Guest Grendel

Tietoa Pienoismallipäivistä 6.3. Tampereella

10 viestiä aiheessa

[edit - lisätty tiedote tähänkin]

Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry tiedottaa

Tampereella järjestetään pienoismallipäivät Sampolassa osoitteessa

Sammonkatu 2 (lähellä Kalevan krikkoa) lauantaina 6.3. Tapahtuma on

avoin yleisölle kello 11.00-17.00. Pääsylippujen hinnat ovat 3€

aikuisilta ja 1€ lapsilta. Jos tuo näyttelyyn pienoismallin on

osallistumismaksu 2€ sisältäen sisäänpääsyn.

Paikan päällä on myös Virtuaalilentäjät ry esittelemässä

lentosimulaattoreita ja virtuaalista lentokoneenmallaamista. Esittelemme

virtuaalilentämistä sekä livenä tietokoneelta että erilaisten videiden

avulla. Tutustumista varten tarjolla on myös kuvia, yhdistyksen

ilmailuhistoriaprojektin julkaisuja ja muuta mielenkiintoista. Voit myös

päästä itse kokeilemaan lentämistä tai kaksintaistelua yhdistyksen

jäseniä tai omaa kaveriasi vastaan. Videotykillä heijastettuun

lentotoimintaan on helppo eläytyä myös sivusta seuratessa. Tervetuloa

tutustumaan virtuaaliseen sotalentämiseen ja erilaisiin siihen

liittyviin muihin toimintoihin.

Karttalinkki:

<http://www.tampere.fi/cgi-bin/kami/tre_okartta?6821142,2488907,1,Sammonkatu%A02>

Jukka "Grendel" Kauppinen

Tiedottaja, historiaprojektin vetäjä

Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

Lisätietoja: jukka.kauppinen@jmp.fi puh. 040-730 0036

http://www.virtualpilots.fi/info/#yhteys

Virtuaalilentäjät ry on toisen maailmansodan online-lentosimulaattoreihin erikoistunut virtuaalilentoyhdistys, jonka juuret kumpuavat jo vuonna 1994 Suomessa käynnistyneestä online-lentotoiminnasta. Simulaattorilentämisen ohella yhdistys toimii aktiivisesti myös etenkin suomalaisen sotilasilmailuhistorian tutkimisen ja tallentamisen saralla.

Virtuaalilentäjät keskittyvät lentämiseen toisten ihmisten kanssa - ja toisia vastaan, yksinomaan verkkoympäristössä eli ns. "massiivimoninpeleihin". Jäsenten aktiivimmin lentämiä simulaattoreita ovat WarBirds, Aces High, World War II Online ja IL-2 Sturmovik.

Yhdistyksen ovet ovat kuitenkin auki kaikille online-sotalentämistä harrastaville lentäjille. Yhdistys pyrkii toimimaan foorumina, jossa eri simulaattorien pelaajat voivat kohdata toisensa tasaveroisina. Virtuaalitaivailta ja Virtuaalilentäjät ry:n jäsenistöstä löytyy täydellinen poikkileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta. Yhteistä meillä on kiinnostus ilmailuun ja simulaattoreihin. Jäsenten iät vaihtelevat noin 15-57 -vuoden välimaissa eli aina nuorisosta eläkeläisiin. Verkkolentotoiminnan ohella yhdistys järjestää myös muita aktiviteetteja, kuten erilaisia tapahtumia tai osallistumme sellaisiin yhdistyksenä. Tutkimme ja tallennamme myös aktiivisesti suomalaista ilmailuhistoriaa. Yhdistyksellä on vuosittain kaksi perinteikästä päätapahtumaa, Mosquito Meeting ja Urban Blitz.

Lisätietoja:

www.virtualpilots.fi

www.virtualpilots.fi/info/

Virtuaalilentäjät ry:n ilmailuhistoriasivut:

www.virtualpilots.fi/hist/

Virtuaalilentäjät ry on Sotahistoriallisen Seuran yhteisöjäsen.

Virtuaalilentäjät ry toimii löyhässä yhteistyössä Suomen Virtuaali-ilmailijat ry:n kanssa, joka panostaa puolestaan rauhanomaiseen simulaattorilentämiseen, yksin omalla koneella ja Internetissä toisten kera ja pyrkii toimimaan yleisfoorumina erilaisten suomalaisten siviili-ilmailuyhteisöjen välillä.

Lisätietoja:

www.svil.net

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Hienoa että tapahtuu!Nyt on kuitenkin taas varmasti porukalla vaikea hahmottaa sitä että Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry on tosiaankin keskittynyt sotilassimulaattoreihin ja SVIL siviilipuoleen.Niinkuin olen huomannut niin ainakin osa "siviilisimuilijoista" suhtautuu hyvinkin penseästi "sotilassimuilijoihin" mikä ei nähdäkseni ole yhdistyks(ille)elle hyväksi varsinkaan kun tilanne on "hieman" epäselvä näiden nimien suhteen.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=48;action=display;threadid=19628

Tilanne on varsinkin alaa vähemmän harrastaneelle hämmentävä ja itse jonkun aikaa kuvioissa pyörineenä olen joskus sekaisin(taidan olla nytkin kun pakkaa sekoitan mutta tämä ihan rakentavalta kannalta!)

TÄSSÄ ASIAN YDIN HYVIN SANOTTUNA:

by Jukka "Grendel" Kauppinen

"Virtuaalilentäjät keskittyvät lentämiseen toisten ihmisten kanssa - ja toisia vastaan, yksinomaan verkkoympäristössä eli ns. "massiivimoninpeleihin". Jäsenten aktiivimmin lentämiä simulaattoreita ovat WarBirds, Aces High, World War II Online ja IL-2 Sturmovik."

"Virtuaalilentäjät ry toimii löyhässä yhteistyössä Suomen Virtuaali-ilmailijat ry:n kanssa, joka panostaa puolestaan rauhanomaiseen simulaattorilentämiseen, yksin omalla koneella ja Internetissä toisten kera ja pyrkii toimimaan yleisfoorumina erilaisten suomalaisten siviili-ilmailuyhteisöjen välillä."

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aaaaiaiiajajaaaiaiaia

Anteeksi, cutpaste meni eilen sekaisin, taisin laittaa vain tiedotteen loppuosan enkä itse asiatekstiä:

Tampereella järjestetään pienoismallipäivät Sampolassa osoitteessa

Sammonkatu 2 (lähellä Kalevan krikkoa) lauantaina 6.3. Tapahtuma on

avoin yleisölle kello 11.00-17.00. Pääsylippujen hinnat ovat 3€

aikuisilta ja 1€ lapsilta. Jos tuo näyttelyyn pienoismallin on

osallistumismaksu 2€ sisältäen sisäänpääsyn.

Paikan päällä on myös Virtuaalilentäjät ry esittelemässä

lentosimulaattoreita ja virtuaalista lentokoneenmallaamista. Esittelemme

virtuaalilentämistä sekä livenä tietokoneelta että erilaisten videiden

avulla. Tutustumista varten tarjolla on myös kuvia, yhdistyksen

ilmailuhistoriaprojektin julkaisuja ja muuta mielenkiintoista. Voit myös

päästä itse kokeilemaan lentämistä tai kaksintaistelua yhdistyksen

jäseniä tai omaa kaveriasi vastaan. Videotykillä heijastettuun

lentotoimintaan on helppo eläytyä myös sivusta seuratessa. Tervetuloa

tutustumaan virtuaaliseen sotalentämiseen ja erilaisiin siihen

liittyviin muihin toimintoihin.

Karttalinkki:

<http://www.tampere.fi/cgi-bin/kami/tre_okartta?6821142,2488907,1,Sammonkatu%A02>

Terveisin,

Jukka "Grendel" Kauppinen

Tiedottaja, historiaprojektin vetäjä

Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry

Lisätietoja: jukka.kauppinen@jmp.fi puh. 040-730 0036

http://www.virtualpilots.fi/info/#yhteys

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Hienoa että tapahtuu!Nyt on kuitenkin taas varmasti porukalla vaikea hahmottaa sitä että Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry on tosiaankin keskittynyt sotilassimulaattoreihin ja SVIL siviilipuoleen.Niinkuin olen huomannut niin ainakin osa "siviilisimuilijoista" suhtautuu hyvinkin penseästi "sotilassimuilijoihin" mikä ei nähdäkseni ole yhdistyks(ille)elle hyväksi varsinkaan kun tilanne on "hieman" epäselvä näiden nimien suhteen.

Tilanne on varsinkin alaa vähemmän harrastaneelle hämmentävä ja itse jonkun aikaa kuvioissa pyörineenä olen joskus sekaisin(taidan olla nytkin kun pakkaa sekoitan mutta tämä ihan rakentavalta kannalta!)

Selkeämpi tilanne on nyt kuin alkujaan, yhdistysten nimet sentään erottaa sekä suomen- että englanninkielisissä versioissa toisistaan :)

Ainakaan yhdistystasolla meidän ja SVILin saati muiden siviilisimuporukoiden välillä ei ole mitään penseyttä, enkä henkilötasollakaan ole ihmeempää nähnyt, ollaan vierailtu toistemme tapahtumissa ja oltu yhdessä mukana mm. Ilmailumuseolla. Ja jatkossakin. Tämä tapahtuma jäi aivan turhan viime senteille meilläkin, joten yhteistä osallistumista en edes ehtinyt ajatella tai ehdottaa tällä kertaa, mutta esim. Oulun suunnalla pojat ovat heitelleet hyviä ideoita ilmaan.

Ja vaikka yhdistykset samaa alaa sivuavatkin, niin onhan niillä kuitenkin selvästi toisistaan eroava toimiala. Yhdistysten etusivuillakin on linkit toistensa luo ja itsekin olen monta ihmista neuvonut SVILin suuntaan. Tarpeensa kullakin :) Onhan paljon niitäkin, jotka luovivat sulavasti sekä sota- että siviilisimujen välillä, molemmissa on omat haasteensa. Mainittakoon tässä vielä, että online-sotasimuissahan ei ole suinkaan kyse mistään räiskinnästä vaan lentotaidosta, taktiikasta, parina ja ryhmänä toimimisesta ja lentotehtävän tavoitteiden suorittamisesta - eli shoot'em'upeistahan ei ole suinkaan kyse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti hieno tapahtuma tulossa. Merkitty sticky-topiciksi tapahtumapäivään asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee vähän off-topiciksi ja kuuluisi varmaan toisen aiheryhmän alle, mutta:

Ensin johdantoa...

Tuossa muutama vuosi sitten huomattiin yhdessä Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtajan Jukka Salokanteleen ynnä kunnianarvoisa Herra Ilmailun päätoimittajan kanssa, että virtuaali-ilmailu oli liitetty FAI:n (eli kansainvälisen ilmailujärjestön) harrastuslajeihin.

Kun oli itsekin tullut harrastettua näitä ilmailuun liittyviä lieveilmiöitä, kuten pienoismalleja, valokuvausta ja historiantutkimusta ei voinut välttyä ajatukselta, että kyllä tämä ilmailun harrastamiselta tuntuu siinä kuin lentäminen, niin miksei tätä voisi noteerata yleisesti yhdenvertaiseksi lajiksi myös Suomessa. Tiesin ja tunsin äijiä, jotka päivät pitkät notkuvat lentokentän laidalla, mutta jotka eivät jostakin syystä ole itse tarttuneet puikkoihin.

Luonnollisesti IPMS:n jäsenenä tiedän, että mallailukuviot on aika selkeitä yhdistyksessä, mutta minusta oli aika selvää, että jokin linkki lentokonemallailun ja perinteisen ilmailun harrastamisen välille olisi syytä tarjota. Yhtälailla mallarin ja lentäjän suusta kuola valuu kun saa hipelöidä tarpeeksi seksikästä konetta. So what's the difference?

Oli syynä ajan tai rahan puute, terveydelliset syyt tai jokin muu seikka, mutta kaikista ei ole lentäjiksi. Ilmailuinnostuksen palavuutta se ei kuitenkaan vähennä tippaakaan. Jukka ja Tero olivat huomannut saman asian. Mietittiin olisiko keinoja tarjota kokea samoja elämyksiä ja päätettiin ryhtyä kutsumaan koolle virtuaali-ilmailijoiden joukkoa. Virtuaali-ilmailu kun mielestämme piti kaiken sisällään simulaattoreista spottaamiseen.

Pahaksi onneksi Räyskälän rehtorikuviot menivät uusiksi ja veivät Jukalta mahdollisuden viedä ajatusta eteenpäin.

Onneksi ei tarvinnut ajaa käärmettä pyssyyn ja nämä kaksi yhdistystä syntyivät pian itsestään. Mutta nyt heitänkin kysymyksen, että onko virtuaali-ilmailijoiden joukko tosiaan niin laaja kuin Jukan, Teron ja minun visioissa. Onko SVIL myös spottereiden ja pienoismallintekijöiden oma yhdistys ilman, että näillä tarvitsisi olla pienintäkään kiinnostusta simulaattorilentämiseen. Olen vähän rivien välistä lukenut näin, mutta mikä lienee todellisuus. Olisi mukava lukea kannanottoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko SVIL myös spottereiden ja pienoismallintekijöiden oma yhdistys ilman, että näillä tarvitsisi olla pienintäkään kiinnostusta simulaattorilentämiseen. Olen vähän rivien välistä lukenut näin, mutta mikä lienee todellisuus. Olisi mukava lukea kannanottoja.

No sillä tavalla ei ole, että tuskin missään simutapahtumassa aletaan jotain pienoismalleja vääntämään, mutta tottakai olemme kiinnostuneita kaikesta ilmailuun liittyvästä (paitsi että minä en kyllä jaksa alkaa mitään lennokkia askartelemaan..).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sillä tavalla ei ole, että tuskin missään simutapahtumassa aletaan jotain pienoismalleja vääntämään, mutta tottakai olemme kiinnostuneita kaikesta ilmailuun liittyvästä (paitsi että minä en kyllä jaksa alkaa mitään lennokkia askartelemaan..).

Äläs puhu mitään, kunhan saan tuon alatasoisen stunttitrainerin kasaan joskus, mennään kokeilemaan miten se taipuu.. ;D Se on kanssa varsin upeaa touhua, tosin aika ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

Vakavasti ottaen jotain aiheen pohjalta syntyvää synergiaa voisi kyllä vakavasti miettiä, simut kokoavat ympärilleen aika ison joukon ihmisiä joita ilmailu kiinnostaa, mutta jostain syystä eivät ole löytäneet tietään esim. ilmailukerhoihin. Ehkä eivät edes tiedä asiasta. Samoin spottariporukka - kyllä sitä kiinnostavaa juttua olisi monellekin tarjolla - ihan sellaisia mitä itse "IRL-ilmailua" harrastavana pitää helposti itsestäänselvänäkin. Esim. sen Malmin hallissa olevan Cessna Caravanin ihmettely kellukkeiden vieressä seisten on jollekin jo iso juttu. Sitä vaan ei aina tule ajatelleeksi.

Esim. Malmilla ja muilla lentoasemilla missä on ilmailukerhoja ja yhdistyksiä voisi aivan hyvin pitää kaikenmaailman cessnan ja piperin hipelöintipäiviä ;) ym sosiaalista toimintaa jossa pääsee ihmettelemään toimintaa käytännössä, grilli kuumaksi ja kahvia ja pullaa tarjolle -periaatteella. Se voisi olla oikeasti ihan mainiota touhua. Ja voihan sitä lentääkin porukalla, tylsähän tuolla on yksin pyöriä laskukierroksessa.. Meinaan jos olet aktiivinen jossain ilmailukerhossa, ota ideasta koppi. Muutkin kuin Hantulan Kimmo saavat harjoittaa ilmailun PR-toimintaa :)

Jouni, laitoin sulle privaviestinkin muuten.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään