Guest pilot22

Hätälentoa!

22 viestiä aiheessa

Harjoittelin tossa äsken tuollaisia paniikki tilanteita ja simuloin sitten yhdellä moottorilla lentämisen. King Airilla onnistuu laskeutuminenkin, mutta kun päästään jetteihin ei ne meinaa pysyä edes ilmassa enää. Polttoainetta on melko väheän mutta korkeus tippuu hurjaa tahtia ja lopulta osutaan maahan...

 

Kuitenkin noilla kaksimoottorisilla pitäisi pystyä laskeutumaan yhdellä moottorilla, mutta ei vain näytä onnistuvan... Osaako joku teistä?

 

- Ilja

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tullut kokeiltua, mutta eiköhän siinä ideana ole että jotain tiettyä korkeutta ei kannata yrittää pitää yhdellä moottorilla.. Eli kai sitä korkeutta pitää tiputtaa kokoajan sen verran ettei kone sakkaa.

 

Ja jos vain toisen puolen moottori työntää niin sillähän on kääntävä vaikutus :P Elikkäs laskussa saatta tulla silläkin osin vaikeuksia..

 

Tiedä sitten oliko yksikään totta noista minun teorioista, mutta viisaammat korjatkoon, niin kuin yleensä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti vaan!

 

Sitten on toisenlainen ongelma. - En osaa pysya aikataulussa kunnolla tänään, helsinki- Maarianhamina reitti kesti n 1h.... Toisaalta tein kaksi go-aroundia, mutta 737:lla pitäisi päästä nopeammin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Miten? fl 120 kts 320 oli "cruise"!!!!!!! ja lähestymiset alle 10000 jalkaa 250 kts....

 

- MITEN?????

 

- "ongelmapesä" Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä ainakin Ciation-Xllä pysyttiin ilmassa yhellämoottorillakin.. ;D

ja lennettiin vielä lento loppuun..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oo jetillä kokeillut, mutta tottahan kaksimoottorisen pitää yhdellä moottorilla lentää ja jopa nousta. Siinä tulee kaksi uutta nopeutta lisää: nopeus jolla kone nousee parhaiten yhdellä moottorilla, ja nopeus jolla ei enää pysty pitämään konetta suorassa peräsimellä.

 

Olihan pyörät sisällä ja laipat siinä asennossa kuin pitää (riippuu koneesta)? Olihan automaattikaasu ja autopilotti pois päältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Kannattaa noissa nopeuksissa yleensä huomioida se, että kyseessä on ilmanopeus, ei maanopeus. Eli jos vastatuuli on vaikka 100 solmua, hidastaa se jo huomattavasti menoa. Ehkei vaikutus kuitenkaan lyhyillä reiteillä hirveän suuri ole.

 

Arttu

 

p.s. Ilja, hieman vähäisempi huuto- ja kysymysmerkkien käyttö riittää. Kyllä asia selväksi tulee :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

 

Tämähän on siis ihan konekohtaista, joillakin pystyy hyvin lentämään yhdellä, joillain ei pysty lentämään ollenkaan ilman, joillain pystyy lentämään ilman moottoria, ja joillain ei voi lentää edes moottorien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

 

Tämähän on siis ihan konekohtaista, joillakin pystyy hyvin lentämään yhdellä, joillain ei pysty lentämään ollenkaan ilman, joillain pystyy lentämään ilman moottoria, ja joillain ei voi lentää edes moottorien kanssa.

 

Väittäisinpä melkein ettei missään nimessä saa sammuttaa sitä ehjää moottoria...

 

Kaikkien nykyaikaisten kaksimoottoristenhan olisi pystyttävä lentämään yhdellä moottorilla (muistaakseni dc-3 oli ensimmäinen joka tähän kykeni?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pääsee heti hätälaskuun ja vain yksi moottori käytössä, sanoisin että kannattaa sammuttaa se toinenkin moottori tai ainakin laittaa pienemmälle teholle. Pysyy kone paremmin tasaisena jos molemmat poissa/molemmat päällä.

 

On kyllä vähän niin että ei omasta mielestä tuollaisia täysin mututietoja kannata tuolla tyylillä "varmoina vinkkeinä" alkaa heittelemään... Siitähän taidetaan puhua tuolla ohjeistuksessakin. Koska asia on tosiaankin aivan tosinpäin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisinpä melkein ettei missään nimessä saa sammuttaa sitä ehjää moottoria...

 

Kaikkien nykyaikaisten kaksimoottoristenhan olisi pystyttävä lentämään yhdellä moottorilla (muistaakseni dc-3 oli ensimmäinen joka tähän kykeni?)

 

LOL!Niin,taitaapi olla esim. dösällä hieman huono liitosuhde(tmsno) ;D.

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoittelin tossa äsken tuollaisia paniikki tilanteita ja simuloin sitten yhdellä moottorilla lentämisen. King Airilla onnistuu laskeutuminenkin, mutta kun päästään jetteihin ei ne meinaa pysyä edes ilmassa enää. Polttoainetta on melko väheän mutta korkeus tippuu hurjaa tahtia ja lopulta osutaan maahan...

 

Kuitenkin noilla kaksimoottorisilla pitäisi pystyä laskeutumaan yhdellä moottorilla, mutta ei vain näytä onnistuvan... Osaako joku teistä?

 

- Ilja

 

 

 

Kyllä nuo mulla ainakin ihan mainiosti ilmassa pysyivät. Laskeutumisessa kampesivat aika hyvin ja teki siitä aika kinkkistä, mutta kyllä nuo kiitotielle sai vieläpä yhtenä kappaleena. Tiedä sitten mikä sulla mahtaa olla onkelmana jos ne eivät meinaa edes ilmassa pysyä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä sitten mikä sulla mahtaa olla onkelmana jos ne eivät meinaa edes ilmassa pysyä. :(

 

Kämä(t) lentomalli(t), kannattaa kokeilla jollain paremmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun >:(!

 

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?

 

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun >:(!

 

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?

 

 

- Ilja

 

Penkki asetukset? Autopilotillahan tuo helpoiten onnistuu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No rankassa sivutuulessa ei kyllä autopilotin kannata antaa lähestymistä ohjata, ei se raukka siitä kunnialla selviä. Sivutuulilaskuunhan on kaksi tekniikkaa: joko tullaan vinottain, nokka tuulen suuntaan ja oikaistaan juuri ennen kosketusta, tai sitten tullaan siipi alhaalla, sivuttain liukuen ja oikaistaan juuri ennen kosketusta. Sumu ja sade ei siihen mitään muuta lisää kuin mittareihin luottamisen alkulähestymisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen noita vaikeita tilanteita jonkun verran harjoitellut, niin huomasin että tosi vaikea paikka tulee vastaan kun laskeudutaan 400m näkevyys ja 16kts tuuli hieman sivusta sekä raskasta sadetta. Osaisiko joku neuvoa millä asetuksilla (tarkoitan lähennä penkkejä) kannattaa tulla ja minkälaisesti te itse lennette nämä laskeutumiset. Mulla ei ainakaan tullut kiitoradan keskelle noi laskut vaan vähän sivuun >:(!

 

- Mitä pitäisi tehdä ja miten oikeat pilotit hoitaa homman?

 

 

- Ilja

Jos sivutuulen takia ei kone osu just radan keskilinjalle ei kannata hermostua. Ei ne oikeatkaan lentäjät konetta keskelle jokakerta saa sompailtua, varsinkaan sivutuulella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No rankassa sivutuulessa ei kyllä autopilotin kannata antaa lähestymistä ohjata, ei se raukka siitä kunnialla selviä. Sivutuulilaskuunhan on kaksi tekniikkaa: joko tullaan vinottain, nokka tuulen suuntaan ja oikaistaan juuri ennen kosketusta, tai sitten tullaan siipi alhaalla, sivuttain liukuen ja oikaistaan juuri ennen kosketusta. Sumu ja sade ei siihen mitään muuta lisää kuin mittareihin luottamisen alkulähestymisessä.

 

Kyllä 16 solmun tuulessa vielä autolandilla voi alas tulla. Vaikka puhaltaisi suoraan sivusta. B737 taisi olla 20 solmua max sivutuulikomponentti autolandille. 15 solmun luokkaa vielä jopa CATIII:lle.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä vähän niin että ei omasta mielestä tuollaisia täysin mututietoja kannata tuolla tyylillä "varmoina vinkkeinä" alkaa heittelemään... Siitähän taidetaan puhua tuolla ohjeistuksessakin. Koska asia on tosiaankin aivan tosinpäin..

 

Enhän minä niitä "varmoina vinkkeinä" heittänytkään. Ja epäilempä että ei sen väliä vaikka simussa kokeilisikin. ;)

 

Pahoittelen kuitenkin jos joku päätti kokeilla kyseistä temppua IRL, ja maksan ilomielin korvaukset. Tällä hetkellä vakuutuksemme tosin korvaa vain karkkipaperien muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaisin sellaista, että kaikilta 2-moottorikoneilta, jotka eivät pysty nousemaan yhdellä moottorilla tietyn feet/sec rajan ylittäen, poistettiin lupa operoida Suomen ilmatilassa. Että kyllä pitäisi pystyä pääsemään ylöspäin yhdelläkin moottorilla.

Ilman muuta on selvää, että kone silloin kampeaa sammuneen motin puolelle joka vaiheessa, myös laskussa tai nousussa, myös oltaessa vielä baanalla jos toinen motti sammuu kesken lähdön niin myöhäisessä vaiheessa, että lähtöä ei voi enää keskeyttää. Silloin oli annettava tosi paljon vastajalkaa jotta koneen sai pysymään suorassa.Mutta tehoja siitä käyvästä moottorista ei saa vähentää, pikemminkin päinvastoin.

 

ME alkeiskoulutukseen kuuluu se, että jos haluaa kaartaa, niin kaarto on tehtävä ehdottomasti käyvän moottorin puolelle. Muutoin tulee sakkaus ja/tai noutaja.

Rissalassa tai itse asiassa Kallaveden päällä pudonneen DC-3:sen tapauksessa taisi ikävä kyllä käydä just niin, että kaartoivat sammuneen motin puolelle, jolloin kone putosi järveen tunnetuin surullisin seurauksin. Jotenkin olen muistavinani, että piloteille tuli pieni riita asiasta, ja kippari teki asian väärinpäin.

Jos joku tietävämpi osaa korjata, niin kommentit ovat tervetulleita.

 

C-172:n max sivutuulikomponentti laskussa taitaa olla 20 Knottia. Jouduin kerran sellaiseen tilanteeseen tullessani laskuun Riikaan, jossa on vain yksi baana ja tuuli suoraan sivusta tornin mukaan 20 knots. Valinnanvaraa ei silloin ollut. Kaikki mahdollinen kallistus/poikkeutus tuulen suuntaan oli pakko tehdä jotta koneen sai alas. Vielä platalla oli rullatessa pakko käyttää toista jarrua lähes pohjassa ja rullata pirun hitaasti, koska kone tahtoi väkisin kääntyä nokka tuuleen. Siitä kuitenkin selvittiin OK.

 

Liikennekoneiden sivutuulilaskuista en tiedä, kokeneemmat kertokoot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaisin sellaista, että kaikilta 2-moottorikoneilta, jotka eivät pysty nousemaan yhdellä moottorilla tietyn feet/sec rajan ylittäen, poistettiin lupa operoida Suomen ilmatilassa. Että kyllä pitäisi pystyä pääsemään ylöspäin yhdelläkin moottorilla.

Ilman muuta on selvää, että kone silloin kampeaa sammuneen motin puolelle joka vaiheessa, myös laskussa tai nousussa, myös oltaessa vielä baanalla jos toinen motti sammuu kesken lähdön niin myöhäisessä vaiheessa, että lähtöä ei voi enää keskeyttää. Silloin oli annettava tosi paljon vastajalkaa jotta koneen sai pysymään suorassa.Mutta tehoja siitä käyvästä moottorista ei saa vähentää, pikemminkin päinvastoin.

 

ME alkeiskoulutukseen kuuluu se, että jos haluaa kaartaa, niin kaarto on tehtävä ehdottomasti käyvän moottorin puolelle. Muutoin tulee sakkaus ja/tai noutaja.

Rissalassa tai itse asiassa Kallaveden päällä pudonneen DC-3:sen tapauksessa taisi ikävä kyllä käydä just niin, että kaartoivat sammuneen motin puolelle, jolloin kone putosi järveen tunnetuin surullisin seurauksin. Jotenkin olen muistavinani, että piloteille tuli pieni riita asiasta, ja kippari teki asian väärinpäin.

Jos joku tietävämpi osaa korjata, niin kommentit ovat tervetulleita.

 

C-172:n max sivutuulikomponentti laskussa taitaa olla 20 Knottia. Jouduin kerran sellaiseen tilanteeseen tullessani laskuun Riikaan, jossa on vain yksi baana ja tuuli suoraan sivusta tornin mukaan 20 knots. Valinnanvaraa ei silloin ollut. Kaikki mahdollinen kallistus/poikkeutus tuulen suuntaan oli pakko tehdä jotta koneen sai alas. Vielä platalla oli rullatessa pakko käyttää toista jarrua lähes pohjassa ja rullata pirun hitaasti, koska kone tahtoi väkisin kääntyä nokka tuuleen. Siitä kuitenkin selvittiin OK.

 

Liikennekoneiden sivutuulilaskuista en tiedä, kokeneemmat kertokoot.

 

Jos ollaan sakkausnopeuden sekä Vmc nopeuden yläpuolella niin ei todellakaan sakkaa vaikka kääntyisi sammuneen moottorin puolelle. Kuka tuollaista on sanonut?

Max sivutuulikomponentista otettakoon huomioon että se on testattu ilman tuulikorjausta eli ilman minkäänlaisia kallistuksia ym tuulen suuntaan. Eikä se näin ollen ole myöskään rajoittava. Itse olen tuonut Piper Arrowin alas runsaan 30kt sivutuulessa. Pehmeintä kyytiä se ei ollut mutta ihan ok lasku siitä tuli. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään