Guest jahu

IFR ja VFR

10 viestiä aiheessa

Olen vähän aikaa sitten ostanut FS2004 ja olen vähän niinkuin opettelemassa kaikkea. Olisi pieni kysymys, että mitä eroa on IFR ja VFR jutuissa? Tiedän kyllä mistä ne on lyhennetty, mutta mitä ne niinkuin merkitsee? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Eikös ainakin IFR-lento fs:ssä tarkoita, että lennonjohto opastaa sinut noususta laskuun...(?) ja vfr- on taas omatoimista suunnistusta ja lentelyä.

Viisaammat korjatkaa virheeni! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä se suurin ero on siinä, että IFR:ssä suunnistetaan radioilla/mittareilla, kun taas VFR:ssä suunnistetaan kartan ja ympäröivän maiseman avulla. Näin niinkuin mahdollisimman yksinkertaistettuna...

Ps. Tiesithän, että lyhenne VFR tulee sanoista We Follow Railways ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IFR= Instrument flight rules, eli mittarilentosäännöt

VFR= Visual flight rules, eli näkölentosäännöt

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IFR= Instrument flight rules, eli mittarilentosäännöt

VFR= Visual flight rules, eli näkölentosäännöt

;)

Niin, tuossahan Janne sanoi, että hän kyllä tietää, mistä ne lyhenteet tulevat... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! :)

Ps. Tottakai tiesin että se tarkoittaa we follow railways! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ja IFR on "I Follow Roads". ;D

Mutta joo. IFR on sitä että koneen ikkunasta ei katsota periaatteessa ulos ollenkaan lentoonlähdöstä lähestymisen ihan loppuvaiheeseen asti. Tai siis, usein toki katsotaan, mutta noin periaatteessa ei tarvitse, sillä lento voidaan suorittaa vaikka koko pituudeltaan pilvien sisällä jossa ei näe mitään. Lennetään tosiaan suunnistuslaitteiden avulla joista selviää oma sijainti, ja lennonvalvontamittareista selviää oma korkeus ja koneen asento.

VFR:ssätaas aina pitää olla näkyvissä maan tai veden pinta.

Noin yksinkertaistettuna. Toki VFR-lentäjäkin käyttää radiosuunnistusvehkeitä ym, mutta periaate on että VFR-lentäjä ei joudu pilvien sisään, koska ei ole koulutusta eikä kokemusta selviytyä pelkkien mittarien avulla suunnistuksesta ja koneen pitämisessä oikein päin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, tuossahan Janne sanoi, että hän kyllä tietää, mistä ne lyhenteet tulevat... ::)

Hups, niinpäs sanoi. No tulipa nekin kerrattua, jos joku ei sattunut tietämään. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännön erona simun ATC toimii eri tavalla riippuen siitä kummanlaisen plaanin olet tehnyt. IFR-säännöillä lennonjohto opastaa lähdön ja lähestymisen ja matkallakin korjaa jos eksyt reitiltä liian kauas. VFR:nä taas pyydät vain rullaus- ja lähtöluvan ja ilmoitat poistumissuuntasi, pyydät erikseen laskeutumisluvan ja matkalla ilmatilojen läpilennot sekä halutessasi lennon seurannan.

Minä lennän yleensä VFR-plaanilla, vaikka mittareilla suunnistaisinkin. IFR:n pyydän vain kun ei saa lähtö/laskulupaa ilman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VFR:ssä pitää olla riittävä näkyvyys, että voit itse pitää huolen, ettet törmää maahan, esteisiin etkä muihin koneisiin.

IFR:ssä lennonjohto pitää huolen ettet törmää muihin koneisiin, maahan tai esteisiin. Itse huolehdit vain siitä, että pysyt merkityillä ja/tai käsketyillä lentoreiteillä ja säädetyissä korkeuksissa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään