Guest ILmoKKA

Mistä tiedän määränpääkentän kiitoradan?

13 viestiä aiheessa

Terve!

Tämmönen asia tuli tuossa mieleen, kun harjoittelin eilen tuota ATR:n FMC:n käyttöä: Kun ohjelmoin lentoreittiä FMC:hen, niin mistä tiedän mikä kiitorata siellä määränpäässä on käytössä? Senhän voi tietysti laittaa kesken lennonkin, ja saattahan se vaikka muuttua siinä etapin aikana, mutta niinkun alustavasti saisko sitä mistään tietoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on käytössä ActiveSky, niin kohdekentän tuulen suunnan lähtöhetkellä näkee siitä. Lyhyellä matkalla hyvä arvaus on, että tuulee samasta suunnasta kuin lähtökentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on käytössä ActiveSky, niin kohdekentän tuulen suunnan lähtöhetkellä näkee siitä. Lyhyellä matkalla hyvä arvaus on, että tuulee samasta suunnasta kuin lähtökentällä.

No eipä ole Active Skytä :(. Tuota tuuliarvausta olen jonkin verran käyttänytkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait oikeatkaan koneet tiedä kohteen käytössä olevaa kiitotietä ennenkuin tulevat kentän alueelle ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eivät tiedä. Se täytetään vasta sitten, kun tiedetään kiitorata, joka käytössä. Tai voi sen täyttää heti alkuunkin ja muuttaa sitten. Sama koskee myös ARR-reittiä.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait oikeatkaan koneet tiedä kohteen käytössä olevaa kiitotietä ennenkuin tulevat kentän alueelle ???

 

Eihän siinä olisi mitään järkeä että Bangogista tulevat koneet selvitettäisiin lähtökentällä laskeutumaan esim. Helsinki-Vantaalle 22L:lle, tällä 12 tunnin lennolla voi hyvinkin sää ja tuulen suunta muuttua ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olisi ehkä pitänyt lisätä tuohon kysymykseen, että tarkoitan tällaisia lyhyempiä reittejä (ATR...).

 

Asia joka tapauksessa selvä, kitoksia vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olisi ehkä pitänyt lisätä tuohon kysymykseen, että tarkoitan tällaisia lyhyempiä reittejä (ATR...).

 

Asia joka tapauksessa selvä, kitoksia vastauksista.

 

Mutta esim Joensuussa Helsingistä tulevat koneet (myös ATR:t) saavat tietää käytössä olevan kiitotien vasta kun ilmoittautuvat tornille. Tai joskus jopa saavat itse päättää, kumpaa kiitotietä haluavat käyttää. Kuitenkaan nekään eivät sitä kiitotietä tiedä, ennenkuin melkein perillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkaan nekään eivät sitä kiitotietä tiedä, ennenkuin melkein perillä...

 

Jos olisin tiennyt, että lentäminen on noin epämääräistä touhua, en olisi koskaan uskaltanut astua lentokoneeseen. ;D

 

Luin juuri jonkun air disasters -kirjan. Etelänavalla oli erään koneen tarkoitus tehdä pienet sightseeing-kiepit lahden yläpuolella, mutta lentoyhtiö oli juuri ennen lentoa ohjelmoinut reitin (tai reittipisteitä) kompuutterissa uusiksi. Pilotit eivät tästä ohjelmoinnista tienneet eivätkä siten tajunneet tarkistaa UUSIA koordinaatteja kartalta. Kapteeni oli kyllä päivää ennen lentoa piirtänyt reitin kartalle, mutta ei tiennyt joidenkin reittipisteiden sijainnin muuttuneen juuri ennen lentoa. Huonossa kelissä kopsauttivat sitten suoraan vuorenseinään kun olivat tietämättään saaren kohdalla, vaikka piti olla pelkkää vettä edessä.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopiossa koneet käyttävät pääasiassa kiitorataa 33 laskuun mut saavat myös päättää sään mukaan et käyttävätkö 15 vai 33 laskuun..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait oikeatkaan koneet tiedä kohteen käytössä olevaa kiitotietä ennenkuin tulevat kentän alueelle ???

 

Mutta esim Joensuussa Helsingistä tulevat koneet (myös ATR:t) saavat tietää käytössä olevan kiitotien vasta kun ilmoittautuvat tornille. Tai joskus jopa saavat itse päättää, kumpaa kiitotietä haluavat käyttää. Kuitenkaan nekään eivät sitä kiitotietä tiedä, ennenkuin melkein perillä...

 

Kyllä Suomessa ainakin aluelennonjohto kertoo koneille, mikä kiitotie on käytössä päämääräkentällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait oikeatkaan koneet tiedä kohteen käytössä olevaa kiitotietä ennenkuin tulevat kentän alueelle ???

 

Ei nyt koneet ainakaan, mutta eivätpä luultavasti lentäjätkään ;D

 

Kyllä, on pakko kettuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään