Guest Welmu

Parannettua maisemaa USA:an

15 viestiä aiheessa

Surffailinpa tuossa vähän simuiluun liityvissä saiteissa ja huomasin, että nyt on myynnissä kaksikin pakettia, joilla saa paremmat maisemat Jenkkilään.

 

Real Scene, joka kattaa koko USA:n maksaa 39,95$ ja Abacucsen USA Extreme Landscape, joka kattaa manner-USAn maksaa 29.95$.

 

Varsinkin tuo Real Scene kuulostaa kiinnostavalta. Ei kellään satu olemaan kokemuksia?

Jälkimmäinen tuote tosin taitaa olla ihan uusi.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat molemmat mesh-lisäosia, eli lyhyesti sanottuna parantavat FS:n maaston pinnanmuotoja. Molemmat näyttäisivät olevan saman suuntaisesta sourcesta tehtyä.

 

AVSIMissä oli arvostelu tuosta RealScenestä:

http://www.avsim.com/pages/0402/realscene_terrainmesh/rs_us_tms.html

 

Miinuksia ainkin nämä:

 

The known bugs include sunken airports, floating trees, and blurring textures.

 

ABACUS ei mainitse noita sivuvaikutuksia (tietenkään kun mainoksesta on kyse) mutta uskaltaisin melkein sanoa että samat ongelmat löytyvät myös tästä USA Extreme Landscape lisäosasta. Janne Sinkkonen on ehdottomasti FISD:in mesh asiantuntija ja osaa varmasti vastata teknisiin kysymyksiin meshin osalta.

 

Periaatteessa nuo näyttävät siis aika samanlaisilta pakkauksilta, paitsi että RealScene taitaa olla paikkapaikoin tarkempaa kuin tuo Extreme Landscape.

 

Minulla itsellä on sellainen lisäosa kuin National Parks:

http://www.abacuspub.com/catalog/s488.htm

 

Se on lojunut varmaan yli vuoden jossain laatikossa mutta kaivoin sen sieltä ja voin hiukan kattella miltä se näyttää. Minulle on nimittäin riittänyt ihan default mesh sen jälkeen kun ostin uuden koneen ja sain pistää mesh sliderin 100%. Muistaakseni nuo National Park systeemit olivat ihan hyvännäköisiä mutta niitähän on niin älyttömästi etten sitten ikinä kerinnyt niitä tarkoin tutkimaan.

 

Pointti kuitenkin se että National Parks on mitä todennäköisimmin samasta datasta saman tekijän tekemä kuin USA extreme Landscape, joten siitä saattaa saada hiukan osviittaa sen suhteen. Katsotaan miltä ne näyttää. :)

 

EDIT

No niin, tässä sitä taas ollaan. Minä ostin CD-ROMin ja mitäs lukeekaan ABACUksen sivuilla:

If you're already a registered user of National Parks, you are eligible to upgrade to the FS2004 version for a special price. Includes new DHC3 Otter (for FS2004 only). Special prize on 15 dollaria. No minähän testaan ensin jospa ne toimisivat sittenkin FS2004:ssa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat molemmat mesh-lisäosia, eli lyhyesti sanottuna parantavat FS:n maaston pinnanmuotoja. Molemmat näyttäisivät olevan saman suuntaisesta sourcesta tehtyä.

 

Jep, oli kyllä tiedossa, että ovat mesh-paketteja. Tosin kuvista ainakin näytti, että nuo olisivat vaikuttaneet maisemaan muutenkin.

 

AVSIMissä oli arvostelu tuosta RealScenestä:

http://www.avsim.com/pages/0402/realscene_terrainmesh/rs_us_tms.html

Tuohan on ilmeisesti vanhemman (2002) version arvostelu. Voi tietysti hyvin olla, että samat plussat ja miinukset ovat uudessakin.

 

The known bugs include sunken airports, floating trees, and blurring textures.

 

Juuri jotain tuollaista pelkäsinkin. Nuohan ovat tyypillisiä ongelmia lisämeshien kanssa, että esimerkiksi default-kentät ja tiet saattavat leijua ilmassa tai olla korokkeella tai kuopassa.

 

Kiitos, Tatu, hyvästä vastauksesta. Katsotaan, jos Sinkkosen Jannella on vielä jotain kommentoitavaa.

 

 

- Ville -

 

 

Edit: Real Scene 2004 sisältää myös Land Classit manner-Jenkkilään. Tässä linkki: http://www.flight1.com/products.asp?product=VMX-RSCN-001

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä teen kohta pienen sunnuntai-lennon jossain kansallispuistossa. Katselin yöllä hiukan noita joitan puistoja ja kyllä tuo ihan täyttä tavaraa on. Bugittamisesta kaikkein kiusallisin oli tekstuurien sumeneminen, vasta aika lähellä ne muuttuivat teräviksi. FPS kuitenkin ok.

 

Lentäviä puita oli Grand Canyonissa, muttei mitenkään häiritsevästi.

 

Vielä sellainen juttu että käsittääkseni data on ilmaista ja periaatteessa kuka tahansa voi noita tehdä. Oletko katsellut AVSIMin ja Flightsim.comin kirjastot meshien ja landclassien osalta? Voi nimittäin saada paljon tavaraa ihan freewarenakin.

 

Mutta minä laitan kuvia lennolta tänään tuonne kuvankaappausosastolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Tatu, hyvästä vastauksesta. Katsotaan, jos Sinkkosen Jannella on vielä jotain kommentoitavaa.

 

Niinno, eipä tuohon Tatun tyhjentävään viestiin juuri lisättävää liene :).

 

Nuo kuoppa/korokeongelmat taitavat tosiaan olla ongelma ihan kaikkien meshien kanssa. Meshien korkeudet ovat arvattavasti erittäin tarkasti kohdillaan mutta defaultjärvet ja muut perustuvat epämääräisempään mikkihiiridataan jossa järvien korkeus ja sijainti ovat vähän mitä sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sellainen juttu että käsittääkseni data on ilmaista ja periaatteessa kuka tahansa voi noita tehdä. Oletko katsellut AVSIMin ja Flightsim.comin kirjastot meshien ja landclassien osalta? Voi nimittäin saada paljon tavaraa ihan freewarenakin.

 

Noiden data on tosiaan ilmaista ja julkista SRTM-dataa johon perustuvia meshejä lienee vähintään riittävästi ym. saiteilla. Eri tekijöiden tekeleiden väliset erot ovat hyvin pieniä. SRTM-datassa on siellä täällä aukkoja (mittauksen aikana ollut pilviä tms. häikkää) ja erot eri meshien välillä syntyvät lähinnä siitä millä tavalla aukkojen data on interpoloitu.

 

Kaupalliset meshit eivät taida tuota kovin tarkasti kertoa enkä muutenkaan tunne aluetta enempää kun en ole käytännössä jenkkimeshejä juuri käyttänyt mutta jos jotain pieniä eroja on, niin tuossa sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on samaisen tekijän eli Eddie Denney'n meshit Alaskaan. Monet lentokentät ja järvet ovat kuopassa tai tolpan päässä.

 

Minulla on Alaskaan myös FSFreeWaren mesh (Raimondo Taburet'n tekemä?). Sen kanssa on samat kentät ja järvet kuopissa tai tolpissa.

 

Tähän malliin:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Alaskaan myös FSFreeWaren mesh (Raimondo Taburet'n tekemä?). Sen kanssa on samat kentät ja järvet kuopissa tai tolpissa.

 

En tiedä noista Taburet'n ameriikalaisista mesheistä mutta sikäli kuin olen Raimondon eurooppalaisten kaupallisten meshien ilmaisia demopalasia tutkinut, en ole ollut kovin vakuuttunut :(. Ainakin testaamillani alueilla (pääasiassa Madeira) on näyttänyt siltä että korkeudet on kehitelty lähinnä muokkaamalla defaultdataa dramaattisemmaksi ja jyrkkäpiirteisemmäksi sekä arpomalla sen päälle yksityiskohtia Stetsonin-Sleeven menetelmällä.

 

Jenkeissä tilanne on kyllä varmasti ihan toinen, siellä kun on oikeasti dataa ilmaiseksi saatavilla vähintään riittävästi eikä kenelläkään pitäisi olla mitään syytä keksiä sitä päästään.

 

taffelberg_ee130f.jpg

 

Huhuh. :o :o. Noin komeita häikkiä en olekaan ennen nähnyt. Tuo näyttää jo melkein siltä että defaultkorkeudessa on aidosti joku virhe (ei pelkästään datan epätarkkuutta vaan suunnilleen pilkkuvirhe datan korkeustiedossa...).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin tuonne ylipaljon kuvia:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=42;action=display;threadid=20112

 

Minusta ne antavat aika hyvän kuvan siitä miten tuollainen USA mesh lisäosa toimii. Minun makuuni se on kyllä ehkä hiukan liian tarkkaa, tulee sellaisia teräviä piikkejä, pyramidejä joihinkin paikkoihin. Mutta onhan sen tietty tarkoituskin olla terävämpi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhin hankintani Flight Simulator 2002:een oli Suomen sisältävä osa Lago:n Terramesh-sarjaa. Pystysuorat jyrkänteet järvien rannoilla herättivät epäilystä ja lopullisesti poistin sen kovalevyltä samantien, kun totesin Tammerkosken virtaavan syvässä kanjonissa. Hiukan oli Pispalanharjua liioiteltu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on samaisen tekijän eli Eddie Denney'n meshit Alaskaan. Monet lentokentät ja järvet ovat kuopassa tai tolpan päässä.

 

Tuossa Real Scene 2004:ssähän on siis landclassitkin mukana. Mahtaisiko se auttaa näihin ongelmiin?

Pitänee odotella, että jossain julkaistaan tuon testi.

 

- Ville -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Real Scene 2004:ssähän on siis landclassitkin mukana. Mahtaisiko se auttaa näihin ongelmiin?

Pitänee odotella, että jossain julkaistaan tuon testi.

 

Voin suoraan sanoa että ei auta. Landclassit sisältävät pelkkää maankäyttödataa, FS:n kannalta siis tiedon siitä minkänäköinen tekstuuri minkälaisilla autogeneillä lätkäistään mihinkin.

 

Noille järvi tolpassa/kuopassa ei voi tällä hetkellä käytännössä mitään*, millään tunnetuilla scenerymenetelmillä.

 

 

*: Tai voidaan toki, mutta käytännössä ainoa keino on korvata koko defaultscenery n. 300x300 km alue kerrallaan, siis todella korvata, poistaa defaultbgl:t ja laittaa tarkempaa dataa sisältävät tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä malliksi tuolla aiemmin esittämäni järvi vakio-meshillä:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Sectional Chartin eli topokartan mukaan järvi on laakson pohjalla.

 

sasu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs sait tuon piipperin vesitasolla Sasu?

P.S:Meni vähän Off topic ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs sait tuon piipperin vesitasolla Sasu?

 

www.avsim.com

 

[ Attachment removed / expired ]

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään