Guest TLinkku

ILS kartat

10 viestiä aiheessa

Esim Rovaniemelle ja Jyskylään on ILS kartat esim. ILS alfa tai ILS bravo.

 

Kysymys kuuluu - millä perusteella valitaan ILS a tai b kartta?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne ole Yankee ja Zulu? ainakin EFROlla ILS Z lähtee PIKUT:lta joka sopii paremmin isommille koneille, sitten ILS Y sitten TOR NDB:ltä joka on hiukan lähempänä, mutta esim Turussa ILS Y lähtee LIE NDB:ltä joka on noin 3,5nm kynnykseltä joten se sopii paremmin pienkoneille ja sitten ILS Z lähtee UTELIlta joka on noin 7nm kynnykseltä ja soveltuu paremmin isommille koneille.. että kai ne valitaan sit vähän niinku konetyypin mukaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos katsot sitä menetelmää niin huomaat että esim EFJY:llä toinen perustuu konventionaalisiin navilaitteisiin (alkurasti on JYV-majakalla) kun taas toisessa ei ole majakoita vaan kuvitteellisia pisteitä, määritelty VOR:n etäisyyden ja radiaalin mukaan (JYV:n tilalla piste VABAS). Myös ylösvedot ovat sitä myöten erilaiset.

 

Jos esim ajetaan Lukat 2B tuloreitti Jyväskylään, niin se päättyy Vabasille, josta sitten tehdään sen mukainen ILS. Jos sitten vaikka tultaisiin suoraan pohjoisesta, jolloin 30:lle ei mitään tuloreittiä voida ajaa, olisi selvitys luultavasti suoraan JYV:lle, josta ILS Y (meniköhän se noin päin) 30:lle. Tässä sitten JYV:llä tehtäisiin liittymiskuvio jne.

 

"Iso kone" / "pieni kone" eivät tuohon valitaan kyllä vaikuta.. Molemmilla pääsee yhtälailla molempia ajamaan. Tosin jonkun Cessnan navivarustuksella tuo JYV:n kautta tapahtuva on tietysti helpompi kun ei on selkeästi NDB-majakka jota kohti ajaa.

 

Nuo nimet ovat muuten nykyään Y ja Z muistaakseni, uusimmissa kartoissa (27.11.04). Tosin ei oleellisia muutoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Rovikselle Vacc-Fin tarjoaa noita Y ja Z mut Jyskylään näyttäs antavan A ja B. Mut nyt osaan valita sopivan kartan.

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami,

 

Mua on jäänyt vaivaamaan vähän toi ILSin menetelmäkuvio, joka tehdään saavuttaessa IAF:lle. Olen mielestäni tehnyt sen oikein kyllä, mutta voisitko silti selittää tässä vielä, miten oikea tapa meni. Siis millä tavoin IAF:lta lennetään ulos kun ollaan saatu selvitys lähestymiseen, ja tämä siis eri saapumissuunnista ?

 

Itse olen tehnyt sen yleensä siten, että lennän 30 asteen offsetillä racetrackin kulmaa kohti minuutin, josta sisääntulokaarto suuntasäteeseen. Oliko toi asteluku 30, vai jotain muuta ???

 

Kiitos.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti,

 

Täsmälleen niillä odotuskuvion säännöillä olen sen ajanut, mutta olikohan Varjeen Jari tai joku muu, joka joskus aikaisemmin sanoi, että niin ei olisi. Tähän kaipaisin vähän varmennusta suuntaan tai toiseen.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Racetrack ja odotuskuvio ovat lentäjän kannalta sama asia "lentoteknisesti". Liittyminen on samoilla säännöillä ja muutenkin sama asia.

 

Jos racetrack ja odotuskuvio eroavat toisistaan, niin Jeppeseneissä racetrack on piirretty paksummalla ja odotuskuvio ohuemmalla yhtenäisellä viivalla (toivottavasti ne nyt noinpäin olivat...).

 

Oheismateriaalit ei nyt ole tässä käsillä niin en voi heittää mitään kuvaa aiheesta, mutta tosiaan liittymissektorit (direct, parallel ja offset) ovat samat kuin holdingeissa. Offsetissa tosiaan 30 asteen kulmalla ulospäin (uloslennon pituus riippuu sitten racetrackista. Yleensä tasan minuutti. Ja uloslentoa saa aivan vapaasti lyhentää sen verran kuin haluaa, mutta pidentää ei saa (muuta kuin arvioidun tuulen vaikutuksen verran) ettei joudu ulos kuvion alueelta (= olet muualla kuin lennonjohtaja olettaa ja alueen ulkopuolista aluetta ei ole myöskään tarkasteltu esteiden suhteen eli hyvällä tuurilla odotusalueen vieressä on vuorenseinä.)

 

Sitten koska racetrack tulee ajaa.. Tai todetaan lyhyemmin niin, että racetrackia ei tarvita silloin kun STAR-reitin (tai transition tms) kautta päästään suoraan loppulähestymislinjalle tai kun tutka vektoroi. Muuten racetrack tulee aina ajaa - periaatteessa myös silloinkin kun lähestytään samasta suunnasta kuin loppulähestymislinja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepestähän noi löytyy (Air traffic control -> Flight procedures (DOC 8168))

Tossa pieni paste jostain kovolta löytyneestä PANS-OPS .pdf:stä. Käytännössä samaa tekstiä..

Onhan tolle racetrackille vaihtoehtojakin, nämä 45°/180° ja 80°/260° koukerot sekä base turn, josta esimerkkinä esim. EFHK ILS 04L.

 

 

Entry into a racetrack procedure is expected to be made in the same manner as when entering

a holding procedure except that:

 

-when entering a racetrack approach procedure from sector 2 (offset entry) the time limit on the 30° offset track is 1.5 minutes. Then turn to a track paraller to the outbound track for the remainder of the outbound time. However, if the racetrack outbound time is 1 minute only, the time on the 30° offset track shall be 1 minute also.

 

-when entering from sector 1 (paraller entry) the aircraft shall not return directly to the facility without first intercepting the inbound track when proceeding to the final segment of the approach procedure.

 

-all maneuvering shall be done in so far as possible on the maneuvering side of the inbound track.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Kiitoksia tiedoista! On sitä sitten tullut tehtyä täsmälleen oikein :).

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään