Guest Oranki

Tökkii kuin ...... Auttakaa !!!

33 viestiä aiheessa

Niin hankin tuossa kuukausi sitten uuden prossun ja huomasin laitettuani FS:n asetukset suht kohtuullisiksi,että Vantaan FISD:n scene tökkii kuin....... no jätän sanomati ;D. AI-liikennettä on jonkin verran, mutta luulisi uuden koneeni pyörittävän sitä. Kun lähden nousuun rwy 33 niin framet pyörii tuolla 8 paikkeilla vaikka haluaisin niiden olevan noin minimissään 15. EFHK:n tekijöille ehdottaisin että laittaisitte samanlaiset kiitotiet kuin on tossa Bamcen uudessa EFMA scenessä. Ne ovat frameystävällisemmät ja puolet hienommat kuin default kentillä.

Kertookapa myös, että onko mitään mahista saada frameja korkeammix esim windowssin tai BIOS:ssin asetuksia säätämällä. Ai niin ja koneeni on : P4 2,6 gHz, 512 DDR, GeForce 4 Ti4200(128mb) ja .........

 

T. Frameystävällisemmän EFHK:n odottelija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu tietenkin millä koneella olit EFHKn 33n päässä.. defu cessna ei paljoa frameja vie.. mutta siellä on se EFHK Config millä saa poistettua kaiken maailman juttuja siitä scenestä mitkä helpottaa frameihin.. että kokeile sitä.. ja veikkaan että ne EFMAn kiitotiet jos laittais EFHKlle niin ei olis kauheen realistista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Vantaan pitäisi nopeutua reippaasti, jos otat valot pois (tiedostot edgelights*.bgl ja rwy*.bgl). Tosin kiitotiet ja rullaustiet ovat sitten pimeitä illalla ja yöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitos Juha pitää kokeilla !!!

Meinasin Toni että ton tyyppiset kiitotiet ei nyt tietenkään samat. Vähän vaan pituutta lisää ja kiitotiet tummemman väriseks ni tulee LOISTAVA ! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:n tekijöille ehdottaisin että laittaisitte samanlaiset kiitotiet kuin on tossa Bamcen uudessa EFMA scenessä. Ne ovat frameystävällisemmät ja puolet hienommat kuin default kentillä.

 

Kiitotiet eivät kyllä vaikuta FPS:eihin juuri mitenkään. Nykyisessä EFHK:ssa framet tippuvat lähinnä valojen takia.. Seuraavaan EFHK-versioon on ymmärtääkseni tulossa uudet fps-ystävällisemmät valot. Mutta kuten Juho jo mainitsi, niin nykyisenkin sceneryn saa pyörimään huomattavasti sulavammin jos poistaa Juhon mainitsemat .bgl tiedostot /scenery hakemistosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä saa frame-nopeuden näkyviin ruudulle pelattaessa. Olisi kiva tietää, kuinka hitaasti tämä MX420 pyörittää FS9:ä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä saa frame-nopeuden näkyviin ruudulle pelattaessa. Olisi kiva tietää, kuinka hitaasti tämä MX420 pyörittää FS9:ä...

 

Shift-Z kaksi kertaa. Niin ja tosta tökkimisestä, ei siinä mitään ihmeellistä ole, EFHK vain on raskas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alex en sitä tarkoittanutkaan että ne tiputtaisivat frameja mutta mielestäni nuo EFRO ja EFMA tyyppiset kiitotiet ovat monta kertaa hienompia kuin default runwayt joten jos jaksatte niin laittakaa ihmeessä seuraavaan updateen semmoset kiitotiet !!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itellä oli/on sama homma. esim jos olen malmilla koneessa (maassa) ja katson EFHK:lle päin ni framet tippuu reilu 20fps alle 10fps. (mikä kyllä ihmetyttää kun en ees näe koko kenttää vielä) Ongelmaksi paikansin AI koneet!! mulla on pelkästään MRAI Finnairin plaanit vai miksi niitä nyt kutsutaankaan ja niitä varten vastaavat koneet. Heti kun otin AI koneet pois ni framet on taas normaalit. Johtuukos toi framejen tippuminen noin radikaalisti itse koneista vai niitten teksuureista? Jos tekstuureista ni onkohan jostain saatavilla hieman FPS ystävällisempiä teksuureita?

 

"onko mitään mahista saada frameja korkeammix esim windowssin tai BIOS:ssin asetuksia säätämällä"

 

Yksi tapa saada lisää fps:ä on ylikellottamalla näyttistä. Rivatuner on ihan käytännöllinen ohjelma siihen tarkoitukseen. Toinen tapa jolla koko konetta saat nopeemmaksi ja samalla fps:ä lisää on ylikellottamalla prosessoria väylää (FSB) ja kerrointa nostamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alex en sitä tarkoittanutkaan että ne tiputtaisivat frameja

 

Juurihan tuossa ensimmäisessä viestissäsi sanoit, että haluat EFRO/EFMA-tyyppiset kiitotiet, kun ne ovat, omia sanojasi lainaten, frameystävällisemmät ;)

 

Totuus on, että ne ei varmasti ole frameystävällisemmät, vaan ennemminkin ihan vähän päinvastaiseen suuntaan. Ja tämä johtuu isosta tekstuurista. Mutta ei tuo yksi kiitotie nyt kuitenkaan sitä Frame ratea tulisi kaatamaan. Tuskin sitä frameissa edes kukaan huomaisi...

 

Mutta tosiaan FISDin EFHK:ssa ne valot on yksi tekijä, joka rankaisee FPS:iä. Toinen on yksinkertaisesti se, että tuon kokoisessa lentokentässä joutuu käyttämään tekstuureita älyttömän suuren määrän, verrattuna esimerkiksi EFMA:an tai EFRO:on, tai mihin muuhun tahansa pikkukenttään. Siinä vaiheessa, kun pelkkä kenttä alkaa jo konetta kyykyttämään, niin ei ihme jos valtaisa määrä AI-liikennettä tappaa käyttäjäystävällisen Frame Raten lopullisesti. Eli ei muuta kuin ne valot pois ja AI-liikennettä pienemmälle. Jos ei tätä halua tehdä "esteettisistä syistä", niin sitten se on vaan kärsittävä nahoissaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en oo ainakaan saanut toimimaan tota hesan conffi-ohjelmaa fs2k4:sessa ollenkaa.Onko kellään samaa vikaa?

Jeps... Mullakaan ei toimi kyseinen ohjelma. Saisikohan muuten nuo Henrin mainitsemat kilkkeet pois poistamalla käsin jonkun .bgl tiedoston?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AI-liikennettä on jonkin verran, mutta luulisi uuden koneeni yörittävän sitä.

 

Ihan vaan uteliasuudesta kysyisin että mitä koneita sä käytät niissä AI koneissa? Meinaan et jos sulla on samat koneet AI koneina millä ite lentelet niin en kyllä ihmettele jos frame tippuu alle 10fps tehokkaammallakin koneella. Itellä kävi just noin että käytin "normaaleja" koneita AI koneina ni EFHK:lta lähteminen tai sinne tuleminen oli yhtä helvettiä. Nyt käytän PAI:n koneita ja FPS:t pysyy yli 20:ssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Def. kiitotie käyttää yhtä 256*256-tekstuuria. EFRO/EFMA/EFJO-kiitotietyyli tehdään ainakin FISD:n periaatteiden mukaan yhdestä 1024*1024-tekstuurista. Mikä ratkaisu lienee nopeampi? ;)

 

On aina erittäin aikaavievä prosessi tehdä joku scenery uudestaan/tehdä perusremonttia. Vielä kun on kyse niin suuresta kentästä kuin EFHK:sta, ja vielä kun on ainoastaan yksi tekijä parhaimmillaan työtä tekemässä, asia muuttuu vielä hankalammaksi. Kiitoteiden parantamisen vaatiminen on helppoa, niiden tekeminen voi kestää jopa kuukausia.

 

Kun puhutaan EFHK:n korkeusluokkaprojekteista, ei siis ole aivan selvää, että paras ratkaisu olisi tuoda EFRO/EFMA/EFJO-tyyliset kiitotiet mukaan peliin. Ehkä Mikael jossain vaiheessa on tuskallisen prosessin tuloksena karsinut pois 11 256*256 tekstuuria. Ja sitten kun yleisö alkaa vaadita custom FISD-kiitoteitä joudutaan lisäämään yhden 1024*1024-tekstuurin, ja yhtäkkiä tuo edellinen säästäminen on historiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en oo ainakaan saanut toimimaan tota hesan conffi-ohjelmaa fs2k4:sessa ollenkaa.Onko kellään samaa vikaa?

 

 

Sinulla on FS Opening Screen/Settings/Scenery Library/EFHK/Edit Area/Cache this

scenery "ON". Laita "OFF" ja tee temppusi EFHKsceneryCfg.exe:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vantaa tosi tehosyöppö on, minulla kun on suunnilleen niin tehokone kuin vaan tämmöisellä "siviilillä" voi olla ja silti efhk:lla fps tippuu johonkin 13-15. Jos poistan "Hepiksen" neuvosta ne rullaustievalotolpat ja lähestymisvalotolpat, kirkkaalla säällä saan fps nousemaan johonkin 17-21 tasolle, joka kyllä hätätilassa riittää. Ja mitkään grafiikka-asetusten muuttamiset eivät auta, kun on niin hyvä näyttis, ettei sitä kyykytä mikään (paitsi efhk). Muualla kuin efhk:lla fps vaihtelee siinä 34-44 välillä kun katse on suunnattu maahan, taivaalle katsottaessa fps on suurempi kuin mitä tft näyttöni pystyy piirtämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muualla kuin efhk:lla fps vaihtelee siinä 34-44 välillä kun katse on suunnattu maahan, taivaalle katsottaessa fps on suurempi kuin mitä tft näyttöni pystyy piirtämään.

 

Pistä sitten ihmeessä framerajoitinta pienemmälle, ettet suotta kaikkea tehoa tuhlaa tarpeettoman tiuhaan ruutujen piirtämiseen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistä sitten ihmeessä framerajoitinta pienemmälle, ettet suotta kaikkea tehoa tuhlaa tarpeettoman tiuhaan ruutujen piirtämiseen ;)

Miksi? Eipä se iso fps näytä vaikuttavan ainakaan minulla muuhun kuin hyvään ruudunpäivitykseen.. Vai mitä parempaa siitä muka tulisi jos lukitsisin vaikka 35:n?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vai mitä parempaa siitä muka tulisi jos lukitsisin vaikka 35:n?

FS ei enää uhraa kaikkea mahdollisimman hyvään ruudunpäivitysnopeuteen, vaan "yli jäävä" teho käytetään mm. tekstuurien lataukseen ja autogen-objektien generointiin. Juuri tekstuurien sumeneminen ja kaukaisimpien autogen-objektien katoaminen tai niiden häviäminen kokonaan on merkki siitä, että tehot loppuvat kesken, kun FS yrittää saavuttaa liian korkeaa fps-lukemaa.

 

Tämä on helppo todeta seuraavasti: aseta fps-rajoitin kohtaan unlimited. Siirrä slew-toiminnolla konetta mahdollisimman nopeasti eteenpäin niin kauan, että tekstuurit sumenevat ja autogen-objektit katoavat. Pysäytä kone ja odota, että tekstuurit tarkentuvat ja autogen-objektit ilmestyvät takaisin.

 

Toista sama sen jälkeen, kun olet asettanut fps-rajoittimen arvoon 10. Maisema tarkentuu ja autogen ilmestyy nyt huomattavasti nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin juuri. Kannattaa etsiä se päivitysnopeus, jolla ei huomaa nykimistä (tai nykiminen ei häiritse), ja lukita maksimi siihen. Tämä nopeus vaihtelee eri ihmisillä, mutta jossain 15-30 välillä se yleensä lienee. Sen takia se rajoitin siellä on.

 

Tuntuu olevan aika yleistä, että kehuskellaan huikeilla FPS-lukemilla, mutta se ei ole järkevä tapa hyödyntää tehokasta rautaa simulaattorikäyttöön, vaan se on helppo tapa mitata kenellä on nopein digitaalikikkeli. Järkevä tapa on etsiä ne näyttöasetukset, joilla framerate pysyy riittävänä eri tilanteissa, tinkimättä maiseman tasosta yhtään enempää kuin on pakko, ja sitten lukita FPS sopivaan lukemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä on helppo todeta seuraavasti: aseta fps-rajoitin kohtaan unlimited. Siirrä slew-toiminnolla konetta mahdollisimman nopeasti eteenpäin niin kauan, että tekstuurit sumenevat ja autogen-objektit katoavat. Pysäytä kone ja odota, että tekstuurit tarkentuvat ja autogen-objektit ilmestyvät takaisin.

 

Toista sama sen jälkeen, kun olet asettanut fps-rajoittimen arvoon 10. Maisema tarkentuu ja autogen ilmestyy nyt huomattavasti nopeammin.

Terve! Tuo on varmasti totta sinun koneellasi, mutta testailinpa tässä juuri hiukan tuota teoriaasi ja huomasin, että kun fps on unlimited- säädöllä, autogen ja tekstuurit tulevat perässä todella hyvin, autogen päivittyy täysin mukana vaikka menisin slewillä täyttä vauhtia eli ~5100kt ja heti kun pysähtyy niin tekstuurit latautuvat. Kun laitoin ehdotuksestasi testimielessä rajoittimen 10:n, autogen eikä tekstuurit pysyneet mukana edes paljon pienemmillä nopeuksilla ja muutamassa sekunnissa slewillä näkyvissä ei ollut enää yhtään autogeniä eikä lainkaan maatekstuuria. Kun laitoin fps 15 niin vähän parani tilanne, autogen pysyi hieman paremmin mukana, mutta tekstuurit matelivat edelleen. Sitten laitoin fps 30 ja autogen pysyi melkein mukana, tekstuurit suurin piirtein samalla tavalla kuin unlimitedissäkin eli aika pian pysähtymisen jälkeen. Sitten laitoin takaisin unl. ja kas: autogen pysyy tarkasti mukana vaikka menisi kuinka kovaa! :o Eli ilmeisesti sitä konetehoa kuluu ainakin minun kokoonpanollani enemmän siihen rajoittamiseen kuin itse framejen piirtämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sitten lukita FPS sopivaan lukemaan.

 

Eli ikäänkuin jos kikkeli on liian pitkä omiin tarpeisiin niin leikataan siitä turha pituus pois? ;D

 

sasu (locked 15 fps)

 

EDIT: Jos sittenkin kokeilisin Unlimited fps.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ikäänkuin jos kikkeli on liian pitkä omiin tarpeisiin niin leikataan siitä turha pituus pois? ;D

 

sasu (locked 15 fps)

 

Näin juuri!

 

Esa (locked 11 cm) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli ilmeisesti sitä konetehoa kuluu ainakin minun kokoonpanollani enemmän siihen rajoittamiseen kuin itse framejen piirtämiseen.

Heh. Kokoonpanosi on varmaan se pakollinen poikkeus, joka vahvistaa säännön. :D

 

Ilmeisesti riittävän tehokkailla masiinoilla tuo asetus menettää merkityksensä, kun FS ehtii suurestakin ruudunpäivitysnopeudesta huolimatta joka tapauksessa suorittaa kaikki tärkeimmät taustatehtävänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään