Tuomas Kuosmanen

Bensahana..

40 viestiä aiheessa

Onko tolla jotain funktiotakin simussa, vai pelkkä dummy?

Melkoisen hieno, nonetheless. :D

 

Vaarallinen paikka muuten tämä kotiohjaamofoorumi, alkaa pikkuhiljaa itseäkin houkuttelemaan ajatus josko omaan simusoppeen mahdollisesti jotakin alkaisi värkkäämään... ;)

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tolla jotain funktiotakin simussa, vai pelkkä dummy?

Melkoisen hieno, nonetheless. :D

 

Joo totta kai se toimii. Laittaa OFF-asentoon niin tuuletin sammuu nokalta.

 

Mutta juu, C172:ssahan tuohon ei tarvitse ikinä koskea, pitää vain katsoa että se on "BOTH"-asennossa. Mutta se on oltava jotta voi käyttää checklistiä kunnolla. Samoin tuohon tulee myös vyöt, ovet jne, kunhan ehditään. Mutta aika paljon tuossa jo voikin tehdä.

 

Ja tietty pakkotilanteissa sitä voi harjoitella - maastolaskussahan bensahana suljetaan ennen kosketusta jotta tulipalon vaara vähenee.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikä tuo level fligh only -toiminto muuten on?

 

Sehän vain tarkoittaa, että voidaan lentää vain vaakalentoa, kun käytetään vain toista tankkia. Varsinaisia asentoja on siis vain RIGHT, LEFT, BOTH ja OFF.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän vain tarkoittaa, että voidaan lentää vain vaakalentoa, kun käytetään vain toista tankkia. Varsinaisia asentoja on siis vain RIGHT, LEFT, BOTH ja OFF.

Jaa se on siis tuollainen huomautus vain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jaa se on siis tuollainen huomautus vain?

 

Nimenomaan. Nuo eivät jostain syystä saa bensaa kunnolla, jos noustaan/laskeudutaan vain yhdellä tankilla. Normaalioperoinnissa siis tuo valitsin pidetään BOTH -asennossa. Näin muistelisin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea replica !

 

mm Cessnassa voi käydä lennolla seuraavasti:

 

jos esim. left-tank only asennossa kaarrat hyvin pienellä polttoainemäärällä pitkän kaarron vasempaan, on suuri vaara että "hörppää tyhjää" sillä polttoaine pakenee siiven ulkopäähän.

 

Sama Pipereissa, mutta niissä on lisäksi sähköpumppu joka on päällä nousuissa ja laskuissa, eikä niissä polttoaine valu "patopaineella" niin kuin cessnassa, jossa tankit ylhäällä.

 

Piperissa on mahdollista joko left tai right, joten asian tärkeys korostuu entisestään.

http://www.esmofly.net/pyw-panel.jpg

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piperissa on mahdollista joko left tai right, joten asian tärkeys korostuu entisestään.

 

Juu ja Piperissä sitä tankkia tosiaan pitää vaihtaa kesken lennon, koska "BOTH"-asentoa ei tietääkseni ole.

 

Tuossa C172:ssahan tuohon hanaan ei kosketa oikein ikinä normaalisti, mutta silti se toki pitää tarkistaa että se on both-asennossa.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ja Piperissä sitä tankkia tosiaan pitää vaihtaa kesken lennon, koska "BOTH"-asentoa ei tietääkseni ole.

 

Tuossa C172:ssahan tuohon hanaan ei kosketa oikein ikinä normaalisti, mutta silti se toki pitää tarkistaa että se on both-asennossa.

 

Tuomas

 

 

Moi!

 

Kiinnostaa sen verran tuon "hanan" toiminta että kysymys kuuluu että onko tilanteita jossa siinä Cessnassa joutuisi käyttämään tosiaankin esim. left tank:ia?(yllättävä polttoainevuoto oikeassa tankissa esim.??)

 

T:Harri

 

P.S Aivan Top muuten tuo teidän projekti!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tule tuollaista tosi tilannetta ihan heti mieleen. Joskus olen ihmetellyt lennon aikana miksi bensan kulutus on epätasaista tankkien kesken esim. oikea näyttää 1/2 tankkia ja vasen 2/3. Olen päätynyt kulutus eron johtuvan vinossa lennosta ??? Tankkeja c172 yhdistää putki huohotusta varten mutta käsitääkseni sen kautta ei nestepinnat tasoitu. Lennolla en ole tohtinut bensa hanan kanssa kääntelemällä pintoja tasaamaan.

 

MIK:n C172:ssa oli pieni tamkki remppa viime kesänä ... tässä kuva oh_CTL oikea tankki poistettuna eli reikä siivessä .

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Karkasi tuo meili hieman liian aikaisin :o joten

 

Tässä kuva itse tankista

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja sitten vielä kuva bensa tankin mittarin anturista

 

[ Attachment removed / expired ]

 

terv Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa sen verran tuon "hanan" toiminta että kysymys kuuluu että onko tilanteita jossa siinä Cessnassa joutuisi käyttämään tosiaankin esim. left tank:ia?(yllättävä polttoainevuoto oikeassa tankissa esim.??)

 

Muistaakseni emergency-listassa on "tulipalo siivessä" -kohdassa että valitaan se ei-palavan siiven tankki käyttöön. ;)

 

/Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rallyssa muuten vaihdetaan tankilta toiselle mukavasti OFF-asennon kautta ;D

 

Juu, siinä pitää laittaa varmaan kanssa bensapumppu päälle vaihdon ajaksi, onko siinä sähköistä?

 

Huomasin muuten että FS mallintaa tuon vähän huonosti - motti sammuu heti kun hanan sulkee, vaikka oikeastihan siellä on kuitenkin vielä kaasuttimen kammio täynnä bensaa siinä vaiheessa kun hana suljetaan, eiköhän se kone käy sillä vielä tovin?

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siinä pitää laittaa varmaan kanssa bensapumppu päälle vaihdon ajaksi, onko siinä sähköistä?

 

Huomasin muuten että FS mallintaa tuon vähän huonosti - motti sammuu heti kun hanan sulkee, vaikka oikeastihan siellä on kuitenkin vielä kaasuttimen kammio täynnä bensaa siinä vaiheessa kun hana suljetaan, eiköhän se kone käy sillä vielä tovin?

 

On sähköinen, mutta ei tarvita hanan kääntämisen aikana.

 

Joo, jälleen yksi FS-omituisuus...tuon tosin pystyisi kiertämään gaugen ohjelmoinnilla siten että laittaa ajastetun viiveen off-asennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin... ei meillä ainakaan... ;)

http://www.airliners.net/open.file/407020/L/

http://www.airliners.net/open.file/410620/L/

 

Tosin tuo onkin M.S.893A mod 1 ;D

 

Pikku rallissa M.S. 880 tosin se lattiassa majaileva hana kääntyy kuten kerroit

 

Tuossa on mukava tarra/lätkä pelkääjän paikalla ensimmäistä kertaa mitään juuri ilmailusta tietävälle kyydissä olijalle ;D ;D

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

T:Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin... ei meillä ainakaan... ;)

 

Tosin tuo onkin M.S.893A mod 1 ;D

 

Pikku rallissa M.S. 880 tosin se lattiassa majaileva hana kääntyy kuten kerroit

 

Juu, mutta teitin Rallyssa sitä hanaa en ole pidellyt...eikä taida olla tarvettakaan kun kierros noususta laskuunkin heitätään puolessa minuutissa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, jälleen yksi FS-omituisuus...tuon tosin pystyisi kiertämään gaugen ohjelmoinnilla siten että laittaa ajastetun viiveen off-asennolle.

 

Jep. Tuumattiin että FSBUSin key-komennolla sen voinee tehdä niin, että määrittelee simussa bensahanan asennoille näppäinkomennot.

 

Sitten fsbusin pistää laittamaan niitä kun hanaa kääntää, mutta OFF-asentojen näppäinmäärittelyyn laittaa delay about 1.5 minuuttia tms, jos se toimii, ja sitten se näppäin.

 

Vastaavasti ON-asento aina pistää hanan päälle heti. Tosin en tiedä toimiiko se vai jääkö se "delay" aktiiviseksi myöhemmin. Mutta pitänee kokeilla.

 

Tosin tuo ei ole meidän simussa tosiaan ongelma kun ei sitä tarvi lennolla käännellä.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin muuten että FS mallintaa tuon vähän huonosti - motti sammuu heti kun hanan sulkee, vaikka oikeastihan siellä on kuitenkin vielä kaasuttimen kammio täynnä bensaa siinä vaiheessa kun hana suljetaan, eiköhän se kone käy sillä vielä tovin?

 

WV moottoroitu mopu käy bensahana kiinni tyhjäkäyntiä reippaasti toista minuuttia ennen kuin alkaa köhiä (testattu puolivahingossa IRL). Ehdin avata hanan ennen moottorin sammumista. Onneksi olin vastaa rullaamassa lähtöpaikalle...

 

Miten muuten moottori sammuu simussa kun polttoaine loppuu? Köhiikö ensin vai sammuuko laakista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten moottori sammuu simussa kun polttoaine loppuu? Köhiikö ensin vai sammuuko laakista?

 

Taitaa sammua suorilta. Itseasiassa eihän simussa tavallinen kaasarimoottori edes sammu, vaikka lentää ylösalaisin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa sammua suorilta. Itseasiassa eihän simussa tavallinen kaasarimoottori edes sammu, vaikka lentää ylösalaisin...

 

Sammuu kyllä. Se C172SP vain on suihkutusmoottoriksi laitettu konffissa.

 

Kaasarityypin kun muuttaa sieltä konffista "gravity feeding" tai mikälie se oli, niin hyvin köhäisee jos heittää tynnyrin tai antaa negatiivista G:tä työntämällä kunnolla.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein muistan, C-150:llä ja C-152:lla tynnyreitä tehneenä, ei pitäis oikein tehdyssä tynnyrissä syntyä kuin positiivista G:tä jotenka miksi pitäisi sitten simussa köhäistä kun ei tosielämässäkään?

 

Ja reilusti tuli työnnettyä nokkaa alas, eikä köhinyt, ja tais olla nokka aika alhaalla syöksykierteissäkin ihan tavallisella vanhan mallin C-150:llä OH-CSV jonka manuaalissa syöksykierteet oli sallittuja, joten niitä myös tuli harjoiteltua,

samoin kuin Beagle Pup:illa OH-BGA,

 

eikä tosiaankaan köhinyt millään näistä laitteista missään vaiheessa, vaikka kaikissa oli ihan tavalliset kaasuttimet

 

Myönnän heti, että simuista en tiedä mitään enkä nyt tosielämänkään lentämisestä enempää kuin 800 h edestä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein muistan, C-150:llä ja C-152:lla tynnyreitä tehneenä, ei pitäis oikein tehdyssä tynnyrissä syntyä kuin positiivista G:tä jotenka miksi pitäisi sitten simussa köhäistä kun ei tosielämässäkään?

 

No tässä on kyseessä sitten "väärin tehty" tynnyri. Taitolentoa en ole itse lentänyt joten en noista g:stä osaa sanoa. Onko tynnyri sitten sallittu liike esim. C172:llakin jos sen G-rajat eivät ole mitkään hirmuiset, varsinkaan negatiivisella puolella?

 

Myönnän heti, että simuista en tiedä mitään enkä nyt tosielämänkään lentämisestä enempää kuin 800 h edestä

 

No se tosielämän lentäminen on se oleellisempi juttu - simunhan on tarkoitus sitä mallintaa.

 

Tuosta FSBUSista tuli uusi versio muuten, ja siinä on "timer" -objekti millä tuo bensahana saadaan nyt tehtyä niin että siinä kestää tovi ennenkuin tuuletin sammuu nokalta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään