Guest piitu

EFTP-ongelmatapaukset tänne + EFTP-FAQ

32 viestiä aiheessa

Kun tuosta EFTP:stä tuntuu olevan ihmisillä monenlaisia murheita ja siitä valitetaan useammassa threadissa, niin voisi olla paikallaan jos kaikki kaatuilutapaukset raportoitaisiin jatkossa yhteen threadiin. En minäkään kuitenkaan kaikkia threadeja ehdi täällä lukea, joten pysyisin ehkä minäkin paremmin kärryillä, jos kaikki tätä asiaa koskevat viestit löytyisivät samasta paikasta.

Vian etsimistä helpottaisi huomattavasti, jos kertoisitte mahdollisimman tarkasti tiedot:

*käyttöjärjestelmästä

*näytönohjaimesta ja sen ajurista

*muista asennetuista addon-sceneryistä

*mikä tiedosto aiheutti kaatumisen (löytyy siitä kaatumisilmoituksesta)

*missä olitte lentämässä ja millä lentokoneella

*mistä olette ladanneet EFTP-sceneryn (jos vaikka tiedonsiirrossa on jossain mennyt bitti poikittain)

Nyt olisi kuitenkin tärkeintä selvittää, että löytyykö näistä kaatuilutapauksista mitään yhdistävää tekijää. Arvauksena voisin heittää tuon kaatuilun aiheutuvan siitä, että joku toinen addon-scenery ei suostu rinnakkaiseloon tämän EFTP:n kanssa.

En tiedä onko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että tämä EFTP on tehty sillä uusimmalla MakeMDL:llä ja BGLCompilla ja jos joku toinen addon-scenery on tehty vanhemmilla menetelmillä. Tai jos vaikka jonkun tuon EFTP:n objektin ID-tunnus menee päällekkäin jonkin toisen sceneryn objektin ID-tunnuksen kanssa. Mitään virheilmoituksia BGLComp ei kuitenkaan anna kun noita MDL/XML-tiedostoja kääntää BGL-formaattiin. Service Pack 0.1.1 sisältää uudet ID-tunnukset noille EFTP:n objekteille, jos tuossa jostain päällekkäisistä ID-tunnuksista on ollut kyse.

Itselläni tuo ei ole kaatuillut ja noihin em. kysymyksiin vastaukseni ovat:

*Windows XP Pro

*Club3D Radeon 9800 Pro 128 MB, Catalyst 4.3 (myös 4.2 testattu toimivaksi)

*Järjestyksessä ylhäältä alas: EFTP, Tampere, EFHF, EFHK, Helsinki, EFRO, EFMA, EFKU, Addon Scenery, FinnTerrain, FinnClass (toimii myös: Tampere, EFTP, EFHF, EFHK, Helsinki, EFRO, EFMA, EFKU, FinnTerrain, FinnClass, Addon Scenery)

*ei mikään

*ei merkitystä

*en mistään, vaan nuo löytyivät valmiina omalta koneeltani

Sitten pieni EFTP-FAQ:

K: MIL-puolella kasvaa puita platalla ja rullausteillä, millä ne saa kaadettua?

V1: Asenna Pekka Martikaisen tekemä fotorealistinen Tampere City scenery.

V2: Tai jos et halua asentaa fotosceneryä, asenna tämä korjauspaketti:

http://koti.mbnet.fi/jiipee78/EFTP2004-treefix.zip

K: Lentokenttää ympäröivä aita vilkkuu ikävästi, millä sen saa korjattua?

V: Asenna versio 0.2 EFTP-scenerystä

K: Ständeillä A5 ja A6 olevat AI-koneet ovat toistensa päällä, millä sen saa korjattua?

V: Asenna versio 0.2 EFTP-scenerystä

Päivitän tätä threadin ensimmäistä viestiä sitä mukaa, kun uusia bugi-ilmoituksia tulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha, voisitko kokeilla erottaa ne objektit ja niitä kutsuvat koodit toisistaan. MS loi tuollaisen kirjasto-objekti systeemin jo aikaa sitten ja tähän asti se on ollut sellainen että tehdään objektikirjasto.bgl ja kutsutaan siinä olevia objekteja sitten ID numeroita apuna käyttäen toisesta bgl:stä. Nimenomaan erotettuna. Nykyään uusin MakeMDL exportoi modelin josta tehdään samaan tiedostoon sekä kirjasto-objekti että sitä kutsuva osio.

Minulla on vaikea sanoa EFTP:stä paljonkaan mutta huomasin tuon kun itse kokeilin uutta MakeMDL:ia eilen. En saanut mitään tolkkua koko hommaan ennen kuin erotin nuo osiot. Tein Library.bgl filun ja sitten toisen bgl:n joka asetti objektin paikalleen. Heti loppui kaatumiset.

Homma onnistuu kätevästi Arnon (Gerretsen) Library Creator XML työkalulla jonka löytää Arnon sivuilta www.Scenerydesign.org Downloads osiosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha, voisitko kokeilla erottaa ne objektit ja niitä kutsuvat koodit toisistaan. MS loi tuollaisen kirjasto-objekti systeemin jo aikaa sitten ja tähän asti se on ollut sellainen että tehdään objektikirjasto.bgl ja kutsutaan siinä olevia objekteja sitten ID numeroita apuna käyttäen toisesta bgl:stä. Nimenomaan erotettuna. Nykyään uusin MakeMDL exportoi modelin josta tehdään samaan tiedostoon sekä kirjasto-objekti että sitä kutsuva osio.

Kokeilemisen arvoinen vinkki tuokin. Nythän tuossa EFTP2004.BGL tiedostossa on valotolppia lukuunottamatta kaikki minun tekemäni gmax-objektit sekä myös nuo objektit sceneryyn sijoittavat kutsut. Tein tuon EFTP2004.BGL:n yhdistelemällä MakeMDL:n objekteille luomat XML-tiedostot yhdeksi XML-tiedostoksi. Eli MakeMDL:n luomaan XML-tiedostoon verrattuna ainoa ero on se, että tuossa minun tekemässäni XML-tiedostossa niitä objekteja on useita.

Luulisi toisaalta kuitenkin, että tuo kaataisi FS:n kaikilla sitten käyttäjillä, jos tuo itse objekti sekä objektikutsu eivät saisi olla samassa BGL:ssä. Nythän tuota kaatuilua esiintyy vain osalla käyttäjistä. Mutta kokeilemallahan se selviää olisiko tässä tuosta asiasta kyse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi EFTP-ongelmista kärsiville Tatun vinkin perusteella tehty Service Pack testattavaksi. Tämä SP 0.1.1 sisältää myös kaikki aikaisemmat bugfiksit.

http://koti.mbnet.fi/~jiipee78/EFTP2004_SP_0.1.1.zip

Tätä ei vielä kannata uploadata esim. FSN:ään, koska en voi luvata että tuo kaatuilu tällä korjaantuu.

HUOM! Zippi päivitetty 22.03.2004 klo 13:55, tiedostonimi ja versionumerointi kuitenkin edelleen sama!

Päivitetyssä SP:ssä objekteille annettu uudet ID:t, joten kannattaa ladata ja asentaa SP 0.1.1 uudelleen, jos ehdit sen jo aikaisemmin ladata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HUOM! Zippi päivitetty 22.03.2004 klo 13:55, tiedostonimi ja versionumerointi kuitenkin edelleen sama!

Eivät numerot maailmasta lopu. Itsekin olen tuohon joskus sortunut, mutta kyllä versionumeroa kannattaa aina kasvattaa kun tekee uuden paketin. Säästyy turhalta selittelyltä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät numerot maailmasta lopu. Itsekin olen tuohon joskus sortunut, mutta kyllä versionumeroa kannattaa aina kasvattaa kun tekee uuden paketin. Säästyy turhalta selittelyltä...

No joo, olisi kai tuon voinut vaihtaakin, mutta kun vielä ei ole tiedossa, että onko tuosta edes mitään apua tuohon kaatuiluongelmaan, niin ajattelin mennä siitä mistä aita oli matalin. ;)

Pistää sitten vähän virallisemman paketin levitykseen, kun nyt ensin näkee että auttaako tämä korjaus mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eka testi ohi:EFTP-EFHA ILS-lähestyminen. Ei kaatunut!

Hyvältä siis näyttää, vaikka ei nyt ehkä yhden testin perusteella voi vielä mitään tarkempia johtopäätöksiä tehdä. Onko kukaan muu uskaltautunut kokeilemaan tuota päivitystä, vai jäikö siitä aiemmasta kaatuilusta liian pahat traumat? :)

Tulipa muuten sellainenkin mieleen, että onko joku kaatumatautinen asentanut täällä FSN:ssä hetken jaossa olleen Ville Kutvosen modaaman EFTP-Afcad -tiedoston? Tai ei siinä asentamisessa vielä välttämättä mitään ongelmaa ole, mutta jos ei ole huomannut poistaa tuon EFTP:n mukana tullutta alkuperäistä Afcad-tiedostoa niin voi olla, että kaksi lähes identtistä Afcad-tiedostoa samasta lentokentästä ei ole FS:n vakaudelle hyväksi.

Eli löytyykö Addon Scenery/EFTP2004/Scenery hakemistosta tiedostot AF2_EFTP.BGL (modattu) ja EFTP2004_APN.BGL (alkuperäinen)? Tai mihin hakemistoon tuon AF2_EFTP.BGL:n on sitten asentanutkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tästä hiljaisuudesta päätellä, että kenelläkään ei ole enää mitään ongelmia EFTP-scenen kanssa tuon päivityksen jälkeen? Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että kaikki ovat jo luopuneet toivosta ja pistäneet mokoman ongelmatapauksen bittitaivaaseen... :P ;D

Tietäisin vaan uppia tuon Service Packin tänne FSN:ään, jos siitä on todella ollut apua, mutta turhahan sitä sitten on enempää levittää, jos samat vaivat jatkuvat edelleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tästä hiljaisuudesta päätellä, että kenelläkään ei ole enää mitään ongelmia EFTP-scenen kanssa tuon päivityksen jälkeen? Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että kaikki ovat jo luopuneet toivosta ja pistäneet mokoman ongelmatapauksen bittitaivaaseen... :P ;D

Tietäisin vaan uppia tuon Service Packin tänne FSN:ään, jos siitä on todella ollut apua, mutta turhahan sitä sitten on enempää levittää, jos samat vaivat jatkuvat edelleen.

Siis onko FS Nordicin kirjastossa oleva Tampereen kenttä nyt (25.3.2004 kello 19.22) korjattu versio, joka ei enää kaada FS:ää esim. Flight Pannerilla lennettäessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis onko FS Nordicin kirjastossa oleva Tampereen kenttä nyt (25.3.2004 kello 19.22) korjattu versio, joka ei enää kaada FS:ää esim. Flight Pannerilla lennettäessä?

No siihen pitäisi vielä asentaa tuo Service Pack 0.1.1, johon löytyy latauslinkki tämän threadin ensimmäisestä viestistä. Ainoastaan yksi on raportoinut että tuon SP:n asentamisen jälkeen FS ei ole kaatuillut. Sitä en tiedä onko kukaan muu edes uskaltanut kokeilla. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä toimii hyvin, tosin poistin aidan käytöstä kun se söi n. 10fps:ä

Jep, tuostahan jo aikaisemmin jossain mainitsinkin, että se aita kannattaa poistaa jos tuntuu siltä että se pistää koneen kyykkyyn. Eipä sitä taida enää kovinkaan paljon kevyemmäksi saada, ellei sitten poistaisi niitä pitkin metsiä kulkevia aitoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, tuostahan jo aikaisemmin jossain mainitsinkin, että se aita kannattaa poistaa jos tuntuu siltä että se pistää koneen kyykkyyn. Eipä sitä taida enää kovinkaan paljon kevyemmäksi saada, ellei sitten poistaisi niitä pitkin metsiä kulkevia aitoja.

Ei se nyt konetta ihan kyykkyyn pistä, mutta minä lennän hävittäjillä ja 30+ fps:t on suht pakolliset kunnon fiilikseen.

Tuosta aidasta pieni ehdotus, tee siitä 2-osainen, asematason aita/muu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta aidasta pieni ehdotus, tee siitä 2-osainen, asematason aita/muu

Joo, tuollainen on kyllä ihan helposti toteutettavissa. Itseasiassa jossain tekovaiheessa se taisikin olla jaettuna kahteen osaan, mutta sitten kuitenkin yritin pitää noiden julkaistavien BGL:ien määrät mahdollisimman pienenä ja tuo aita tuli laitettua yhteen läjään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nyt testannut EFTP:tä lähes kaikilla lisäosakoneillani. Kaikki on toiminut hienosti, mutta FSN:n kirjastosta haettu Convair 340 ja siihen asennettu CalClassicin paneeli temppuilivat. Joka kerta lopettaessani lentoa Convairilla simu kaatui. Kun poistin EFTP:n aidan, ongelmat hävisivät. Olen näissä hommissa sen verran noviisi, että en voi kuin ihmetellä tätä logiikkaa. Miten yhden lisäosakoneen paneeli on epäsopiva jonkin lisäosa-sceneryn kanssa? Jokin yhteys näillä kuitenkin on, koska ennen EFTP:n asentamista lentelin Convairilla useita kertoja, eikä simu kaatuillut.

Aidan poistamista suosittelen muillekin, sillä se syö frameja turhan paljon. Poiston jälkeen framet pysyivät itselleni sopivassa 28:ssa.

Ja pian saat Juha alkaa taas töihin, sillä kuulin, että Pirkkala on saanut uuden tornin. En ole sitä itse nähnyt, mutta tiistaiaamuna täytyy kurkistaa, kun seuraavan kerran sieltä lähden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja pian saat Juha alkaa taas töihin, sillä kuulin, että Pirkkala on saanut uuden tornin. En ole sitä itse nähnyt, mutta tiistaiaamuna täytyy kurkistaa, kun seuraavan kerran sieltä lähden.

Mtäh? Ei kai sinne nyt enää kolmatta tornia ole rakennettu? Tai ei ainakaan vielä kolme viikkoa sitten ollut edes aloitettu, kun siellä viimeksi kävin. Olisikohan sillä tarkoitettu, että se uusi torni olisi otettu vasta nyt käyttöön? Pystyssähän se on ollut jo ties kuinka kauan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mtäh? Ei kai sinne nyt enää kolmatta tornia ole rakennettu? Tai ei ainakaan vielä kolme viikkoa sitten ollut edes aloitettu, kun siellä viimeksi kävin. Olisikohan sillä tarkoitettu, että se uusi torni olisi otettu vasta nyt käyttöön? Pystyssähän se on ollut jo ties kuinka kauan.

Joo, minustakin "uutinen" tuntui ihmeelliseltä, koska uusi torni on ollut pystysä vasta niin vähän aikaa. Taitaa olla kyse tornin vihkiäisistä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo,eikös se niin ollut että tornin uuden tekniikan vuoksi,jossa oli siis ongelmia.Torni saatiin vasta vähän aikaa sitten käyttöön eli siitä on ehkä kuukausi vasta kun sanottiin että Pirkkalassa on uusi torni.Eli ei siellä ole kuin ne kaksi(kävin tälläkin viikolla EFTP:llä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla toi ennen aiheutti tilttaamista mutta kun asensin uudestaan FS:n lukuisten syiden takia. Ja nyt asensin ton EFTP:n ja lensin koe lennon EFTP-EFMA= ei tiltannut eli on noi SP:t auttanut tai sitte mulla oli joku filu joka siellä aiheutti ennen sen tilttaamisen. Toivotaan ettei tilttaa enää!

Jesse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla toi ennen aiheutti tilttaamista mutta kun asensin uudestaan FS:n lukuisten syiden takia. Ja nyt asensin ton EFTP:n ja lensin koe lennon EFTP-EFMA= ei tiltannut eli on noi SP:t auttanut tai sitte mulla oli joku filu joka siellä aiheutti ennen sen tilttaamisen. Toivotaan ettei tilttaa enää!

Jesse

Muistatko, jätitkö jonkin lisäosan asentamatta? Mulla on vahva epäilys siitä, että lisäosa, joka toimii varmasti vain 2002:ssa aiheuttaa kaatumisia. Tai sitten ei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistatko, jätitkö jonkin lisäosan asentamatta? Mulla on vahva epäilys siitä, että lisäosa, joka toimii varmasti vain 2002:ssa aiheuttaa kaatumisia. Tai sitten ei...

Asensin kaikki mitä oli ennenkin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok. Minä hain CalClassicin sivulta 2004-patchin Convairin paneeliin eikä kaatumatautia ole enää esiintynyt. Lisäksi olen noudattanut sieltä saamaani neuvoa, jonka mukaan kannattaa valita aina ensin jokin default-kone ja vasta sitten lisäosahärveli. Liekö tuolla kuitenkaan mitään merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo edellä mainittu EFTP Service Pack 0.1.1 löytyy nyt myös täältä FSN:n File librarystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo edellä mainittu EFTP Service Pack 0.1.1 löytyy nyt myös täältä FSN:n File librarystä.

Asensin Tampereen nyt uudelleen kokeeksi. Ensin ilman Service Packia, ja tulos oli kuten ennenkin. Reaalisäällä ja Flight Plannerilla ohjelma kaatui viimeistään lentoonlähdössä EFHK:lta. Koneena oli MD 11.

Sitten asensin Service Packin. Eikä kaatunut enää!

Lensin myös juuri Tampereelle Flight Plannerin ja lennonjohdon ohjeiden mukaan ja kaikki toimi, lukuunottamatta sitä kummallista maaston latautumisvikaa, joka minulla on ollut FS 2004:ssä alusta alkaen. Nimittäin jossain vaiheessa - ilmeisesti kun ylitetään jokin päivämäärä/tunti tms. raja eli noin 30-40 mailia esim. EFHK:lta länteen, niin lento pysähtyy ja ohjelmaa lataa hetken uusia maastotietoja ja lento jatkuu siitä sitten normaalisti. Tähän olen kysynyt apua täältä, mutta kukaan ei ole osannut auttaa. Osaako nyt?

Tällä asialla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä Tampereen kentän sceneryn kanssa, joka siis minulla tämän yhden kokeilun perusteella toimii hyvin, kun vain on Service Pack asennettuna. Kiitoksia Juhalle!

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään