemistä ettei valitettavasti ole kaikkia lisäosia ehtinyt kokeilemaan, ulkomailtakin kun pukkaa jatkuvasti toinen toistaan hienompia koneita, sceneryitä ja muita lisäosia. Sekä mediheli että MD80 paneeli tulevat varmasti ladatuksi nyt kun pahin kiire ainakin hetkeksi meni ohi ja tässä ehtii taas välillä lentelemäänkin. :)

Kyllä se niin kuitenkin on että lisäosia on ja tulee kokoajan niin paljon ettei kaikkea millään edes ehdi kokeilla ja niistäkin joita ehtii jää suuri osa kovolle odottamaan sitä satunnaista seuraavaa lentoa.

Ylläpidolle muuten ideaksi, jos täällä olisi oma keskusteluosio vain lisäosien julkistamista varten, niin nuo uutuudet tulisivat kaikille helpommin tutuksi. Nykyisellään suurin osa hyvistä lisäosista jää täysin tuntemattomiksi.

Haluan kuitenkin omasta puolestani tässä yhteydessä sanoa kaikille teille jotka koneita, helikoptereita, sceneryitä, paintteja ja paneeleita tai muita lisäosia simulaattoriin rakennatte, lämpimimmät kiitokset siitä että olette nähneet aikaanne ja vaivaanne suodaksenne meille kaikille parempia lentokokemuksia. Jokainen freeware lisäosa saa kauneimmat kiitokseni. ::)

Kiitän myös etukäteen niitä hiljaisia lentäjiä jotka joskus tuolla tekemälläni FW190:llä lentävät ja toivon vaan että toivottavasti kone on riittävän haastava, eli ei liian helppo.

Omalta osaltani tällä motivaatio projektiin on tullut lähinnä siitä että laajennan tällä harrastustani uusiin ulottuvuuksiin ja ehkä samalla myös ammattiosaamistani aiemmin tuntemattomille osa-alueille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos jotakin parannusehdotuksia haluat kuulla, niin ainakin minun näytölläni (19") mittaristo on aika sotkuinen ja pieni, eikä niiden näyttämistä luvuista saa selvää.

Mutta hienon näköinen tuo paneeli on ehdottomasti ja pysyttelee koneellani varmastikin aina Lagon Kreisin koiran julkaisuun asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lagon Kreisin koiran julkaisuun asti.

Eri asia milloin tuo ko. lisäosa ilmestyy. Ollut tammikuusta asti pysähdyksissä, koska päätekijä on eronnut Lagosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

paljon tekstiä...

Niinhän se on, että ilmaisesta muiden eteen tekemästä työstä saatu palaute on kääntein verrannollinen työn määrään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylläpidolle muuten ideaksi, jos täällä olisi oma keskusteluosio vain lisäosien julkistamista varten, niin nuo uutuudet tulisivat kaikille helpommin tutuksi. Nykyisellään suurin osa hyvistä lisäosista jää täysin tuntemattomiksi.

Ei tuolle taitaisi olla oikein tilausta. Ennemminkin se olisi taas yksi uusi forumi luettavaksi ja sotkemaan pakkaa. Mun mielestä aletaan jo nyt olla siinä rajoilla, että näistä eri boardeista ei pysy oikein perillä. Kyllä minulle on riittänyt se, että on pistänyt muutamia preview shotteja etukäteen tänne lentosimu-forumille ja sitten julkaisun aikaan vielä viimeisen julkaisuviestin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuolle taitaisi olla oikein tilausta. Ennemminkin se olisi taas yksi uusi forumi luettavaksi ja sotkemaan pakkaa. Mun mielestä aletaan jo nyt olla siinä rajoilla, että näistä eri boardeista ei pysy oikein perillä. Kyllä minulle on riittänyt se, että on pistänyt muutamia preview shotteja etukäteen tänne lentosimu-forumille ja sitten julkaisun aikaan vielä viimeisen julkaisuviestin...

Siinä olen aivan samaa mieltä että foorumeita on tällä hetkellä täällä ihan liikaa. Mielestäni www.fssuomi.net:issä, jos tuo nyt vielä pystyyn nousee, on huomattavasti onnistuneempi tuo foorumien jako. Sieltä vaan mallia ottamaan, on asiat paljon helpommin seurattavissa ;) Täältähän ei enää päivän parin päästä löydä omia viestejänsäkään saati muista mihin keskusteluihin on tullut kirjoiteltua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

huomattavasti onnistuneempi tuo foorumien jako. Sieltä vaan mallia ottamaan, on

En omalle julkaisufoorumille juurikaan näe käyttöä, koska uusia julkaisuita on melko vähän kuitenkin. Mikon esittämä nykyinen malli toimii hyvin. Viestejä tosin lähetetään se 250-450 joka päivä, joten ei ihmekään jos tuntuu hieman siltä että tavaraa on paljon. Mutta tämä nykyinen päälle vuoden käytössä ollut aluejako on ainakin omasta mielestä osoittautunut ihan toimivaksi. Tietysti asiaa seurataan koko ajan ja alueiden jakoa kehitetään tarpeen mukaan. Ehdotuksia otetaan tietysti mielellään vastaan.

Ja mitä tuohon Suomen foorumijakoon, niin voinen vain todeta että asia on ollut melkolailla toisinpäin.. täältä se malli sinne näyttää haetun kun heidän osiodensa otsikoita katsoo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita freeware julkaisuja tulee ulkomaillakin enemmän kuin ehtii edes kokeilla, niistä ei vaan täällä olla aina tietoisia, eikä kukaan turhaan niistä ilmoittele. Maksulliset koneet kyllä ilmestyvät säännönmukaisesti tuonne uutisiin ???. Uuden freeware koneen löytääkin parhaiten vaikka jostain Flight X Pressin tai vastaavan kaltaisista sivuista, tai Googlen avulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita freeware julkaisuja tulee ulkomaillakin enemmän kuin ehtii edes kokeilla, niistä ei vaan täällä olla aina tietoisia, eikä kukaan turhaan niistä ilmoittele. Maksulliset koneet kyllä ilmestyvät säännönmukaisesti tuonne uutisiin ???. Uuden freeware koneen löytääkin parhaiten vaikka jostain Flight X Pressin tai vastaavan kaltaisista sivuista, tai Googlen avulla.

Mutta siitähän se soppa syntyisi, jos jokainen freeware-julkaisu ilmoitettaisiin erikseen. Olisi boardit täynnä melko pian. Sitä varten ihmiset käyvät selaamassa eri nettisivujen "kirjastouutuudet" lähes päivittäin. Ja sitten jos sieltä joukkoon osuu joku vähän parempi kone, niin kyllä siitä äkkiä juttu leviää lähes jokaiselle forumille jne ja sitä kautta kyllä tulee suuren yleisön tietoisuuteen. Jos siitä ei synny keskustelua, niin sitten se ei ole sen arvoinen lisäosa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään