Guest pilot22

Lähestymis "chartit"

38 viestiä aiheessa

MOI!

Saako noita chartteja ilmaiseksi jostain nettiosoitteesta ????

Ja jos joku viitsisi vähän neuvoa ton chartin käytössä niin se olisi upeeta!!! Tiedän osittain miten sitä luetaan, mutta tarkemmat ohjeet eivät olisi pahitteeksi ;D!

- Ilja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuosta ulkolaaisia karttoja. Ei muuten ollut kaukana.

Suomalaiset kartat löydeä http://vacc-fin.net osoiteesta. Imuroi kartat, mitä tarvitset ja esitä vähän yksilöity kysymys siitä mitä haluat tietää. Tai siis, mikä ei kartassa avaudu omalla opiskelulla. ;)

ps. noista ulkolaisista kartoista. Kannataa ensin hyödyntää ns. viralliset kartat, mm. Ruotsi, Tanska, Iso-Britannia, Espanja ja Portugal jakavat ainakin ilmaiseksi nettisivuillaan ns. AIP:n kartat.

Sekin vielä, että jos käytössä on kiinteä yhteys, kannattanee samantien imuroida kaikki mitä irti lähtee. Edellyttäen tietysti että on levytilaa. Saataa muuten tulla hankaluuksia kun pitäisi lähteä lennolle ja karttoja ei ole, eikä serveri ole pystyssä juuri sillä hetkellä. Tämä tietysti edellyttää kohtuullisen hyvää kansiojärjästystä, saa kartat pysymään ajantasalla.

ps. alla minun "tyylinäyte" Kartat ja reitit kansiosta. Ei läheskään täydellinen, mutta löydämpä ainakin kartat sekä lentokentän nimen että tunnuksen avulla.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi tosi hyvä on www.myairplane.com

Siellä on tosin vain Ameriikan karttoja. ;)

Joo, tuli tuosta mieleen että joku aika sitten www.avsim.com ssa oli jenkkilän VFR kartat jaossa, luultavasti vieläkin löytyvät sieltä. Korkealaatuisia isoja visuaalikarttoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no niin... totta puhuakseni,... toi kartta on vaikea lukuinen :-[!!!

mutta aloitetaan vaikka näistä...

APPR chart:

- Mikä on MSA ja HET

- entä mikä on toi paksu musta viiva, missä on nuolia.. se on kai se reitta miten siihen pitää tulla?

Land chart:

-MSL???

ILS chart:

-toi CAT... mikä se on?

Kiitos tiedoista, jos joku jaksaa vastata ;)!

PS. En siis todellakaan tiedä näistä kartoista mitään... kuinka tärkeitä ne on netti- lentämiseen???? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko sinulla, Pekka, on oikein noita karttoja koneellasi? ::) Näkyy olevan "muutama" kansio! :o

Ei uskalla laskea yhteismäärää, mutta onhan noita. Kaikki AIP:t mitä on jaossa ja sieltä sun täältä kerättyä tavaraa. Etelä Amerikka on vähän hankala, vaikka mulla on sieltä Jeppesen niin sillä ei tahdo pärjätä, siksi on kaikki vähänkin kunnollinen kerätty talteen ja käyttöön, paksuin karttamappi tätänykyä.

Tuota karttojen keräämistä ehken selittää vähän se, että olen penskasta asti ollut kartoista kiinnostunut, kaikki on tullut tutkituksi ja ihmetellyksi. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS. En siis todellakaan tiedä näistä kartoista mitään... kuinka tärkeitä ne on netti- lentämiseen???? :-[

Ne ovat tärkeitä, lähes kaikki tietohan on keskitetysti juuri kartassa. Mitä kartaa tutkiskelet, helpompi kertoa kun on sama kartta nenän alla.

Tai minä siirränkin tämän kysymyksen varsinaisille asiantuntijoille, kuten Ilkalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No otetaan vaikka noi enontekiön kartat... ne on aika painet :D....

Vaikka se ILS- lähestymis kartta... Mitä kaikkea siinä on oleellista, kuin korkeudet suunnat ja VOR aseman taajuus?

- Kiitos kysymyksieni kestämisestä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa.. nyt tutkin noita karttoja ja päättelin, että tuo katkonainen nuoli on Go-aroundin muoto , mutta kun tossa on noita korkeuksia niin mikä niistä on se jalka korkeus... Onko se suluissa oleva vai se toinen...

- Suurella kiitoksella

- Ilja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä aikaa kun muut koittavat vastata tähän, minä koitan etsiä karttasymbooleja jostain, en muista mihin ne tuli jemmattua. ;D

No niin. En löytänyt suoraa linkkiä, mutta jotain kuitenkin. Tässä on pdf asiakirja, missä on karttamerkit selostetettu hyvin ja perusteellisesti. Tuo ei ole suomalainen mutta vacc-fin:stä saat kotimaisen vastineen, tai ainakin selostukset. Se on minun kotisivulla, pidän sen siellä muutaman päivän l. seuraavaan siivoukseen asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ps. alla minun "tyylinäyte" Kartat ja reitit kansiosta. Ei läheskään täydellinen, mutta löydämpä ainakin kartat sekä lentokentän nimen että tunnuksen avulla.

Pekka, mistä ihmeestä olet löytänyt kiinalaisia karttoja??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka, mistä ihmeestä olet löytänyt kiinalaisia karttoja??

Tervehdys. :)

Valitettavasti en oikeen mistään. Tuossa kansiossa on ainoastaan Bejing-ZBAA ja Shanghai-ZSSS kartat. Nekin ovat näitä jenkkikarttoja. Tosin noilla kyllä pärjää ko. paikoissa. Lisäksi minulla on joitain vanhoja, korpuille arkistoituja karttoja mm. Hong-Konkista, ostettu aikanaan B. G.n karttakaupasta. Ne tosin ovat niin vanhoja, ettei niistä juuri ole lentämisessä apuja.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys. :)

Valitettavasti en oikeen mistään. Tuossa kansiossa on ainoastaan Bejing-ZBAA ja Shanghai-ZSSS kartat. Nekin ovat näitä jenkkikarttoja. Tosin noilla kyllä pärjää ko. paikoissa. Lisäksi minulla on joitain vanhoja, korpuille arkistoituja karttoja mm. Hong-Konkista, ostettu aikanaan B. G.n karttakaupasta. Ne tosin ovat niin vanhoja, ettei niistä juuri ole lentämisessä apuja.

Eipäs kyllä ainakaan enää tuolta jenkeistä löydy... Honkkikonkista onkin kyllä karttoja tarpeeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten on vielä FAA:n NACO Aeronautical Chart User's Guide, joka on melkoisen kattava opas.

Muutamia vastauksia:

- MSL = Mean sea level, tarkoittaa korkeuttaa merenpinnasta, eli sitä mitä korkeusmittari näyttää. Vihtoehtona AGL = Above ground level, korkeus maanpinnasta

- Kartoissa se suluissa oleva korkeus on juuri AGL, se toinen on MSL

- CAT on kentän ILS-laitteiden kategoria. Selitykset löytyvät vaikkapa osoitteesta http://www.smartregs.com/data/sa260.htm

- Paksut nuolet ovat justiin se lentoreitti.

- MSA = Minimum safe altitude, alin turvallinen korkeus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen IFR-navigointikirjan ostamista.

IFR-kartat sisältävät uskomattoman määrän tietoa ja proseduureja piilotettuna symboleihin - oppimista auttaa jos tietää miksi ne siellä ovat.

Minä pääsin hyvin alkuun Rod Machadon kirjalla Instrument Pilot's Survival Manual. Se kertoo ansiokkaasti IFR-lentämisen taustat, mutta referenssiteoksena on vähän hankala johtuen runollisesta kirjoitustyylistä.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja lukemalla tuon yllä antamani linkin jutut oppii kanssa paljon. Eikä maksa mitään :)

Tosin tuo kirja on varmasti hyvä, mutta ei sitä tarvi sentään ATPL-lupakirjaa itselleen hankkia että simulla pystyy harrastamaan lentämistä ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei sitä tarvi sentään ATPL-lupakirjaa itselleen hankkia että simulla pystyy harrastamaan lentämistä ;D

Aivan oikeassa olet. Simulla pärjää varsin hyvin jos osaa edes ILS-taajuuden ja kiitotien suunnan selvittää. Ja hupi kasvaa sitä mukaa kun oppii lisää.

Minä innostuin IFR'stä oppimishasteena. Tuskin tulen koskaan itse oikeasti lentämään, mutta IFR-lentämisen teoria ja simukäytäntö ovat hauskoja asioita opetella - aivot joutuvat oikein tosissaan tekemään töitä.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmaiseksi nuo NACO Aeronautical Chart User's Guide:n PDF:tkin aukeaa, vaikka sivulla kovasti tilausohjeista puhutaankin. Niistä on nuo karttamerkinnät helppo setviä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs tollainen kirja maksaa, millä kielellä se on ja mistä niitä saa... ???

- Ilja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovatkos nuo Norjan AIP kartat tosiaan noin hankalan linkin takana ? http://www.flightsim.no/file/Kart/Kart_fra_AIP-Norge/ Heh, olen mie huonojakin yhteyksiä nähnyt, mutta tuo on kyllä yliveto. Kartta on ensin avattava ennekuin sen voi kopioida levylleen.

Pienenä selvennyksenä sanottakoon, etten tarvitse niitä itse, tuli vaan puhetta noista. Käytän Jeppeseniä missä on kohtuulliset, mjaa, tyydyttävät kartat Norjasta. Noita kyllä tekisi mieli, mutten vormana imuroi noin takkuisesta paikasta. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovatkos nuo Norjan AIP kartat tosiaan noin hankalan linkin takana ?

mmjoo, tuo ei ole virallinen AIP.. Vaan kokoelma karttoja siitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään