Guest Petri

PSS ja ongelmia

18 viestiä aiheessa

Terve. Tässä sitä taas ollaan. PSS:n Bussi on asennettuna Finnair liveryn kera, kuten on FinnClass, FinnTerrain ja EFHK. Noooh. Koitanpa vaihtaa esimerkiksi Mode Control paneelista korkeuden AP:ta varten. Kuuluu hienot kliksahdukset kun sitä säädän, mutta mitään ei tapahdu. Numerot pysyvät samoina kunnes yhtäkkiä noin 20 sekunnin päästä alkaa tapahtua. Sama juttu muidenkin namiskojen kanssa. Kestää jumalattoman kauan ennen kuin jotain tapahtuu. Siis mitä helv*****? Aivan mahdoton käyttää. Näin ei ollut aikaisemmin. Asensin kaiken peliä myöten uusiksi. Ei auta.

Ongelma no 2.

Aattelin että kaarrellaan sitten käsipelillä kun mikään muu ei toimi. Rullaus ei mitään ongelmaa. Kone menee minne pitää. Laippaa lentoonlähtöä varten, kaasukahvat kohti kaakkoa ja menoksi. Rotaation aika. Tikun kahvaa taakse jotta saadaan kone ilmaan. Ei mitään. Härveli puskee kohti kiitoradan loppua. Mitä vit***? Trimmillä saan lopuksi koneen ilmaan. Kokeillaanpa kaartoa. Tikku vasempaan....ei mitään. Tikku oikealle...ei mitään. Ylös ei mitään...alas ei mitään. Ainostaan trimmi toimii. Hermo alkaa mennä. Vähän nyrkkiä ja lähteehän se kääntymään. Noh aika oikaista. Ei mitään tapahdu. Vähän aikaa kun on tikkua temponut niin taas alkaa kone reagoida, kunnes taas ei mitään tapahdu. Tikku on Saitekin Cyborg 3D Gold. Mitään ongelmia ei sen kanssa ole aikaisemmin ollut. Ai niin. Ongelma on ainostaan Cockpit Viewillä eteenpäin katsottaessa. Jos katson sivulle niin kone tottelee ilman ongelmia. Sama juttu Virtual cockpitin kanssa. Hyvin toimii. Mutta ei perus cockpit viewillä.

Kellään mitään hokkus pokkus temppuja näihin probleemiin vai lähteekö FS lopullisesti koneelta? Ei vaan jaksa enää tapella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käypä lukemassa www.avsim.com/ ja valitse forums, ja etsi pitkästä listasta PSS Support Forum. Siellä juuri noita ongelmia on käsitelty laajaltikin.. itselläni on PSS:n bussista se CD versio ja noita ongelmia ei ole ollut, vaikka ymmärtääkseni tästä erosta ei näissä ole kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olethan myöskin "korjannut" sen Panel.cfg fileen?

 

Etsippäs seuraava PSSAB-Pro\Panel hakemistosta:

 

>[Window08]
Background_color=16,16,16
size_mm=2,2
position=7
visible=1
ident=59

gauge00=PSS-A320!Server, 0, 0, 1

 

 

Olen tuon jo korjannut, eli rivi: size_mm muutetaan --->

 

size_mm=2,2

 

Et sanonut että hiiren kursori vilkkuu mutta ongelma taitaa olla varsin samanlainen ja pitäisi korjaantua tällä pikku fiksillä.

 

Onhan Joystickille myös jonkin verran asetettu Null Zonea simun valikosta?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmh,

 

Eikö kenelläkään muulla ole muka sellaista ongelmaa, että tavallisen nousun (FLX tai TOGA) jälkeen, kun tehovivut siirretään CL-asentoon, kone vaan jatkaa kiihtymistään yli speedbugin ja Vmax:in? Kaikki muu toimii kyllä kuin junan vessa, mutta tuo ongelma tahtoo sitten kiusata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei ole ollut, toimii tosi hyvin ja kun käyttää lähdössä Toga asentoa niin riittää täysillä tankeilla kiitoradaksi vähän postimerkkiä isompi läntti, pitää vain osata käytttää koneen osia oikein, ei siinä auta vaikka vääntää kaasun selälleen vaan pitää hallita oikeat lisäsäädöt, ne kyllä Pss:n ohjeissa tulee hyvin kerrottua, ewikun opiskelee vain, hineo kone ja yksi hienoimista paneeleista mitä tällä telluksella löytyy tänä päivänä, jes ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmh,

 

Eikö kenelläkään muulla ole muka sellaista ongelmaa, että tavallisen nousun (FLX tai TOGA) jälkeen, kun tehovivut siirretään CL-asentoon, kone vaan jatkaa kiihtymistään yli speedbugin ja Vmax:in? Kaikki muu toimii kyllä kuin junan vessa, mutta tuo ongelma tahtoo sitten kiusata.

 

Säädä MCDUta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säädä MCDUta ;)

Ehei, FSNavigatorillahan ne oikeat lentäjätkin tekee ne plaanit.. Eikö muka?

 

Siis olen testilentänyt, testilentänyt ja testilentänyt tuota, enkä tajua miksi kaasu sekoilee. Kyllä sillä vielä lentämään pystyy, mutta vähän kiusallista kun nopeus vetelee omiaan climbissa (huom. descentissä toimii ihan normaalisti)

 

ei siinä auta vaikka vääntää kaasun selälleen vaan pitää hallita oikeat lisäsäädöt

No kyllä minä nyt sen tiedän. Olenhan minä tuota paneelia lentänyt sen ilmestymisestä lähtien. ;D

 

Ehkä olen vaan unohtanut jotain tärkeää, kun on joutunut olemaan niin kauan ilman bussia. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... enkä tajua miksi kaasu sekoilee. Kyllä sillä vielä lentämään pystyy, mutta vähän kiusallista kun nopeus vetelee omiaan climbissa (huom. descentissä toimii ihan normaalisti)

 

Ei mullakaan ole kyllä koskaan ollut noita ongelmia.

 

Tulee mieleen vain seuraavia kysymyksiä:

 

* Lisääthän ensin reittipisteet ja sitten sieltä INIT 2 sivulta ZFW ja Block painot? Jos en ihan väärin muista niin vasta tämä sitten lisää ne Pseudo waypointsit ja eikös niistä yksi ole se missä FLX tehot vähennetään CL, muistaakseni 1500 AGL.

 

* Onko sulla Joystick/Yoke missä on kaasuvivut? Ovathan ne nollissa kun painat ne bussin autokaasun modet päälle jottei se häiritse sitten autokaasun toimintaa.

 

* En ole kokeillut mitä tapahtuu jos laittaa tehojen CL moden liian aikaisin, eli ennen kuin PFD:ssä alkaa vilkkumaan se huomatus siitä. Voihan olla PSS bugi jos vähentää tehot liian aikaisin niin sepä ei sitten toimikaan.

 

???

 

En minä vaan tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
* Lisääthän ensin reittipisteet ja sitten sieltä INIT 2 sivulta ZFW ja Block painot? Jos en ihan väärin muista niin vasta tämä sitten lisää ne Pseudo waypointsit ja eikös niistä yksi ole se missä FLX tehot vähennetään CL, muistaakseni 1500 AGL.

Kyllä, plaani, ZFW, Blockit ja kaikki muut on kohdillaan, ja kaikki pseudo-waypointit ilmestyvät kyllä ND:lle. Vaikka sama ongelma ilmestyy, vaikka en edes räveltäisi ennen lentoa FMGC:tä (lisää plaania tms.).

 

* Onko sulla Joystick/Yoke missä on kaasuvivut? Ovathan ne nollissa kun painat ne bussin autokaasun modet päälle jottei se häiritse sitten autokaasun toimintaa.

Juu, Saitek X-45 missä on erillinen kaasukonsoli, mutta ei auta tuon "fyysisen" tehovivun siirtely mitään.

 

* En ole kokeillut mitä tapahtuu jos laittaa tehojen CL moden liian aikaisin, eli ennen kuin PFD:ssä alkaa vilkkumaan se huomatus siitä. Voihan olla PSS bugi jos vähentää tehot liian aikaisin niin sepä ei sitten toimikaan.

Laitan kyllä aina CL-tehot kun PFD:ssä alkaa vilkkumaan se mikänyolikaan-viesti. Ei siinä mitään merkittävää eroa ole, koska ne vivut siirtää.

 

Kiitti nyt kuitenkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ihmeessä saan säädettyä ILS:ään oikean suunnan??? FMS:n Rad Nav sivua kovasti ohjeissa kehotetaan käyttämään, mutta kun se on ihan plankki eikä sinne saa mitään. ILS taajuus on Nav 1:ssä ym. Myöskään LOC ei armaa...eikä myöskään APPROACH moodi. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ihmeessä saan säädettyä ILS:ään oikean suunnan??? FMS:n Rad Nav sivua kovasti ohjeissa kehotetaan käyttämään, mutta kun se on ihan plankki eikä sinne saa mitään. ILS taajuus on Nav 1:ssä ym. Myöskään LOC ei armaa...eikä myöskään APPROACH moodi. :(

 

Olen huomannut, että approach ei välttämättä toimi jos MCDU:n ei ole syötetty plaania...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ihmeessä saan säädettyä ILS:ään oikean suunnan??? FMS:n Rad Nav sivua kovasti ohjeissa kehotetaan käyttämään, mutta kun se on ihan plankki eikä sinne saa mitään. ILS taajuus on Nav 1:ssä ym. Myöskään LOC ei armaa...eikä myöskään APPROACH moodi. :(

 

Kuulostaa siltä että:

 

A) akku loppui ja radiot ovat mykkänä.

B) Avionics switch on jäänyt OFF asentoon.

 

Kannattaa käynnistää simu default lennolla, Cessna 172 Seattle tai Meigs ja sitten vasta vaihtaa bussiin tai mihin tahansa muuhun lisäosa- koneeseen.

 

Yleensä ILS autotune toimii loistavasti, tämä edellyttää tietenkin sitä että plaani on tehty ja kentälle on valittu joku kiitorata missä on ILS. Muistathan myös aktivoida Flight Directorin ILS:n?

 

 

NAV PAGE näyttäisi tältä:

[ Attachment removed / expired ]

 

VOR taajuksia voi myös muuttaa NAV ID mukaan, eli kuvassa NAV 1 on automaattisesti valittuna VIL VOR, voisin valita sen käsin kirjoittamalla VIL ja napauttamalla sen tuonne ylös. Fontti muuttuu isommaksi koska se on manuaalisesti valittu.

 

Autotuneen pääsee takaisin kun painaa CLR ja poistaa sitten ne itse manuaalisesti valitut taajuudet.

 

ADF taajuutta ei voi valita NAV ID:llä.

 

 

 

Sitten kikka kakkonen:

 

Minusta nuo PSS bussit ovat aikamoisia kääntyilemään, eikä minusta oikean bussin kyydissä oleminen aiheuta selkäpiitäkarmivaa tunnetta kaarroissa... :P

 

Oikea napautus INIT nappulan kohdalla avaa piilotetun sivun josta voi hiukan säätää noita arvoja.

 

Minusta tällaisilla asetuksilla kaarrot ovat hiukan hillitympiä.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ja sitten kikka kolmonen:

 

PSS bussien descent on aivan liian hidas, jostain syystä nopudeksi tulee aina joku lähellä 250 IAS.... kukaan jaksa jurrutella FL320 alas asti 250 nopudella. Tämä kikka on itse asiassa Paolo Soaresin (A330 perämies) A330 konetta varten mutta testasin juuri ja tämä toimii myös PSS A320 sarjassa.

 

* Eli n. 2NM ennen TODia paina Altimeter nappulasta DES mode päälle.

 

* Vedä Speed nupista (oikea hiiren nappula) jolloin näyttöön tule sen hetkinen nopeus, MACH tai SPEED riippuen korkeudesta.

 

Sen jälkeen avaa MCDUn PERF nappulalla DES sivu ja aseta Cost index 160.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

* Tämän jälkeen paina se SPEED nappula takaisin managed modelle, näyttöön tulee [- - - *] ja näin DES nopeutena joku lähempänä 300 IAS. Tuossa minulla nopudeksi Cost Index 160:lla tuli 295.

 

Bussi hidastelee sitten itsekseen 10 000 jalan korkeudella 250 IAS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nav Page tuntuu pelaavan ainoastaan maassa ennen lähtöä. Lensin Helsinki-Pori välin tässä päivällä. HK:lla väänsin tuon ILS trackin 306:ksi koska viimeksi kun lensin se ei säätynyt ilmassa mitenkään ja näytti 340:ntä laskuun tullessa. Ilmassa tuo Nav Page ei pelaa. Sille ei voi tehdä mitään. Kaikki siihen asetetut arvot on kadonneet. Onko tämä normaalia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nav Page tuntuu pelaavan ainoastaan maassa ennen lähtöä. Lensin Helsinki-Pori välin tässä päivällä. HK:lla väänsin tuon ILS trackin 306:ksi koska viimeksi kun lensin se ei säätynyt ilmassa mitenkään ja näytti 340:ntä laskuun tullessa. Ilmassa tuo Nav Page ei pelaa. Sille ei voi tehdä mitään. Kaikki siihen asetetut arvot on kadonneet. Onko tämä normaalia?

 

No ei se ole normaalia. Tuo minun kuva on otettu lennossa, lensin Innsbruckista Milanoon. Innsbruckista lähtiessä laitoin manuaalisesti kaikki taajuudet ja poistin ne sitten jolloin autotune valitsi taajuuksia koko matkan ja lopuksi ILS Milanon Linaten kentälle.

 

Onko sinulla aloituslento default Meigs tai Seattle default Cessnalla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

* Eli n. 2NM ennen TODia paina Altimeter nappulasta DES mode päälle.

 

* Vedä Speed nupista (oikea hiiren nappula) jolloin näyttöön tule sen hetkinen nopeus, MACH tai SPEED riippuen korkeudesta.

 

Sen jälkeen avaa MCDUn PERF nappulalla DES sivu ja aseta Cost index 160.

 

 

* Tämän jälkeen paina se SPEED nappula takaisin managed modelle, näyttöön tulee [- - - *] ja näin DES nopeutena joku lähempänä 300 IAS. Tuossa minulla nopudeksi Cost Index 160:lla tuli 295.

 

Mutta eikö tuo vielä helpommin sujune, kun kirjoittaa DES-sivun nopeuksien kohdalle suoraan esim .78/300? Tosin silloin kyllä häviää managed descent speed range eli koneen mandollisuus käyttää descentissä nopeuksia, jotka ovat +/- 20 solmua alkuperäisestä descent-nopeudesta.

 

Ja yksi rasittava piirre PSS:n bussissa minusta on se, että TOD on muistaakseni ihan älyttömän kaukana määränpäästä. Oikea A320 tulee flight idlellä alas lentopinnalle 100 asti kuitenkin pystynopuksilla 2500-3500fpm. Muistaakseni defaulttina PSS:n tuotos antaa managed descentissä ihan liian pieniä pystynopeuksia, ja moottoritkin käyvät turhan kovilla kierroksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se ole normaalia. Tuo minun kuva on otettu lennossa, lensin Innsbruckista Milanoon. Innsbruckista lähtiessä laitoin manuaalisesti kaikki taajuudet ja poistin ne sitten jolloin autotune valitsi taajuuksia koko matkan ja lopuksi ILS Milanon Linaten kentälle.

 

Onko sinulla aloituslento default Meigs tai Seattle default Cessnalla?

 

 

Joo, mulla on defaulttina Cessna ja Seattle. Vaikuttaako se jotenkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mulla on defaulttina Cessna ja Seattle. Vaikuttaako se jotenkin?

 

No ainoastaan siten että lisäosa-koneiden systeemien pitäisi toimia näin paremmin. Esim. PSS bussissa ei ole sitä avionics nappulaa kun taas default cessnassa se on. Mutta jos sulla ei bussi vieläkään toimi niin vika on jossain muualla.

 

Olethan asentanut navdatan? Tai kun tod. näk. olet sen tehnyt niin kokeile kuitenkin asentaa se uudestaan. http://phoenix-simulation.co.uk/ ja sieltä Support sivulle jossa lukee isolla:

 

[Click Here] to download latest Airac Navigational Data

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään