Guest FIN1979

Miten laskeudut ?

51 viestiä aiheessa

moi

 

Niin että tuleeko romua vai pieni tömähdys kun osut kiitoradalle ?

 

Laskeudutko manuaalisesti käsipelillä loppuun asti vaiko laskeudutko pelkästään autopilootin apua käyttäen ?

 

Itse tulen ILS-liukupolulle autopilootilla ja noin 5nm ennen kiitorataa kytken autopilotin pois päältä ja laskeudun manuaalisesti loppu jarrutukseen asti. Ainoastaan sillon laskeudun FSNavigatorin avulla jos näkyvyys on nolla.

 

Tässä oma tyylinäytteeni Boeing 747-300:lla.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on hyvä keli ja ei pidä mitään monimutkaista proseduuria ajaa niin saatan ottaa autopilotoin aika paljonkin ennen kentää pois. Tosin jos pitää jotain proseduuria sätää niin yleensä autopilotilla on helpompi.

Yleensä viimeistään otan autopilotin pois kun ollaan liukupolullaolettaen tietenkin että ajellaan ILSiä) ellei keli ole CATII tai huonompi, silloin aina autoland.

 

Mutta joskus on tosi kivaa aina ajella visuaali ja VORDME lähestymisiä niin ei tule liian ILS-riippuvaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopilotilla aina liukupolun lähes loppuun saakka ja siitä sitten käsin loput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös autopilotti ole semmoinen lentäjä joka ajaa autoa?

 

Manuaalisesti kaikki tietenkin. Autopilot on niille jotka eivät osaa lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin että tuleeko romua vai pieni tömähdys kun osut kiitoradalle ?

Ei kumpaakaan. ;D

 

Laskussa tulen kyllä aika kaukaa käsin. Paljon hauskempaa kuin antaa autopilotin tehdä kaikki. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika vähän yleensäkin lennän nykyisin kun kone on niin tukkoinen mutta laskeudun aina kokonaan käsin myös isoilla fööneillä. Autopilotin otan pois päältä jo descentin alkaessa. Lennän kyllä usein niin lyhyitä lentoja etten käytä autopilottia lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isommilla koneilla tulen yleensä liukupolun alkuun asti autopilotilla, viimeistään huitasen autopilotin pois kun kiitotie tulee näkyviin; CATII -> olosuhteita ei ole paljoa tullut vastaan, mutta ne lennetään sitten autolandillä kuten kuuluukin. Ja yleensä ei kuulu minkäänlaista tömähdystä vaan nykyään muutaman vuoden harjoittelun tuloksena laskut onnistuvat lähes poikkeuksetta aina pehmeästi. Laskussa en ole crashannyt kuin viimeksi noin vuosi sitten, silloinkin oli käytössä default learjet, huono näkyvyys ja voimakas sivutuuli ja turbulenssi. Tosin silloinkin kentälle asti päästiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa liukupolulla AP pois päältä ja siitä sitten käsin. Yleensä tulee alle kolme pomppua, mutta joskus enemmänkin.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään autopilotteja... ei ainakaan sellaisia, jotka autolandilla on varustettu. ;)

 

Laskut sitten riippuu, usein tulee nätisti ja pehmeästi, joskus taas parin pompun kautta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kentällä on ilssi ja koneessa autopilotti, niin yleensä autopilotilla kynnykselle. Autolandia en ole kokeillut koskaan. Yleensä pehmeästi, myrskyssä voi vähän tössäyttää :) Ihan ketuiksi menee vain jotain rotkonpohjakenttiä harjoitellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei kiitorataa näy niin ILS:ää siihen asti kunnes kenttä näkyy. Tosimies laskeutuu käsin 8) Harvoin romua tulee, mutta välillä tullaan liikaa nokkapystyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aika vaihtelevasti jengi näyttää laskeutuvan... oiskohan tuosta saanut pollin aikaiseksi ;D :-X

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleepi useimmiten lenneltyä kentille joissa autopilotilla ei olisi mitään mahdollisuuksia ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Son moro. ;D

 

Sekä että, Joskus treenaan käsin lähestymistä ja loppuosan & laskun suorittamista, mutta aika paaljon käytän autopilottia. Siis HDG ja ALT moodi päällä, VS:ä säädän tarpeen mukaan. Useimmiten isolla (köh, kröhm) koneella ja varsinkin online tilanteissa tulen myös suuntasäteeseen ap:llä APP moodilla.

Sitten kun suuntasäde on kiinni, ja pulinat hoidettu vaihdan manuaali ohjaukseen. Niin kaasut olen ottanut jo aiemmin omaan hanskaani, laskun alussa tai jossain lähestymiskohdassa heitän nopussäädön offille. (kesä tulee Tapsa, offia heitetään, LOL) l ;) 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu millainen Real Weather on. FL100 alapuolella tehot siirrän manuaaliseksi. Välillä annan autopilotin hakea suuntasäteen ja liukupolulla tai ratkaisukorkeudessa hoidan laskun käsipelillä. Tai koko lasku käsipelillä FL100:n alla. Kolme kertaa olen tullut autopilotilla lähelle kiitoradan kosketuskohtaa, jos on ollut hyvin huono näkyvyys ja samalla säällä kenttä, jonne en ole aiemmin vielä lentänyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atraimella ei autolandista haaveillakaan, eikä tuo FS2002-versio kykene edes seuraamaan sädettä, eli käsin sieltä tullaan alas koko säteen matka. Joskus on pilotti niin liekeissä, että lentelee STARitkin käsin, tosin aika harvoin sellasta jaksaa, kun on listat sun muut luettavana, eikä kaveria vieressä. Siinä mielessä autopilotin käyttö simussa varsin pitkälle on tarpeellista, että pystyy keskittymään listoihin.

 

Toisessa päässä sitten SIDit tulee lennettyä johonkin 10nm päähän kentästä käsin, sitten APn hallintaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneessa suinkin on autopilotti niin lennän sillä liukupolun yläpäähän asti, jotta ehdin selailla papruja, vastaanottaa lennonjohdon ohjeita ja miettiä muita asioita.

 

Liukupolun vedän sitten käsin. Lennän yleensä vain yksiropellisia, joten käsin laskeutuminen lienee ihan luontevaa.

 

Helpottui muuten laskeutuminen kummasti kun luin Stick & Rudder -kirjan. Minulla oli muutama tyypillinen väärinkäsitys lentämisen fysiikasta. Nyt kun tiedän miten lentokone oikeasti käyttäytyy niin sen ohjaaminen on todella helppoa. Osasin laskeutua ennenkin, mutta se oli vähän ihmeellistä rimpuilua, kun en tiennyt asioiden syy- ja seuraussuhteita.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään