Guest timoturunen

"Noobie" kyselee

9 viestiä aiheessa

Noobie tällä foorumin alueella :P

 

Olen aloittamassa Airbus A320 sarjan MCP:n rakentamista jossain vaiheessa (FsBus:lla) taustatutkimusta tehtyäni. Ilmeisesti en pysty kuitenkaan käyttämään FsuiPC:n muuttujia suoraan PSS:n panelin kanssa...

 

Tähän löytyy kyllä ratkaisu..."lähetä napinpainallus" yms. mutta en todellakaan ole löytänyt tähän tapaa miten sen tekisin :-[

 

Olenko nyt missannut jotain täysin vai pitääkö etsiä lisää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nuo kaupalliset koneet, joissa on erikoisempia virityksiä, kuten esikuvansa mukaan toimivat autopilotit, FMC:t ja muuta killuttimet on kotikokkariharrastajalle monesti ongelmallisia.

 

Tarkoitan tässä nyt kaupallisilla koneilla ja paneleilla lähinnäkin vanhaa PIC767, PSS:n bussia sekä 737 koneita. Yleisilmailukoneista ja monesta muusta asiat saa suhteellisen helposti ulos ja niitä voi ohjata helpostikkin, mutta nämä ovat sitten ominaisuuksiltaan vajavaisia laajimpiin paneleihin verrattuna.

 

Pääsyynä tuo etteivät ne käytä liikennöintiin FSUIPC:ta tai FSConnectia vaan suoria linkkejä FS:n sisäisiin osotteisiin. Ja osa ominaisuuksista hoidetaan suoraan panelin omalla moduulilla tai mittareiden omissa ohjelmissa.

 

Tästä tosiaankin seuraa se, että tämmöisiä paneleita on hyvin vaikea sisällyttää kotiohjaamoon, koska niitä ei voi ohjata FSUIPC-komennoilla kuten olet jo huomannutkin. Niitä pitää joko ohjata näppäin- tai hiirikomennoin. Tästä voisin tehdä tutoriaalin, mutta aika ei riitä sen tekemiseen tänään, joten aiheeseen palataan hiukan myöhemmin.

 

Toiseksi ongelmaksi näiden kaupallisten paneleiden kanssa tulee tuo ettet myöskään voi lukea juuri mitään tietoja esimerkiksi autopilotista omille erillisille näytöille.

 

Vinkkinä ennenkuin tuon tutoriaalin kerkeän tässä joskus tekemään. FSBussin 2.x ohjelmassa tee KBD/Mouse event. Lisätään samoin kuin esim kytkin tai muu vastaava. Tuo uusi objekti pistetään kytkimen kohteeksi. Kytkimen konfigissa siis määritellään kohteeksi FSBus objekti, ei FSUIPC. Tuonne kytkimeen sitten määritellään nappula tai näppäinyhdistelmä tai hiiren painalluskohde, jota painetaan. Tuon yhdistelmän saa selville työkalulla, jonka nimeä en nyt kirveelläkään muista ja tässä Linuxissa ei ole FSBussia asennettuna ymmärrettävistä syistä. Työkalu kuitenkin löytyy FSBussin asennushakemistosta ja siihen pitäisi olla ihan shortcut start-valikossakin.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon yhdistelmän saa selville työkalulla, jonka nimeä en nyt kirveelläkään muista

 

FSFinder.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Toiseksi ongelmaksi näiden kaupallisten paneleiden kanssa tulee tuo ettet myöskään voi lukea juuri mitään tietoja esimerkiksi autopilotista omille erillisille näytöille."

 

Totta mutta sen takia valitsinkin niin "helpon" panelin jossa esim 7 segmenttinäytöille tulevat numerot ovat lähes aina vakioita FS:n tietojen kanssa. Esim HDG nuppia vedettäessä näyttöön tulee aina senhetkinen hdg mikä koneella on. SPD nuppia vedettäessä tulee näytölle senhetkinen nopeus. Aloitettaessa Altitude window näyttää aina lukua 100 joten senkin pystyy toteuttamaan. Ainut mitä ei voi ohjata on lentopintaa muutettaessa V/S näyttöön tuleva luku, mutta joka tapauksessa sen vielä kestää/voi unohtaa. Eli pelkästään autopilotin toimintaa ajatellen olen hyvinkin positiivisella mielellä.

 

Mutta jään innolla odottamaan tutorialia. Ja kiitos jo etukäteen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jiihaa...onnistuin pähkäilemään miten normaali napinpainallus tehdään, mutta miten ne rotaryt...nehän lähettää muuttujalle arvoa 1 tai -1 ja näppäimistö sallii vain 0 tai 1. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä onkin juuri se ongelma, johon on törmätty monen monituista kertää fsbus 2.x sarjalaisilla. Vanhemmalla, 1.3 ja alle, rotaryt toimi vallan mainiosti. Mutta uudemmalla FSBus versiolla rotaryt ja näppäinkomennot eivät toimi yhteen oikein millään tavalla.

 

Tuo on yksi syy, miksi kartan niitä niin paljon kuin mahdollista.

 

Sopivalla CCC-ohjelmalla tuostakin ongelmasta pääsisi eroon, ellei CCC:ssä olisi bugia, joka tuon estää. Eli eri operaattorit eivät välitä rotaryiden pulssikomentoja eteenpäin. Tämä bugi on tiedotettu jo Dirkille, ja toivottavasti siihen saadaan korjaus.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin että aloitan hieman helpommasta Airbus panelin versiosta (tosin realistisen näköisestä)...jota on sitten helppo conffailla uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tämmöinen idea mieleen...onkohan mahdollista toteuttaa?

 

Eli heading nappia vedettäessä aircraft HDG kopioituu FS:n autopilotin näyttöön...sittemmin HDG nupppia ruuvaamalla HDG välittyy sekä 7-segm. näytölle että PSS:n bussin järjestelmiin.

 

eli:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei toimi, johtuen CCC:n muutamista ongelmista rotaryjen kanssa.

 

Rotaryjen pulssit eivät mene nuista kytkimistä läpi. Tämä on ns bugi, joka on ilmoitettu eteenpäin.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään