Guest Janne

Flight Simulator -versiosi

28 viestiä aiheessa

Kysymys kuuluu, millä FS:n versiolla lennät. Jos omistat useita versioita, valitse "ykkössimusi".

Kysymyksen taustalla on puhdas käytännön ongelma FinnTerrainin pitämiseksi FS2002-yhteensopivana. FS:n uudet versiot tukevat uusia scenery design -tekniikoita ja ennemmin tai myöhemmin on pakko luopua FS2002-tuesta jotta sceneryissä päästään hyödyntämään uusia menetelmiä.

Kartoitamme siis pääasiassa FS2002 vs. FS2004 -käyttäjien määrää, mutta toki on mielenkiintoista nähdä myös käyttääkö joku vielä vanhempia versioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanonpa nyt sen tässä ääneen, minkä sanoin tuossa Tatullekin äsken...

Mun mielestä FS2004 on nykypäivää ja sen mukaan on designerienkin elettävä. Tulee vain älytön määrä ylimääräistä työtä, jos ruvetaan liikaa miettimään taaksepäinyhteensopivuuksia. Jos ei joku uusi FS2004 addon suostu toimimaan FS2002:ssa tai vanhemmissa, sille ei sitten voi mitään. Sitä polttaa itsensä hyvin nopeasti loppuun, jos rupee homma menemään liian vaikeaksi. Puhun nyt tietenkin omasta puolestani, eli siihen en ota kantaa jos joku toinen designer on eri mieltä ja haluaa välttämättä tehdä "ylimääräistä" työtä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin kyllä samaa mieltä, että nyt eletään jo niitä aikoja, ettei ole kohtuullista odottaa uusien palikoiden olevan enää 2002-yhteensopivia. Jos se yhteensopivuus tulee itsestään tai melkein itsestään, niin hyvä, mutta ei sen takia pidä mielestäni enää mistään tinkiä, minkä voisi tehdä paremmin 2004:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytettävään versioon vaikuttavat varmasti monet asiat (mm. ne lisäosat joita tarvitsee / haluaa käyttää). Itselläni tärkeimpänä tekijäni, miksi käytän 2002:ta on, että se toimii minulla täysin moitteettomasti. Olen sanalla sanoen tyytyväinen siihen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän pääasiassa 2002:sta 767PIC:n ja PSSA320:n takia. Olen yrittänyt lentää jonkun verran 2004:lla VATSIM:ssa mutta muut koneet ei jostain syystä näy (jokunen aika sitten vielä näkyi ja CSL on asennettuna) ja mulla ainakin se kaatuilee aika usein. Uudelleen asentaminen varmasti auttais, mutta en ole jaksanu alkaa tekemään sitä. Itse ainakin siirryn heti vaan, kun on mahdollista käyttämään ainoastaan FS2004:sta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2002 toistaiseksi. En tietenkään odota enkä vaadi, että palikoitten olisi oltava myös tähän sopivia. Jokainen tekee sille versiolle mitä itse tykkää ja käyttää.

Tosin, jos kirjastossa olevassa lisäpalikassa lukee 2002 & 2004 niin oletan sen normaalilla työllä myös toimivan, jos ei toimi niin mielestäni parempi kun pistää heti sinne maininnan, toimii vain uusimmassa simussa tjs.

Janne tuossa viisaasti puhui "käyttäjätutkimuksesta" son hyvä, mutta minulta jo lensivät terrainit ja classit. Ei tule mitään, senverran on takkuista. Eikä se kenenkään syy ole, jos ei pelaa niin ei pelaa. Konetta en suostu rakentamaan uusiksi jokaisen simuversion mukana.

Olin juuri lentämässä "koelentoa" Chilessä, asensin koneelle takaisin Argentina y Cile & Bolivia terrain meshit n. 1 Giga. Pyörii aivan hyvin. Ainoa missä tökkii on Santiago SCEL sielläkin pystyy lentämään. Tuossa pari päivää lensin mm. Saaristomerellä ja siitä ei kyllä tule mitään. Framet on yli 10, mutta spot view kuvaa ei voi ottaa. En tiedä mistä kiikastaa.

:o :( :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2002 on käytössä ja seuraava versio tulee olemaan varmaankin FS2006. Eihän sitä tarvitse odottaa enää kuin puolitoista vuotta, jos vanhat merkit paikkansa pitää... :D

Niin tuosta suunnittelupuolesta. Ei ole kovin mielekästä enää ajatella yhteensopivuutta vanhoihin versioihin. Mielummin ihan päinvastoin. Varsin tuollaisen jättiprojektin, kuin FinnTerrain kanssa. Että sen saisi tulevaisuudessa jotenkin yhteensopivaksi myös uusien versioiden kanssa. Ettei käy, kuin meille aikoinaan (sisältää monta opetusta ;)).

Silloin vuosia takaperin yritettiin Hissan Mikan kanssa tehdä kahdestaan koko maata samalla periaatteella, kuin mitä te nyt FinnTerrainia teette. Sain ehkä 40% omasta osasta tehtyä, kun päätettiin lyödä hanskat tiskiin ylivoimaisen urakan edessä. Uusi FS-versio oli ilmestymässä ja meidän maiseman yhteensopivuus sen kanssa oli kiikun kaakun. Satojen tuntien työ oli valumassa hukkaan ja se mahdollisesti edessä oleva korjaus- ja päivitysrumba tuntui aivan mahdottomalta... No olisihan se maisema lopulta jotenkin toiminut mutta katsottiin paremmaksi panna koko projekti jäihin...

Nykyään on onneksi toisin, kun on tällaisia yhteisöjä, parempia työkaluja saatavilla ja jopa MS on avuliaampi julkaisemalla SDK:ta... joskin aina myöhässä mutta parempi edes silloin... Eli älkää antako niiden vanhojen versioiden liikaa hidastaa kehitystä. Tähtäys kunnolla sinne tulevaisuuteen, jos suinkin mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2002 näytönohjaimen takia

Kuinkas toi näytöohjain tähän liittyy? Mulla 350MHz -koneessa integroitu näytönohjain ja FS2004 pyörii. Joku kyllä sanoi, että FS2002 voisi pyöriä paremmin, mutta en ole vielä kokeillut. Mutta onko muuta syytä kuin mahdollinen framejen tippuminen?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannatan ehdottomasti puhtaasti FS2004 siirtymistä, mikäli vain saadaan uusia "jippoja" käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän nykyään pelkästään FS2004:ää ja FS2002 on asennettuna vain sen takia, jos tulee pakottava tarve päästä lentämään realistisesti 767PIC:llä, mitä ei ajanpuutteen vuoksi muutenkaan kovin usein tapahdu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2004 on tällä hetkellä koneella.

Pelihyllystäni löytyvät boxi-versiot FS5, FS95, FS98, FS2000STD, FS2002 & FS2004.

FS2006:sta odotellessa...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jahas vai että 2006...onkos sellanenkin jo tulossa :F...eihä sitä kerkii nykystäkään oppimaan kun tulee jo uutta :D no eeeih nyt sentään....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS 2002 ANTAA ENEMMÄN

FS 2002:n ja FS 2004: hybridi on käytössä eli 2002:een on asennettu 2004:n maatekstuurit. Näin lähinnä siksi, että vanhempi versio pelittää paljon paremmin useamman näytön systeeminä (=wideview). Lisäksi scenery-lisäosia on sellainen määrä etten lähde niitä päivittämään 2004:lle kun kohta todellakin tulee taas uusi versio. Toivottavasti paremmalla monen näytön tuella (=eli pci-ohjain voi olla ensisijainen ohjain ja ulkonäkymä toimii ilman ikkunointia).

Itse toivonkin että scenery-lisäosat tehdään FS 2002 -yhteensopiviksi silloin kun se suht helposti onnistuu. Tai ainakin kerrotaan, jos ne saa toimiaan tässäkin versiossa jostain tinkimällä esimerkiksi .bgl-tiedostoja poistamalla.

Tietääkö muuten kukaan, onko simua mahdollista configuroida niin, ettei se herjaa puuttuvista scenery-palikoista? Tuolloin lentäminen onnistuisi sujuvasti vaikka jotain uupuisikin. Tämä antaisi mahdollisuuden siirtää FS 2004:sta enemmänkin tavaraa FS 2002:een.

Kaikkinensa suurkiitos asianosaisille todella hienoista Suomi-maisemista ja -kentistä. Kyllä täällä nyt passaa lähteä vaikka retkelle saaren rantaan. Paljon on Suomessa järviä, vielä kun olisi vuoriakin!

Tsemppiä jatkossakin!

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas toi näytöohjain tähän liittyy? Mulla 350MHz -koneessa integroitu näytönohjain ja FS2004 pyörii. Joku kyllä sanoi, että FS2002 voisi pyöriä paremmin, mutta en ole vielä kokeillut. Mutta onko muuta syytä kuin mahdollinen framejen tippuminen?

MikkO

Hehhee, MikkO muisti viestini... ;D ;D ;D Itse lennän 2002:lla, koska se toimii paljon paremmin (ja nopeammin) kuin FS2004. 2004:n gepsu ja graffamoottori pyörivät niin älyttömän hitaasti itselläni :(, että ihan pahaa tekee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi scenery-lisäosia on sellainen määrä etten lähde niitä päivittämään 2004:lle kun kohta todellakin tulee taas uusi versio.

Odottavan aika voi olla pitkä. Tuollainen kaksi vuotta kun ei mielestäni ole ihan kohta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkö muuten kukaan, onko simua mahdollista configuroida niin, ettei se herjaa puuttuvista scenery-palikoista? Tuolloin lentäminen onnistuisi sujuvasti vaikka jotain uupuisikin. Tämä antaisi mahdollisuuden siirtää FS 2004:sta enemmänkin tavaraa FS 2002:een.

Eipä taida olla mahdollista. Mutta kertoisitko tarkalleen mitä tiedostoja se herjaa. Kenties voitaisiin löytää joku toinen ratkaisu tuohon ongelmaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika on suhteellista, kuten Einstein hyvin kekkasi. Kyllä tässä neljääkymmpiä lähestyessä pari vuotta on jo hemmetin lyhyt aika ;D

Mutta kun tosiaan MS pukkaa nykyään 2 vuoden välein uutta versiota markkinoille, niin siltä kantilta tämmöinen puolen vuodenkin siirtymäaika on minusta jo pitkä. Kaikille 2002:n palikoille ei varmasti koskaan tule päivitystä, mutta voihan niitä pitää molempia asennettuna tarvittaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään