Guest JussiHie

Mitkä ovat clow flapsit?

6 viestiä aiheessa

Lentelen tässä Baron 58:lla Taiwanista Kiinaan (mukava kone) ja cheklistissä sanotaan cruise climbin kohdalla "Cowl flaps.........as required". Mitä ovat näpä cowl flapsit? Olen säätänyt niitä, mutta en ole huomanut käyttäytymisessä mitään eroa? Eli mitä nämä ovat?

Jes.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu. Niin tarkoitin. Oli näköjään kirjoitusvirhe.

Linkki selvitti kyllä kaiken. Itse kyllä ensin luulin, että ne olisivat liittyneet jotenkin ilmaan, mutta ne liittyiväötkin moottorin lämmönsäätöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Baronia kun katsot ulkokuvassa ja laitat ne auki, ne luukut näkyvät siellä moottorien alla siiven alapinnalla. Kyllähän ne ilmaan vaikuttavat, tosin eivät itse koneen ohjainpintoina mutta säätelevät jäähdytys*ilmaa* moottorille.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tosin ne hieman lisäävät myös ilmanvastusta. Pääsääntöisesti ne pidetään auki nousussa ja muuten kiinni. Simussa ei tosin taida koneiden lämmöillä juuri väliä olla käytännössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä Baronin kanssa miten on, mutta esimerkiksi omassa suosikkikoneessa An-2:ssa, juuri siinä kaikkien aikojen hienoimmassa, koneen jäähdytyksellä on merkityksenä. Jos pannu kuumenee liikaa niin se kilahtaa ja päästää tekniset savut ulos ja sen jälkeen lentäminen hankaloituu kun koneen liito-ominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin silitysraudalla :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään