Aki Kettunen

Tasaisia reikiä käsiporalla

6 viestiä aiheessa

Moi,

 

Alkoi tossa eilen potuttaa viivottimen kanssa leikkiminen. Sitten keksin tällaisen kikka 3b:n eli käytän apuna ruutupaperia.

 

1. Vaihe: Ruutupaperi vaneriin kiinni

 

Laita ruutupaperi tiukasti vaneriin (tai mitä sitten haluat poraillakkaan) kiinni. Katso että vanerin ylä- ja vasenreuna (tai mistä haluat kohdistaa) menee tasan jotain ruutupaperin viivaa pitkin.

 

2. Vaihe: Merkitse reikien paikat

 

Merkitse kynällä paikat mihin haluat porata reiät. Jos reikiä on erikokoisia käytä erilaisia merkintöjä. Käytä ruutupaperin viivoja, älä ruutuja jotta saat tarkemman tuloksen. Tarkoitan siis että merkitse porattavat reiät viivojen risteyskohtaan, ei ruudun sisälle.

 

viivailua.jpg

 

3. Vaihe: Tee aloitusreiät

 

Tee mahdollisimman syvät aloitusreiät jollain terävällä (puukon kärki, pieniteräinen taltta, pehmeeseen puuhun vaikka teräväkärkisellä ruuvimeisselillä). Näin poratessa terä ei luiskahda sivulle.

 

4. Vaihe: Poraa!

 

Sitten vaan pora käteen mutta älä poraa käteen ;)

 

Vaneria poratessa kannattaa pistää jotain porattavan pinnan alle jottei porattava vaneri lohkeile ikävästi.

 

viivailua3.jpg

viivailua4.jpg

 

5. Vaihe: Viimeistely

 

Ruutupaperit hiiteen ja hiomapaperia kehiin :)

 

viivailua5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohops, en hokannu että noi muutamat kuvat tuli 1 megapikselinä. No enivei.

 

Toi kuvissa esiintyvä toinen vaneri on off-topiccia, ei siis liity tähän juttuun.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava idea muuten.

 

Tuon paperin voisi vetää erikeepperillä paneelin *takapuolelle* kiinni ihan kunnolla niin ei ainakaan liiku - ja takana ei sitten haittaa mitään. Tarvii vaan muistaa tehdä kaikki reiät peilikuvina sitten.

 

Siinä tietty siisteimmät reiät saa sitten niin että poraa ensin pienellä terällä takapuolelta läpi, sitten isommalla etupuolelta, jos suoraan takapuolelta vetää isolla terällä tulee säleitä. Tosin on ne takapuolellakin ikäviä, joten jos maltti riittää ;) niin ensin pienellä, vaikka 2-3mm tms terällä ja sitten asteittain isomalla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no takapuolella ne ei niin haittaa vaikka vähän tulee ja oikeestaan tossa mun jutussa ei etupuolellakaan poislukien noi ledien reiät kun muihin tulee sitten kiinnitysruuvit päälle ja peittää jos vähän sälöö tulee.

 

Tämmönen tuli..

 

ap.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaneriin saa ehdottomasti parhaan ja tarkimman viivan valokopiosta siirtämällä.

Piirtele kaaviokuva 1:1 paperille peilikuvana ja ota siitä valokopio (tai tulosta kuva laser-kirjoittimella).

Kuvan ei tarvitse olla peilikuva jos piirrät viivat levyn taustapuolelle.

 

Laita paperin kuvapuoli vaneria vasten ja 'silitä' paperia voimakkaasti. Jos rauta on riittävän kuuma niin valokopion muste sulaa ja osa siitä siirtyy paperista vanerin pintaa. Syntyvä viiva ei ole pikimusta, mutta erittäin mittatarkka ja terävä.

 

Samaa ideaa voi käyttää myös muihin materiaaleihin, jopa muoviin varauksin. Muovin kanssa pelatessa silitysraudan lämpötilan säätö on erityisen tarkka. Jos työstettävässä materiaalissa on näkymättömiin jäävä puoli niin siirrä kuvan sinne. Samaa ideaa olen käyttänyt menestyksellisesti jopa kankaalle kun väsäsin purjelaivan pienoismalliin purjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mut mitä sitä turhaan kopiokoneen kanssa pelehtimään kun sen saa noin suoraan? Toki jos käytössä on CAD-ohjelma niin sitten on eriasia :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään