Guest pilot22

IFR-lento

20 viestiä aiheessa

Lensin tuossa äskettäin Turusta Maarianhaminaan Learjetillä (koska mitään hyvää potkurikonetta ei ole tällä hetkellä ole:()

Ifr lennonjohto ohjasi minut pohjoisesta laskeutumaan ILS rw 21, mutta kartoissani on sellainen piirros, että pitäisi tulla tonne Maarianhaminan alueelle lännestä tai idästä... Vai onko se vain vfr lennot? No lasku onnistui kuitenkin hyvin ;D!

 

- Toinen ongelma on: Antaako lennonjohtajat vatsimissä niin pitkiä ohjeistuksia kuin pelissä?

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole täysin varma, mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen... ??? Se sitten ohjautuu sitä mukaan se, mille kiitoradalle laskeutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole täysin varma, mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen... ??? Se sitten ohjautuu sitä mukaan se, mille kiitoradalle laskeutuu.

 

Ei kylläkään myötätuuleen mielellään jos se on enempää kuin "tyyni".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta laskussa tullaan aina joko myötä tuuleen/vastatuuleen... ???

Ei myötä- vaan vasta tuuleen.

EDIT: Vähän myöhässä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä meitäkään. Jätetään ne turhat viestit pois, kiitos :)

 

Ja jotta tämä omani ei olisi ihan turha, pistän offtopiccina ihmisten iloksi kuvan jonka otin tänään:

 

aai.sized.jpeg

 

Siinä ei tosin ole yhtään lentokonetta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olikos se niin, että se tuulen suunta suhteessa koneen lasku/noususuuntaan riippuu siitä, että vastatuulessa voi käyttää pienempää nopeutta laskussa/nousussa kuin laskeuduttaessa tyynellä?

Myötätuuleen laskiessa tietysti jouduttaisiin käyttämään silloin suurempaa maanopeutta. Tai jotain. Fiksummat korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olikos se niin, että se tuulen suunta suhteessa koneen lasku/noususuuntaan riippuu siitä, että vastatuulessa voi käyttää pienempää nopeutta laskussa/nousussa kuin laskeuduttaessa tyynellä?

Myötätuuleen laskiessa tietysti jouduttaisiin käyttämään silloin suurempaa maanopeutta. Tai jotain. Fiksummat korjatkoon.

 

Juu niinhän se. Maanopeus on pienempi vastatuuleen mennessä joten laskukiito on lyhyempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta jos tuulet on vain alle 5 solmua niin voi liikenteen/johdon salliessa laskea myötätuuleen jos ei halua/jaksa kiertää kenttää

 

Täsmennetään ihan hieman. Käsittääkseni puhutaan myötätuulikomponentista. Eli tuulet voi hyvinkin olla yli 5 solmua, mutta sellaisesta suunnasta, että em. komponentti jää riittävän pieneksi.

 

/m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta jos tuulet on vain alle 5 solmua niin voi liikenteen/johdon salliessa laskea myötätuuleen jos ei halua/jaksa kiertää kenttää

 

Ethän vain sekoita EFHK:n rajoituksiin? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo myötätuuleen laskeminen suurempia ongelmia tuota jos on baanaa. Olettaen että on joku 2500m baana ja tuuli ei ole kovin puuskittaista niin sanoisin että ainakin 757:lla semmoiset 10kt on se "maaginen" raja. Sitä isommalla myötätuulella ei oikein kehtaa laskea, mutta tuo alle 10 kyllä menee ellei sitten oo mikään über lyhyt baana.

 

EDIT: lisättäköön että tuo on "voi tehdä"-kategorian juttuja. Myötätuuleenhan ei missään nimessä pyritä laskeutumaan ellei sitä pidä tehdä. Tuo nyt on lähinnä että jos on huonompi keli ja ILS on vaikka vaan toiseen suuntaa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Learjetillä (koska mitään hyvää potkurikonetta ei ole tällä hetkellä ole:()

Anteeksi jos puutun tuohon lausuntoon, mutta oletko kokeillut NAMC YS-11:ta tai Castanerin ATR:ää ja jos itäallergia ei ole kovin paha myös An-24 on aika hieno.

Jos näistä ei joku kelpaa niin suosittellen oikeisiin siirtymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi jos puutun tuohon lausuntoon, mutta oletko kokeillut NAMC YS-11:ta tai Castanerin ATR:ää ja jos itäallergia ei ole kovin paha myös An-24 on aika hieno.

 

Kannattaa muistaa myös Espen Oijordisbakkenin Fokker 50, Milton Shupen Commanderit ja Dash 7 sekä Oleksiy Frolovin Dash 8. Kyllä niitä asiallisia ropelikoneita freewarenakin löytyy, kun vähän vaivautuu etsimään, vaikka ihan täältä FSN:stä. ;)

 

- Toinen ongelma on: Antaako lennonjohtajat vatsimissä niin pitkiä ohjeistuksia kuin pelissä?

 

Esim. reitti- ja lähestymisselvitykset saattavat olla pidemmänpuoleisia, joten kannattaa opetella kirjoittamaan selvitys (tai olennaisimmat osat) paperille. Lisäksi voi aina pyytää toistamaan, jos kaikkea ei ehtinyt kopioida. Kokemuksen vähän karttuessa tuo alkaa sujua jo luonnostaan, ei kannata sen takia VATSIMia ujostella. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo myötätuuleen laskeminen suurempia ongelmia tuota jos on baanaa. Olettaen että on joku 2500m baana ja tuuli ei ole kovin puuskittaista niin sanoisin että ainakin 757:lla semmoiset 10kt on se "maaginen" raja. Sitä isommalla myötätuulella ei oikein kehtaa laskea, mutta tuo alle 10 kyllä menee ellei sitten oo mikään über lyhyt baana.

 

EDIT: lisättäköön että tuo on "voi tehdä"-kategorian juttuja. Myötätuuleenhan ei missään nimessä pyritä laskeutumaan ellei sitä pidä tehdä. Tuo nyt on lähinnä että jos on huonompi keli ja ILS on vaikka vaan toiseen suuntaa jne.

 

Tietysti tuo riippuu paljon myös koneesta. Esim. Joensuussa ATR:t tulee monesti laskuun kovassakin myötätuulessa 28:lle, kun kaikki muut koneet (MD:t ja Saabit) tulee samassa kelissä laskuun 10:lle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti tuo riippuu paljon myös koneesta. Esim. Joensuussa ATR:t tulee monesti laskuun kovassakin myötätuulessa 28:lle, kun kaikki muut koneet (MD:t ja Saabit) tulee samassa kelissä laskuun 10:lle...

 

Terve Mikko.

 

Tuo saataa johtua atraimen hyvistä lento-ominaisuuksista, niin tai siis johtuu. ;D Juttelin kerran erään IRL atr pilotin kanssa ja vahvisti että ko tyypillä on "helppo" lentää. (tulipas epäselvästi ilmaistua)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saabista en tiedä, mutta ATR:n max. myötätuulikomponentti on 15 kts pääosassa Finnairin koneita. Niissä kolmessa uusimmassa (taiwanilaiset) se on 10 kts vain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Mikko.

 

Tuo saataa johtua atraimen hyvistä lento-ominaisuuksista, niin tai siis johtuu. ;D Juttelin kerran erään IRL atr pilotin kanssa ja vahvisti että ko tyypillä on "helppo" lentää. (tulipas epäselvästi ilmaistua)

 

Moro!

 

Mutta miten se ATR helppo lennettävyys vaikuttaa siihen, että sillä voi laskea kovempaan myötätuuleen/sivu/sivumyötäiseen, kuin vaikka MD-83:lla? Mun mielestä sillä on enemmän tekemistä esimerkiksi peräsintehon määrään koneen kokoon nähden ja varmasti myös sillä, että ATR on ns. ylätaso, kun MD vastaavasti alataso (Ei ota siiven niin helposti maahan, vaikka vähän tulisikin enempi "kallellaan" maahan). Mutta tää on vaan mun arvailua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no niin.. asiasta kukkaruukkuun ;)! Miten on noitten karttojen laita, kun esim. Tampereen kartat eivät oikein sovi lennonjohdon ohjeistukseen... Tekeekö noilla kartoilla pahemmin mitään? - Paitsi, että niistä näkee korkudet ja reittipisteet ja sillai.. Mutta ne ei ihan toimi joka kohdassa. ::)

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkki sääntönä " lentäjät tekee kaiken vastatuuleen".

Kyllä myötä tuuleen voi laskeutua mutta suurilla nopeuksilla osat "mm laskutelineet" kuluvat enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään