Guest Athlonisti

Laskeutumisnopeudesta ja laipoista..

7 viestiä aiheessa

Mitä laskeutumisnopeutta (kts) käytätte suraavilla koneilla finaalissa? (A320, Md-80, Md-11, B747)

Sitte, missä vaiheessa laitatte ensimmäisen kerran laippoja? Meinaan, että voiko niitä laittaa ennen finaalia jo vaikka viis astetta, ilman että laittaa tassut alas?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kyllä se noilla pienemmillä vehkeillä(MD80,A320)karkeasti ottaen on siinä 130-140kts ja noilla isommilla vajaa kymmenen pykälää enemmän(tietysti koneen painolla on merkitystä esim polttoaine ym..).Niistä laipoista sen verran että ainakin minä annan jo pitemmältä hieman laippaa jotta vauhdit pysyy kurissa ja lisään niitä sitten nopeuden laskiessa.Telineet putoaa mulla n.2-3mil. ennen laskeutumista,joskus ennemmin joskus myöhemmin!

Näin siis minulla ja ei varmastikaan täysin oikein mutta niinkuin sanoin se riippuu paljolti siitä millä konella ollaan liikenteessä ja millaista realismia haetaan!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo on kyllä ihan totaalisen konekohtaisia ja painokin oleelisesti vaikuttaa...B757-200:lla suht. kevyellä koneella VREF on jotain luokkaa 128-135kts, ei oo taulukkoa tässä joten en osaa nyt sanoa tarkkoja arvoja.

Mutta tosiaan, tähän ei ole mitään yleispätevyyttä. Konetyyppi ja paino ratkaisevat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

128-135 on mun mielestä aika hyvin "karkeasti 130-140kts" - kyllähän tuo Harrin arvio on ihan sopiva noin nyrkkisäännöksi isolla föönillä.

Pikkukonessahan on se nopeusmittarin valkoinen alue minkä sisällä voi ottaa laipat ulos, ja periaatteessa lähestymisnopeus on about valkoisen kaaren puolivälissä.

Toki jos simukoneessa on käsikirja ja nopeustaulukoita, niitä voi kanssa käyttää, paremmathan ne on, mutta tässä olikin kyse koneista joissa semmoista ei välttämättä ole.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
B757-200:lla suht. kevyellä koneella VREF on jotain luokkaa 128-135kts, ei oo taulukkoa tässä joten en osaa nyt sanoa tarkkoja arvoja.
Kannattaa vielä muistaa, että VRef on referenssinopeus (1.3 * sakkausnopeus vai mitä se nyt olikaan). Tähän sitten koneen manuaalin mukaisesti lisätään olosuhteiden mukaan tietyn verran ekstraa tuulien mukaan, jolloin saadaan lähestymisnopeus. Yleensä lisäys on välillä 5-20kts.

A320:lla laipat 18 asteeseen siinä 185 solmun tietämillä on ihan sopiva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kyllähän se riippuu siitä painostakin pitkälti. Itse tulin (autolandilla) PSS:n A330:llä finaalissa vain 123kts nopeudella. Tankit oli aika tyhjät silloin ja kone tyhjä matkustajista ja cargosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään