Guest klappala

Oulun lentokentän lähestymisongelman ratkaisu

10 viestiä aiheessa

Vaikka minun henkilökohtaisen virtuaalilentoyhtiöni kotilentokentät ovatkin Helsingin Malmi (737 ja pienemmät) ja Vantaa (suuremmat koneet), niin liikennettä on sekä muualle Suomeen että ulkomaille on-demand-periaatteella. Äskettäin oli eräs charterlento Learilla reitillä Malmi-Turku-Oulu-Malmi, mutta ongelmaksi muodostui Oulun lähestyminen.

 

Rovaniemen aluelennonjohto ohjasi lähestymisen kiitoradalle 12. Hetken kuluttua simulaattori crashasi noin 30 meripeninkulmaa ennen laskeutumista Ouluun.

 

Otin yhteyttä Microsoftiin ja olen ollut tämän jälkeen sinne pariin asiantuntijaan sähköpostivaihdossa. Tänään ongelmalle löytyi vihdoin ratkaisu. Koska täällä saattaa olla muitakin sellaisia lentäjiä, joiden määränpäänä on joskus Oulu, varsinkin suomalaisia, ajattelin, että olisi hyvä, jos julkistaisin täällä tähän ongelmaan löytyneen ratkaisun.

 

Ratkaisuvaihtoehto 1 (vain poutasäällä): tultaessa Tampereen lentotiedustelualueen yli tai peräti Tampereen lentotiedustelualueella sijaitsevalta lentokentältä Ouluun, noin 51 meripeninkulmaa ennen Rovaniemen aluelennonjohto antaa ensimmäiset lähestymisohjeet, jotka kiitoradan 12 laskeutumisen tapauksessa ovat kääntyminen vasemmalle suuntaan 345. Hetken kuluttua lennonjohdosta tulee uusi ohje kääntyä suuntaan 015. Heti kun on kuitattu tämä ohje ja käännytty suuntaan 015, tulee vastaan paikka, jossa simulaatio crashaa. Crashin voi välttää siten, että ilmoittaa tämän jälkeen heti lennonjohtoon peruuttavansa mittarilennon (IFR) ja jatkavansa lentoa näköhavaintosuunnisteisesti (VFR). Sen jälkeen radiosta poistetaan Rovaniemen aluelennonjohdon viritys ja asetetaan tutkavastain koodille 1200. Kun Ouluun on jäljellä enää 25 meripeninkulmaa, otetaan yhteys Oulun lennonjohtotorniin ja pyydetään laskeutumislupa.

 

Ratkaisuvaihtoehto 2 (kaikki säät): asetetaan sääolot käsin siten, että Oulussa puhaltaa lännen ja luoteen välinen tuuli, jolloin vastakkaiskiitotie 30 aktivoituu. Sinne ei kuitenkaan ole mittarilaskujärjestelmää käytössä, vaan sinne lähestytään mittarilennollakin näköhavaintojen perusteella.

 

Ratkaisuvaihtoehto 3 (kaikki säät, ei testattu vielä): kun Rovaniemen aluelennonjohto ilmoittaa laskeutumiskiitoradaksi kiitoradan 12, ei kuitata tätä vaan vastataan "stand by" ja tämän jälkeen pyydetään lähestyminen näköhavaintosuunnisteisesti kiitoradalle 30. Lennonjohto saattaa tällöin pyytää ylittämään kentän ja kääntymään ympäri ennen laskeutumista kiitoradalle 12, jolloin mittarilaskujärjestelmä (ILS) on hyväksikäytettävissä.

 

Happy landings!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rovaniemen aluelennonjohto ohjasi lähestymisen kiitoradalle 12. Hetken kuluttua simulaattori crashasi noin 30 meripeninkulmaa ennen laskeutumista Ouluun.

 

Otin yhteyttä Microsoftiin ja olen ollut tämän jälkeen sinne pariin asiantuntijaan sähköpostivaihdossa. Tänään ongelmalle löytyi vihdoin ratkaisu. Koska täällä saattaa olla muitakin sellaisia lentäjiä, joiden määränpäänä on joskus Oulu, varsinkin suomalaisia, ajattelin, että olisi hyvä, jos julkistaisin täällä tähän ongelmaan löytyneen ratkaisun.

 

 

 

Minullakin on sattunut samaa lähestyttäessä Oulua tai myös Rovaniemeä, lähtöpaikkana on ollut Helsinki. (Joskus simu kaatuu myös lähestyttäessä Vaasaa etenkin MD 11:ta lähdettäessä Maarianhaminasta).

 

Ehdottamasi ratkaisut varmasti toimivat, olen itsekin kokeillut niin, että peruutan lentosuunnitelman ja siirryn näkölentoon loppuvaiheessa ennen kaatumispaikkaa.

 

Mutta mielestäni FS 2004:n lennonjohdossa ja Flight Plannerissa on silti vikaa, ellei lennonjohto ohjaa loppuun saakka mille tahansa Suomen tai maailman kentälle miltä tahansa lähtökentältä säässä kuin säässä ja millä vain lentokoneella. Eli FS 2004 kaipaisi Microsoftilta päivitysohjelmaa lennonjohdon ja Flight Plannerilla suoritettavien lentojen osalta.

 

Vai tietääko joku muu "täydellistä ratkaisua" tähän kaatumisongelmaan?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisuvaihtoehto 2 (kaikki säät): asetetaan sääolot käsin siten, että Oulussa puhaltaa lännen ja luoteen välinen tuuli, jolloin vastakkaiskiitotie 30 aktivoituu. Sinne ei kuitenkaan ole mittarilaskujärjestelmää käytössä, vaan sinne lähestytään mittarilennollakin näköhavaintojen perusteella.

 

Kyllä sinne 30:lle on VOR/DME- ja 2NDB-lähestymiset. Se typerä FS:n lennonjohto vaan ei osaa suoraan sanoen mitään... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemen aluelennonjohto ohjasi lähestymisen kiitoradalle 12. Hetken kuluttua simulaattori crashasi noin 30 meripeninkulmaa ennen laskeutumista Ouluun.

 

Laitetaanpa Klapille karmaa hyvästä selvittelystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mielestäni FS 2004:n lennonjohdossa ja Flight Plannerissa on silti vikaa, ellei lennonjohto ohjaa loppuun saakka mille tahansa Suomen tai maailman kentälle miltä tahansa lähtökentältä säässä kuin säässä ja millä vain lentokoneella. Eli FS 2004 kaipaisi Microsoftilta päivitysohjelmaa lennonjohdon ja Flight Plannerilla suoritettavien lentojen osalta.

 

Ei siinä kauheasti muuta olekaan kuin vikaa, toki perusjutut toimivat, mutta varsinkin VFR-fraseologia on aika omituista Suomen oloihin, varsinkin kun mitään vfr-pisteitä ei ole. Tosin se on ihan hyvää amerikkalaista menetelmää. Samoin ne muutamat kerrat kun sillä olen lentänyt vähänkään isommalle kentälle (lue: kentälle missä on ifr-liikennettä) - homma on kössähtänyt siihen että tutka vektoroi perään jonkun 737:n tai MD-80:n tai muun järkäleen.. lennä siinä sitten Cessnalla tai jollain muulla hitaammalla koneella, kun amerikkalaiseen tapaan torni antaa laskuluvat peräkkäisille koneille.. "Landmark 333, cleared to land runway 22 left, follow the cessna skyhawk on final.." - ei tarvitse olla kovin guru arvatakseen mikä tulee niskaan kun olet about lähestymisvalojen päällä..

 

Vatsim on sitten hyvä valinta suomalaiselle lentäjälle joka haluaa enemmän "oikean elämän" systeemeitä, tosin siinäkin rajoituksena on se, että lennonjohtoa ei aina ole siellä missä sitä tarvitsisi, ainakaan silloin kun siellä on itse. Mutta toisaalta aika paljon voi järjestellä jos omaa aikatauluaan voi ryhmitellä esim. viikoittaisten flaikkarien suhteen. Varsinkin VFR-lentäjälle vatsimin suomalaiset lennonjohtajat antavat aika hyvän meiningin.

 

Toisaalta mä käytän itse tuota FS:n lennonjohtoa perusmittarilennon harjoitteluun MIKin simulla - laitetaan AI-liikenne nollaan ja tehdään joku lyhyt IFR-plaani, esim Malmilta Vantaalle, kaksi ihan lähekkäistä kenttää. Siinä meinaan tulee hyvin vektorointia millä on mainio harjoitella suunnan ja korkeuden pitämistä - varsin tuollai ihan muutaman mailin reitillä koko reissu oikeastaan menee vektoreita seuratessa kun Malmilta lähdön jälkeen tutka alkaa heti ohjaamaan kohti Vantaan lähestymistä. Se on ihan kätevä tapa harjoitella tarkasti lentämistä.

 

//Tuomas

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs Rovaniemen vektorit ÍLS-laskuun? Se käskee lentämään johonkin suuntaan ja sitten sitä lennetäänkin sinne suuntaan maailman tappiin asti. Onkos tässäkin se IFR:n peruutus ainoa vaihtoehto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs Rovaniemen vektorit ÍLS-laskuun? Se käskee lentämään johonkin suuntaan ja sitten sitä lennetäänkin sinne suuntaan maailman tappiin asti. Onkos tässäkin se IFR:n peruutus ainoa vaihtoehto?

 

Johtunee(?) ilmeisesti siitä että sinulla on FS:n FlighPlaanissa liian läheelä lähtö- tai määräkenttää oleva ensimmäinen/viimeinen reittipiste, eli ensimmäinen pitäisi olla TMA:n rajalla kuten viimeisenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs Rovaniemen vektorit ÍLS-laskuun? Se käskee lentämään johonkin suuntaan ja sitten sitä lennetäänkin sinne suuntaan maailman tappiin asti. Onkos tässäkin se IFR:n peruutus ainoa vaihtoehto?

 

No tämä onkin ihan toinen juttu. Muistan kerran lentäneeni simulaattorini suurimmalla koneella eli 747:llä OH-LJY Lagosista Nigeriasta Etelä-Teneriffalle Espanjaan siten, että lennonjohto ei millään ollut sallia kaartoa suunnasta 340 muuhun suuntaan, vaikka lentosuunnitelma oli Afrikan rannikkoa myötäillen. Sitten lopulta, olisikohan ollut Malin ilmatilassa, ilmoitin lennonjohtoon siirtyväni mittarilennosta näköhavaintolentoon ja lennonjohdon kuitattua asian ohjasin koneen nokan suoraan kohti Teneriffaa. Myöhemminkin on käynyt vastaavia juttuja nimenomaan lähdössä, ei niinkään saapumisessa. Suosittelen tällaisessa tilanteessa siirtymistä näköhavaintosuunnisteiseen lentoon eli VFR:lle. Tietysti tällöin riippuu vallitsevasta säästä, salliiko lentokenttähenkilökunta laskeutumisen näköhavaintosuunnisteisesti vai ei.

 

Rovaniemen lähestymisessä, jonka senkin olen muutamaan kertaan 777:llä OH-LBG tehnyt, ei ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt minulla Jussi Hiekkataipaleen kuvailemaa ongelmaa, mutta edellä on keino siihen, jos tämänlaatuinen ongelma ilmenee.

 

Sen sijaan onko kukaan havainnut esimerkiksi Jyväskylästä Helsinkiin tai Tampereelta Helsinkiin lennettäessä, että kun Tampereen aluelennonjohdon pitäisi kehottaa ottamaan yhteyttä Helsingin lähestymislennonjohtoon, se kehottaakin ottamaan yhteyttä lähtö- eikä määränpääpaikan lähestymislennonjohtoon. Vastaavasti Helsingistä lähtenyttä Tamperetta tai Jyväskylää lähestyvää konetta kehotetaan lähestymisen yhteydessä ottamaan yhteyttä Helsingin lähestymislennonjohtoon. Tämä ei taida olla kovin loogista myöskään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma on kössähtänyt siihen että tutka vektoroi perään jonkun 737:n tai MD-80:n tai muun järkäleen.. lennä siinä sitten Cessnalla tai jollain muulla hitaammalla koneella, kun amerikkalaiseen tapaan torni antaa laskuluvat peräkkäisille koneille.. "Landmark 333, cleared to land runway 22 left, follow the cessna skyhawk on final.." - ei tarvitse olla kovin guru arvatakseen mikä tulee niskaan kun olet about lähestymisvalojen päällä..

 

Minulle on muutaman kerran käynyt sillä tavalla, että ohjaamani isompi kone on lähestynyt samaan aikaan samaa kiitotietä kuin edelläni pikku-Cessna. Ja tuo iso koneeni on lähestynyt IFR:llä. Lennonjohdossa eivät ole tuolloin ymmärtäneet, että esimerkiksi juuri 777 lähestyy kenttää yleensä 175 solmulla, joka on niin suuri nopeus, ettei pikku-Cessnoilla niin nopeasti juurikaan lennetä. Mutta ymmärtävätpä kuitenkin kun 777, joka on saanut luvan laskeutua Cessnan perässä, tuleekin kiitotielle ennen Cessnaa, ja sitten radiosta kuuluu "Boeing Oskar Hotel Lima Bravo Golf, go around." Tämä tarkoittaa, että lennonjohto käskee tekemään ns. ylösvedon. Sitten ei auta muu kuin ilmoittaa lähestymislennonjohdolle, että "Boeing Oskar Hotel Lima Bravo Golf is published missed approach at...". Seuraavaksi lähestymislennonjohto ilmoittaa korkeuden, johon on noustava, ja kun korkeusmittari saavuttaa ilmoitetun lukeman, vastataan tähän, ja sitten jatketaan lähestymislennonjohdon antamien ohjeiden mukaan eteenpäin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on muutaman kerran käynyt sillä tavalla, että ohjaamani isompi kone on lähestynyt samaan aikaan samaa kiitotietä kuin edelläni pikku-Cessna. Ja tuo iso koneeni on lähestynyt IFR:llä. Lennonjohdossa eivät ole tuolloin ymmärtäneet, että esimerkiksi juuri 777 lähestyy kenttää yleensä 175 solmulla, joka on niin suuri nopeus, ettei pikku-Cessnoilla niin nopeasti juurikaan lennetä. Mutta ymmärtävätpä kuitenkin kun 777, joka on saanut luvan laskeutua Cessnan perässä, tuleekin kiitotielle ennen Cessnaa, ja sitten radiosta kuuluu "Boeing Oskar Hotel Lima Bravo Golf, go around." Tämä tarkoittaa, että lennonjohto käskee tekemään ns. ylösvedon. Sitten ei auta muu kuin ilmoittaa lähestymislennonjohdolle, että "Boeing Oskar Hotel Lima Bravo Golf is published missed approach at...". Seuraavaksi lähestymislennonjohto ilmoittaa korkeuden, johon on noustava, ja kun korkeusmittari saavuttaa ilmoitetun lukeman, vastataan tähän, ja sitten jatketaan lähestymislennonjohdon antamien ohjeiden mukaan eteenpäin.

 

 

Joo tuo lennonjohto ei oikein osaa porrastaa nopeuksia. Siitähän kielii sekin että siellä on asetuksissa vipu millä kaikki pikkucessnat saa pois päältä (<x> IFR traffic only) - ongelma on selvästi huomattu.

 

Mutta vaikeaahan tuollaisen tekoäly-lennonjohdon tekeminen on. Jos se olisi helppoa, semmoinen olisi käytössä jo oikeastikin :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään