Guest MattiP

Lentämisen helppous...

26 viestiä aiheessa

Nyt kun olen muutaman päivän lennellyt Fs2004 ja onnistuneesti käyttänyt gps:ää ja flightplania lentojen suunnitteluun huomasin että lähestymiskuviot ja laskeutumiset ym. sujuvat mallikkaasti aika lyhyellä opiskelulla.

Mutta mutta... huomasin myös että enhän minä tee enää kartoillakaan mitään ja niitä on jo iso pino laatikossa :P eli kysymys kuuluu 1. Meneekö lentely jo liian helpoksi/tylsäksi?

2. kuinka paljon käytätte hyväksenne noita uusia ominaisuuksia?

3. Suunnistatteko yleensäkään gps:llä vai millä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä käytän kepsiä vain

- Arktisilla alueilla, missä (etenkin Pohjois-Kanadassa) magneettisuunnat on mitä sattuu ja suorat reitit magneettisuunnissa mitaten kaarevia

- Joskus vuoristoja ylittäessä Terrain-näytöllä solien etsimiseen.

Yleensä suunnistan VOR- ja NDB-majakoilla, mutta nyt FinnTerrainin myötä Suomessa myös visuaalisesti.

GPS tosiaan tekee homman liian tylsäksi. Paljon mielenkiintoisempaa on majakoiden ja maiseman perusteella koittaa pysyä jyvällä missä on, varsinkin esim. Afrikassa, missä on NDB-majakoitakin harvassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka.

Minä taas en käytää kepsua lainkaan (olen poistanut sen käyttämistäni koneista), enkä myöskään ajotietokonetta. Minä lennän itse.

Karttoja on kovalevyillä joku sataa megaa, en ole laskenut kun tilaa riitää. Printattuna 8 A4 kansiollista ja muutama kasa. Lisäksi tietysti reittikartat, sekä yläilmatilaa, että varsinkin alailmat. Kas kun ropelikoneella pääosin lentelen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilahduttavaa on nähdä että ns peruslentäminen on täälläkin kunniassa. Eipä mene maisemantekijöiden työ hukkaan päinvastoin.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en myöskään käytä GPS'ää navigointiin, VOR ja NDB ovat paljon mielenkiintoisemmat.

Pyrin lentämään vain alueilla, joista minulla on topografiset ilmailukartat (Alaska, Pohjois-Norja, Etelä-California).

Viimeisin villitykseni on lentää puhdasta VFR:ää eli kokonaan ilman navigointiradioita. Kun lentää matalalla pilvien alla ja näkyvyys on muutenkin huono niin se on aika haastavaa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Hommaa Flanker2 ja lennä sillä muutama tehtävä jos tuntuu että on tekemisen puutetta simulla lentämisessä ;)

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu oikeassa elämässä tietty käytetään kaikkea mahdollista mitä koneesta löytyy, se on ihan hyvä pienentää "workloadia" mahdollisimman paljon. Simulla toisaalta sitä hakee haasteita joten se on paljon mielenkiintoisempaa lentää "käsin" - ja suunnistaa radiosuunnistuslaitteilla ym - siitä on hyötyä paljon ihan oikean elämän varallekin, nimim. oli ihan hyvä osata ristisuuntima vihdin ja helsingin vorreista kun huonohkossa näkyvyydessä menin sivuun reitiltä Malmin ja Turun välissä. Alkoi vain tuntua että nyt ei kartta enää näytä samalta kuin mitä ikkunasta näkyy, joten katsoin äkkiä radiaalit lähimpiin vorreihin, ja siitähän se selvisi että tuuli oli pukannut lohjanjärven eteläpuolelle ja siksi olin mennut kaupungin ohi. Keli oli suht matalaa joten näkyvyys kauas oli huono, vaikka muuten oli ihan OK. Tuossa tilanteessa oli ihan kiva että systeemit olivat tuttuja.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Gepsillä,autopilootilla räpistellään ku nallee lipitellään ;DEihän siitä mi

tään tule jos kusella käyt välilä ja myös spaddulla??Laskut tosin käsin

tottakai.

T:Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä yleensä suunnistetaan näkölentosäännöillä eli ilmailukartta kauniiseen käteen (ei ei se näin voi olla.. Eihän sitä karttaa voisi kädessä pitää silloin ollenkaan ;D) ja seurataan maastomerkkejä. Autopilottiin en ole koskenut pitkään aikaan, mutta gepsillä lensin nyt pitkästä aikaa norjaan (ei ole ilmailukarttoja sinne)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsin lennetään, kun ei ole vaihtoehtoja konetyyppien valinnasta johtuen. ;) VFR-kartta myöskin aina vieressä, tosin Vaasan TMAlla pärjäisi ilman karttaakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käsin lennetään, kun ei ole vaihtoehtoja konetyyppien valinnasta johtuen. ;) VFR-kartta myöskin aina vieressä, tosin Vaasan TMAlla pärjäisi ilman karttaakin...

Hehe sama juttu, paitsi että karttaa ei tarvita matkalla EFTU-EFOP tullut se reitti jo tutuksi :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En näe mitään syytä sille, että simussa olisi aina pakko lentää raw datalla ja ilman automatiikkaa. Jos perusteena käytetään sitä, että simussa saa sitten harjoitusta edes jostain kun lentää kaiken käsin, niin se on todella huono peruste. Se on yhtä huono peruste kuin se, että joku väittää, että simussa lennetyillä "dildotunneilla" ei olisi mitään merkitystä lentotuntumaa ajatellen. Täsmälleen yhtä väärin.

Kyse ei ole siitä, että lentääkö VOR-VOR menetelmillä koneita, jotka eivät ole autopilottia nähnytkään, vaan siitä MITEN sitä konetta _lentää_. Olen jokseenkin kyllästynyt "GA-uhoon" tällä foorumilla. Haluaisinpa tulla vierestä sitten katsomaan, miten se oikea stick&rudder lentäminen itse asiassa onnistuu. Itse aina välillä kokeilen koneita, jotka ovat erittäin riisuttuja. Ekana mulla tulee nykyään mieleen, että onko lentomalli sinne päinkään, mitä se mahdollisesti sentyyppisellä koneella voisi olla. Mikäli ei ole, ko. kone lentää kaaressa hukkaan. Toinen asia on, että jos on tarpeeksi lennellyt GA-koneita, niin mielenkiinto siirtyy IFR-lentämiseen, ja monimutkaisempien systeemien hallinnan ja proseduurien opetteluun ja hallintaan.

Kukaanhan ei ole nyt tässä tredissä varsinaisesti tästä aiheesta avautunut, mutta niitä viittauksia on kyllä aiemmin ollut pilvin pimein. Lennetään kaikki sillä tyylillä ja niillä koneilla kuten parhaaksi näemme. Omalta osaltani voisin sanoa tämän 757-harrastukseni jo kantaneen kovastikkin hedelmää.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Tohon GA-uhoon sanoisin sen verran että yhtä paljon sitä on kuin PIC/757-uhoa!Sama se miten ja millä lentää kunhan siitä nauttii!

P.S Samoin täällä on joillain heti ns. karvat pystyssä kun mainitaan/keskustellaan militarysimuista!Peace!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri,

Näytä mulle ykskin tredi, missä tätä PIC/757 uhoa esiintyy. Siis missä viitataan matkustajakonelentämisen olevan jotenkin ylivertaisempaa ja parempaa kuin GA-koneiden. Jossa mainitaan GA-porukan olevan jollain tavalla huonompaa tai osaamattomampaa sen vuoksi, kun lentävät vain GA-koneita.

(nyt varmaan joku noheva GA-mies noutaa 100 trediä tohon alle viitteeksi, varsinkin kun nyt mainitsin tämän... ;D)

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri,

Näytä mulle ykskin tredi, missä tätä PIC/757 uhoa esiintyy. Siis missä viitataan matkustajakonelentämisen olevan jotenkin ylivertaisempaa ja parempaa kuin GA-koneiden. Jossa mainitaan GA-porukan olevan jollain tavalla huonompaa tai osaamattomampaa sen vuoksi, kun lentävät vain GA-koneita.

(nyt varmaan joku noheva GA-mies noutaa 100 trediä tohon alle viitteeksi, varsinkin kun nyt mainitsin tämän... ;D)

Tero

En jaksa kaivaa niitä lukuisia postauksia tyyliin "paska paneeli hanki PIC ja tunnarit VATSIM:iin"!Ja minulla ei ole mitään niin PIC:iä tai VATSIM:iä vastaan päinvastoin olenhan itsekkin siellä aikoinani tunteja viettänyt.Ja kyllä yksinkertaisempikin osaa lukea rivien välistä keljuilua siitä että lentää vaikka sitä 757:kaa muulla kuin ko. tuotteella.Ja todellakin on lähinnä ollut juuri tuosta mainiosta lentokoneesta kyse!

Se siitä ja sen kestävyydestä,piste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En näe mitään syytä sille, että simussa olisi aina pakko lentää raw datalla ja ilman automatiikkaa. Jos perusteena käytetään sitä, että simussa saa sitten harjoitusta edes jostain kun lentää kaiken käsin, niin se on todella huono peruste. Se on yhtä huono peruste kuin se, että joku väittää, että simussa lennetyillä "dildotunneilla" ei olisi mitään merkitystä lentotuntumaa ajatellen. Täsmälleen yhtä väärin.

Kyse ei ole siitä, että lentääkö VOR-VOR menetelmillä koneita, jotka eivät ole autopilottia nähnytkään, vaan siitä MITEN sitä konetta _lentää_. Olen jokseenkin kyllästynyt "GA-uhoon" tällä foorumilla. Haluaisinpa tulla vierestä sitten katsomaan, miten se oikea stick&rudder lentäminen itse asiassa onnistuu. Itse aina välillä kokeilen koneita, jotka ovat erittäin riisuttuja. Ekana mulla tulee nykyään mieleen, että onko lentomalli sinne päinkään, mitä se mahdollisesti sentyyppisellä koneella voisi olla. Mikäli ei ole, ko. kone lentää kaaressa hukkaan. Toinen asia on, että jos on tarpeeksi lennellyt GA-koneita, niin mielenkiinto siirtyy IFR-lentämiseen, ja monimutkaisempien systeemien hallinnan ja proseduurien opetteluun ja hallintaan.

Kukaanhan ei ole nyt tässä tredissä varsinaisesti tästä aiheesta avautunut, mutta niitä viittauksia on kyllä aiemmin ollut pilvin pimein. Lennetään kaikki sillä tyylillä ja niillä koneilla kuten parhaaksi näemme. Omalta osaltani voisin sanoa tämän 757-harrastukseni jo kantaneen kovastikkin hedelmää.

Tero

Öö? Kuka mistään GA-uhosta on puhunut. Myönnän että ennen olen vastustanut kaikkia IFR miehiä, mutta sama se on millä lentää ja miten lentää. Itse pidän VFR:stä ja toiset pitävät IFR:stä. Turha siitä on riidellä. Niin ja tuosta stick&rudder. Ainakin sain kehuja opettejalta lentokäsialasta että jos siitä lähdetään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän kevyt naljailu kuuluu asiaan, toisinaan se vaan saattaa näin foorumin välityksellä vaikuttaa liian totiselta...päin naamaa tuttuilu on mukavampaa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri,

En ole minä ottanut osaa tontyylisiin kommentteihin, mitä quottaat.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri,

En ole minä ottanut osaa tontyylisiin kommentteihin, mitä quottaat.

Tero

Ei,ei tosiaankaan ole kyse Sinusta tai yleensäkään kenenkään persoonasta vaan yleisellätasolla!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, tästähän poiki ihan mielenkiintoinen ketju. Ja palatakseni taas alkuperäiseen viestiin niin taidanpa itsekin alkaa suunnistelemaan vor:ien ja kartan avulla. Lähestymiset voisi tosin vielä mennä gps:n avulla kunnes taitoa karttuu enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani voin sanoa, että harvat GA-hehkutukseni ovat tarkoitettu veljelliseksi kuittailuksi, ei otsa kurtussa uhoamiseksi, ja niissä onkin perässä :), ;) tai peräti ;D

Tosiasiahan on, että jotkut haluaa leikkiä liikennelentäjää, jotkut puskapilottia, ja molemmissa on paljon osaamista, jos haluaa opetella homman hyvin. Tai jos haluaa vaan pörrätä taivaalla sen enempää opettelematta, niin sekin on laillista simulaattorissa. Minua kiinnostaa enemmän leikkiä puskapilottia. Paljon on vielä oppimista niin koneen käsittelyssä, säännöissä kuin suunnistamisessakin. Tässä nyt puhuttiin lähinnä suunnistuspuolesta, ja siinä minusta GPS tekee homman liian helpoksi, vaikka tietenkin realistista olisi sitä käyttää, jos semmoinen on. Matkaosuudet vaan ovat mielenkiintoisempia, kun ei koko ajan ihan täsmälleen tiedä missä on, vaan pitää etsiä maastonmerkkejä ja majakoita, joiden avulla pysyä reitillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani voin sanoa, että harvat GA-hehkutukseni ovat tarkoitettu veljelliseksi kuittailuksi, ei otsa kurtussa uhoamiseksi, ja niissä onkin perässä :), ;) tai peräti ;D

Tosiasiahan on, että jotkut haluaa leikkiä liikennelentäjää, jotkut puskapilottia, ja molemmissa on paljon osaamista, jos haluaa opetella homman hyvin. Tai jos haluaa vaan pörrätä taivaalla sen enempää opettelematta, niin sekin on laillista simulaattorissa. Minua kiinnostaa enemmän leikkiä puskapilottia. Paljon on vielä oppimista niin koneen käsittelyssä, säännöissä kuin suunnistamisessakin. Tässä nyt puhuttiin lähinnä suunnistuspuolesta, ja siinä minusta GPS tekee homman liian helpoksi, vaikka tietenkin realistista olisi sitä käyttää, jos semmoinen on. Matkaosuudet vaan ovat mielenkiintoisempia, kun ei koko ajan ihan täsmälleen tiedä missä on, vaan pitää etsiä maastonmerkkejä ja majakoita, joiden avulla pysyä reitillä.

Niin no gepsiähän ei saisi käyttää primääristisuunnistusvälineenä vfr-lennoilla, niinkuin ei myöskään vorreja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no gepsiähän ei saisi käyttää primääristisuunnistusvälineenä vfr-lennoilla, niinkuin ei myöskään vorreja

Kuka siitä primaarisuunnistuksesta puhui? Saahan sitä gepsiä käyttää vaikka ei sitä "ensisijaisesti" käyttäisikään. Ja koska tämä on kuitenkin VAIN simulaattori, ei lentäjillä myöskään ole velvollisuutta hankkia voimassaolevia vfr-karttoja, joten se ilman apuvälineitä suunnistaminen saattaa käydä hieman hankalaksi.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka siitä primaarisuunnistuksesta puhui? Saahan sitä gepsiä käyttää vaikka ei sitä "ensisijaisesti" käyttäisikään. Ja koska tämä on kuitenkin VAIN simulaattori, ei lentäjillä myöskään ole velvollisuutta hankkia voimassaolevia vfr-karttoja, joten se ilman apuvälineitä suunnistaminen saattaa käydä hieman hankalaksi.. ;)

`

Totta puhut ja karttojen hinta rajoittaakin omat lentoni vain sille alueelle mihin EFHK west riittää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään