Tapsa Tulisalo

GPS/NAV mode

7 viestiä aiheessa

Mikä juupeli tuon GPS/NAV moodinamiskan logiikka on? Jos autopilotissa on NAV päällä niin kumpi pitää olla päällä GPS/NAV moodissa. Tuntuu, että automatiikka tekee välillä mitä sattuu. (Tietysti vain MINUN koneellani :P ) ..... Koneille käy niinkuin Joonalle vanhassa testamentissa: Jumala sanoi Joonalle: Mene Niiniveehen - kohti auringon nousua ja itää. Niin Joona länteen tähyää ja ajattelee: Hän siellä saarnan pitää!

 

Toinen kysymys FMC:stä. Voiko siihen asentaa eri korkeuksia eri pisteisiin. Eli kun laittaa Vantaalta lentokorkeudeksi 10000ft, niin olisi kiva jos se olisi Arlandassa pikkuisen alempana kuin 10000ft vähän ennen kenttää ::) Vai kuuluuko tuo korkeus hand made osastolle. Ja sama koskee kai nopeuksia?

 

PS: On jäänyt tuo automatiikka vähemmälle käytölle ;)

 

Tapsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS-asennossa, jos haluat autopilotin seuraavan reittiä GPS:n avulla. NAV-asennossa, jos haluat käyttää NAV1-radiota suunnistukseen, eli VOR-majakoiden mukaan suunnistaessa ja ILSillä laskeutuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS-asennossa, jos haluat autopilotin seuraavan reittiä GPS:n avulla. NAV-asennossa, jos haluat käyttää NAV1-radiota suunnistukseen, eli VOR-majakoiden mukaan suunnistaessa ja ILSillä laskeutuessa.

 

Nostan nyt tämän kysymyksen vielä ylös. Eli tuollaista toimintoa minäkin kutsun loogiseksi ::) Mutta kun se ei aina mene noin. Jostakin threadista löysin yhden mahdollisen ongelman: jos lähdössä ohitetaan joku kentää lähellä oleva reittipiste niin kone alkaakin hakea tuota kadotettua pointtia ja lähtee omille teilleen.

Onko muita huomionarvoisia vinkkejä?

 

Tapsa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan nyt tämän kysymyksen vielä ylös. Eli tuollaista toimintoa minäkin kutsun loogiseksi ::) Mutta kun se ei aina mene noin. Jostakin threadista löysin yhden mahdollisen ongelman: jos lähdössä ohitetaan joku kentää lähellä oleva reittipiste niin kone alkaakin hakea tuota kadotettua pointtia ja lähtee omille teilleen.

Onko muita huomionarvoisia vinkkejä?

 

Tapsa

 

Juu, onkohan kyseessä esim. "Dreaded" Dash-8? ;)

 

Tuo ym. tilanne on hyvin usein ainakin mulla silloin kun takeoffissa lähdetään ja ajetaan "tiukkaa" SID:iä FMC:n ohjaamana. Koska tuo Dash-8 ei ole mikään maailman ketterin kone autopilotin ohjaamana, kannattaa lähdössä olla valmiina poistamaan ongelmallinen navigaatiopiste, jotta reitti jatkuu seuraavaan pisteeseen. Eipä ole yksi tai kaksi kertaa kun on mennyt hieman ohi ja kone on alkanut kääntämään takaisin...varsinkin silloin tuo tapahtuu helposti jos konetta ajaa liian kauan kiitoradan suuntaisesti, nopeus kasvaa ja kone ei sitten ehdi kääntyä tuohon pisteeseen.

 

Mutta toisaalta tuohan on todella helppo "ohittaa" tuo ongelmatilanne. Ajaa sitä konetta käsin tuohon pisteeseen päin ja jos haluaa niin antaa sen autopilotin tulla vasta sitten mukaan, eli ei heti LNAVille, kun renkaat irtoaa radasta. Flight Directoreilla sitä kohti on helppo ajaa.

 

Tuo sun kysymys FMC:stä ja korkeuksista. Kyseessä ei taida olla Dash-8 tässä tapauksessa, koska sehän ei tue PSS:llä VNAV:ia, joten mistä koneesta ja FMC:stä puhutaan?

 

-Kähmy

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos lähdössä ohitetaan joku kentää lähellä oleva reittipiste niin kone alkaakin hakea tuota kadotettua pointtia ja lähtee omille teilleen.

 

Tämä taisi liittyä enemmänkin siihen, että lennonjohtaja ajattaa konetta jollekin radiaalille, jolle ei pitäisi edes mennä. GPS:llä näkyy kyllä se oikea reitti ja jos valitsee navigointi tavaksi GPS, niin kone lähtee kyllä reitille. LJ ei vaan tykkää siitä ja komentaa takaisin "oikealle" reitille.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, onkohan kyseessä esim. "Dreaded" Dash-8? ;)

 

:P

 

Mutta toisaalta tuohan on todella helppo "ohittaa" tuo ongelmatilanne. Ajaa sitä konetta käsin tuohon pisteeseen päin ja jos haluaa niin antaa sen autopilotin tulla vasta sitten mukaan, eli ei heti LNAVille, kun renkaat irtoaa radasta. Flight Directoreilla sitä kohti on helppo ajaa.

 

Soseillaan tuota!

 

Tuo sun kysymys FMC:stä ja korkeuksista. Kyseessä ei taida olla Dash-8 tässä tapauksessa, koska sehän ei tue PSS:llä VNAV:ia, joten mistä koneesta ja FMC:stä puhutaan?

-Kähmy

 

Arvaa ;D

 

Tapsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä taisi liittyä enemmänkin siihen, että lennonjohtaja ajattaa konetta jollekin radiaalille, jolle ei pitäisi edes mennä. GPS:llä näkyy kyllä se oikea reitti ja jos valitsee navigointi tavaksi GPS, niin kone lähtee kyllä reitille. LJ ei vaan tykkää siitä ja komentaa takaisin "oikealle" reitille.

 

MikkO

 

Jaa, tää taisikin olla jotain offline-lentojen ongelmia, enhän minä niistä mitään tiedä... ::)

 

Tapsa, ei sitä Dash8:n FMC:tä saa uskomaan korkeuksia, joten se siitä. Laskin kouraan ja laskemaan fpm:ää... :) Sä näet sen reittipisteeseen kuluvan ajan sillä nopeudella, joten siitä sen pystyyn laskemaan. Tätä olen koittanut hieman harrastaa IK DC-9:n kanssa, mutta hieman vielä treeniä tarvitaan...

 

-Kähmy

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään