Guest Janne

FinnTerrain 1.1 & FinnClass 2.1 uploadattu

52 viestiä aiheessa

Myös FinnTerrain on saanut uuden päivityksen. Uudessa versiossa on tarkka maastodata n. 85 000 km2 alueelle Suomessa.

 

Erillisen promothreadin sijasta tyydyn härskisti kaappaamaan pari Mikon ja Esan tuoretta screenshot-tarinaa promomateriaaliksi:

 

Pahaa sutta ken pelkäisi

Kotimaan retki, Hanko - Vaasa

Kotimaan retki jatkuu, Vaasa - Rovaniemi

Vankikarkurijahdissa

 

Vielä karttapienennös version 1.1 peittoalueesta. FinnTerrain-paketissa mukana sama kartta täydellä resoluutiolla.

[ Attachment removed / expired ]

 

FinnTerrain 1.1:een ovat tehneet osia seuraavat henkilöt:

 

Janne Sinkkonen

Tatu Kantomaa

Jari Varje

Jussi Rantala

Kari Virtanen

Bamce Fabricius

Teemu Pohja

Sebastian Rönnlund

Mikko Maliniemi

Mika Kuusela

Marko Laukkanen

Martti Kujansuu

Arttu Lahdenperä

Henri Laitinen

Jarkko Palokangas

Ilkka Portti

Mika Kinnunen

Jari Kaskelin

Vesa Karppinen

Jani Nordqvist

Jukka Sundqvist

Esa Lehtismäki

Mika Keijamaa

Olli Vikholm

Tuomas Kuosmanen

Joni Öfverström

Jani Nikula

Johan Löfgren

Jari Mikkilä

Esa Sairio.

 

Melkoinen ryhmätyön tehokkuuden osoitus siis. Ja tuttuun tapaan FinnTerrain vaatii myös FinnClassin päivittämisen, tällä kertaa versioon 2.1 joka myös on uploadattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tahtoo tähän foorumiin sellaisen 'general karma' - näppäimen, jolla saa yhdellä napin painalluksella kiitokset perille koko porukalle >:(

 

KIITOS kaikille tekijöille!!

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin vielä muistuttaa, jokainen halukas on tervetullut mukaan FinnTerrain-projektiin. Jannen TerraTool-ohjelma on tosiaan todella helppo käyttää. Ja se palkitsee käyttäjän heti, maisema on samantien simussa käytössä, ja on upea fiilis lentää itse tehdyn maiseman päällä :D

 

Tavoitteena on pistää koko Suomi kuntoon, ja siihen kyllä päästään, tosin työtä se vaatii. Mutta isolla porukalla se käy paaaljon nopeammin. Jo nyt on kiitettävän moni osallistunut talkoisiin, ja uskallan epäillä että jokainen uusi designer on tyytyväinen että rohkaisi mielensä.

 

Eli rohkeasti mukaan, keneltäkään ei vaadita mitään ja tehdä saa just sen verran kuin haluaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoitan täysin Karin viestin.

 

Ainoa vaatimus tällä hetkellä on Windows 2000 tai XP. 98:lla, ME:llä tai vastaavilla ei toimi tällä hetkellä mutta tilanteeseen on kyllä tulossa muutos (josta tiedotetaan sitten myöhemmin).

 

tehdä saa just sen verran kuin haluaa!

 

Tätä voisi täsmentää sen verran että FinnTerrainissa työskennellään vakiokokoinen ruutu kerrallaan. Ruudun koko näkyy paketin mukana olevassa coverage.png -kartassa (tai tämän threadin ensimmäisen viestin kartasssa epäselvemmin). Mistään isosta alueesta ei siis missään nimessä ole kyse mutta kuitenkin määräalueesta joten ihan pelkkää kesämökkijärveä ei valitettavasti voi tehdä, vaan aina tuollainen palanen kerrallaan.

 

Toivottavasti en nyt tällä pelotellut ketään, tosiaan rohkeasti vain mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli rohkeasti mukaan, keneltäkään ei vaadita mitään ja tehdä saa just sen verran kuin haluaa!

 

...mutta kuitenkin enemmän kuin sen oman kesämökin pikku niemennokan tai lahdenpoukaman! ;D Ohjelma on todella helppo käyttää, kuten Kari mainitsikin ja ongelmien tullessa apua on saanut miltei välittömästi.

Kaik´yhdes koos tekemään Suomi valmiiksi! Ei puutu enää kuin ~215000 km2...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin vielä muistuttaa, jokainen halukas on tervetullut mukaan FinnTerrain-projektiin. Jannen TerraTool-ohjelma on tosiaan todella helppo käyttää. Ja se palkitsee käyttäjän heti, maisema on samantien simussa käytössä, ja on upea fiilis lentää itse tehdyn maiseman päällä :D

 

Tavoitteena on pistää koko Suomi kuntoon, ja siihen kyllä päästään, tosin työtä se vaatii. Mutta isolla porukalla se käy paaaljon nopeammin. Jo nyt on kiitettävän moni osallistunut talkoisiin, ja uskallan epäillä että jokainen uusi designer on tyytyväinen että rohkaisi mielensä.

 

Eli rohkeasti mukaan, keneltäkään ei vaadita mitään ja tehdä saa just sen verran kuin haluaa!

 

Uutena designerina: kyllä olen :D On se tunne hieno, kun lentää itse tekemänsä maiseman päällä. Eikä sitä yhtään vähennä se, että sen aivotyön senkin maiseman eteen on tehnyt Janne ja itse on vaan käyttänyt sitä hienoa työkalua :) Minä, niinkuin kai useimmat muutkin, oon tässä pari kuukautta katsellut vaan niitä omia alueita, mutta tässä pari päivää ennen julkaisua vetäisin tuon Hanko-Rovaniemi -lennon (josta kuvia) ja eka kertaa näin vähän isomman osan siitä valtavasta alueesta, mitä tässä 30 hemmoa on vääntänyt, ja kyllä täytyy sanoa että meinasi tulla tippa linssiin. On se minusta niin hemmetin hienoa lentää Suomessa ja katsoa maisemaa, joka vastaa prikuulleen karttaa.

 

Niin ja nuo solut (kerralla tehtävät alueet) vaihtelee paljon työmäärältään, helpoin minulla vei kolmisen minuuttia, vaikein vähintään 30 tuntia tehokasta työaikaa. Mutta ehkä keskimäärin 10 tuntia on hyvä arvio?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ihan pelkkää kesämökkijärveä ei valitettavasti voi tehdä, vaan aina tuollainen palanen kerrallaan.

 

Tarkoitin lähinnä sitä, että jos jostain syystä ei homma nappase(tähän en usko hetkeäkään, TerraTool tempaisee mukaan), joku muu kyllä tekee loppuun ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iiiiiiiso kiitos!

 

Tein pikaisen testilennon Maulella efoulta Kaakkurin kautta Maikkulaan, sieltä voimalinjoja seuraillen Alakyläntielle siitä Lounaaseen Alakyläntietä seuraillen pyykkösjärven ja kuivasjärven välistä moottoritielle ja sitä etelään päin kunnes Kaakkurin kohdalla lähdin Lentokentälle päin lentokentän tietä.

Kaikki onnistui loistavasti pelkän puhelinluettelon kartan avulla!

 

Kiitos projektiin osallistuneille, erityisesti Oulun seudun tekijöille.

Itse en ole päässyt osallistumaan kun käytössä on win ME, mutta jospa tulevaisuudessa pääsisin mukaan touhuun.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä se idea kiteytettynä! Juuri tuon takia minä tähän hommaan mukaan halusin. Nyt on jo hankittuna koko suomen VFR-kartat niin reiteille kuin kentillekin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä se idea kiteytettynä! Juuri tuon takia minä tähän hommaan mukaan halusin. Nyt on jo hankittuna koko suomen VFR-kartat niin reiteille kuin kentillekin :)

 

Kannattaa tosiaan oikeasti ostaa nuo VFR-kartat. FinnTerrainin kanssa aivan lyömätön yhdistelmä.

 

Toinen vaihtoehto on keskittyä lentämään Rovaniemen ympäristössä Maulella. Sen etupenkiltä löytyy kartat hyvinkin riittävällä tarkkuudella jo valmiiksi ;).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mistäkö? Esim. http://www.ilmailuliitto.fi/shop/, sieltä saa postitse, tai sitten kuulema tornillisten kenttien briefingeistä saa.

 

VFR-reittikartat on jaettu 7 lehteen. Etelän 2 lehteä (HKi West, HKi East) maksavat 12 e/kpl ja pohjoisen 5 lehteä (Vaasa, Kuopio, Oulu, Rovaniemi, Ivalo) 11 e/kpl, eli koko Suomi 79 e. Helsingin lähialuekartta on tarpeen, jos siellä päin lentää, 11 e. Lisäksi samasta paikasta löytyy tuo Jeppesenin VAL trippikitti, joka sisältää n. 70-80 suomen kentän kartat, 40 e. Jälkimmäiselle melkein ottaisin (ja otinkin) myös sen kansion, 12 e, kehno sovittaa meikäläiseen kansioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos projektiin osallistuneille, erityisesti Oulun seudun tekijöille.

 

No kiitos, kiitos. :-)

 

Mutta, tuolla on edelleen muutamia bugeja sekä tarkennettavia paikkoja. Jokaisesta löytämästään maastovirheestä, vääränlaisesta tiestä, väärässä paikassa olevasta voimalinjasta, ym, ym. kannattaa toki mainita.

 

Finnterrain on edelleen kehityksen alla, joten niitä pieniä virheitä nyt löytyy väkisinkin. Niitä on Oulunkin alueella, mutta jospa ne saataisiin tässä kevään aikana pois.

 

Ainiin. Halukkat mukaan, mars.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos projektiin osallistuneille, erityisesti Oulun seudun tekijöille.

 

 

Kiitos kiitos (hailuoto ja Oulun länsiosa on minun tekemääni, kuten myös Kemi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ollaan monta tekijöitä projektissa mukana, niin Sinkkosen Janne on se mies, joka on koko projektin takana. Vaikka Terratool jo tässä vaiheessa pystyy tekemään teitä, rantaviivoja, sähkölinjoa jne jne, niin Janne tekee reippaasti töitä saadakseen myös lisää ominaisuuksia ohjelmaansa. Tulevaisuudessa kun ohjelma kehittyy, niin maisema muuttuu saman tien koko ajan realistisemmaksi. Landclassit, VTP-polyt... ... ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatimaton pyyntö kaikille, jotka tuota FinnTerrain-ruudukkoa täyttävät: älkää laittako sinne ihan kaikkia kinttupolkuja etteivät päätiet aivan huku sinne pikkuteiden verkostoon. Samoin on (IMHO) turha laittaa mukaan jokainen pikkuroso järvien rantaviivoihin, pääasia että järvi on oikeassa kohdassa ja tunnistettavan muotoinen. Aivan pikkulätäköt voisi kenties myös jättää pois. Turhien pikkudetaljien poisjättäminen helpottaisi maaston hahmottamista ja vertaamista karttaan.

 

Vaikka tarkkakaan FinnTerrain-data ei dramaattisesti vaikuta ruudunpäivitykseen, on nopeammalla koneella (+160kts) matalalla (<2000ft) lentäessä huomattavissa, että maastotekstuurien lataus alkaa jäädä jälkeen ja maasto alkaa sumentua. Samoin autogen-objektien generointi maastoon hidastuu tai loppuu kokonaan. Tämä tulee kuitenkin todennäköisesti vastaan vain hitaammilla PC-kokoonpanoilla, tuskin yli 2GHz koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ollaan keskusteltu läpi nuo asiat melkein tuhat kertaa. ;)

 

Yleisenä mittapuuna käytetään VFR-karttojen mallinnusta: suunnilleen nuo tiet, jotka esiintyvät VFR-kartoissa, tehdään myös FinnTerrainiin. Ei siis tehdä kaikkia pikkuteitä, koska tuo tuottaa päinvastaisen tuloksen: VFR-suunnistuksen mahdollisuudet jopa huonontuvat. Kaupungeissa tehdään ainoastaan läpiajoväyliä, ja tilanteen mukaan muita "erittäin" tärkeitä väyliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä löytyy TerraTool ohjelma? Fsnordic -kirjastossa sitä ei ole...

 

Laita privaa Sinnkkosen Jannelle, niin saat ohjeita!

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatimaton pyyntö kaikille, jotka tuota FinnTerrain-ruudukkoa täyttävät: älkää laittako sinne ihan kaikkia kinttupolkuja etteivät päätiet aivan huku sinne pikkuteiden verkostoon. Vaikka tarkkakaan

 

Olen samaa mieltä kinttupoluista, mutta mielestäni lentosimulaation tärkein tavoite on mahdollisimman suuri luonnonmukaisuus kun maastoa mallinnetaan.

 

Ihan niin kuin hyvissä hifi- tai kotiteatterilaitteissa pyritään mahdollisimman hyvään ja luonnolliseen kuvaan ja ääneen.

 

Lentosuunnistuksen osalta olisi todella kurjaa jos Helsingistä Utsjoelle olisi mallinnettu vain yksi päätie. Silloin sitä seuraamalla hyvällä ilmalla ei olisi eksymisen vaaraa, mutta kokemus jäisi todella köyhäksi muuten. Todellisuudessa esim. pääkaupunkiseutu on oikea teiden, katujen ja rakennusten ym. viidakko ylhäältä katsottaessa ja tähän pitäisi FS:kin mielestäni päästä 5...10 vuodessa. Silloin voisimme puhua olennaisesti nykyistäkin luonnollisemmasta ja realistisemmasta mallinnuksesta. Tämä tietysti edellyttää tietokoneiden tehon kasvamista, mutta niinhän tapahtuu Mooren lainkin mukaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään