Guest Jukkis

GMAX ongelma.

19 viestiä aiheessa

Arvoisat tietäjät. Ryhdyin opettelemaan tuota ihanaa koneenvalmistusta GMAX:illa. Sain kuin sainkin yksinkertaisen koneen väsättyä mutta konetta exportatessa mdl muotoon tulee aina herja:

 

Error in exporter: Mismatch between # vertex faces (0) and # normal faces (374539) in part fuselage.

 

Mistä pitäisi etsiä vikaa? Rungossahan tuo vika selkeesti on mutta mitä etsisin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkistapa ihan ensimmäisenä, että Windowsin maa-asetuksista on laitettu desimaalierottimeksi piste eikä pilkkua. MakeMDL ei jostain syystä tykkää pilkusta desimaalierottimena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tähän astinen saavutus (elkääkä naurako). On se ankeen näkönen eikä moottori edes pyöri saatikka laskutelineet toimi, mutta nyt kun tietää että tuon koneen edes voi luoda gmax:illa niin ehkä tästä vielä jotain joskus kehkeytyy ;D Tämä olkoon vaikka "liidokki1"

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että porukka uskaltaa yrittää. Ei se niin vaikeaa ole loppujen lopuksi :)

 

Ps. Arvaan, että tuosta tulee FW-190?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä häntä tuleeko ???, jämähdin näet tuohon propelliin ihan totaalisesti. Gmax:in puolella se pyörii ihan nätisti nimellä "propeller-housing" mutta en sadan exportin jälkeenkään ymmärrä miksei mokoma suostu simulaattorissa pyörähtämään. Jos vaan joku osaa neuvoa niin kiitollisena otan lisää tietoa vastaan. Tämäkin on tietysti joku täppä väärässä paikassa juttu... apuva :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä häntä tuleeko ???, jämähdin näet tuohon propelliin ihan totaalisesti. Gmax:in puolella se pyörii ihan nätisti nimellä "propeller-housing" mutta en sadan exportin jälkeenkään ymmärrä miksei mokoma suostu simulaattorissa pyörähtämään. Jos vaan joku osaa neuvoa niin kiitollisena otan lisää tietoa vastaan. Tämäkin on tietysti joku täppä väärässä paikassa juttu... apuva :P

 

Tuota noin. Itseasiassa esim potkureita ei sen kummemmin animoida gMaxissa itsessään. Esim potkurin osille annetaan tietyt animointinimet ja säädetään pivot point oikean suuntaiseksi ja oikealle kohdalle. Sen jälkeen MakeMDL hoitaa lopun...

 

Imuroi seuraavasta osoitteesta MakeMDL SDK ja tutustu niihin animointinimiin:

 

http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2002_downloads_sdk.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, nuo kummatkin linkit oli kyllä jo tiedossa. Eipä ilman tuota "stupid idiots guidea" tännekään asti olisi päästy.

 

Tuo sdk:kin oli valmiiksi asennettuna muttei ollut tullut tarpeeksi tarkkaan luetuksi. "prop_slow":lla nimittäin aiemmin testasin eikä koko moottoria näkynyt lainkaan mikä johti hieman hakoteille. Nimesin "prop0_blurred" nimellä ja johan rupesi pyörimään, tosin vielä mennään väärän akselin ympäri. Taitaa olla pivotin säätämisen paikka ;)

 

Tuolta netistä kyllä löytää kivasti ohjeet flapsien ja pyorien animointeihin mutta tuohon propelliin ei löytynyt ainuttakaan sitten niin millään.

 

Kiitos kaikille asiaan lisävalaistusta tuoneille, täytyy vaan lueskella ahkerasti lisää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo sdk:kin oli valmiiksi asennettuna muttei ollut tullut tarpeeksi tarkkaan luetuksi. "prop_slow":lla nimittäin aiemmin testasin eikä koko moottoria näkynyt lainkaan mikä johti hieman hakoteille. Nimesin "prop0_blurred" nimellä ja johan rupesi pyörimään, tosin vielä mennään väärän akselin ympäri. Taitaa olla pivotin säätämisen paikka ;)

 

 

Jees, elikkäs... Tuo itse 3D-potkuri nimetään juuri prop0_still:ksi. Sitten hitaasti ja nopeasti pyörivälle potkurille sun pitää tehdä erikseen ns. prop diskit, eli sellaiset litteät, pyöreät, lähes läpinäkyvät kiekot, jotka sitten nimetään prop0_slow:ksi ja prop0_blurred:ksi. Tuon jälkeen se varsinainen 3D-potkuri näkyy vain, kun moottori on sammuksissa tai pyörii ERITTÄIN hitaasti. Nopeammilla nopeuksilla se häviää ja tilalle tulee sitten nuo prop diskit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä Mikko, ihmettelinkin jo että miten sen propellin saisi näyttämään joltain muulta kun verkkaiselta tuulimyllyltä :D. Eipä muuta kuin takasin sorvin ääreen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä Mikko, ihmettelinkin jo että miten sen propellin saisi näyttämään joltain muulta kun verkkaiselta tuulimyllyltä :D. Eipä muuta kuin takasin sorvin ääreen.

Ja kun värität mahd. Still / Slow/Fast/ Potkuritekstuurit, niin mallia näet myös hyvin uusimmista Props kone txt kuvista ja huomaa värisävyerot kierrosten nousun korostamiseksi. Aikoinaan käytettiin vain yhtä sävykuvaa jolloin potkuri näytti pyörivän samoilla kierroksilla Throttlen väännöstä huolimatta..Jy nou.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö löytyisi apua. Piti jo rakentaa puhdas leegopalikkamalli näiden liikkuvien osien selvittämiseksi ;D. Peräsimen ja aileronien liikkeet sain aikaiseksi ja pyörätkin suostuu jopa pyörimään mutta nuo pahuksen tellingit eivät suostu animoitumaan sisään siipiin tahi sieltä ulos. Ne on linkattu näin:

 

fuselage

l_wing

l_wheelwell

l_gear_main_strut

l_gear_bumper

l_tire_blurred

l_tire_still

 

Olisiko tuossa jotain pielessä? Tai sitten Keyframe animaatiossa, tai onko silläkään oikeasti mitään merkitystä FS:n puolelle, olen ehkä ihan hakoteillä? Olen kokeillut gmaxissa animaatio välejä 0-100 ja 1-101. Alkupisteinä 0,1 ja loppupisteinä 100,101 eri variaatioilla. Taas gmax animoi homman hienosti mutta FS ei tee mitään.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Nimimerkki: Legot on kivoja ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen force major-virhe, mitä huomaan, on tuo linkitys tuohon l_wheelwell:iin. Tuolla linkityksellä sinä varmistat sen, että ainakin jotakin häviää näkyvistä animaation lopussa :P Muuten nuo linkitykset ja nimet näyttäisivät olevan kohdallaan...

 

Tuota noin. Nuo laskutelineiden keyframe-animaatiothan tehdään tosiaan välille 0-100 tai riippuen tilanteesta, välille 1-100. Tilanne, jossa tuo 1-100 tulee kysymykseen, on jos siinä sinun animaatiossa on tehty liikettä osaa siirtämällä/liu'uttamalla. Eli siis käytännössä millä muulla tavalla tahansa, paitsi pyörittämällä osaa...

 

Mutta tässä kun nyt tätä kirjoittaessani pähkäilin, tulipa mieleen niinkin yksinkertainen asia, että ethän vain ole laittanut tuolle koneellesi alustavasti C172:n lento-ominaisuuksia? Nimittäin siinä Cessnassahan ei ole sisäänvedettäviä telineitä, joten eipä ne sitten liikukkaan mihinkään :) Eli vaihda joko sellaiset lento-ominaisuudet, missä on valmiiksi sisäänvedettävät telineet, tai vastaavasti muokkaa sitä nykyistä aircraft.cfg:tä sieltä [contact points]-osiosta. Muutat ne retract time- ja extract time-arvot joksikin muuksi, kuin nollaksi. Ajat on sekunteina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurimmat kiitokset taas Mikko. Lento-ominaisuuksistahan tässä oli kyse. Olin vähemmän viisaasti valinnut tuohon pohjaksi Sopwith Camelin aircraft.cfg:n ajatuksena että sen pyörät on kutakuinkin samoissa paikoissa, 2 edessä ja 1 takana, ja konekin suunnilleen samassa asennossa. Valinta oli turhan hätäinen eikä siinä vaiheessa tullut edes mieleeni että aircraft.cfg on noin syvällisesti tekemisissä modelin toiminnan kanssa.

 

Vinkistäsi viisastuneena nappasin heti Corsairin aircraft.cfg:n (Miksiköhän en sitä heti alkuun tajunnut ottaa) joka on huomattavasti lähempänä tuota FW:tä, ja vot, pyörä animaatio alkoi heti toimia. Näin sitä yksinkertaisetkin asiat saattavat osoittautua välillä turhan vaikeiksi.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eli airfilu ja aircraft.cfg määräävät mikä sinulla simussa on, modeli ja paneli vaan visualisoivat sen...koneen teko on kokonaisvaltainen homma, kaikki palikat liittyvät toisiinsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tässä on lentokoneen suunnittelussa vasta viiden päivän oppimäärä takana (kiitos talviloman), joten on tuota selvittämistä ja opettelemista varmasti vielä runsaanlaisesti edessä. ;) Ensimmäisen painttinikin tein vasta pari viikkoa sitten ja sen jälkeen välähti että koneitakin voisi olla kiva tehdä. Katsotaan nyt mitä tästä tulee kunhan pääsee hommaan kunnolla sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään