Lauri Matikainen

Helsinki-Vantaan simulaattorit

20 viestiä aiheessa

Tuli vaan mieleen kun päivä sitten ilmadösällä matkustin ja luin Lentoon-lehdestä Helsinki-Vantaan simulaattoreista (ne joilla koulutetaan pilotteja) että mistäköhän siihen on grafiikat saatu? Käyttääkö ne vaikka FS2004ää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan mieleen kun päivä sitten ilmadösällä matkustin ja luin Lentoon-lehdestä Helsinki-Vantaan simulaattoreista (ne joilla koulutetaan pilotteja) että mistäköhän siihen on grafiikat saatu? Käyttääkö ne vaikka FS2004ää?

 

Eiköhän niissä ole ihan varta vasten niitä simuja ja niiden tarpeita varten kehitetyt visuaalit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öö, ei ne oo Helsinki-Vantaan vaan Finnair Training Centerin eli FTC:n. En tiedä niiden järjestelmiä (vaikka olen itse siellä käynyt lentämässä), mutta ei ne ainakaan FS:iä ole ;). A320:n simu on uusin ja siinä on myös parhaimmat grafiikat, se on C-sarjan simu eli pilotti kokelaiden ei tarvitse lentää yhtään koulutuslentoa oikealla koneella vaan voivat suoraan simun puikoista lähteä reittilennolle tämä koskee siis ainoastaan A320:stä ;)

 

EDIT: Mikko oli nopeempi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida ainakaan fs9 käyttää... ::) ;D

 

EDIT: Mikko ja Marko oli nopeempia

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko niissä sitten minkälaiset kraffat vaikka FS9iin verrattuna? Ei taideta olla turhan paljon satsattu mihinkään autogeniin, niinkuin goottilaisiin kirkkoihin? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko niissä sitten minkälaiset kraffat vaikka FS9iin verrattuna? Ei taideta olla turhan paljon satsattu mihinkään autogeniin, niinkuin goottilaisiin kirkkoihin? ;D

 

No jossain 80:n, ATR:n simuissa on aika alkeellinen visuaali verrattuna esim. FS9:iin, mutta bussissa alkaa olemaan jo hienot. MD11:ssa en oo käyny ainakaan vielä, mutta 757:ssa oli muistaakseni kohtalaisen hyvä visuaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C-sarjan simu

 

Level D.. ATR on level C:tä, eli siinä tarvitaan pari koululentoa (laskujen harjoittelua).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs, kun 757. ;)

 

Tarkotin tekniikkaa ;). Kyl mä sen tiesin et 757:n simu on tullu sinne bussin jälkeen mut se tuli sinne käytettynä.

 

Sami: niinhän se tais mennäkkin, ei voi muistaa kaikkea ulkoota etenkin kun viime käynnistä on melkein vuosi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa simuissa tosiaan toimii simuvalmistajien omat softat visuaaleja hoitamassa. A320-simun visuaali vastaa pitkälti nykyisiä FS:siä. Kenttien mallinnus ei pärjää parhaimmille lisä-sceneille, mutta muuten maasto on todella tarkasti mallinnettu. Mukana ovat esim. yksittäiset puut ja mahtavat lumiefektit, jotka FS:stä tunnetusti puuttuvat kokonaan. Muutenkin noissa isoissa simuissa keskityään pikkaisen eri juttuihin grafiikan osalta kuin FS:ssä. Joku on joskus sanonut, että jos uusien simujen kiitoratamalli pistettäisiin FS:ään pyörimään, pistäisi se koneen kuin koneen polvilleen, niin monimukainen se on. Noissahan siis radat ovat oikeasti epätaisia eivätkä mitään FS:n pannukakkuja. Pelkästään yksittäistä simua pyörittää huoneellinen tietokoneita, joista grafiikan osuus rajoittuu muutamaan akvaarion kokoiseen kaappiin.

MD-11 simun visuaali on hyvin lähellä bussia. Erityisesti yövisuaali näyttää täysin aidolta. Päivävisuaali häviää jonkin verran FS:lle. Siitä siirryttäessä vanhempiin simuihin päästään sinne FS98:n grafiikan tasolle. 757, ATR ja MD-80 menevät tähän kategoriaan. Ysisimu sitten vanhimpana ei tunnu tuntevan muita polygoneja kuin kiitoradan. Rakennukset esim. koostuvat ilmassa leijuvista valopisteistä. Tosin eipä tuo mikään ihme ole, kun simu on kymmeniä vuosia vanha. Silti sen yövisuaali on tavattoman realistisen näköinen ilmasta käsin.

Noiden simujen tasothan menevät niin, että bussi ja MD-11 ovat D-simuja eli periaatteessa niiden jälkeen voi suoraan mennä oikean koneen puikkoihin. 757, MD-80 ja ATR ovat C-tason simuja ja ysillä ei ole varsinaista tasoluokitusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ja esim. Malmillahan on se yksikin jotakuinkin-piper-navajo -simu missä ei ole visuaalia ollenkaan. Pari kertaa olen sillä saanut kokeilla, kerrassaan hieno laite.

 

Mittarilentomenetelmiä harjoitellessahan noita visuaaleja ei tarvita edes, toki tietty sitten lähestymisen lopussa on tärkeää se, että säätilan mukaan kiitotievalot tulevat näkyviin juuri oikeaan aikaan ja näyttävät aidoilta.

 

Tuossa se Malmin simu, "visuaalista" näkyy pieni valkoinen siivu, siinä on vain valkoiseksi maalattu "ikkuna" paneelin päällä. Toisaalta se on IMC:ssä lennettäessä erittäin realistinen, paitsi tietty jos lento tapahtuu yöllä. Yö-IMC näyttää taas siltä että ikkuna on musta :-)

 

abq.sized.jpg

 

Kokeilkaa joskus FS:ssä, sulkekaa kokonaan se ulkonäkymä ja ottakaa esim. se C182 ja siihen se "IFR-panel" koko ruudun kokoiseksi. Siinä on vähän pakko opetella hahmottamaan missä lentää pelkästään radiosuunnistuslaitteiden avulla. GPS vielä kiinni ja haastetta on ihan kivasti. Mutta esim. Helsingin TMA tulee siinä ihan tutuksi, ja se on hyvää harjoitusta kun esim. lentää niitä Vantaan ILS-lähestymiskartan tuloreittejä käsin.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen :(

 

Laudan 767:n tiputti muistaakseni puhtaasti tekninen vika, mihin lentäjillä ei ollut osuutta(?)

Jäi ainakin mielikuva Pentin tekstistä, että Itse herra Lauda olisi jotenkin osallinen jotenkin tuohon onnettomuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laudan 767:n tiputti muistaakseni puhtaasti tekninen vika, mihin lentäjillä ei ollut osuutta(?)

Jäi ainakin mielikuva Pentin tekstistä, että Itse herra Lauda olisi jotenkin osallinen jotenkin tuohon onnettomuuteen.

 

Siis siinähän aukesi reversit kesken lennon ja repäisi sitten koneen kahtia (jos muistan oikein)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niki Lauda on Vantaalla Bussin simulointi opissa, osti muutaman bussin ja nyt pitääoppia lentää, toivottavasti nyt pysyy jo sitten konekkin ilmassa, 767 ei pysynyt ja kuoli 200 henkeä, että silleen :(

 

No ihmettelinkin että miksikös herran Learjetti täällä seisoskeli. Tämäkin selvisi sitten.

 

Btw. Tuo Finnairin Training Center on kovin hienon näköinen tiilitalo-rakennus ja sijaitsee mukavassa rinteessä. Jos nyt puhumme edes samasta paikasta. Näyttää erittäin mielenkiintoiselta paikalta ainakin ulkoapäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennus tuohon Laudan ettei kenellekkään jä epäselväksi ettei suoranaisesti ollut Laudalla osaa eikä arpaa mutta kyllähän aina tekninen vika johtuu esim. jostain laiminlyönnistä jne. Kun niitä onnettumuuksia sattuu aina "samoille" miehille, niihän sehän se harmittaa noin leikkimielisesti sanottuna. Eikös sitä "johtoa" yleensä syytellä jos tapahtuu ikäviä juttuja, esim. tuo Egyptin tapaus oli varmaan aika pitkälle tälläinen tapaus että taisi olla laiminlyönneillä suurin osuus onnettimuuteen, mene ja sano sitten kun selviää ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta kyllähän aina tekninen vika johtuu esim. jostain laiminlyönnistä jne.

 

Hmmm, millä perusteella voit sanoa että aina? Et millään. Tekninen vikahan voi johtua ihan mistä vaan. Ei se sitä tarkoita, että olisi vaikka huollossa tehty jotain hutiloiden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan mutta väitän edelleen että lento-onnettomuudet mitä maailmassa tapahtuu nykyään johtuu nimenomaan esim. huollon laiminlyönneistä ei niinkään lentäjien huolimattomuuksista. Sano nyt sitten yksi onnettomuus mikä on sattunut ns. kunnon yhtiölle SAS, Finski, British Airways jne että tekniikka olisi niitten koneen pudottanut, mutta montako haluat viim. 10v. ajalta joissa näin on tapahtunut että laiminlyönti on koneen pudottanut kesken lennon :)Mutta eiköhän tämä riitä jo tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan mutta väitän edelleen että lento-onnettomuudet mitä maailmassa tapahtuu nykyään johtuu nimenomaan esim. huollon laiminlyönneistä ei niinkään lentäjien huolimattomuuksista. Sano nyt sitten yksi onnettomuus mikä on sattunut ns. kunnon yhtiölle SAS, Finski, British Airways jne että tekniikka olisi niitten koneen pudottanut, mutta montako haluat viim. 10v. ajalta joissa näin on tapahtunut että laiminlyönti on koneen pudottanut kesken lennon :)Mutta eiköhän tämä riitä jo tästä

 

En minä noista sattuneiden onnettomuuksien syistä tiedä juurikaan mitään, enkä minä ole sitä väittänytkään. Enkä myöskään väittänyt, että ne onnettomuudet johtuisi lentäjien virheistä. Minä vain kyseenalaistin tuon väitteesi, että mahdolliset onnettomuuksiin johtavat tekniset viat olisivat aina tulosta huollon tai muun laiminlyönneistä...

 

"Vieläkö Keinosen poikaa pyöritetään, vai joko pelataan pesäpalloa?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emme ole oikeita henkilöitä tästä sen enempää keskustelemaan mutta =======clip=====================

 

Miksi ette ole ? Minä olen ainakin, minähän sille lentokoneen matkustamossa istun ja näinollen pidän pystyssä ko. yhtiöitä, omalta osaltani. ;)

 

Jos aina lähdetään siitä että ei saa spekuloida ei keskustella, ei varsinkaan tästä ammattiyhdistysyhtiöstä, niin kuka sitä keskustelua käy ? Finnairin johtokunta saunanlauteilla vai ja mitähän hyötyä siitäkin on. Ei mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään