Antti Salo

Muutama hassu kysymys Airbussista

5 viestiä aiheessa

Nyt kun PSS:n patchi ilmestyi ja vihdoinkin sain ko. dösän toimimaan ongelmitta, innostuin tosissaan tekemään sitä, jota en ole koskaan tehnyt kunnolla - opiskelemaan A320-sarjalaisten lentämistä. :P Nyt kutkuttaa pari asiaa, jota en saa mistään manuaaleista taikka käsikirjoista selville:

 

-Mistä tiedän paljonko nousua varten pitää trimmata? En tajua muutenkaan bussin trimmistä paljoakaan. Ilmeisesti asteiden sijasta käytetään jotain ZFWCG-arvoa. Whatta? Selittäkää, oi viisaat.

 

-Mitä FLEX-tehojen lämpötilalla tarkkaan ottaen tarkoitetaan, ja miten oikea FLEX-lämpötila nousua varten lasketaan (vai lasketaanko sitä edes)?

 

Nimim. Pihalla kuin käki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen yksi: ei pitäisi ollenkaan.. ainakin vielä 2002:ssa ei trimmeihin ollut koskemista, mut nyt uusimmankin patchin jälkeen on pikku trimmaukset paikallaan esim. A321:llä noin 2,0 - 2,3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Mistä tiedän paljonko nousua varten pitää trimmata? En tajua muutenkaan bussin trimmistä paljoakaan. Ilmeisesti asteiden sijasta käytetään jotain ZFWCG-arvoa. Whatta? Selittäkää, oi viisaat.

 

-Mitä FLEX-tehojen lämpötilalla tarkkaan ottaen tarkoitetaan, ja miten oikea FLEX-lämpötila nousua varten lasketaan (vai lasketaanko sitä edes)?

 

ZFWCG on zero fuel weight center of gravity eli ilman pensaa olevan koneen painopiste. Sita et fs:ssa saa kayttoosi, saatikka etta siita olisi trimmaamisessa mitaan hyotya.

 

Flex-tehoihin kaytettavaa lampotilaa et myoskaan saa mistaan tarkkana arvona, tai jos joku saa niin minakin haluaisin jatkossa saada. Siihen vaikuttavat mm. koneen paino, kiitoradan mitta, ulkolampotila, tuulet, kiitoradan korkeus merenpinnasta jne. MD-80:lle muistaakseni olen nahnyt taulukon mista taman assumed temperaturen voi maarittaa ja taitaapa se loytya tuolta jostain kovalevyltakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oukkidoukki ja kiitos.

 

Kai se oikea bussikin trimmataan ennen lentoonlähtöä kuten muutkin koneet? Miten trimmaus sitten oikeassa koneessa hoidetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oukkidoukki ja kiitos.

 

Kai se oikea bussikin trimmataan ennen lentoonlähtöä kuten muutkin koneet? Miten trimmaus sitten oikeassa koneessa hoidetaan?

 

Trimmataanhan nuo. Koneen painolaskelma taulukosta saadaan trimmiarvot CG:n mukaan. Monesti jeteissä mittaus referenssinä kaytetään MAC:ta eli Mean Aerodynamic Chord joka on kiinteä arvo ja mitataan siiven pituudesta ja leveydestä. Kun MAC tunnetaan annetaan CG piste prosenteina MAC:n etureunasta. Sitten taas jostain hienosta taulukosta katotaan mikä on trimmin paikka tietyllä MAC prosentilla. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään