Jouni Rasmussen

Onko MD-83 lentokoneet oikeasti kömpelöitä kääntymään kiitoradalla?

20 viestiä aiheessa

Yritän kääntää kiitoradalla Finnairin MD-83 konetta mutta koneeni menee aina nurmikolle koska on sen verran kömpelö että kääntyminen on tuskallista sillä koneella. Onkos ne oikeastikin kömpelöitä kääntymään noi MD-83 koneet? Mutta default Boeing 737-400 kääntyy huomattavasti paremmin ja pysyy jopa kiitoradallakin kun sen käännän. Olen yrittänyt vaikka mitä konsteja esim. toisella moottorilla vain kaasuttaminen ja sit sitä että jarruttaa vain toisen puolen renkaalla, mutta ei auta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oikea kasikymppinen kääntyy baanalla käytännössä paikallaan. :) En muista vaadittavaa radan leveyttä tarkalleen, mutta hyvinkin kapealla baanalla kone kääntyy varsin nätisti. FS:ssä koneen kääntäminen on aivan eria asia- paljon hankalampaa.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Differential brakes, gentelemen...

 

Jounihan sanoi seuraavaa: "Olen yrittänyt vaikka mitä konsteja esim. toisella moottorilla vain kaasuttaminen ja sit sitä että jarruttaa vain toisen puolen renkaalla, mutta ei auta. "

 

Eli saattaa olla, että tuon kyseisen koneen aircraft.cfg:hen ei ole määritetty differential brakeseja oikein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan kumma, ettei ne microsoftin äijät ole tuotakaan osanneet ratkaista vuoteen 2004 mennessä. Tiedän toki, ettei heillä ole mitään tekemistä noiden freeware-koneiden kanssa. Mutta luulisi että ne pystyisi tekemään jotkut sopivat koodit siihen, miten kone käyttäytyy maassa. Välillä kun ne tuntuu maassa hyppivän tuulen mukaan miten sattuu, joskus kääntyy jumalattoman nopeasti ja joskus taas ei millään ilveellä... mutta ihmeellistä se on elämä.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan kumma, ettei ne microsoftin äijät ole tuotakaan osanneet ratkaista vuoteen 2004 mennessä. Tiedän toki, ettei heillä ole mitään tekemistä noiden freeware-koneiden kanssa. Mutta luulisi että ne pystyisi tekemään jotkut sopivat koodit siihen, miten kone käyttäytyy maassa. Välillä kun ne tuntuu maassa hyppivän tuulen mukaan miten sattuu, joskus kääntyy jumalattoman nopeasti ja joskus taas ei millään ilveellä... mutta ihmeellistä se on elämä.

 

Marko

 

 

Ei Mikkisoftalla ole tuon kanssa mitään tekemistä, eli ihan turha mennä sinne syyttävää sormea suuntaamaan. Kyllä tuo johtuu puhtaasti kyseisen koneen lento-ominaisuuksien tekijän osaamattomuudesta. Ja sittenhän se MS vasta olisikin mokannut, jos ne olisivat menneet sinne simun koodiin sellaisen syteemin pykäämään, että kaikissa koneissa olisi automaattisesti esim. differential brakesit. Ja mitä tuulien vaikutukseen tulee, niin kone kuin kone on loppuseltaan melkoinen tuuliviiri, siis ihan oikeassa elämässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ittellä kans noi md80:set kääntyy aika heikonlaisesti kun pidän kasukahvan (saitek X45) rudder painikkeita pohjassa. Sit kekkasin että kun napsuttelee sitä pohjaan ja samalla painelee sen puoleista jarrua niin saa koneen kääntymään nopeasti.

Sitten kans toinen vaihotehto että jos sulla on rotary nuppeja ni pistät rudder axis:n sellaseen ni silloin kääntyy kone vähän liiankin vikkellään ;D (ainaskin pienet koneet)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan käytännön asiana kannattaa tarkastaa että etupöyrä on vapautettuna, GRN-valo palaa. Muutenkin jos yrittää tehdä pientä ympyrää vauhdin täytyy olla minimissä, muuten kone alkaa puskea suoraan.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS:ssä melkein poikkeuksetta isommat koneet ovat liian kömpelöitä kääntymään maassa. Syy ei ole siinä, että koneissa on/ei ole differentiaalijarrut, vaan nokkapyörän liikeradan rajoittuneisuudessa, joka taasen mun tietääkseni on modelli-kymysys. Myös se seikka, että FS:ssä nokkapyörä on hitaillakin nopeuksilla sidottu rudderin toimintaan (eli toisin kuin tosielämän koneissa), saattaa vaikuttaa jotenkin asiaan. En tosiaankaan tiedä, olisiko semmoisen modellin teko mahdollista, jossa olisi erillinen nokkapyöräohjaus, ja sille saisi määrittää oman ohjainlaitteen, mutta semmosta kyllä tarvittais. Tillerillä kurvailu kun on jonkin verran helpompaa. Mutta myös silloin pyörän tulisi kääntyä reilusti enemmän, kuin mitä nyt modelleissa keskimäärin tekee.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS:ssä melkein poikkeuksetta isommat koneet ovat liian kömpelöitä kääntymään maassa. Syy ei ole siinä, että koneissa on/ei ole differentiaalijarrut, vaan nokkapyörän liikeradan rajoittuneisuudessa, joka taasen mun tietääkseni on modelli-kymysys. Myös se seikka, että FS:ssä nokkapyörä on hitaillakin nopeuksilla sidottu rudderin toimintaan (eli toisin kuin tosielämän koneissa), saattaa vaikuttaa jotenkin asiaan. En tosiaankaan tiedä, olisiko semmoisen modellin teko mahdollista, jossa olisi erillinen nokkapyöräohjaus, ja sille saisi määrittää oman ohjainlaitteen, mutta semmosta kyllä tarvittais. Tillerillä kurvailu kun on jonkin verran helpompaa. Mutta myös silloin pyörän tulisi kääntyä reilusti enemmän, kuin mitä nyt modelleissa keskimäärin tekee.

 

Tero

 

 

Olet väärässä ystäväiseni. Modeleilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kone käyttäytyy. FS on siitä ihana, että siinä voit laittaa vaikka koirankopin lentämään kuin 747 tai vaikka päinvastoin jos siltä tuntuu. Kyllähän vaikka pikku Robinson-helikopterin lento-ominaisuudet saa istutettua vaikka Concordeen. Kyllä nuo kaikki kääntyvyys- sun muut seikat on kiinni vain ja ainoastaan lento-ominaisuuksista...

 

Tässä seuraavassa on default B737:n laskutelineitä kontrolloiva osio aircraft.cfg:stä:

 

//0 Class <0=none,1=wheel, 2=scrape, 3=float>

//1 Longitudinal Position (feet)

//2 Lateral Position (feet)

//3 Vertical Position (feet)

//4 Impact Damage Threshold (Feet Per Minute)

//5 Brake Map (0=None, 1=Left, 2=Right)

//6 Wheel Radius (feet)

//7 Steer Angle (degrees)

//8 Static Compression (feet) (0 if rigid)

//9 Max/Static Compression Ratio

//10 Damping Ratio (0=Undamped, 1=Critically Damped)

//11 Extension Time (seconds)

//12 Retraction Time (seconds)

//13 Sound Type

//14 Airspeed limit for retraction (KIAS)

//15 Airspeed that gear gets damage at (KIAS)

 

[contact_points]

point.0=1, 40.00, 0.00, -8.40, 1181.1, 0, 1.442, 55.92, 0.6, 2.5, 0.9, 4.0, 4.0, 0, 220.0, 250.0

point.1=1, -7.75, -8.58, -8.60, 1574.8, 1, 1.442, 0.00, 1.0, 2.5, 0.9, 6.9, 6.9, 2, 220.0, 250.0

point.2=1, -7.75, 8.58, -8.60, 1574.8, 2, 1.442, 0.00, 1.0, 2.5, 0.9, 7.1, 7.1, 3, 220.0, 250.0

 

point.3=2, -14.17, -47.33, 0.00, 787.4, 0, 0.000, 0.00, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 5, 0.0, 0.0

point.4=2, -14.17, 47.33, 0.00, 787.4, 0, 0.000, 0.00, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 6, 0.0, 0.0

point.5=2, -54.00, 0.00, 2.83, 787.4, 0, 0.000, 0.00, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 9, 0.0, 0.0

point.6=2, 42.67, 0.00, -3.75, 787.4, 0, 0.000, 0.00, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0, 4, 0.0, 0.0

 

max_number_of_points = 21

 

static_pitch=0.04 //degrees, pitch when at rest on the ground (+=Up, -=Dn)

static_cg_height=7.67 //feet, altitude of CG when at rest on the ground

gear_system_type=1 //Hydraulic

 

Eli ensin on lueteltu, mitä järjestyksessä mikäkin arvo tekee ja ja missä yksikössä kyseinen "muuttuja" on. Esim tuosta on hyvin helppo katsoa, että jahas, Default B737:n etuteline on rajoitettu kääntymään 55.92 astetta puolelleen. Eikös nuo tuollaisten isojen koneiden eturenkaat yleensä käänny lähes 90 astetta? Tästä voimme päätellä, että tuota lukua (kahdeksas arvo, koska 0 on ensimmäinen) muuttamalla voimme lisätä koneen kääntyvyyttä maassa. Ja jos siihen pistää 180 arvoksi, niin sitten sinulla on vapaasti pyörivä etuteline...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erillinen nokkapyöräohjaus ei ole mahdollista lento-ominaisuuksiin määritellä...

 

Jatketaan tuota Mikon laittamaa infoa hieman...eli koneen käsiteltävyys maassa määritellään aircraft.cfg:ssä, ainoastaan jarrutusvoima on airfilussa ja sillekkin on kerroin CFG:ssä.

 

Kääntyvyys, tähän vaikuttaa kuinka paljon nokkapyörä kääntyy, sen sijainti ja päätelineneiden sijainti eli miten paljon painoa nokkapyörällä, jousitusarvot....pälkästään näiden määrittäminen kohtuullisesti toimivaksi on "mielenkiintoinen" jobi, erittäin työläs mutta täysin mahdollista. Ja kun nuo saat kuntoon testaat lentoonlähdön ja toteat että päätelineet on liian takana, konetta ei saa ilmaan ilman reipasta ylinopeutta, palataan alkupisteeseen, säädetään telineet paikoilleen että lentoonlähtö onnistuu, mutta nyt kone ei käännykkään maassa hyvin....ja taas säädetään :P

 

Mutta kuten sanoin tuo on täysin mahdollista tehdä toimivaksi. Toinen riipivä asia on jarrujen teho, kun ne on säädetty niin että kone pysyy paikoillaan tehoilla, jarrutusmatkat laskussa on naurettavan pienet, siinä sitten haetaan sopivaa kompromissia varsinkin jälkipoltin koneilla.

 

Lento-ominaisuuksien viilailu on mielenkiintoista, turhauttavaa, palkitsevaa ja hermoja raastavaa :P ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kasikymppinen viime näkemältä kääntyy paremmin oikeasti kentällä kuin simussa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä kääntymisessä saataa olla liikaa vauhtia päällä. Olen itse huomannut b703:lla rulletessa, että se kääntyy melkein paikallaan, mutta jos on enemmän vauhtia ei tule mitään. Kone vaan auraa ja nurmikolle, mutta ajattelin että tämä on realismia. Ei ne IRL käänny 90º kovalla nopeudella, vaikka muuten rullausvauhti on joskus melkoinen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa tarkastaa myös, ettei yaw damper ole päällä, koska sen päällä oleminen vaikeuttaa FS:ssä koneen kääntelyä maassakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko ja Kari,

 

Nytpä 757:n seuraava versio kääntyykin sitte paikallaan!

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuka nyt yleensä MD:llä :D :D :D :D :D

 

Minä... ja Juffe.. Kuka sitä avaruusmuovilla lentäis? no Henksu ite EI EI EI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just nii. Mun putki kääntyy mm.EFJO kiitotienpäässä lumivallien ympäröimänä kiltisti - vauhtia vaan nii et just ja just liikkuu

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään