Guest JussiHie

DC-8 automaattipilotti-ongelma

4 viestiä aiheessa

Tuossa olen lentämässä DC8:lla Ranskaan. Paneeli on se Historic Jet Groupin viritys.

 

1. Missä siellä on se patteri-kytkin?

 

2. Kun olen noussut lentokorkeuteen FL300 sillä vertical speed moodilla ja asetan sen nmipukan siitän .8 kohalle ja tökkään sitten mach holdin päälle, niin sit mennäänkin alas. Eli miten sen saa ilman alasmenoa toimimaan?

 

Ja manuaalit on luettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Missä siellä on se patteri-kytkin?

Overhead-paneelin oikeassa yläkulmassa

 

2. Kun olen noussut lentokorkeuteen FL300 sillä vertical speed moodilla ja asetan sen nmipukan siitän .8 kohalle ja tökkään sitten mach holdin päälle, niin sit mennäänkin alas. Eli miten sen saa ilman alasmenoa toimimaan?

 

Jospa lukisit ne manuaalit vielä kerran läpi ajatuksen kanssa? Kasin (ja ysin) autopilotti toimii täysin eri tavoin kuin nykykoneiden vastaavat. Pitch selectorin MACH HOLD -moodia käytetään vain nousun aikana. Kone tulee oikaista vaakalentoon manuaalisesti VERTICAL SPEED -pyörää käyttäen halutussa korkeudessa, jonka jälkeen nopeus vaakalennossa säädetään myöskin käsin -kaseissa ei ollut autokaasua lainkaan.

 

Lue siis vielä kerran ne manuaalit läpi, kyllä nämä asiat sieltä löytyvät :) Kysyä toki saa jos jotain vielä jää epäselväksi. Happy landings!

 

Ps. Mukava aina huomata joskus, että joku muukin on kiinnostunut näistä hiukan vanhemmista jeteistä. Tuntuvat vaan monesti jäävän modernimpien EFIS-koneiden jalkoihin.... mukavia pelejä lentää ja mukana on aina ripaus historiaakin. :) Jahka perustiedot koneesta alkavat olla hanskassa niin suosittelen lämpimästi tutustumaan esim. tähän sivustoon -> http://www.simufly.com/ins/ (kyseinen inertiasuunnitusjärjestelmä oli mm. Finnairilla käytössä DC-8 ja DC-10 -kalustoissa (juurikin sama malli minkä pohjalta tuo on tehty))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kyllä tuntuu oudolta lentää suihkukonetta ilman nopeudenpitoa, mutta mennään sitten näin. ;D Onhan siinä potkurikoneiden (ATR42, YS-11) kohdalla tottunut, mutta nää jetit kun kulkee hieman lujempaa.

 

Miuksiköhän noi Fuel flow mittarit kasvaa? Tosin tosa alla kyllä lukee Fuel Used, mutta en ole kyllä koskaan valinnut sellasta jostain napista, mutta hällä väliä. Mutta omituisinta on se, kun laittaa pauselle, niin ne kasvaa. :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kyllä tuntuu oudolta lentää suihkukonetta ilman nopeudenpitoa, mutta mennään sitten näin. ;D Onhan siinä potkurikoneiden (ATR42, YS-11) kohdalla tottunut, mutta nää jetit kun kulkee hieman lujempaa.

 

Juu kyllä sen pienellä harjottelulla oppii ;)

 

Miuksiköhän noi Fuel flow mittarit kasvaa? Tosin tosa alla kyllä lukee Fuel Used, mutta en ole kyllä koskaan valinnut sellasta jostain napista, mutta hällä väliä.

 

Juu se numeronäyttö osoittaakin siinä todella käytetyn löpön määrän per moottori, ja viisari osoittaa sitten virtauksen. Ei tarvitse valita mistään, vaan toimii ihan niinkuin pitääkin. Mutta kasvaako lukema todella myöskin pausen aikana? Enpä ole itse moista huomannut, jos näin on niin sitten kyllä bugittaa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään